Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Nä, vi ska upp uppÄr det kanske lite början på en korrektion vi ser? Helt rimligt isf enligt mig
Too the moon?Nä, vi ska upp upp![]()
Ja, precis som alla på Wallstreetbets hoppas på. Men jag tror att uppgången håller i ett tag till. Utrullningen utav vaccin och nya stimulanser håller nog ångan uppe hoppas jag.Too the moon?![]()
Ja börsen får gärna takta på! Jag är inte mer aktiv än månadsspar i fonder och lite hjälp av banken men följer tråden för nöjes skull. Reagerade mest på raketerna och kom att tänka på wsbJa, precis som alla på Wallstreetbets hoppas på. Men jag tror att uppgången håller i ett tag till. Utrullningen utav vaccin och nya stimulanser håller nog ångan uppe hoppas jag.
Ja, visst är det ett roligt forum WSB. De är ju helt galna. Vilka vinster/förluster de gör med sina optioner.Ja börsen får gärna takta på! Jag är inte mer aktiv än månadsspar i fonder och lite hjälp av banken men följer tråden för nöjes skull. Reagerade mest på raketerna och kom att tänka på wsb![]()
För en sekund blev jag osäker på om jag läste på Avanzas forum eller Klocksnack...Nä, vi ska upp upp![]()
Lite tips/inspiration (men gör din egen DD):Har inte handlat någonting för min månadsinsättning på avanza ännu. Första gången de sker sen jag började i mars.
Vet inte riktigt vad jag vill sikta in på nu heller. Har för avsikt att sälja av allt inom
Bank of america corp
Swedbank A
Twitter inc
Var lite inne på att handla en Tesla efter dippen igår men läste att de är flera som börjar dra sig ur så blev inte så sugen på den nu heller. Vill fylla på lite i NIO Inc men just nu sticker den iväg.
Dessa val! Visst, skulle kunna trycka in allt i fonder men aktier är ju lite roligare. TUI vände ner ganska rejält här nyss också, sugen på att fylla på där med
Ja grönt i USA nu känns ju som ett hyfsat safe bet. Laddning var en grej jag inte tänkt på. Ska kika runt lite, tackLite tips/inspiration (men gör din egen DD):
![]()
Mja. Majoriteten har redan stuckit iväg några 100% senaste halvåret, känns som det finns lite fallhöjd att ta i beaktande också.Ja grönt i USA nu känns ju som ett hyfsat safe bet. Laddning var en grej jag inte tänkt på. Ska kika runt lite, tack![]()
Ja, självfallet en enorm fallhöjd i vissa. Och att köpa in sig i ett SPAC är liksom inte samma sak som att köpa ett gäng Investor AMja. Majoriteten har redan stuckit iväg några 100% senaste halvåret, känns som det finns lite fallhöjd att ta i beaktande också.
Schysst grafik. Svårt att ha total koll på de bolag som finns i EV-kedjan. Även om jag kanske gör vissa instick (sist i QS) så ska jag nog hålla mig till thematica-fonden ändå, istället för att cherrypicka bolag från sektorn då jag har för lite koll för att cherrypicka med trygghet.Lite tips/inspiration (men gör din egen DD):
![]()
Man skulle bara 2008 inte sänkt räntorna. Tagit varenda smäll som kom, och krigat på. Men men.. minns att folk garva då åt ens tes. Idag hade den sett som en gudagåva från ovan, om det gick att reverse.Jag vet inte om jag ska gå in så mkt på det här då jag tänker att folk tycker det är mycket ot.
Men inflation är ju pengars minskade värde. Om du inte kan köpa lika mkt för 100kr idag som för ett år sedan har vi inflation. Om du glömmer kpi och bara känner efter själv. Upplever du att du kan köpa lika mkr för 100kr?
Sjäöv upplever jag att allt är mycket dyrare på bara några år. Mobilerna kostar 15k istället för 5k tex.
Det finns massa problem med kpi i sig, tex kvalitetsjusteringar. Eftersom de justerar för bättre prestanda tycker scb att mobiler gått från 5k till 5.5k, eftersom de är så mkt bättre. Det ligger såklart något i det men vi lever ju i nutid och få personer går in och köper en 5 år gammal mobil.
Men största problemet är att styra penningpolitik efter det. Man har sedan finanskrisen skapat så enorma summor pengar att det är löjligt, och samtidigt påstått att vi ej har inflation, och det har ofta angivits som orsaken. Men vem tror på riktigt att något behåller sitt värde när det plötsligt finns många många gånger mer av detsamma?
![]()
![]()
Teorin säger att mer pengar trycker ner räntorna (pengar är mindre värda...) och det ger folk mer över och då köper dem mer prylar som med konstant utbud ger högre priser.
Well det är ju precis vad som hänt. Bostäder, aktier, konst, klockor, Porsche, vin etc etc. Allt har stigit sjukt mkt.
Men är något med i kpi? Nä. Men likväl är prisuppgången där när en ung familj inser att de aldrig kommer kunna köpa ett radhus. Den penningpolitik som förts har pressat upp tillgångspriser och ritat om klasskartor.
Lyssna
![]()
MacroVoices #250 Kyle Bass: Commodity Bull Market, Inflation & Singapore
MacroVoices Erik Townsend and Patrick Ceresna welcome Kyle Bass to the show to discuss equity markets, how Joe Biden’s presidency will affect oil prices, and why Singapore will be the big winner as Hong Kong loses its independence from China and more. Link: https://bit.ly/38cpoM1www.podbean.com
Edit. Att kpi inte är samma som inflation är rätt vedertaget och man pratar nu mycket om cost of living.
Edit 2:
För vissa grupper funkar nog kpi för löneökningar. Om man har allt i termer av kapitalvaror och bara köper konsumtionsvaror funkar det väl ok. Sålänge man är ok med att köpa gamla mobiler och bilar.
Edit 3
Tror inte kpi i sig är det problemet utan att det är det enda som centralbankerna styr penningpolitik efter. Tror egentligen inte bostadspriser ska in i kpi. Men tillgångspriser såsom bostäder bör tas med i penningpolitiken. Man bör också kanske acceptera låg kpi. Vad är problemet med att gurkor och datorer inte blir dyrare? Det är rimligt med effektiviseringar att det snarare blir billigare, och inte minst när räntekostnader faller?
Folk kommer inte låta bli att köpa för det. Svårigheten är väl att just löneförhandlingar blir svårare om man inte bara kan luta sig på kpi.
Du har rätt, jag intalar inte mig själv att den DD jag gjort kring just det bolaget har varit avgörande. Det har den inte. Däremot valet att satsa på EV-branschen.Schysst grafik. Svårt att ha total koll på de bolag som finns i EV-kedjan. Även om jag kanske gör vissa instick (sist i QS) så ska jag nog hålla mig till thematica-fonden ändå, istället för att cherrypicka bolag från sektorn då jag har för lite koll för att cherrypicka med trygghet.
Ägde och sålde när det blev klart att dom köper. Den aktien är död enligt migVad säger ni om Slack nu? Var ju snack innan årsskiftet om att Salesforce har intent att köpa dem
Säger inte att du har fel men som vanligt när det går bra är det många som säger att det kommer "smälla" snart.Kan dock vara länge till, men sett utifrån divergensen som pågått i ett par år så smäller det nog inom en nära framtid. (1 månad - 2 år)
Vad smällen kommer att leda till? Ingen aning.
Alltså på 10 års sikt är jag positiv, det är jag alltid. Men på 1-2 års sikt så ser det illa ut. Jag är inte en sådan som tror att guld eller bitcoin kommer att ersätta allt, men jag tror vi kommer behöva "deleverega" (hittar ingen bra svensk översättning så det får bli svengelska) innan allt blir bättre igen. Om vi tänker på detta vis. Idag har vi nollränta och folk har helt sjuka skulder, börsen har bara haft högre p/e 2 gånger tidigare, runt 2000 och 2008 men bägge gångerna var det efter att bubblan smällt. Nu har vi högsta värderingarna någonsin när vi är på ATH. Det säger att något är fel. ( https://www.multpl.com/s-p-500-pe-ratio )Säger inte att du har fel men som vanligt när det går bra är det många som säger att det kommer "smälla" snart.
Det man kan se rent historiskt är att ekonomin alltid repar sig.
Men var inte en stor skillnad att vid IT-bubblan runt 2000 plöjdes pengarna ner i företag som skulle ge vinst längre fram?Men om man jämför e-bilsbubblan/techbubblan med it-bubblan 2000 så är argumenten typ precis lika idag som de var då. "Ni förstår inte tillväxten" "Framtiden kommer revolutioneras" "Du missar ju hur mycket gains som helst om du inte är med nu" och liknande. Problemet är att ett företag kan revolutionera, samtidigt som aktiepriset går ner för att det blivit för högt. Se bara Amazon, Microsoft, Cisco och liknande under 2000. Tog typ 15 år att gå breakeven om man investerade på toppen under 2000.
Det är exakt samma scenario idag. Här kommer ett axplock:Men var inte en stor skillnad att vid IT-bubblan runt 2000 plöjdes pengarna ner i företag som skulle ge vinst längre fram?
I dag gör ju alla de stora IT-företagen stora vinster.
Håller med om att det finns övervärderade bolag, Tesla är ett bra exempel.Det är exakt samma scenario idag. Här kommer ett axplock:
(Obs, intäkt INTE vinst)
Nio
Tesla
Xpeng
Palantir
Snowflake
Doordash
Där har du några företag du kan kika på vad de tjänade (hint, alla förlorade pengar) och fundera på om deras värderingar är vettiga. Det finns hur många exempel som helst utöver detta.
Finns flera tech-jättar som är sjukt övervärderade också. Netflix (forward P/E på 57,8). Hur mkt ska de växa? Var ska de få sin tillväxt? Konkurrens från disney plus? Hur påverkar det? Osv osv. Det finns många bolag som är rimligt värderade och undervärderade, men det är allt för många som har en helt sjuk värdering idag. Nio ex bränner mer pengar än de får i intäkter och fick räddas av Kinesiska staten förra året. Nu är de värderade till nästan 100 miljarder USD utan att aldrig gjort vinst och varit nära konkurs? Skrattretande.
Saudi Arabian Oil Company (Saudi Aramco) (Saudi Arabia) | 1,684.8 |
Microsoft (United States) | 1,359 |
Apple (United States) | 1,285.5 |
Amazon (United States) | 1,233.4 |
Alphabet (United States) | 919.3 |
Facebook (United States) | 583.7 |
Alibaba (China) | 545.4 |
Tencent Holdings (China) | 509.7 |
Berkshire Hathaway (United States) | 455.4 |
Johnson & Johnson (United States) | 395.3 |
Visa (United States) | 383.9 |
Walmart (United States) | 344.4 |
Nestlé (Switzerland) | 304.1 |
Håller med om att det finns övervärderade bolag, Tesla är ett bra exempel.
Men om vi tittar på de bolag som var störst för en månad sedan är det väl rätt stabila bolag med goda vinster?
Saudi Arabian Oil Company (Saudi Aramco) (Saudi Arabia) 1,684.8 Microsoft (United States) 1,359 Apple (United States) 1,285.5 Amazon (United States) 1,233.4 Alphabet (United States) 919.3 Facebook (United States) 583.7 Alibaba (China) 545.4 Tencent Holdings (China) 509.7 Berkshire Hathaway (United States) 455.4 Johnson & Johnson (United States) 395.3 Visa (United States) 383.9 Walmart (United States) 344.4 Nestlé (Switzerland) 304.1
Det är exakt samma scenario idag. Här kommer ett axplock:
(Obs, intäkt INTE vinst)
Nio
Tesla
Xpeng
Palantir
Snowflake
Doordash
Där har du några företag du kan kika på vad de tjänade (hint, alla förlorade pengar) och fundera på om deras värderingar är vettiga. Det finns hur många exempel som helst utöver detta.
Finns flera tech-jättar som är sjukt övervärderade också. Netflix (forward P/E på 57,8). Hur mkt ska de växa? Var ska de få sin tillväxt? Konkurrens från disney plus? Hur påverkar det? Osv osv. Det finns många bolag som är rimligt värderade och undervärderade, men det är allt för många som har en helt sjuk värdering idag. Nio ex bränner mer pengar än de får i intäkter och fick räddas av Kinesiska staten förra året. Nu är de värderade till nästan 100 miljarder USD utan att aldrig gjort vinst och varit nära konkurs? Skrattretande.
Med dessa värderingar av ändå vinstgenererande företag så är ju precis frågan vad uppsidan är. I vissa sektorer kanske tillväxtmöjligheten där, men börsen värderar ju alltmer begränsade sektorer och företag i P/E 30 och högre. Och historiskt sett så vet vi ju att detta är nivåer där en nedgång är att vänta. Jag skulle inte vilja beta emot 90-100 år av "tak" för värdering av börsen. Varningsklockan med småspararbeteende lyser ju rött också. Se på Nordnet och Avanzas nya kunder i svenskt fall.Saudi 33 P/E
Microsoft P/E på 34. Hur mkt ska de växa?
Apple P/E på 39. Hur mkt ska de växa? Du betalar 39 dollar för varje dollar de tjänar. Rimligt?
Amazon P/E på 91. Där är P/E inte så bra att mäta med dock, då de kanske kan flippa en switch och tjäna mer. Men ändå värt att fundera på 91 i P/E.
Google 33 P/E
Facebook 30 P/E
BABA 30 P/E
Tencent 39 P/E
Alltså du betalar mer än 30 dollar per dollar de tjänar för många bolag och för vissa närmare 100 dollar per dollar de tjänar.
P/E säger absolut inte allt. MEN Du kunde köpa apple för 10 P/E för typ 2-3 år sedan. Mycket uppsida kvar nu är frågan? Tvek och det gäller alla du länkat.