• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Någon som har koll på bolaget Incoax? Var med i Trading Direkt, bolag som verkar rikta sig mot USA med coaxial-lösningar. Gammal teknik som görs modern?

Ja, precis som alla på Wallstreetbets hoppas på. Men jag tror att uppgången håller i ett tag till. Utrullningen utav vaccin och nya stimulanser håller nog ångan uppe hoppas jag.
Ja börsen får gärna takta på! Jag är inte mer aktiv än månadsspar i fonder och lite hjälp av banken men följer tråden för nöjes skull. Reagerade mest på raketerna och kom att tänka på wsb :)

Ja börsen får gärna takta på! Jag är inte mer aktiv än månadsspar i fonder och lite hjälp av banken men följer tråden för nöjes skull. Reagerade mest på raketerna och kom att tänka på wsb :)
Ja, visst är det ett roligt forum WSB. De är ju helt galna. Vilka vinster/förluster de gör med sina optioner.

Har inte handlat någonting för min månadsinsättning på avanza ännu. Första gången de sker sen jag började i mars.

Vet inte riktigt vad jag vill sikta in på nu heller. Har för avsikt att sälja av allt inom

Bank of america corp
Swedbank A
Twitter inc

Var lite inne på att handla en Tesla efter dippen igår men läste att de är flera som börjar dra sig ur så blev inte så sugen på den nu heller. Vill fylla på lite i NIO Inc men just nu sticker den iväg.

Dessa val! Visst, skulle kunna trycka in allt i fonder men aktier är ju lite roligare. TUI vände ner ganska rejält här nyss också, sugen på att fylla på där med

Har inte handlat någonting för min månadsinsättning på avanza ännu. Första gången de sker sen jag började i mars.

Vet inte riktigt vad jag vill sikta in på nu heller. Har för avsikt att sälja av allt inom

Bank of america corp
Swedbank A
Twitter inc

Var lite inne på att handla en Tesla efter dippen igår men läste att de är flera som börjar dra sig ur så blev inte så sugen på den nu heller. Vill fylla på lite i NIO Inc men just nu sticker den iväg.

Dessa val! Visst, skulle kunna trycka in allt i fonder men aktier är ju lite roligare. TUI vände ner ganska rejält här nyss också, sugen på att fylla på där med
Lite tips/inspiration (men gör din egen DD):

37C4EAD5-25C6-4F5D-8B4C-5D419904F38B.jpeg

Mja. Majoriteten har redan stuckit iväg några 100% senaste halvåret, känns som det finns lite fallhöjd att ta i beaktande också.
Ja, självfallet en enorm fallhöjd i vissa. Och att köpa in sig i ett SPAC är liksom inte samma sak som att köpa ett gäng Investor A :)

Men ”the trend is your friend” som det ibland sägs, det finns en del guldkorn bland dessa. Jag själv ligger lång i Beam (Beem) som jag skrev om för några månader sedan.

Lite tips/inspiration (men gör din egen DD):

37C4EAD5-25C6-4F5D-8B4C-5D419904F38B.jpeg
Schysst grafik. Svårt att ha total koll på de bolag som finns i EV-kedjan. Även om jag kanske gör vissa instick (sist i QS) så ska jag nog hålla mig till thematica-fonden ändå, istället för att cherrypicka bolag från sektorn då jag har för lite koll för att cherrypicka med trygghet.

Jag vet inte om jag ska gå in så mkt på det här då jag tänker att folk tycker det är mycket ot.

Men inflation är ju pengars minskade värde. Om du inte kan köpa lika mkt för 100kr idag som för ett år sedan har vi inflation. Om du glömmer kpi och bara känner efter själv. Upplever du att du kan köpa lika mkr för 100kr?
Sjäöv upplever jag att allt är mycket dyrare på bara några år. Mobilerna kostar 15k istället för 5k tex.

Det finns massa problem med kpi i sig, tex kvalitetsjusteringar. Eftersom de justerar för bättre prestanda tycker scb att mobiler gått från 5k till 5.5k, eftersom de är så mkt bättre. Det ligger såklart något i det men vi lever ju i nutid och få personer går in och köper en 5 år gammal mobil.

Men största problemet är att styra penningpolitik efter det. Man har sedan finanskrisen skapat så enorma summor pengar att det är löjligt, och samtidigt påstått att vi ej har inflation, och det har ofta angivits som orsaken. Men vem tror på riktigt att något behåller sitt värde när det plötsligt finns många många gånger mer av detsamma?

20210110_071926.jpg
20210110_071948.jpg

Teorin säger att mer pengar trycker ner räntorna (pengar är mindre värda...) och det ger folk mer över och då köper dem mer prylar som med konstant utbud ger högre priser.

Well det är ju precis vad som hänt. Bostäder, aktier, konst, klockor, Porsche, vin etc etc. Allt har stigit sjukt mkt.

Men är något med i kpi? Nä. Men likväl är prisuppgången där när en ung familj inser att de aldrig kommer kunna köpa ett radhus. Den penningpolitik som förts har pressat upp tillgångspriser och ritat om klasskartor.

Lyssna

Edit. Att kpi inte är samma som inflation är rätt vedertaget och man pratar nu mycket om cost of living.

Edit 2:
För vissa grupper funkar nog kpi för löneökningar. Om man har allt i termer av kapitalvaror och bara köper konsumtionsvaror funkar det väl ok. Sålänge man är ok med att köpa gamla mobiler och bilar.

Edit 3
Tror inte kpi i sig är det problemet utan att det är det enda som centralbankerna styr penningpolitik efter. Tror egentligen inte bostadspriser ska in i kpi. Men tillgångspriser såsom bostäder bör tas med i penningpolitiken. Man bör också kanske acceptera låg kpi. Vad är problemet med att gurkor och datorer inte blir dyrare? Det är rimligt med effektiviseringar att det snarare blir billigare, och inte minst när räntekostnader faller?

Folk kommer inte låta bli att köpa för det. Svårigheten är väl att just löneförhandlingar blir svårare om man inte bara kan luta sig på kpi.
Man skulle bara 2008 inte sänkt räntorna. Tagit varenda smäll som kom, och krigat på. Men men.. minns att folk garva då åt ens tes. Idag hade den sett som en gudagåva från ovan, om det gick att reverse.

Det roliga med allt som sker nu är när människor tror att allt kommer bli bättre sen när vi har vaccin osv. Det är nåt vi väl nått den ”ljusa” sidan vi kommer att se hur mycket destruktion vi har. Oftast när allt verkar bra och det ser ut som allt ska ordna sig som det skiter sig för marknaden.

Nu verkar många tro att marknaden är odödlig, vaccin är på gång och det kan bara bli bra. Det gör att vi får skeva värderingar som vi tydligt kommer att bli varse om.

Hur många av de ni känner som inte brytt sig i aktier tidigare har börjat investera i år? Det har gått bra för dem, så de blir allt självsäkrare och pumpar in pengar. Problemet blir när det inte finns några mer pengar att pumpa in för Svenssons (eller Smiths).

Hur många Svenssons eller Smiths har fått det bättre ställt rent ekonomiskt (läs: högre lön)? Vilket typ är det som krävs för att den ekonomiska aktiviteten ska öka på lång sikt. Inte någon i princip. Ändå är börsen högre än den var innan covid? Rimligt? Nej.

Kan dock vara länge till, men sett utifrån divergensen som pågått i ett par år så smäller det nog inom en nära framtid. (1 månad - 2 år)
Vad smällen kommer att leda till? Ingen aning.

Schysst grafik. Svårt att ha total koll på de bolag som finns i EV-kedjan. Även om jag kanske gör vissa instick (sist i QS) så ska jag nog hålla mig till thematica-fonden ändå, istället för att cherrypicka bolag från sektorn då jag har för lite koll för att cherrypicka med trygghet.
Du har rätt, jag intalar inte mig själv att den DD jag gjort kring just det bolaget har varit avgörande. Det har den inte. Däremot valet att satsa på EV-branschen.

Jag har haft ett flertal av de SPAC-bolagen i bilden men jag valde att fokusera på BEEM av ett par skäl: deras produkt verkar bra, laddinfrastrukturen är i sin linda, det är också lite oberoende av vilka tillverkare som går vinnande ur elbilsstriden (såvida de inte envisas med märkesspecifik laddare), hyfsade nyckeltal... och att den som sagt trendar lite.

Idag sålde jag en stor del av mitt innehav i BEEM, man får inte bli för girig.

Thematica-fonden är bra för övrigt - men just den äger jag inte.

Senast ändrad:
  • Like
Reactions: PJZ
Kan dock vara länge till, men sett utifrån divergensen som pågått i ett par år så smäller det nog inom en nära framtid. (1 månad - 2 år)
Vad smällen kommer att leda till? Ingen aning.
Säger inte att du har fel men som vanligt när det går bra är det många som säger att det kommer "smälla" snart.
Det man kan se rent historiskt är att ekonomin alltid repar sig.

Säger inte att du har fel men som vanligt när det går bra är det många som säger att det kommer "smälla" snart.
Det man kan se rent historiskt är att ekonomin alltid repar sig.
Alltså på 10 års sikt är jag positiv, det är jag alltid. Men på 1-2 års sikt så ser det illa ut. Jag är inte en sådan som tror att guld eller bitcoin kommer att ersätta allt, men jag tror vi kommer behöva "deleverega" (hittar ingen bra svensk översättning så det får bli svengelska) innan allt blir bättre igen. Om vi tänker på detta vis. Idag har vi nollränta och folk har helt sjuka skulder, börsen har bara haft högre p/e 2 gånger tidigare, runt 2000 och 2008 men bägge gångerna var det efter att bubblan smällt. Nu har vi högsta värderingarna någonsin när vi är på ATH. Det säger att något är fel. ( https://www.multpl.com/s-p-500-pe-ratio )

Vet inte om någon håller koll på amerikanska statspapper, men den har börjat sticka vilket kommer att sätta press på marknaden. Om 30 minuter får vi inflationsdata från USA, vilket blir intressant att se.

Men som sagt, värderingarna är helt sjuka och om vi får 0 ränta under kommande 10 år och börsen står still tills dess? Ja, då kan det ju vara rimligt. Jag tror dock att vi kommer att få se börsen ta en annan riktning. Men betona att jag tror, för jag vet ingenting - då hade jag varit miljardär.

Men om man jämför e-bilsbubblan/techbubblan med it-bubblan 2000 så är argumenten typ precis lika idag som de var då. "Ni förstår inte tillväxten" "Framtiden kommer revolutioneras" "Du missar ju hur mycket gains som helst om du inte är med nu" och liknande. Problemet är att ett företag kan revolutionera, samtidigt som aktiepriset går ner för att det blivit för högt. Se bara Amazon, Microsoft, Cisco och liknande under 2000. Tog typ 15 år att gå breakeven om man investerade på toppen under 2000.

Men vem vet som sagt. Enda jag kan säga är att många av de faktorer som pekar mot en bubbla blinkar rött. Jag har ex. gått kort på Tesla på runt 873 usd för ett par dagar sedan. Jag kan ha fel, men oddsen är för bra för att jag inte ska hedgea min portfölj med en kort position i Tesla. Ni får väl tagga mig här om 6 mån och se hur det gick för mig och skratta åt mig om jag hade fel. Skulle kunna skriva en hel roman om vad jag ser på marknaden nu, men jag ger mig nu.

EDIT: Kan bara avsluta med denna video. Han och jag tänker rätt lika och parallellerna mot IT-bubblan är slående.

Men om man jämför e-bilsbubblan/techbubblan med it-bubblan 2000 så är argumenten typ precis lika idag som de var då. "Ni förstår inte tillväxten" "Framtiden kommer revolutioneras" "Du missar ju hur mycket gains som helst om du inte är med nu" och liknande. Problemet är att ett företag kan revolutionera, samtidigt som aktiepriset går ner för att det blivit för högt. Se bara Amazon, Microsoft, Cisco och liknande under 2000. Tog typ 15 år att gå breakeven om man investerade på toppen under 2000.
Men var inte en stor skillnad att vid IT-bubblan runt 2000 plöjdes pengarna ner i företag som skulle ge vinst längre fram?
I dag gör ju alla de stora IT-företagen stora vinster.

Men var inte en stor skillnad att vid IT-bubblan runt 2000 plöjdes pengarna ner i företag som skulle ge vinst längre fram?
I dag gör ju alla de stora IT-företagen stora vinster.
Det är exakt samma scenario idag. Här kommer ett axplock:
(Obs, intäkt INTE vinst)
Nio
Tesla
Xpeng
Palantir
Snowflake
Doordash

Där har du några företag du kan kika på vad de tjänade (hint, alla förlorade pengar) och fundera på om deras värderingar är vettiga. Det finns hur många exempel som helst utöver detta.

Finns flera tech-jättar som är sjukt övervärderade också. Netflix (forward P/E på 57,8). Hur mkt ska de växa? Var ska de få sin tillväxt? Konkurrens från disney plus? Hur påverkar det? Osv osv. Det finns många bolag som är rimligt värderade och undervärderade, men det är allt för många som har en helt sjuk värdering idag. Nio ex bränner mer pengar än de får i intäkter och fick räddas av Kinesiska staten förra året. Nu är de värderade till nästan 100 miljarder USD utan att aldrig gjort vinst och varit nära konkurs? Skrattretande.

(Obs, intäkt INTE vinst)
Nio
Tesla
Xpeng
Palantir
Snowflake
Doordash

Där har du några företag du kan kika på vad de tjänade (hint, alla förlorade pengar) och fundera på om deras värderingar är vettiga. Det finns hur många exempel som helst utöver detta.

Finns flera tech-jättar som är sjukt övervärderade också. Netflix (forward P/E på 57,8). Hur mkt ska de växa? Var ska de få sin tillväxt? Konkurrens från disney plus? Hur påverkar det? Osv osv. Det finns många bolag som är rimligt värderade och undervärderade, men det är allt för många som har en helt sjuk värdering idag. Nio ex bränner mer pengar än de får i intäkter och fick räddas av Kinesiska staten förra året. Nu är de värderade till nästan 100 miljarder USD utan att aldrig gjort vinst och varit nära konkurs? Skrattretande.
Håller med om att det finns övervärderade bolag, Tesla är ett bra exempel.
Men om vi tittar på de bolag som var störst för en månad sedan är det väl rätt stabila bolag med goda vinster?

Saudi Arabian Oil Company (Saudi Aramco) (Saudi Arabia)1,684.8
Microsoft (United States)1,359
Apple (United States)1,285.5
Amazon (United States)1,233.4
Alphabet (United States)919.3
Facebook (United States)583.7
Alibaba (China)545.4
Tencent Holdings (China)509.7
Berkshire Hathaway (United States)455.4
Johnson & Johnson (United States)395.3
Visa (United States)383.9
Walmart (United States)344.4
Nestlé (Switzerland)304.1

Håller med om att det finns övervärderade bolag, Tesla är ett bra exempel.
Men om vi tittar på de bolag som var störst för en månad sedan är det väl rätt stabila bolag med goda vinster?

Saudi Arabian Oil Company (Saudi Aramco) (Saudi Arabia)1,684.8
Microsoft (United States)1,359
Apple (United States)1,285.5
Amazon (United States)1,233.4
Alphabet (United States)919.3
Facebook (United States)583.7
Alibaba (China)545.4
Tencent Holdings (China)509.7
Berkshire Hathaway (United States)455.4
Johnson & Johnson (United States)395.3
Visa (United States)383.9
Walmart (United States)344.4
Nestlé (Switzerland)304.1

Saudi 33 P/E
Microsoft P/E på 34. Hur mkt ska de växa?
Apple P/E på 39. Hur mkt ska de växa? Du betalar 39 dollar för varje dollar de tjänar. Rimligt?
Amazon P/E på 91. Där är P/E inte så bra att mäta med dock, då de kanske kan flippa en switch och tjäna mer. Men ändå värt att fundera på 91 i P/E.
Google 33 P/E
Facebook 30 P/E
BABA 30 P/E
Tencent 39 P/E

Alltså du betalar mer än 30 dollar per dollar de tjänar för många bolag och för vissa närmare 100 dollar per dollar de tjänar.
P/E säger absolut inte allt. MEN Du kunde köpa apple för 10 P/E för typ 2-3 år sedan. Mycket uppsida kvar nu är frågan? Tvek och det gäller alla du länkat.

(Obs, intäkt INTE vinst)
Nio
Tesla
Xpeng
Palantir
Snowflake
Doordash

du kan nog även lägga till 90%+ av alla clean tech bolag på den här listan :)

Saudi 33 P/E
Microsoft P/E på 34. Hur mkt ska de växa?
Apple P/E på 39. Hur mkt ska de växa? Du betalar 39 dollar för varje dollar de tjänar. Rimligt?
Amazon P/E på 91. Där är P/E inte så bra att mäta med dock, då de kanske kan flippa en switch och tjäna mer. Men ändå värt att fundera på 91 i P/E.
Google 33 P/E
Facebook 30 P/E
BABA 30 P/E
Tencent 39 P/E

Alltså du betalar mer än 30 dollar per dollar de tjänar för många bolag och för vissa närmare 100 dollar per dollar de tjänar.
P/E säger absolut inte allt. MEN Du kunde köpa apple för 10 P/E för typ 2-3 år sedan. Mycket uppsida kvar nu är frågan? Tvek och det gäller alla du länkat.
Med dessa värderingar av ändå vinstgenererande företag så är ju precis frågan vad uppsidan är. I vissa sektorer kanske tillväxtmöjligheten där, men börsen värderar ju alltmer begränsade sektorer och företag i P/E 30 och högre. Och historiskt sett så vet vi ju att detta är nivåer där en nedgång är att vänta. Jag skulle inte vilja beta emot 90-100 år av "tak" för värdering av börsen. Varningsklockan med småspararbeteende lyser ju rött också. Se på Nordnet och Avanzas nya kunder i svenskt fall.
Men med det sagt så är det inget som nödvändigtvis talar emot börsen på kort sikt. Dessa bull markets kan ju hålla i sig rätt länge innan det vänder ned.

Tillbaka
Topp