Du tänker rätt, om de kan dela ut 100 % av vinsten. Samtidigt 2 % inflation = 1 % direktavkastning från aktien. Vilket är rätt dåligt med tanke på vilken risk man tar. Samtidigt kan jag till viss del köpa höga p/e i den lågräntemiljö vi är i. Det är inte Amazon, Microsoft och Apple som är det stora problemet idag, utan det är NIO, Tesla, och liknande bolag. Alla SPAC:s är katastrof också och tyder på enormt risktagande på markanden.Jag vet inte om ni tänker fel här, men P/E handlar ju om vinsten, inte omsättning, det måttet kallas ju P/S. Utan att kolla om siffrorna ovan stämmer, så innebär ju ett P/E på 33, att bolaget kan betala 3% utdelning, något som vida överstiger de flesta bankkonton idag. Därtill kommer ju möjligheten att företaget växer. Och som risk finns ju självklart att bolaget kan gå dåligt och aktien gå ner i värde. Men ändå, 3% ränta är inte dåligt idag.
Till och med Amazons P/E nära 100, slår i princip samtliga bankkonton med insättningsgaranti. Är det så extremt? Eller tänker jag fel här?
Tänk nu på att allt jag säger är min analys och att den kan vara helt fel, men jag står fast vid den tills jag ser signaler som pekar mot att jag är helt ute och cyklar.