• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Jag vet inte om ni tänker fel här, men P/E handlar ju om vinsten, inte omsättning, det måttet kallas ju P/S. Utan att kolla om siffrorna ovan stämmer, så innebär ju ett P/E på 33, att bolaget kan betala 3% utdelning, något som vida överstiger de flesta bankkonton idag. Därtill kommer ju möjligheten att företaget växer. Och som risk finns ju självklart att bolaget kan gå dåligt och aktien gå ner i värde. Men ändå, 3% ränta är inte dåligt idag.

Till och med Amazons P/E nära 100, slår i princip samtliga bankkonton med insättningsgaranti. Är det så extremt? Eller tänker jag fel här?
Du tänker rätt, om de kan dela ut 100 % av vinsten. Samtidigt 2 % inflation = 1 % direktavkastning från aktien. Vilket är rätt dåligt med tanke på vilken risk man tar. Samtidigt kan jag till viss del köpa höga p/e i den lågräntemiljö vi är i. Det är inte Amazon, Microsoft och Apple som är det stora problemet idag, utan det är NIO, Tesla, och liknande bolag. Alla SPAC:s är katastrof också och tyder på enormt risktagande på markanden.

Tänk nu på att allt jag säger är min analys och att den kan vara helt fel, men jag står fast vid den tills jag ser signaler som pekar mot att jag är helt ute och cyklar.

Jag vet inte om ni tänker fel här, men P/E handlar ju om vinsten, inte omsättning, det måttet kallas ju P/S. Utan att kolla om siffrorna ovan stämmer, så innebär ju ett P/E på 33, att bolaget kan betala 3% utdelning, något som vida överstiger de flesta bankkonton idag. Därtill kommer ju möjligheten att företaget växer. Och som risk finns ju självklart att bolaget kan gå dåligt och aktien gå ner i värde. Men ändå, 3% ränta är inte dåligt idag.

Till och med Amazons P/E nära 100, slår i princip samtliga bankkonton med insättningsgaranti. Är det så extremt? Eller tänker jag fel här?
Du tänker fel. Aktiepris delat med vinst per aktie är ett nyckeltal inom fundamental analys, för att se hur många ggr vinsten ett bolag är värderat.

Senast ändrad:
Lite OT kanske men kommer inte europeiska bolag som använder sig av Azure och AWS få problem nu när EU-domstolen underkände Privacy Shield?
Jo absolut är det ett orosmoln men som jag har förstått det så ska det komma ett nytt avtal mellan USA och EU som ska ersätta oro och osäkerhet kring compliance men antagligen inte allt. Som aktieägare känner jag mig inte jättenervös att man kommer hitta lösningar på det. Däremot företag som är hård reglerade förstår jag dock om man känner en oro

2020 summerades till ca 7% uppgång omräknat i SEK. Dåligt att underprestera kraftigt mot både svenska så väl som USA-börsen. Förklaringen är dock att en stor del av mina innehav var i USD och då USD försvagats med över 10% under året så påverkar det resultatet ordentligt. Omräknat i lokal valuta är portföljen snarare upp runt 12-13% vilket får anses vara helt ok med tanke på den låga risken. Årets surdegar Berkshire och Realty Income har fått flytta ut och jag kommer höja risken en liten smula 2021.

Stuvar fortfarande om i portföljen men målet 2021 är att den ska se ut ungefär så här:
  • Apple 5%
  • Amazon 5%
  • Industrivärden 5%
  • Investor 5%
  • Svolder 5%
  • Latour 5%
  • C WorldWide Sweden Small Cap 10%
  • TIN Ny Teknik 15%
  • LF Global Index 45%

Blir alltså övervikt mot teknik och småbolag som jag fortsatt tror ska prestera starkt och har potential att slå index till rimlig risk. Basen är ändå investment och index som borde balansera upp eventuella idiotiska trades jag försöker mig på :)

Senast ändrad:
Hur går tankarna kring Alibaba? Är intresserad av olika perspektiv. Aktien har ju tagit rejält med stryk på grund av oron med Jack Ma och framförallt svartlistningen nu som försvunnit från bordet. Jag ser den inte som högt värderad jämfört med Amazon, men då är det ju en riskfaktor i form av Kinas regering m.m. som är svår att räkna på så det finns verkligen skäl att inte värdera Alibaba såsom Amazon - men likväl. P/E på 25 för de som tittar på det talet. Marknadsställningen och möjligheten till expansion gör ju aktien däremot oerhört intressant. Kortsiktigt känns den given när USA-risken är bortplockad, men hur går tankarna också långsiktigt?

2020 summerades till ca 7% uppgång omräknat i SEK. Dåligt att underprestera kraftigt mot både svenska så väl som USA-börsen. Förklaringen är dock att en stor del av mina innehav var i USD och då USD försvagats med över 10% under året så påverkar det resultatet ordentligt. Omräknat i lokal valuta är portföljen snarare upp runt 12-13% vilket får anses vara helt ok med tanke på den låga risken. Årets surdegar Berkshire och Realty Income har fått flytta ut och jag kommer höja risken en liten smula 2021.

Stuvar fortfarande om i portföljen men målet 2021 är att den ska se ut ungefär så här:
  • Apple 5%
  • Amazon 5%
  • Industrivärden 5%
  • Investor 5%
  • Svolder 5%
  • Latour 5%
  • C WorldWide Sweden Small Cap 10%
  • TIN Ny Teknik 15%
  • LF Global Index 40%

Blir alltså övervikt mot teknik och småbolag som jag fortsatt tror ska prestera starkt och har potential att slå index till rimlig risk. Basen är ändå investment och index som borde balansera upp eventuella idiotiska trades jag försöker mig på :)
Ser ut som en bra portfölj för året. :)

• Like
Reactions: LS
Hur går tankarna kring Alibaba? Är intresserad av olika perspektiv. Aktien har ju tagit rejält med stryk på grund av oron med Jack Ma och framförallt svartlistningen nu som försvunnit från bordet. Jag ser den inte som högt värderad jämfört med Amazon, men då är det ju en riskfaktor i form av Kinas regering m.m. som är svår att räkna på så det finns verkligen skäl att inte värdera Alibaba såsom Amazon - men likväl. P/E på 25 för de som tittar på det talet. Marknadsställningen och möjligheten till expansion gör ju aktien däremot oerhört intressant. Kortsiktigt känns den given när USA-risken är bortplockad, men hur går tankarna också långsiktigt?
Finns bättre sätt (säkrare) sätt att investera i Kina än att köpa ADR:er. Skulle Kina en dag bestämma sig för att Alibaba nu är statsägt är man körd. MEN, om man vågar lita på bokföringen och om man vågar lita på att Kina inte kommer att blåsa utländska investerare? Då tycker jag att den är ett givet köp.

Någon som har tips på en bred global indexfond med låg avgift?

Tänkte nämligen börja sätta mina pengar i arbete😃

Senast ändrad:
Att stötta diktaturer är inte min grej så jag skulle inte investera i ett bolag där kinesiska staten är inblandade, oavsett hur stor eller liten deras andel är.

Att Alibaba nämns i dessa sammanhang gör inte saken bättre för min del:

Att stötta diktaturer är inte min grej så jag skulle inte investera i ett bolag där kinesiska staten är inblandade, oavsett hur stor eller liten deras andel är.

Att Alibaba nämns i dessa sammanhang gör inte saken bättre för min del:
Absolut, det är inte ett pålitligt etiskt företag liksom att kinesiska staten inte respekterar mänskliga rättigheter - och de etiska aspekterna är värda att fundera på. Problemet är ju att skulle man vara konsekvent så fungerar ju inte då heller t.ex. global-, EM,- eller Asienfonder där Alibaba brukar utgöra en ansenlig del. Och det är ju såklart inte ett måste med kinesiska företag öht i portföljen för att skapa god avkastning, men med den enorma tillväxt som Kina och Asien åtnjuter så är det ju "framtiden" om man uttrycker det så för mycket av det globala kapitalet.

Årets joker för min del: Starbreeze

Aktien har avvärjt konkurshot, alla leverantörer har fått betalt, banklån på plats, Q3 rapport som ger hopp och TA som ser urstark ut.

Gillar att köpa när andra tvekar. Med det sagt är det ju självfallet inte en aktie som man säljer huset och går in med pengarna i - men under 2:- tycker JAG att den ser riktigt intressant ut efter senaste rapporten och nyheterna kring bolaget.

Trevlig helg!

Årets joker för min del: Starbreeze

Aktien har avvärjt konkurshot, alla leverantörer har fått betalt, banklån på plats, Q3 rapport som ger hopp och TA som ser urstark ut.

Gillar att köpa när andra tvekar. Med det sagt är det ju självfallet inte en aktie som man säljer huset och går in med pengarna i - men under 2:- tycker JAG att den ser riktigt intressant ut efter senaste rapporten och nyheterna kring bolaget.

Trevlig helg!
Upp 39% för mig på någon vecka, men gick tyvärr bara in med fikapengar..

Nytt år dags att börja spara lite i fonder tänkte jag.
Har ni nåt tips man kan spana in och lösa på lite extra om?

Tänkte Tin Ny teknik iallafall men tar gärna emot input eller förslag :)

TIN Ny teknik
Avanza World Tech by TIN
Avanza Småbolag by Skoglund
Proethos fond
AuAg Precious Green
Öhman Global Growth
MS INVF Global Opportunity A

Nu har jag inte läst hela tråden, är ju lördag. Är det någon som har som investeringsstrategi att ta rygg på när insider köper ?

Du fick några bra tips av hampusg ovan. Jag har alla utom Avanza Zero i min fondportfölj.

Men, kör du enligt förslaget så är det inte speciellt diversifierat i min mening. Det är väldigt mycket tech och Sverige, det första är inte direkt lågvärderat idag även om det såklart kan tuffa på bra under lång tid. Personligen skulle jag kika på lite råvaror som iaf jag tror kommer gå bra närmsta åren om/när inflationen tar fart. Då vill man ligga i råvaror, eller bolag som håller på med det, och Emerging Markets.

Många härinne ink mig själv stirrar sig lite blind på det som gått bra sista året/åren, jag tycker man får vara lite ödmjuk och sprida sin pengar en aning.

Nu har jag inte läst hela tråden, är ju lördag. Är det någon som har som investeringsstrategi att ta rygg på när insider köper ?
Inte som ren strategi, men som lite lätt stöd när man väl skall slå till. Köpte tex lite Collector när Sehlin var inne och vevade tidigare i höst/vinter. Sånt försöker jag snappa upp och på 6 mån sikt har det ofta lönat sig. Men och andra sidan har allt gått upp sista åren så en apa har kunnat få bra avkastning.

Du tänker rätt, om de kan dela ut 100 % av vinsten. Samtidigt 2 % inflation = 1 % direktavkastning från aktien. Vilket är rätt dåligt med tanke på vilken risk man tar. Samtidigt kan jag till viss del köpa höga p/e i den lågräntemiljö vi är i. Det är inte Amazon, Microsoft och Apple som är det stora problemet idag, utan det är NIO, Tesla, och liknande bolag.
OK!

Du tänker fel. Aktiepris delat med vinst per aktie är ett nyckeltal inom fundamental analys, för att se hur många ggr vinsten ett bolag är värderat.
Kan du mer i detalj beskriva hur jag tänker fel?

Börjar bli smått sugen på Disney.

Disney+ kan kanske ta upp kampen mot Netflix? Uppdämt nöjesressug gör att parkerna spricker av folk när vaccinet är ute?

Vad säger ni om Disney Plus?

Hur känns det att skaffa / behålla jämfört med Netflix? Behövs mer vuxeninnehål? Och då menar jag inte "vuxen" utan vanliga program för vuxna..

Jag har inte skaffat det än men skall göra det för att testa.

Kan du mer i detalj beskriva hur jag tänker fel?
P/E är ett nyckeltal inom fundamental analys. Det är framtaget för att man ska kunna se hur mycket marknaden (vi) värderar ett bolag i förhållande till dess vinst. Det är ett av mängder av nyckeltal och indikatorer inom just fundamental analys.

Det har precis noll att göra med huruvida ett bolag väljer att ha utdelning, dess direktavkastning. Det finns ingen korrelation.

Däremot brukar generellt bolag som tjänar bra med pengar men inte ha sådan stark tillväxt (alltså inte behöver pengarna själv) dela ut mer än bolag som behöver pengarna till tillväxt/R&D/uppköp etc, men detta är ingen regel. Dessa högutdelare har ibland låga p/e-tal men det är ingen korrelation, utan bara ett faktum av att bolag utan förväntan om större tillväxt inte brukar värderas så högt av marknaden enligt p/e-talet. En del andra bolag har även högt p/e just för att marknaden är van vid stora utdelningar. Så ingen regel alls som sagt. Spritt. Även bolag som förlorar pengar har ibland utdelning, dock inte lika vanligt, men sker ofta när de t ex avyttrar en verksamhet och liknande händelser.

Så nej. Det finns ingenting med p/e som direkt har att göra med utdelning/direktavkastning till aktieägarna. P/e är blott ett nyckeltal för att underlätta att hitta lågt värderade bolag för oss investerare, och ett väldigt trubbigt sådant som inte bör användas ensamt, utan i kombination med annat.

Senast ändrad:

Disney+ kan kanske ta upp kampen mot Netflix? Uppdämt nöjesressug gör att parkerna spricker av folk när vaccinet är ute?

Hur känns det att skaffa / behålla jämfört med Netflix? Behövs mer vuxeninnehål? Och då menar jag inte "vuxen" utan vanliga program för vuxna..

Vi testade Disney+ under julhelgen. Inte så mycket för vuxna och barnen tröttnade ganska fort. Har kvar det för att yngsta (5 år) ska kunna kolla på lite Frost när hon känner för det. Men känns ganska smalt/”nördigt” jämfört med övriga tjänster.

Tycker appen är sämst.

• Like
Reactions: CSS
Tillbaka
Topp