• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Dr. Michael Burry (en av få som förutspådde the housing bubble ouch efterföljande finanskris 2008) var för ett par är sedan ute och köpte GameStop. Aktien har utvecklats ganska ok sedan dess....

Killen är magikern
61FCE355-0CD0-40A0-A795-480636282005.png

Dr. Michael Burry (en av få som förutspådde the housing bubble ouch efterföljande finanskris 2008) var för ett par är sedan ute och köpte GameStop. Aktien har utvecklats ganska ok sedan dess....

Killen är magikern
61FCE355-0CD0-40A0-A795-480636282005.png
Ja och nu pågår ju en shortsqueeze utan dess like. Alla på WSB köper ju som bara den för att bränna alla blankare. Har följt detta ett tag nu med stor förtjusning.

Bara att han har med ordet "Stureplan" i sin beskrivning gör att jag inte vill gå in och titta på hans instagram. :)
Gick in och kikade lite, lite skrämmande att folk följer och ryggar sånt här. Ser bara mest inlägg där han höjer sina egna innehav
Ja, jag tar allt där med en näve salt och följer inga ”råd”, men göra pengar på börsen verkar ju gå bra för hen iaf!

• Like
Reactions: PJZ
OK är det några på forumet som vågar ta fram spåkulan och kaffesumpen?

Jag har suttit i många år med Sinch AB (f d CLX Communications) aktier. Jag började kliva in med lite småbelopp någonstans precis under 200 kr/aktie.

Mitt nuvarande GAV är 736 kr och mitt innehav utgör nu ett (för mig) inte oansenligt belopp och egentligen en lite för stor del av min totala portfölj. Men börjar fundera nu, eftersom skiten bara fortsätter upp upp upp vad fan man borde göra. Tittar man på fundamentala värden är bolaget "högt" värderat om man inte väger in utvecklingspotential, den senaste tidens förvärv påverkar även dessa potential. Samtidigt är frågan hur länge kan det fortsätta upp?

Jag har redan sålt av delar av innehavet som motsvarar det jag ursprungligen investerat i bolaget, så allt värde bundet i detta innehav är för tillfället enbart orealiserad vinst.

Jag hävdar inte att min framgång i detta fall har något med investeringsskicklighet utan mycket har avgjorts av slump och att jag kan göra lite grundläggande analyser gällande fundamentala värden.

Skall man vara girig och hoppas på att resan upp fortsätter ett tag till?
Skall man (som jag nog innerst inne anser är det vettigaste) och avyttra större delen av innehavet?
Skall jag belåna huset och köpa mer? :p

Någon annan här som är inne och pysslar med detta bolag och har några tankar att dela med sig av?

OK är det några på forumet som vågar ta fram spåkulan och kaffesumpen?

Jag har suttit i många år med Sinch AB (f d CLX Communications) aktier. Jag började kliva in med lite småbelopp någonstans precis under 200 kr/aktie.

Mitt nuvarande GAV är 736 kr och mitt innehav utgör nu ett (för mig) inte oansenligt belopp och egentligen en lite för stor del av min totala portfölj. Men börjar fundera nu, eftersom skiten bara fortsätter upp upp upp vad fan man borde göra. Tittar man på fundamentala värden är bolaget "högt" värderat om man inte väger in utvecklingspotential, den senaste tidens förvärv påverkar även dessa potential. Samtidigt är frågan hur länge kan det fortsätta upp?

Jag har redan sålt av delar av innehavet som motsvarar det jag ursprungligen investerat i bolaget, så allt värde bundet i detta innehav är för tillfället enbart orealiserad vinst.

Jag hävdar inte att min framgång i detta fall har något med investeringsskicklighet utan mycket har avgjorts av slump och att jag kan göra lite grundläggande analyser gällande fundamentala värden.

Skall man vara girig och hoppas på att resan upp fortsätter ett tag till?
Skall man (som jag nog innerst inne anser är det vettigaste) och avyttra större delen av innehavet?
Skall jag belåna huset och köpa mer? :p

Någon annan här som är inne och pysslar med detta bolag och har några tankar att dela med sig av?

Jag tor på bolaget och ser inga konstigheter med att kliva på runt 1 200 kr. 1 300 kr är lite för mycket.

Det var en sättning på hela börsen. På GME så är det mycket pump and dump nu. Den verkar även ha blivit stoppad några ggr ser det ut som. Galna svängningar!!!

Gillar att blankarna bränner sig. Blankning är ett otyg. :)

det här med blankning har blivit sorligt. jag, du, och flesta här förstår varför det ens finns och varför det är meningen det ska funka som ett vapen mot uppblåsta bolag, men tyvärr har det utvecklats till något helt annat där det ofta istället utnyttjas till att manipulera kurser eller att sätta bolag i konkurs, bolag som absolut inte borde sättas i konkurs...

allt för att tjäna några dollar antar jag :rolleyes:

Det var en sättning på hela börsen. På GME så är det mycket pump and dump nu. Den verkar även ha blivit stoppad några ggr ser det ut som. Galna svängningar!!!

Ja, har aldrig varit så mycket plus på en dag som vid 16:30-tiden. Sen ringde jag ett par samtal och när jag loggade in igen strax efter 17:00 var dagen på rött :)

Säkert en dum fråga, men hur ska man tänka med parallellnotrade aktier som exempelvis finns både på OMX eller handlas med euro/dollar? Är det alltid en fördel att gå på den aktie som störst handel även om det innebär att man måste tänka på eventuella skiftningar i valutaförhållande eller spelar det överhuvudtaget ingen roll och kurserna följer varandra?

Jag skulle handlar den där det är enklast/billigast och det sker i den valuta som jag vanligtvis behöver dagligdags, SEK alltså. Under förutsättningen at det inte är någon halvgalen aktie som är inte är likvid på något av handelsplatserna.

Om man vill ta ett bet på att valutan skall gå si eller så kan man göra det på annat sätt. Sen kan ju bolaget vara exponerat i sig med inköp eller försäljning i någon sorts valuta, USD, SEK eller vad det nu kan vara och du kan det bli fel hur man än tänker. Lätt att vara lite översmart här.

Så kör jag som glad amatör.

Det här kommer ju inte sluta bra, snart samma mängd retail-deltagande som 00, fler ”daytraders” iom. Hemmajobb, heli-pengar och arbetslöshet?

Anektodiskt visst men denna tråd som tidigare var rätt stillsam har tagit fart likt Bitcoin 2017 med spekulation kring enskilda innehav tillskillnad ifrån portfölj-strategi och långsiktighet som rådde tidigare.

men vem vet, TINA etc.

Det här kommer ju inte sluta bra, snart samma mängd retail-deltagande som 00, fler ”daytraders” iom. Hemmajobb, heli-pengar och arbetslöshet?

Anektodiskt visst men denna tråd som tidigare var rätt stillsam har tagit fart likt Bitcoin 2017 med spekulation kring enskilda innehav tillskillnad ifrån portfölj-strategi och långsiktighet som rådde tidigare.

men vem vet, TINA etc.

Japp får samma känsla. Väldigt mycket sent 90-tal och euforin är nästan total. Även förutom tech-aktier tycker jag vissa index är upp sjukt mycket. Kina nästan 20% på några veckor. Kolla också in green-tech där tror jag vi får nästa STORA bubbla. Kommer bli mer och mer lån/underskott för att finansiera allt. Nedstängningar och automatiseringar gör att sjukt mycket jobb försvinner.

Har kört lite swing trades i vätgasaktier - Mest Impact coatings.
Cell grämer mig lite då jag inte riktigt han börja....

7FDBEA43-D60F-4EE7-803F-1C2AC47973E8.jpeg

Tillbaka
Topp