• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

De verkar ha problem med ddos på reddit och flera plattformar för handel verkar strula. Robinhood verkar vara nere till och från, men WSB verkar hålla kursen uppe.

Vi 32,000 medlemmar på KS får välja ut en tungt blankad aktie och göra likadant! Vilken kör vi på? :cool:
Fingerprint? :D
1611762123021.png

Inte än på ett tag om man tror på vissa

https://www.podbean.com/ea/dir-4puvw-ce32bd4

Men när main Street kör över Wall Street och inte tvärt om, lär de folkvalda snabbt se till att det slutar. Det lär nog bli en del på Reddit som åker dit...
Såg en kommentar från en av hedgefond-killarna som blankat GMS att folk skulle se till att spara delar av vinsten så de kunde betala vinstskatten 😁

Skulle det som hänt nu räknas som någon typ av marknadsmanipulation i Sverige? 🤔

Om man vill bygga upp en utdelningsportfölj på lite längre sikt, är den logiska vägen bank och investmentbolag?

De drönare jag köpte i september passerade +1000% tidigare i veckan, nu har de backat lite och ligger på ca +900%. Men det var aldrig min tanke att vara med på vad som känns lika stabilt som ett pyramidspel och även om de rusat är jag på ett sätt glad att jag inte har köpt för så mycket om det låter logiskt. Nu får de vara kvar och om de backar till 0, c'est la vie.

Själv tappar jag lite sugen på hela börsen bland annat om det nu är så som skrivits i tråden att det är blankare som riktat strålkastarljuset mot Nokia för en chans att stoppa blodbadet i Gamestop. Det är lite som att två bråkiga gäng med uppmärksamhetsbehov tar över lekplatsen så att ingen annan kan vara där i lugn och ro. Hur stora bolag kan de här gängen ”kapa” och göra kurskaos med?

Om man vill bygga upp en utdelningsportfölj på lite längre sikt, är den logiska vägen bank och investmentbolag?

De drönare jag köpte i september passerade +1000% tidigare i veckan, nu har de backat lite och ligger på ca +900%. Men det var aldrig min tanke att vara med på vad som känns lika stabilt som ett pyramidspel och även om de rusat är jag på ett sätt glad att jag inte har köpt för så mycket om det låter logiskt. Nu får de vara kvar och om de backar till 0, c'est la vie.

Själv tappar jag lite sugen på hela börsen bland annat om det nu är så som skrivits i tråden att det är blankare som riktat strålkastarljuset mot Nokia för en chans att stoppa blodbadet i Gamestop. Det är lite som att två bråkiga gäng med uppmärksamhetsbehov tar över lekplatsen så att ingen annan kan vara där i lugn och ro. Hur stora bolag kan de här gängen ”kapa” och göra kurskaos med?
Kan tipsa om att följa den här bloggen.

Om jag inte minns fel hade Gamestop ett börsvärde på ca $300 miljoner under en stor del av 2020. Med andra ord en liten lort jämfört med bjässarna.

Varför skulle någon på reddit åka dit? Utav allt jag läst så har jag svårt att tro att någon ska åka dit.
Om nån åker dit så är det väl blankarna som använt mediakontakter och ljugit om att de stängt sina positioner samt pressat deras polare på handelsplattformar att endast tillåta sälj av GME och inte köp. Rätt tydlig marknadsmanipulation som alltid storfinansen kommer undan med.
Nä, är det nån som ska åka dit så är det väl dessa gossar, de som skapade 08-kraschen och fick alla skulder betalda av skattebetalare och som driver mängder med bolag i konkurs.
Kul att de själva åker dit kan jag tycka.

Någon här som har tips på ett säkert sparsätt? Letar efter 3-4% årligen till så låg risk så möjligt. Hittat ett bankkonto med 2% ränta om man binder på 5 år, men tycker att det är lite för lite. Jag har svårt för att hitta någon produkt som jag verkar vettig, antingen så är det högrisk (och medium avkastning) eller så är det som ovan med bankkonto. Hade gärna hittat ett mellanting.

Någon här som har tips på ett säkert sparsätt? Letar efter 3-4% årligen till så låg risk så möjligt. Hittat ett bankkonto med 2% ränta om man binder på 5 år, men tycker att det är lite för lite. Jag har svårt för att hitta någon produkt som jag verkar vettig, antingen så är det högrisk (och medium avkastning) eller så är det som ovan med bankkonto. Hade gärna hittat ett mellanting.
Kikat på Lendify?
Tycker deras modell är intressant och ger hygglig avkastning till vad jag kan förstå väldigt låg risk.

80% på bankkonto med 2% ränta + 20% i indexfond(er) (räknat med snittavkastning på 8% per år) bör ligga inom intervallet i snitt, till låg risk. Justera vikt efter behov och räntan på bankkontot. :)

Kikat på Lendify?
Tycker deras modell är intressant och ger hygglig avkastning till vad jag kan förstå väldigt låg risk.
Ja, kör redan Lendify till viss del, letar efter ett komplement.
80% på bankkonto med 2% ränta + 20% i indexfond(er) (räknat med snittavkastning på 8% per år) bör ligga inom intervallet i snitt, till låg risk. Justera vikt efter behov och räntan på bankkontot. :)
Tänkte på något liknande själv, typ 50% bankkonto och 50% i typ Nordeas Stratega 10. Men iofs så kanske obligationerna där i inte är stabila nog :/

Om detta kan få ett slut på blankning överlag vore det en vinst i sig.
Blankning i sig kan jag tycka har en plats på börsen, men inte i den form som används av Citron Reaserch och Melin Funds.
Det säger ju sig själv att om man blankar över 50 miljoner aktier i ett bolag som totalt har 69,7 miljoner aktier, och därmed endast drygt 40 miljoner som är lös för handel, så är det något skevt.
Drygt 130% blankat säger en hel del om hur skevt det är i just detta fallet.
Hade allt varit som vanligt hade Melvin och gänget kunnat ta korta positioner för att skapa ett säljtryck och gå ut och baissa aktien genom alla sina mediakontakter för att få ner den än mer. Småsparare och företagsägare förlorar miljoner och pengarna går rakt ner i blankarnas fickor.
Rinse and repeat.

Förstår inte varför blankning i sig är fult?
Att investerare av alla slag investerar i aktier (går lång) och sedan går ut i media och berättar varför just dessa bolag kommer att gå bra är ju samma manipulation som blankarna sysslar med, men med den skillnaden att när investerare driver upp en kurs så tjänar ju alla som äger bolaget, och bolaget i sig, på det.
Det motsatta gäller ju när dessa firmor kör sina blankarräder och det slutar med att folk förlorar sina besparingar, företag går i konkurs och arbetare förlorar jobben.

Däremot så tycker jag det är bra att det går att gå kort som incitament till att analytiker även ska leta svagheter och hot hos bolag och inte bara styrkor och möjligheter.
Det fifflas ju en hel del med siffror även hos bolagen, och att någon hittar det och pekar ut dem är ju något som kan rädda folk från att förlora pengar och arbeten i långa loppet.

Någon form av reglering skulle nog inte skada, fast hur har jag inget förslag på.

Förstår inte varför blankning i sig är fult?

Det har jag aldrig sagt iofs. Mitt inlägg var en småtrött och otydlig kommentar kring Gamestop-grejen bara. Systemet som sådant (att sälja något du inte äger) kan man ju ha etiska invändningar emot, men det kan ju som SpejsMan är inne på också bredda möjligheterna till analys, så där lägger jag ingen större värdering. Men det öppnar spelplanen för något som egentligen är motsatsen till vad som hänt de senaste dagarna, det som brukar kallas short and distort (blanka, för att sedan medialt dra ner aktien, vilket dessutom är olagligt). Frågan är väl om det positiva överväger det negativa, ibland undrar jag.

Tillbaka
Topp