• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Någon här som har tips på ett säkert sparsätt? Letar efter 3-4% årligen till så låg risk så möjligt. Hittat ett bankkonto med 2% ränta om man binder på 5 år, men tycker att det är lite för lite. Jag har svårt för att hitta någon produkt som jag verkar vettig, antingen så är det högrisk (och medium avkastning) eller så är det som ovan med bankkonto. Hade gärna hittat ett mellanting.
Problemet här är väl stt dom du räknar bort corona sö skall vi ha runt 2% inflation normalt.. dvs allt under 2% nettoavkastning är ju bajs... hur mycket pengar jobbar du med och var bor du?

En liten fråga angående sparande: Jag har ett månatligt pensionsspar i Spiltan Aktiefond Investmentbolag och i nuläget ca 60 000 där. Vore det bättre att lägga det sparandet i ett antal investmentbolag, säg 5-10, och börja spara på det sättet istället? Pengarna ska ligga i minst 30 år. Jag är inte intresserad i nuläget att "plugga på" bolag, men en ombalansering någon gång om året mäktar jag med.

Esg faller rätt hårt nu. Köpa eller vänta?
Det mesta faller hårt nu men ah, ESG tar jäkligt mycket stryk, välbehövligt imo, jag tror på omställningen på sikt och att mycket finns att hämta där kommande åren men inte till de priser som varit senaste tiden för där har man i vissa fall tagit höjd för flera decennier framåt redan nu, känns det som.

En liten fråga angående sparande: Jag har ett månatligt pensionsspar i Spiltan Aktiefond Investmentbolag och i nuläget ca 60 000 där. Vore det bättre att lägga det sparandet i ett antal investmentbolag, säg 5-10, och börja spara på det sättet istället? Pengarna ska ligga i minst 30 år. Jag är inte intresserad i nuläget att "plugga på" bolag, men en ombalansering någon gång om året mäktar jag med.

Nej det är inte värt det då. 0.27% i förvaltning är en väldigt låg avgift. 10 bolag är för mycket att följa om man inte är intresserad. Investmentbolag är många gånger personberoende och kan förändras ganska fort. Dagens stjärnbolag kan vara skrot om 5 år.

Det finns väl inga flygbolag som äger sina egna plan idag? Dom säljs ju och leasad tillbaka, eller leasas direkt?

Japp ofta leasar man eller delvis. Faktum är att man kan leasa ett helt plan med besättning också. I grund och botten är det orelevant eftersom ett flygplan inte riktigt är någon direkt ekonomisk tillgång i nuläget. Nästan 2/3 är parkerat en del skrotat och en del omvandlat till transportflyg. En liten del som flyger oftast bidragsfinansierat av stater.

Intressant twist ändå. Ska dom plocka bort allt som forumet siktar in sig på? Känns hållbart :hilarious:

"
Spelåterförsäljaren Gamestop har vänt ned med besked och faller under volatil handel i förhandeln i USA. Det följer på beskedet att nätmäklaren Robinhood plockat bort flera aktier från sin plattform inför börsöppningen, rapporterar bland annat Business Insider.

Mäklarfirman har informerat sina klienter att Gamestop, AMC Entertainment, Blackberry och Nokia tagits bort. Det är dock fortfarande möjligt att sälja en befintlig position men det går inte längre att köpa aktier i de nämnda bolagen.

Åtgärden kommer efter makalösa rusningar i framför allt Gamestop och AMC de senaste dagarna efter att privatinvesterare organiserat sig på Reditt-forum för att trycka upp kurserna.

I skrivande stund noteras Gamestop ner 4 procent. Även Nokia faller med 8 procent på Stockholmsbörsen efter tidigare uppgång under dagen.
"

81c9df0.png

+30% nu är enklare manipulera förhandeln antar jag. Går nog inte stoppa det här eftersom fenomenet är globalt. Robin Hood hade cirka 15 miljoner konton vilket är en del men inte tillräckligt. Kommer bli svårt/omöjligt täcka de där blankningarna.
Du har inte liveuppdatering va? Jag ser att den är upp 6,75% nu.

Det mesta faller hårt nu men ah, ESG tar jäkligt mycket stryk, välbehövligt imo, jag tror på omställningen på sikt och att mycket finns att hämta där kommande åren men inte till de priser som varit senaste tiden för där har man i vissa fall tagit höjd för flera decennier framåt redan nu, känns det som.
Jo. Vi får se. Köper nog lite av varje i detta nedställ. Men esg fonderna backade flera procent senaste dagarna och backar nog 2-5% idag med, och tror liksom pengar kommer strömma dit igen.

Haha ser nu att jag aldrig klickade på skicka...

Lade in köp (I hållbar energi, investmentbolag och ngt mer) på mitt isk, vårt gemensamma isk och familjebolagets fondkonto. Tänkte det skulle bli lite dippköp, men nu har det ju vänt upp på allt och fondköp blir ju på kvällen... doh

Att investerare av alla slag investerar i aktier (går lång) och sedan går ut i media och berättar varför just dessa bolag kommer att gå bra är ju samma manipulation som blankarna sysslar med, men med den skillnaden att när investerare driver upp en kurs så tjänar ju alla som äger bolaget, och bolaget i sig, på det.
Det motsatta gäller ju när dessa firmor kör sina blankarräder och det slutar med att folk förlorar sina besparingar, företag går i konkurs och arbetare förlorar jobben.

Däremot så tycker jag det är bra att det går att gå kort som incitament till att analytiker även ska leta svagheter och hot hos bolag och inte bara styrkor och möjligheter.
Det fifflas ju en hel del med siffror även hos bolagen, och att någon hittar det och pekar ut dem är ju något som kan rädda folk från att förlora pengar och arbeten i långa loppet.

Någon form av reglering skulle nog inte skada, fast hur har jag inget förslag på.
Den som blev hetsad att köpa Gamestop för 400 usd per aktie känner nog inte att det är mer ok att hausa än baisa...

De personerna har inte blivit mer förmögna...
Screenshot_20210128-174722_Bloomberg Professional.jpg

Att berätta om sin syn och lägga fram ett case är i min värld het ok oavsett riktning men när man medvetet försöker manipulera kursen till nivåer som är långt ifrån en typ av "fair value" är aldrig ok. Det kommer alltid finnas stora förlorare på det.

Jag funderade en del idag på GME. Om man bara tänker på det basala. Varje aktie som köps måste någon sälja. Vem säljer? Vem ägde aktien innan? Och framförallt när dessa Reddit-hulliganer slutar köpa, och kanske vill ta hem vinst - Vem ska då köpa? Svaret är INGEN!

Kanske folk brännt sig tillräckligt för att sluta tro på sagor. David vinner aldrig över Goliat. Även om man kan tycka det hade varit mysigt.

Lite förvånad att se Apple backa på en väldigt stark rapport. Kanske räknas som en gubbaktie med all cirkus som pågår.

Den som blev hetsad att köpa Gamestop för 400 usd per aktie känner nog inte att det är mer ok att hausa än baisa...

De personerna har inte blivit mer förmögna...
Screenshot_20210128-174722_Bloomberg Professional.jpg

Att berätta om sin syn och lägga fram ett case är i min värld het ok oavsett riktning men när man medvetet försöker manipulera kursen till nivåer som är långt ifrån en typ av "fair value" är aldrig ok. Det kommer alltid finnas stora förlorare på det.

Jag funderade en del idag på GME. Om man bara tänker på det basala. Varje aktie som köps måste någon sälja. Vem säljer? Vem ägde aktien innan? Och framförallt när dessa Reddit-hulliganer slutar köpa, och kanske vill ta hem vinst - Vem ska då köpa? Svaret är INGEN!

Kanske folk brännt sig tillräckligt för att sluta tro på sagor. David vinner aldrig över Goliat. Även om man kan tycka det hade varit mysigt.

Aktien blankad 136% av float samt massa calls som är in the money med maturity date i morgon. Det finns köpare.

Intressant twist ändå. Ska dom plocka bort allt som forumet siktar in sig på? Känns hållbart :hilarious:

"
Spelåterförsäljaren Gamestop har vänt ned med besked och faller under volatil handel i förhandeln i USA. Det följer på beskedet att nätmäklaren Robinhood plockat bort flera aktier från sin plattform inför börsöppningen, rapporterar bland annat Business Insider.

Mäklarfirman har informerat sina klienter att Gamestop, AMC Entertainment, Blackberry och Nokia tagits bort. Det är dock fortfarande möjligt att sälja en befintlig position men det går inte längre att köpa aktier i de nämnda bolagen.

Åtgärden kommer efter makalösa rusningar i framför allt Gamestop och AMC de senaste dagarna efter att privatinvesterare organiserat sig på Reditt-forum för att trycka upp kurserna.

I skrivande stund noteras Gamestop ner 4 procent. Även Nokia faller med 8 procent på Stockholmsbörsen efter tidigare uppgång under dagen.
"
En kollega berättade att hans kompis tydligen hade gått in med 50k i Gamestop här om dagen. Ska bli spännande att höra hur det gick för honom.. :bored:

Tillbaka
Topp