• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Intressant kanskeutveckling av grön miljöbolag efter president Bidens intentioner att satsa på klimatsmarta energiomställningar.

Bubbel-varning :) Ja, trots att ESG är framtiden

Men IT var även framtiden på 00-talet och tror vi vet hur det gick då.

Med det sagt går det fortfarande hitta rimligt värderade ESG-case men värderingarna i sektorn som helhel har sprungit bortom all vett.

Intressant kanskeutveckling av grön miljöbolag efter president Bidens intentioner att satsa på klimatsmarta energiomställningar.

Vad menar du? Att det är en bubbla eller att ”gröna” aktier gått otroligt bra sista året?

Bubbel-varning :) Ja, trots att ESG är framtiden

Men IT var även framtiden på 00-talet och tror vi vet hur det gick då.

Med det sagt går det fortfarande hitta rimligt värderade ESG-case men värderingarna i sektorn som helhel har sprungit bortom all vett.
Den är säkert svår, men inriktningen som sådan har all potential. Det är nog bara Kina som fortfarande säljer kolkraftverk till Östeuropa, annars är det grön miljö som gäller framöver. Frågan är vilka bolag som kommer mer storsäljarprodukterna?

Vad menar du? Att det är en bubbla eller att ”gröna” aktier gått otroligt bra sista året?
Ingetdera, bara att gröna miljösatsningar har framtiden för sig. Bolag som har bra lösningar som ersätter klimatförstörande energialternativ kommer att gå bra på börserna. Efterfrågan kommer att öka explosionsartat, speciellt i USA om president Biden får igenom sin klimatsatsning.

Senast ändrad:
Den är säkert svår, men inriktningen som sådan har all potential. Det är nog bara Kina som fortfarande säljer kolkraftverk till Östeuropa, annars är det grön miljö som gäller framöver. Frågan är vilka bolag som kommer mer storsäljarprodukterna?
Säger inte emot dig, ESG är framtiden. Men stor skillnad på bra boalg och bra aktie :)

Ett fantastiskt bolag kan fortfarande ha norra europas mest övervärderade aktie

Kommer bra, de har ju gått hur bra som helst på sista tiden. Har du missat det?
Det är bra det. Får president Biden igenom sin satsning lär den amerikanska börsen påverkas ännu mer. Tekniken är ännu i sin linda. Satsar USA dras många andra mer. Kina ligger efter pga sin planhushållning.

En fråga till er som kan lite om bolagsekonomi.

Ett par kompisar ska starta en verksamhet och behöver kapital utöver det de själva går in med.

Det jag undrar är om investerare alltid får x antal aktier i bolaget eller om de bara går in med x antal kronor utan att få aktier?

Säg att verksamheten går bra och de lovar mig att jag ska få tillbaka det investerade beloppet + 100%. Hur görs en sån utbetalning? Krävs det att man har aktier så att man kan få utdelning eller lägger man upp det som ett lån som betalas tillbaka?

Skulle ni rekommendera att man skapar ett AB för den här typen av transaktion? Blir det mer fördelaktigt skattemässigt?

Är helt grön på det här området men skulle uppskatta alla tips ni har 😊

Större risk med aktier än ett lån. Om du bara vill ha tillbaka dubbla ”investeringen” så är det enklare med ett lån. Sätt tydliga villkor för lånet bara. Handlar det om större belopp är det bättre att du tar in en riktig rådgivare än att du ber om hjälp på ett klockforum.

Fel tråd kanske men vad är era tankar kring en ökad tillgångsinflation? Enligt min mening är Riksbankens inflationsmått lite off, KPI korrelerar liksom inte alls med bostadsprisutveckling eller tillgångsutveckling på tex aktier. Lägg därtill ökade stimulanser och TINA pga nollräntemiljöer.

8/10 svenskar sparar tydligen i fonder och andra värdepapper, under 2020 såg många sina portföljer öka kraftigt i värde. Det sker dessutom en stor tillströmning av kunder till både Avanza och Nordnet som också kan antas förränta sina pengar (vilket de kanske inte tidigare gjort). Likaså alla som äger en del av BRF/fastighet har sett dessa öka i värde en längre tid. Frågan jag ställer mig är huruvida inte dessa ”förmögenheter” snart återspeglas i inflationen.

Jag är kanske helt off men är genuint intresserad av frågan.

Senast ändrad:
  • Like
Reactions: PJZ

Flaggade för Swedish Match tidigare, totalt bortglömd och undervärderad. Idag artikel som ger Rek. Köp.

Rapport på onsdag.

Senast ändrad:
Tjena gänget! Någon med roliga tips på tillväxtaktier på de nordiska marknaderna? Gärna med en minimivolym på runt 80-100k per dag i snitt.

Nej men har god insyn i flera bolag som permitterat både ägare och anställda och alla har fått pengar mer eller mindre direkt. Efter avstämning händer det att de blir återbetalningsskyldiga pga. att man inte uppfyllt kraven. Ex. jobbat för mycket eller inte varit anställd i jämförelsemånaden.

Det är min bild också, att det funkat bra generellt för såväl stora som mindre företag, till skillnad mot hyresstödet, omställningsstödet och omsättningsstödet där det finns s.k. utmaningar.

Fel tråd kanske men vad är era tankar kring en ökad tillgångsinflation? Enligt min mening är Riksbankens inflationsmått lite off, KPI korrelerar liksom inte alls med bostadsprisutveckling eller tillgångsutveckling på tex aktier. Lägg därtill ökade stimulanser och TINA pga nollräntemiljöer.

8/10 svenskar sparar tydligen i fonder och andra värdepapper, under 2020 såg många sina portföljer öka kraftigt i värde. Det sker dessutom en stor tillströmning av kunder till både Avanza och Nordnet som också kan antas förränta sina pengar (vilket de kanske inte tidigare gjort). Likaså alla som äger en del av BRF/fastighet har sett dessa öka i värde en längre tid. Frågan jag ställer mig är huruvida inte dessa ”förmögenheter” snart återspeglas i inflationen.

Så länge pengarna inte sipprar ut i den reala ekonomin och kraftigt höjer efterfrågan där ser jag ingen chans/risk för inflation. Riksbanken lyckades inte få fart på inflationen trots minusränta och stimulanser under den hetaste konjunktur vi har haft på länge. Vad talar då för att de skulle lyckas nu?

Se på Japan, de har haft kraftiga stimulanser länge och byggt upp en statsskuld på 230 % av BNP. Trots det har tillväxten och inflationen inte tagit fart. Det är de scenariot jag ser för resten av de utvecklade länderna.

Innan jag reggar konto, har Nordnet samma typ av forum som Avanza som man inte kan undvika att se om man går in på en specifik aktie?
Avanza har väl placera som är deras forum, Nordnets tjänst heter Shareville, och är egentligen en bättre produkt, men det är möjligt att de inte integrerat den i sin bastjänst så bra än, att den syns. Du kan dock räkna med att detta kommer att ske, för det lär väl driva affärer. Att det inte skett ännu beror nog på att Nordnet ligger lite efter rent allmänt vad gäller IT.

Tack! 😊

Jag ska kolla med dem hur de tänkt sig hantera min eventuella investering när vi träffas i veckan. Ville bara ha lite input på hur man kan eller brukar göra och vilket som är bäst rent skattetekniskt.
Inga aktier till dig = inga pengar. Så skulle jag definitivt göra! Alternativt att ni utformar något avtal, men då måste du ha en duktig jurist. Bäst och enklast är nog att du lånar ut pengar till en av de företagare du litar på privat, och så med hög angiven ränta etc.

Intressant kanske utveckling av grön miljöbolag efter president Bidens intentioner att satsa på klimatsmarta energiomställningar.

Jag vände bara på din logik. 🤗 Jag tror att drn klimatsmarta branschen kommer gå bra på börserna inom en snar framtid. Efterfrågan ökar och den får statligt stöd. Varför skulle inte det påverka börserna?

Rusningen har nog redan skett inför vad Biden kan hitta på, allmänt sett känns bubblan större inom miljö än IT, IT ha i alla fall bolag med fina vinster och inkomster, miljösidan känns lite It-bubbla 2000...

Senast ändrad:

Du har helt rätt. Mina aktier har gått upp rätt mycket, men frågan är om jag blivit något rikare? Kan jag köpa mer bostad än för 1 år sedan? Skulle aktierna falla i värde, men ej bostäder, sitter jag ännu sämre. Men "kontanter" känns ju ännu sämre, men visst måste man ha lite av det också.

Titta här på ökningarna av "pengar" senaste året!

Inga aktier till dig = inga pengar. Så skulle jag definitivt göra! Alternetivt att ni utformar något avtal, men då måste du ha en duktig jurist. Bäst och enklast är nog att du lånar ut pengar till en av de företagare du litar på privat, och så med hög angiven ränta etc.
En tanke som vi diskuterade var att jag och min kompis startar ett holdningbolag där vi äger 50% var.
Holdingbolaget i sin tur äger våra 50% i bolaget som har verksamheten.

Om det är bästa upplägget rent skattetekniskt vet jag inte men vi ska diskutera upplägget med folk som kan mer om sånt här.

Om någon har mer input tas det tacksamt emot :)

Kanske OT bland alla aktietips, men det handlar ju ändå om pengar och dess eventuella tillväxt?
Och vem kan man få bättre tips av än anonyma på internet? Skämt åsido, lite olika sidor av ett mynt skulle jag vilja ha.

Jag ska bygga om en del i huset jag bor i. Har råd att betala för det med pengar jag har i någon form av långsiktigt placerande, men kan det vara idé att ändå låna pengar till projektet, i och med att räntorna är låga, och att jag förhoppningsvis har bättre avkastning på pengarna där de sitter nu, än räntekostnaden på lån?
Eller leker jag med elden? Om räntorna går upp så jag länner att jag vill sänka belåningen men fonderna ned så är jag ju rökt.
Eller tänker jag bara bakvänt?

Kanske OT bland alla aktietips, men det handlar ju ändå om pengar och dess eventuella tillväxt?
Och vem kan man få bättre tips av än anonyma på internet? Skämt åsido, lite olika sidor av ett mynt skulle jag vilja ha.

Jag ska bygga om en del i huset jag bor i. Har råd att betala för det med pengar jag har i någon form av långsiktigt placerande, men kan det vara idé att ändå låna pengar till projektet, i och med att räntorna är låga, och att jag förhoppningsvis har bättre avkastning på pengarna där de sitter nu, än räntekostnaden på lån?
Eller leker jag med elden? Om räntorna går upp så jag länner att jag vill sänka belåningen men fonderna ned så är jag ju rökt.
Jag hade kört på med belåning, det är såpass billigt och du kommer mest troligt få in mer från avkastningen på kapitalet som får ligga orört. Jag antar ju här att ekonomin varje månad har lite luft så att du skulle klara att räntorna går upp utan att behöva sälja av investeringar eller hus, om så inte är fallet så hade inte lånat.

Jag och många med mig gör ju egentligen en liknande sak redan, jag har ett bostadslån som jag skulle kunna lösa om jag ville men väljer att ha pengarna investerade istället.

Det viktiga är att du själv klurar ut dina krav och riktlinjer. Du tar en risk. Chans på bättre ekonomi! Kör på det! Hur mycket är ok att backa? Dina placeringar kommer fluktuera i värdering över tid. Går den under det xxx så är det rimlig att sälja. El, om den går upp och sedan ner 5% från toppen så är det sälj..

Att ha lån är risk.
Stoppa in deg på börsen är risk.
Köpa hus är en risk
Gifta sig är en risk 😀

Hitta nice bostad är härligt. Likaså att bo med någon. Bo med någon = bättre ekonomi.

Man lever bara en gång! 🏋️‍♀️

Du har helt rätt. Mina aktier har gått upp rätt mycket, men frågan är om jag blivit något rikare? Kan jag köpa mer bostad än för 1 år sedan? Skulle aktierna falla i värde, men ej bostäder, sitter jag ännu sämre. Men "kontanter" känns ju ännu sämre, men visst måste man ha lite av det också.

Titta här på ökningarna av "pengar" senaste året!

Cash is trash.
Sa enkelt ar det. Tillgangar daremot sasom aktier,hus,mark ja tom vissa klockor. Dar kan du val tala om inflation eller vardeokning. Beroende pa hur man ser det

Jag skulle ta hänsyn till vad målet med investeringen är. Har du ett tydligt mål, något du vill uppnå, uppleva eller kunna göra för den förmodade vinsen av att låna och investera pengar på börsen kan det ju vara värt att ta en viss risk. Är syftet bara att öka mängden pengar du har tycker jag det låter mer tveksamt, eftersom belöningen kanske inte blir så stor men det finns viss risk för märkbara negativa konsekvenser. Även om det kanske är större chans att du tjänar pengar på det. Tänker att FOMO är en mindre bra anledning att öka sin ekonomiska risk.

Att 80% av svenskarna sparar i fonder och andra värdepapper behöver inte betyda att de är förmögna, se tex nedanstående från 2020:
-Median-stockholmaren har vid 40-års ålder 60 000 kr i kapital hos Avanza
-Median-göteborgaren har vid 40-års ålder 41 000 kr i kapital hos Avanza
-Median-skåningen har vid 40-års ålder 46 000 kr i kapital hos Avanza

Att 80% av svenskarna sparar i fonder och andra värdepapper behöver inte betyda att de är förmögna, se tex nedanstående från 2020:
-Median-stockholmaren har vid 40-års ålder 60 000 kr i kapital hos Avanza
-Median-göteborgaren har vid 40-års ålder 41 000 kr i kapital hos Avanza
-Median-skåningen har vid 40-års ålder 46 000 kr i kapital hos Avanza
Vad har vad MedelNisse har hos just Avanza med det hela att gora?

Tillbaka
Topp