• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

93177.jpg

93183.jpg

Senast ändrad:
Funderar på att ta ner energieoneringen som gått väldig starkt sen årsskiftet. Tror jag säljer lite olja och gas men behåller renewable som bör gynnas även framöver av oljechocken.

Känns som att AI bolagen börjar bli "billiga" snart att handla, Nvidia, Micron, AMD osv.

Men frågan är, hur lång ner mer ska vi? Verkar ju som att det skiftar varannan dag med status i kriget.

Det som är svårt med börsen nu för tiden, upplever jag. Fundamenta har allt mindre betydelse, sentiment alltmer. Nvidia har ju ett lägre framåtblickande PE än många verkstadsbolag liksom. Men det betyder ju inte att den kommer skjuta upp för det om ingen vill köpa.

Sålde Total och Exxon köpte Microsoft och SMR. Microsoft borde rekylera tillbaka till 450-460 nånstans efter raset. SMR är mer av en lottsedel. Men det började bra, upp 4% på några timmar.

Jag kör på med photonics där varje mm i chippen som byts från koppar till fiber ökar bandvidd och drar ner energin. Vad kan gå fel liksom.
Redan upp 10x på Lumentum sedan april 25.
Sverige har Sivers som utpekas som meme-aktie men som har en unik position att få stort genombrott. Lasermotor till Celstial AI som köptes av Marvell som idag får 2 billions av Nvidia.
Cohr, Fn, Lite, Poet, Jabil, Sivers, Avgo, Marvell mfl, någon bör tjäna stora pengar då alla kommer behöva integrera fiber på chippen för att hänga med i fart men också sänka energiförbrukningen.

Undrar om det blir TACO i kväll eller om det smäller i Iran. Oroliga tider och helt omöjligt att se i spåkulan vad som sker framåt. Jag sitter stilla i båten och avvaktar bara.
Får vara glad att EVO och Aker BP har tuffat på sista tiden.

Det smäller säkert inatt men min gissning är att det inte smäller så högt som galningen i Vita Huset vill påskina. Jag gissar att det ger sig på några utvalda mål och sen försöker proklamera att de är klara. Kanske flyttar fokus nån helt annanstans och vips så har han glömt att han försökt tvinga dem att öppna sundet. TACO alltså.
Allt lugnar sig på nån månad och vips så har Iran startat en beskyddarverksamhet i sundet.

Men det kan ju gå hur som helst. Min spåkula brukar funka sådär.

Jag sitter still i båten hur som helst. Det puttrar på lite ner och lite upp. Brakar det fullständigt så tänker jag tanka mer av mina ”breda” papper. Då menar jag om vi tappar typ 20% eller mer på hyggligt kort tid.
Oavsett så fortsätter jag mitt vanliga tråkiga månadsspar.

Min gissning är nu kommer vapenvilan förlängas hela tiden nu utan att man gör några flera förhandlingar. Iaf till efter mellanårsvalet

Ska nu Iran ta ut en avgift på $2m för varje fartyg som passerar som det ryktas om så lär inte oljepriserna sjunka tillbaka till dom normala nivåerna iaf.

Ska nu Iran ta ut en avgift på $2m för varje fartyg som passerar som det ryktas om så lär inte oljepriserna sjunka tillbaka till dom normala nivåerna iaf.

Troligen betydligt bättre deal för Iran att kunna hota fartyg med drönare om de inte betalar tull än att riskera bli bombade för att de försöker framställa kärnvapen.

Istället för att endast hota Israel så har de nu hittat ett sätt att ta punggrepp på världsekonomin. Verkligen en framgångsrik insats från Trump. 🤡

Senast ändrad:
Troligen betydligt bättre deal för Iran att kunna hota fartyg med drönare om de inte betalar tull än att riskera bli bombade för att de försöker framställa kärnvapen.

Istället för att endast hota Israel så har de nu hittat ett sätt att ta pungrepp på världsekonomin. Verkligen en framgångsrik insats från Trump. 🤡
Endast hotat Israel? De sköt missiler till alla grannländer utan anledning med. Vad får dig att tro att de inte hade gjort samma sak fast med kärnvapen? De hade säkert dragit de in i Europa med för de är helt galna.

Men ja, det är bättre att spela god och inte göra något och låta de fortsätta utveckla kärnvapen och döda sitt eget folk istället. För Aftonbladet har sagt åt dig hur du ska tänka och tycka 🤡

Endast hotat Israel? De sköt missiler till alla grannländer utan anledning med. Vad får dig att tro att de inte hade gjort samma sak fast med kärnvapen? De hade säkert dragit de in i Europa med för de är helt galna.

Men ja, det är bättre att spela god och inte göra något och låta de fortsätta utveckla kärnvapen och döda sitt eget folk istället. För Aftonbladet har sagt åt dig hur du ska tänka och tycka 🤡
Vad hindrar iran från att skaffa kärnvapen nu jämfört med innan?

Att de mördar och förtrycker sin egen befolkning är givetvis avskyvärt.

Min kommentar var om situationen som Trump och Israel drog igång i början av mars. Naivt att tro att den insatsens syfte var för att befria Iran från regimen.

Senast ändrad:
Vad hindrar iran från att skaffa kärnvapen nu jämfört med innan?
Vad är din lösning då? Att låta de utveckla kärnvapen och dra iväg det till höger och vänster? Det bästa är väl att få bort alla från IRGC. De har försökt att förhandla med de i evigheter och det går uppenbarligen inte. Att det läget vi har hamnat i nu är det slutgiltiga hoppas jag inte. Det är bara att skjuta upp problemet som de har gjort i snart 50 år.

Att de mördar och förtrycker sin egen befolkning är givetvis avskyvärt.

Min kommentar var om situationen som Trump och Israel drog igång i början av mars. Naivt att tro att den insatsens syfte var för att befria Iran från regimenen.
Situationen hade aldrig ens funnits nu om man hade rensat bort regimen tidigare. Men att låtsat vara god och låta Irans invånare bli förtryckta och dödade var tydligen bättre. Tacka fan att det finns någon politiker som faktiskt vågar göra någonting åt de uppenbara problemen. Jag tror det Iranska folket gärna hade sett att det hänt tidigare eller vad tror du? Jag tror de bryr sig mindre om vad ”syftet” är så länge saker blir bättre.

Skulle vara trevligt om vi kunde bli kvitt politiska diskussioner i denna tråd eftersom det inte alls hör hit (om än det finns angränsande frågor). Hade jag velat läsa vad Trump-älskare har att säga hade jag nog hellre hängt på Flashback.

Skatteåterbäringen på kontot vad ska man investera i? Invänta nästa sättning kanske? Lite sugen att öka på i Microsoft igen dock..

Nä resten av börsdagen får klara sig själv för nu ska jag tända grillen. 😎

Tillbaka
Topp