• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Kan du på något sätt leda i bevis att privatkunder inte fick direkt påverkan av 500% ränta?
Det var reporäntan som var 500% under några dagar, dvs. räntan för banker att låna eller placera hos Riksbanken. Så ingen direkt påverkan för privatkunder men självklart med indirekt påverkan för vanliga låntagare.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Det var reporäntan som var 500% under några dagar, dvs. räntan för banker att låna eller placera hos Riksbanken. Så ingen direkt påverkan för privatkunder men självklart med indirekt påverkan för vanliga låntagare.
Var inte så gammal men hade ett sommarjobb iaf. Har vaga minnen av att flera av mina jobbarkompisar fick bråttom till banken för att försöka binda räntan.
Men som jag förstod så hände inte så mycket för folk i allmänhet?
 

Oew

Rolex
Det är ganska historielöst att vara så övertygad om att de räntor som gällde för 15-25 år sedan aldrig kommer att återkomma, speciellt inte om man tittar på den historiska översikten jag länkade till.
http://www.businessinsider.com/chart-5000-years-of-interest-rates-2015-9?r=US&IR=T&IR=T
Dagsläget är onormalt, inte 4% ränta.

Hur tror du att det kändes med 500% ränta när det begav sig på 90-talet? Det var högt även för de som var vana vid 15%.

I ett extremt läge kan man inte ta hänsyn till ett antal högbelånade hushåll, då blir räntan vad den behöver vara. Det är trots allt inte hela befolkningen, bara säg 5-25%, som får stora problem med 4-8% ränta.

Du antar också att vi kan välja vilken ränta bolånen har, räntan bedöms av marknaden, deras riskvilja och syn på värdebeständigheten i svenska bostäder. Många säkerställda obligationer = bostadslån ägs av utländska ägare, det är knappast så att Riksbanken står bakom alla lån.


Man kan har kortare perspektiv. Vi får se hur "soft" det är att ha lånat 6 MSEK till en trea på söder om tio år.


a: - Vad är din kanin värd?
b: - 12 miljoner!
a: - Oj, hur kan den vara värd så mycket?
b: - Jag bytte den mot en hamster som var till salu för 12 miljoner.
:)


Ännu bättre, få betalt för att låna!


Fungerar, visst, men hur länge? Vad är priset och konsekvenserna när det "inte längre fungerar"? Varför inte prova planekonomi också?


Problemet är ju att riksbanken inte getts verktyg nog att bromsa bostadsbubblan, och politikerna har inte heller tagit sitt ansvar. Nuvarande situation är inte hållbar.


Inflation behövs för att sänka värdet på lån som inte borde ha tagits.


Se min tidigare postning, runt 4% är historiskt snitt.
http://www.businessinsider.com/chart-5000-years-of-interest-rates-2015-9?r=US&IR=T&IR=T




Ja, 2%:s målet är säkert inte optimalt. Däremot är ett mål bättre än inget mål alls. (tror jag :) )
Med samma logik, skulle man för 20 år sedan väntat sig stigande räntor, för de var ännu högre förr. Tiderna och framförallt ekonomin utvecklas.
Vet inte varför du tycker att jag antyder att vi bestämmer räntar.
Och till sist, varför skulle det inte hålla under längre tid med låg/ingen inflation och vad har det med planekonomi att göra? Du kan inte allvarligt mena att inflation skulle vara till för att minska på lån. Jag ser absolut inte heller varför man inte skulle kunna ha 0% inflation under en längre tid, men du får gärna upplysa mig om vilka skador det skulle åsamka.
 
Senast ändrad:

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Var inte så gammal men hade ett sommarjobb iaf. Har vaga minnen av att flera av mina jobbarkompisar fick bråttom till banken för att försöka binda räntan.
Men som jag förstod så hände inte så mycket för folk i allmänhet?
Jag är yngre än dig så har inte direkt någon egen relation till det utan vad jag har läst i efterhand. Visst så påverkade det även för vanligt folk, bankerna fryste all nyutlåning under ett antal dagar och räntan gick upp även för vanliga bostads/ konsumentlån. Men ingen privatperson fick en ränta på 500% på bolånet. (eller 500% på sparkontot för den delen)
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Sätt in pengarna på sparkonto i Iran. Sparräntan är 18% om du sätter in minst 25 lax. Och just nu är kronan mycket stark gentemot iranska valutan. Mer stor sannolikhet kommer iranska valutan att växa sig starkare på grund av att sanktionerna tas bort och fler investerar i landet osv. vilket innebär att dina pengar växer ännu snabbare. Du tjänar både på sparräntan men också på växlingskursen vid insättning och uttag.
 

Oew

Rolex
Sätt in pengarna på sparkonto i Iran. Sparräntan är 18% om du sätter in minst 25 lax. Och just nu är kronan mycket stark gentemot iranska valutan. Mer stor sannolikhet kommer iranska valutan att växa sig starkare på grund av att sanktionerna tas bort och fler investerar i landet osv. vilket innebär att dina pengar växer ännu snabbare. Du tjänar både på sparräntan men också på växlingskursen vid insättning och uttag.
Iran har en tvåsiffrig inflation, så reela vinsten är mycket lägre. Finns mycket bättre investeringar.
 

Oew

Rolex
Men iranska inflationen är ju inget man behöver tänka på om man inte ska spendera pengarna i Iran. Enda man behöver tänka på är valutakursen. eller?
Jo det är det, inflation och valutakurser har stark korrelation. En drivande faktorn till den höga inflationen i Iran är just en väldigt svag valuta. Man skulle inte heller få 18% i ränta om marknaden förväntade sig att räntorna skulle sjunka, detta är ännu mer uppenbart när man kollar på deras problem att ställa ut obligationer som folk vill ha.
Här är Rial de senaste åren, och allt annat lika så minskar inflationen valutans värde och därför blir din investering inte lika bra. Är inflationen för året 10% så blir det inte så mycket kvar och den riskjusterade avkastningen får anses låg.
upload_2017-8-17_13-43-34.png
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Sätt in pengarna på sparkonto i Iran. Sparräntan är 18% om du sätter in minst 25 lax. Och just nu är kronan mycket stark gentemot iranska valutan. Mer stor sannolikhet kommer iranska valutan att växa sig starkare på grund av att sanktionerna tas bort och fler investerar i landet osv. vilket innebär att dina pengar växer ännu snabbare. Du tjänar både på sparräntan men också på växlingskursen vid insättning och uttag.
Finns väl absolut inget som talar för att sanktioner ska tas bort mot Iran och investeringar öka, eller har jag missat något?
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Finns väl absolut inget som talar för att sanktioner ska tas bort mot Iran och investeringar öka, eller har jag missat något?
Sanktionerna har redan tagits bort. De enda som inte får göra affärer med Iran direkt idag är amerikanska bolag. Bolag från hela världen investerar nu i landet. Senast ut bland annat nyheter om bolag som investerat i landet var franska Total: https://www.cnbc.com/2017/07/03/iran-to-sign-new-ipc-gas-deal-with-total-for-south-pars.html
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Sanktionerna har redan tagits bort. De enda som inte får göra affärer med Iran direkt idag är amerikanska bolag. Bolag från hela världen investerar nu i landet. Senast ut bland annat nyheter om bolag som investerat i landet var franska Total: https://www.cnbc.com/2017/07/03/iran-to-sign-new-ipc-gas-deal-with-total-for-south-pars.html
Sorry, antog att du menade USAs sanktioner. Det hade ju varit bra för länder som Iran att försöka satsa på annat än olja och gas, i en tid när behovet av olja sannolikt inom en inte alltför avlägsen framtid kommer att minska betydligt.
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Sorry, antog att du menade USAs sanktioner. Det hade ju varit bra för länder som Iran att försöka satsa på annat än olja och gas, i en tid när behovet av olja sannolikt inom en inte alltför avlägsen framtid kommer att minska betydligt.
Håller med dig helt och hållet. Vet att det sker satsningar på bilindustri, turism och annat. Bland annat Peugeot har investerat i bilindustrin där: http://www.tradearabia.com/news/IND_319990.html
 

Bas

Patek
Sätt in pengarna på sparkonto i Iran. Sparräntan är 18% om du sätter in minst 25 lax. Och just nu är kronan mycket stark gentemot iranska valutan. Mer stor sannolikhet kommer iranska valutan att växa sig starkare på grund av att sanktionerna tas bort och fler investerar i landet osv. vilket innebär att dina pengar växer ännu snabbare. Du tjänar både på sparräntan men också på växlingskursen vid insättning och uttag.

Konstigt att Iran kör med ränta med tanke på att det är en Muslimsk stat? Ränta är strikt förbjudet i Islam ?
 

Bas

Patek
Det är fantastiskt. Tills man begriper vad inflation är för något och hur valutakurser påverkar avkastning på investeringar i utlandet.

Läs Oscaros inlägg ovan, det ger en bra start.

#therearenofreelunches

Ja det är fantastiskt vid ett spontant uttalande, själva räntan bara! Resten är det inte!
Förstår vad du menar!
 

Kugghjul

Panerai
Hur tror ni att tjänster som Nordnets robosave kommer att stå sig mot billiga indexfonder som Avanza zero?
Bra fråga, skall bli kul att se nästa större börsnedgång när uttag, "robotiserade" ombalanseringar hos "robotkonton" och ETF:er sätter igång! Ett komplicerat system som skall bli kul följa och att se vad som händer.
 
Topp