• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

Kugghjul

Panerai
Fast med Climeon så är det ju bara en liten del som ska tecknas, den absolut största delen är redan tecknade av större aktörer. Lite säkrare kanske, får jag hoppas :)
Ja, men hur stor blir vinsten eventuellt då? Knappt värd courtaget? Stor tilldelning = skitbolag, så är det ofta om det inte är ett bolag som lottar ut tilldelningen i lite större poster.
 
Senast ändrad:

Erik1

Patek
2-Faktor
Har en fråga, som helt färsk på det här med fonder och aktier. Köpte Avanza auto när det lanserades men har insett efter att ha läst på lite att det verkar vara en klassisk fond-i-fond lösning, men med lite lägre avgift än vanligt.

Hittade denna "standard" nybörjarportfölj som jag tror att jag ska köra på. Börjar med dessa 4,
IMG_6072.PNG


Och allteftersom jag sparar mer fyller jag på så att jag tillslut har dessa,
IMG_6073.PNG


Tankar/ synpunkter?
 
Senast ändrad:

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Har en fråga, som helt färsk på det här med fonder och aktier. Köpte Avanza auto när det lanserades men har insett efter att ha läst på lite att det verkar vara en klassisk fond-i-fond lösning, men med lite lägre avgift än vanligt.

Hittade denna "standard" nybörjarportfölj som jag tror att jag ska köra på. Börjar med dessa 4,
IMG_6073.PNG


Och allteftersom jag sparar mer fyller jag på så att jag tillslut har dessa,
IMG_6073.PNG


Tankar/ synpunkter?
Med indexfonder gör man aldrig bort sig. :) Kör på det och spara kontinuerligt, t. Ex ett visst datum varje månad. På så vis så behlver du aldrig fundera över att "tajma marknaden"
 

Kugghjul

Panerai
Har en fråga, som helt färsk på det här med fonder och aktier. Köpte Avanza auto när det lanserades men har insett efter att ha läst på lite att det verkar vara en klassisk fond-i-fond lösning, men med lite lägre avgift än vanligt.

Hittade denna "standard" nybörjarportfölj som jag tror att jag ska köra på. Börjar med dessa 4,
IMG_6073.PNG


Och allteftersom jag sparar mer fyller jag på så att jag tillslut har dessa,
IMG_6073.PNG


Tankar/ synpunkter?
tidshorisont?
riskvilja?
 
J

Jackson

Guest
Fucking aktier, ursäkta mitt språk...
Jag har investerat i en del aktier och det går inte så bra för tillfället...
Någon som har några tips på om jag ska satsa på fonder eller andra "högriskaktier"
Väl mött
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Fucking aktier, ursäkta mitt språk...
Jag har investerat i en del aktier och det går inte så bra för tillfället...
Någon som har några tips på om jag ska satsa på fonder eller andra "högriskaktier"
Väl mött

Jag tror att om man inte är väldigt väldigt insatt och kan avsätta mycket tid, räcker billiga indexfonder mycket långt.
Kolla rikatillsammans.se där får du handfasta tips och råd om varför (index)fond sparande är en mycket bra sparmetod för allra flesta.
 

Olaola

Panerai
Fucking aktier, ursäkta mitt språk...
Jag har investerat i en del aktier och det går inte så bra för tillfället...
Någon som har några tips på om jag ska satsa på fonder eller andra "högriskaktier"
Väl mött
Köp 10-15 storbolag med stabil utdelning i spridda branscher så borde det gå väldigt bra på några års sikt. Kanske inga kursraketer men en stabil avkastning.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Köp 10-15 storbolag med stabil utdelning i spridda branscher så borde det gå väldigt bra på några års sikt. Kanske inga kursraketer men en stabil avkastning.

Även dessa behöver man dock hålla lite koll på. Varken HM eller ERIC har ju utvecklats särskilt väl på några års sikt. Och de är ju två ganska tydliga exempel på vad svensken tänker på när det nämns "storbolag".

Men du har så klart rätt i sak.
 

Kugghjul

Panerai
Fucking aktier, ursäkta mitt språk...
Jag har investerat i en del aktier och det går inte så bra för tillfället...
Någon som har några tips på om jag ska satsa på fonder eller andra "högriskaktier"
Väl mött
Själv brukar jag inte lyckas med att vara långsiktig. Jag har ägt mycket som gått bra, men ofta efter att jag har sålt.

Köp kvalitet och sådant du tror på, förvänta dig inga underverk, sedan är det bara att vänta. Vissa kända investerare brukar säga att det svåra är inte att köpa och sälja, utan att äga och vänta.

Det enda problemet med denna "buy and hold" strategi är att börsen är så högt värderad just nu; personligen känner jag att nästan allt har en ordentlig fallhöjd oavsett hur bra bolaget är, pga globala börsklimatet.
 

azcii

Patek
2-Faktor
För någon totalt okunnig inom ämnet - har tjänstepension via Avanza, var bör jag investera mina pengar?

Kan lägga till att jag tänker långsiktigt, behöver inte vara snabba pengar ( :D ) - så länge det är bättre än att de bara ligger. Några tips?

Avanza Zero? Något att ha?
 
Senast ändrad:

nissehult

Patek
2-Faktor
För någon totalt okunnig inom ämnet - har tjänstepension via Avanza, var bör jag investera mina pengar?

Kan lägga till att jag tänker långsiktigt, behöver inte vara snabba pengar ( :D ) - så länge det är bättre än att de bara ligger. Några tips?

Avanza Zero? Något att ha?
Någon global indexfond också med låg avgift. Dumt att lägga alla äggen i den svenska korgen.
 
Skulle se om det är någon som kan komma med lite bra tips på hur jag ska tänka över mina investeringar.
Har lite aktier/fonder där det är fördelat ungefär såhär:
50% HM
25% industrivärden
12.5% avanza zero
12.5% DNB global index
Sälja av en del HM och investera i annat är väl främst det jag funderar själv på. Men isf vad? Tänker långsiktigt iaf.
Eller är det mer vettigt att sälja av en del och betala av bolån? Belånad till runt 75% där jag amorterar runt 4%
Hade gärna tagit synpunkter!
Tack på förhand. :)
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Skulle se om det är någon som kan komma med lite bra tips på hur jag ska tänka över mina investeringar.
Har lite aktier/fonder där det är fördelat ungefär såhär:
50% HM
25% industrivärden
12.5% avanza zero
12.5% DNB global index
Sälja av en del HM och investera i annat är väl främst det jag funderar själv på. Men isf vad? Tänker långsiktigt iaf.
Eller är det mer vettigt att sälja av en del och betala av bolån? Belånad till runt 75% där jag amorterar runt 4%
Hade gärna tagit synpunkter!
Tack på förhand. :)
Önskar man visste svaret på H&M.. De har många utmaningar framför sig kan vi nog enkelt konstatera.
 
Topp