• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Ja, jag menar att med aktier måste man vara mer på alerten, följa utvecklingen noggrant och läsa på mycket. Med fondsparande räcker det med att du tittar till portföljen en gång per år för eventuell ombalansering.
Hur ska man bedöma ombalanseringen? Dvs. för någon utan kunskap.

Jag kör två olika auto (lång & "kort"spar), en fondportfölj med 10 olika ränte-/ aktiefonder samt några strö aktier för att lära mig mer. Men en klar majoritet i Avanza auto 2 ("kort") och auto 5 (lång) just för att slippa fundera kring sammansättningen.

Jag kör två olika auto (lång & "kort"spar), en fondportfölj med 10 olika ränte-/ aktiefonder samt några strö aktier för att lära mig mer. Men en klar majoritet i Avanza auto 2 ("kort") och auto 5 (lång) just för att slippa fundera kring sammansättningen.

Jag har ingen erfarenhet av Avanza auto, men de tycks alltså erbjuda ombalansering som en tjänst. Frågan är hur ofta de ombalanserar och vilka dolda avgifter som kan uppstå (kostnader som uppstår vid köp och sälj av t ex valutor).

Man kan förbestämma hur många % en fond får avvika uppåt eller neråt när det är dags för att köpa mer eller sälja den.
Om t ex du har en portfölj där aktiefonder utgör 70% av din portfölj och resten i räntefonder, kan du bestämma att när aktiefonderna totalt har ökat till exempelvis 85% så är det dags att sälja av dessa och köpa räntefonder istället för att uppnå den ursprungliga allokeringen / balansen. Eller om aktiefonderna har rasat till t ex 60% så säljer du räntefonder och köper aktiefonder tills du uppnår balans igen. Dvs du tvingar dig att sälja dyrt och köpa billigt, vilket inte är lätt att göra. De flesta gör ju tvärtom ; köper dyrt och säljer billigt.

Mer om ombalansering kan du läsa på denna utmärkta blogg .

Jag har ingen erfarenhet av Avanza auto, men de tycks alltså erbjuda ombalansering som en tjänst. Frågan är hur ofta de ombalanserar och vilka dolda avgifter som kan uppstå (kostnader som uppstår vid köp och sälj av t ex valutor).

Man kan förbestämma hur många % en fond får avvika uppåt eller neråt när det är dags för att köpa mer eller sälja den.
Om t ex du har en portfölj där aktiefonder utgör 70% av din portfölj och resten i räntefonder, kan du bestämma att när aktiefonderna totalt har ökat till exempelvis 85% så är det dags att sälja av dessa och köpa räntefonder istället för att uppnå den ursprungliga allokeringen / balansen. Eller om aktiefonderna har rasat till t ex 60% så säljer du räntefonder och köper aktiefonder tills du uppnår balans igen. Dvs du tvingar dig att sälja dyrt och köpa billigt, vilket inte är lätt att göra. De flesta gör ju tvärtom ; köper dyrt och säljer billigt.

Mer om ombalansering kan du läsa på denna utmärkta blogg .
Tack :)

Ja det stämmer, men avgiften på auto överstiger aldrig 0,5%. Väldigt lågt pris för en förvaltningstjänst som jag förstått det.

Någon särskild anledning till att köra flera olika portföljer?

Någon särskild anledning till att köra flera olika portföljer?
Högre risk i långtidssparet, det är typ 20-50år fram. Kanske början på ett pensionsspar eller hus.

Lite lägre risk i korttid som är tänkt 3-10år. Har även en liten peng som jag ”leker runt” med, dvs provar på aktier.

Förstår att det blir missvisande att skriva lång och kort ;) jag tänker långtidsspar resp korttid.

Senast ändrad:
Kan starkt rekommendera peer-2-peer utlåning som ett komplement till andra investeringar/ tillgångsslag.

Själv använder jag sedan ca 1,5 år http://Lendify.se .

Målavkastningen är upp till 8% vilket har överträffats för min del. Lånen har olika bindningstider där investeraren väljer vilken max löptid denne vill ha för sin investering. Sedan någon månad tillbaka kan man även sälja sin låneportfölj på deras andrahandsmarknad vilket gör att den inlåsningseffekt och nackdel som tidigare fanns har minskat kraftigt.

Kortfattat: bättre ränta än banken, ingen korrelation mot börsen/guld/bostäder m.m.

Just nu får man 500 kr om man investerar minst 10.000 kr, om någon är intresserad av det så skicka PM för att få en kod som ska användas.

Detta har säkerligen nämnts innan men det "bästa" sättet att långsiktigt spara pengar och få pengarna att växa och jobba FÖR dig, är via fonder och aktier.

Aktier är svårt. svårt att veta när man ska sälja och köpa. Ingen kan förutse marknaden riktigt. Så jag, personligen, ser aktier mer som att spela på en spelautomat. You win some, you lose some. Dessutom att tänka på är att courtaget kan äta upp din vinst om du bara handlar med mindre belopp och inte har tänkt igenom allt helt.

Fonder är det säkraste sättet att spara och då se till att hålla avgifterna så låga som möjligt. Personligen håller jag mig under 0,3% i förvaltningsavgift. Detta kan man lätt hitta genom att leta efter passivt förvaltade indexfonder. Dessa följer marknaden väldigt bra och även bättre än marknaden. Studier visar även att de fonder som är aktivt förvaltade som klått marknaden har bara haft tur och det finns knappt några fördelar med aktivt förvaltade fonder. (mer finns att läsa här: https://www.investopedia.com/terms/a/activemanagement.asp
Att sedan låta ränta på ränta-effekten arbeta och återinvestera din avkastning i fonderna så har man nog ett trevligt sparat kapital senare. Min senaste sparplan ligger på ca 25 år nu och därmed kan jag ta lite högre risker i min egna portföljförvaltning. Satsar man på att ta ut pengarna i en snar tid så är en portfölj med låg risk att föredras.

Nu är snart året slut och i dagsläget är portföljen upp 29% i år. Portföljen innehåller mycket tech vilket gör att det svänger ibland. Stora bidrag till utvecklingen av portföljen är Evolution Gaming, Nvidia, Mastercard och Paradox. Har hela tiden lite likvider som ligger redo på avanza och vid stora dippar försöker jag alltid köpa på mig lite. En taktik som har fungerat väl.

Nu är snart året slut och i dagsläget är portföljen upp 29% i år. Portföljen innehåller mycket tech vilket gör att det svänger ibland. Stora bidrag till utvecklingen av portföljen är Evolution Gaming, Nvidia, Mastercard och Paradox. Har hela tiden lite likvider som ligger redo på avanza och vid stora dippar försöker jag alltid köpa på mig lite. En taktik som har fungerat väl.

Jag är +7% ungefär. OMXS30 är på +6.43% just nu, så jag hade väl lika gärna bara kunnat köra allt i indexsparande istället.
Dumt att klaga i alla fall. Jag har väldigt få högriskinnehav, och hellre +7% än -7% :)

Kan starkt rekommendera peer-2-peer utlåning som ett komplement till andra investeringar/ tillgångsslag.

Själv använder jag sedan ca 1,5 år http://Lendify.se .

Målavkastningen är upp till 8% vilket har överträffats för min del. Lånen har olika bindningstider där investeraren väljer vilken max löptid denne vill ha för sin investering. Sedan någon månad tillbaka kan man även sälja sin låneportfölj på deras andrahandsmarknad vilket gör att den inlåsningseffekt och nackdel som tidigare fanns har minskat kraftigt.

Kortfattat: bättre ränta än banken, ingen korrelation mot börsen/guld/bostäder m.m.

Just nu får man 500 kr om man investerar minst 10.000 kr, om någon är intresserad av det så skicka PM för att få en kod som ska användas.
Så kreditrisken är noll, och kreditförlusterna (som ju är noll) saknar helt korrelation med börsen, bostadspriserna och ekonomin i övrigt. Skönt att höra! Nästan bättre än Bitcoin! :)

Så kreditrisken är noll, och kreditförlusterna (som ju är noll) saknar helt korrelation med börsen, bostadspriserna och ekonomin i övrigt. Skönt att höra! Nästan bättre än Bitcoin! :)
Nja, tror aldrig jag påstod att kreditrisken och kreditförlusterna är noll men den målavkastning (vilken har överträffats för min del) som Lendify anger på sin hemsida är efter kreditförluster. Dessutom finns en kreditförlustfond (om man har autoinvest) som hittills har täckt kreditförlusterna. Lendify räknar med ca 1-1,5% kreditförluster vilket baseras på ett historiskt genomsnitt för den typen av lån.

Jag vidhåller även att denna investering inte direkt korrelerar med börsen och bostadsmarknaden. Däremot finns en korrelation mellan lågkonjunktur och högre kreditförluster men det betyder inte att börsen nödvändigtvis också går ner.

Bättre eller sämre än Bitcoin får framtiden utvisa men peer-2-peer lån är sannolikt mindre volatila... :)

Sitter och klurar lite på hur jag ska bygga upp aktieportföljen där jag placerar pengar långsiktigt i företaget. Såklart inte yolo-gambling med likvidbufferten utan låååånga innehav. Kommer börja föra över pengar efter nyår (KF så vill slippa beskattning för sista halvåret 2017).

Tänker mig något sådant här:

Bitcoin XBT 5%
Castellum 5%
Industrivärden 7%
Investor 8%
Johnson & Johnson 5%
Vanguard Total Stock Market ETF (VTI) 30%
Vanguard Total International Stock Market ETF (VXUS) 20%
Realty Income 5%
XACT OMXSB UTD 15%

Tankar om innehaven? 5% Bitcoin blir bara i början för att ha en liten bevakningspost, långsiktigt går den nog snarare mot 2% allt eftersom kapitalet växer.

Sitter och klurar lite på hur jag ska bygga upp aktieportföljen där jag placerar pengar långsiktigt i företaget. Såklart inte yolo-gambling med likvidbufferten utan låååånga innehav. Kommer börja föra över pengar efter nyår (KF så vill slippa beskattning för sista halvåret 2017).

Bitcoin XBT 5%
Castellum 5%
Industrivärden 7%
Investor 8%
Johnson & Johnson 5%
Realty Income 5%
XACT OMXSB UTD 15%

Tankar om innehaven? 5% Bitcoin blir bara i början för att ha en liten bevakningspost, långsiktigt går den nog snarare mot 2% allt eftersom kapitalet växer.
Jag hörde att Avanza kommer att förbjuda nyköp av etf:er snart pga mifi ii, hur är det på nordnet?

Bitcoin XBT 5%
Castellum 5%
Industrivärden 7%
Investor 8%
Johnson & Johnson 5%
Realty Income 5%
XACT OMXSB UTD 15%

I stora drag tycker jag de ser bra ut! Bra och stabila bolag mixat med breda ETF:er. Dock kanske de blir lite stor exponering med de svenska aktierna + OMXSB. Jag hade skalat ner Sverige exponeringen till totalt max 15% och mixat in någon tillväxtmarknadsfond eller kanske kryddat med en Indien fond. Castellum och Investor är två utav mina favoritaktier, samt Kinnevik som jag gillar. Lycka till :)

Jag hörde att Avanza kommer att förbjuda nyköp av etf:er snart pga mifi ii, hur är det på nordnet?

Bör vara samma på Nordnet, MIFID II har tillkommit för att skydda konsumenten och öka kostnadstransparensen, De går att sälja ETFerna men inte köpa fler andelar.

Bör vara samma på Nordnet, MIFID II har tillkommit för att skydda konsumenten och öka kostnadstransparensen, De går att sälja ETFerna men inte köpa fler andelar.
Känner mig jätteskyddad som konsument av detta. Kul att de kapar bort 99.999999999999999% av alla fonder man kan köpa, speciellt då detta är de med lägst avgifter.

Känner mig jätteskyddad som konsument av detta. Kul att de kapar bort 99.999999999999999% av alla fonder man kan köpa, speciellt då detta är de med lägst avgifter.
Håller med dig, min Polen ETF och Vietnam ETF ryker efter 3e Jan. Blir mycket svårare att nå svåråtkomliga marknader när många ETFer plockas bort pga otillräcklig information gällande kostnader etc..

Nu har jag börjat spara pengar (igen). Hade helt glömt bort att jag tycker det är rätt roligt.
Är småbarnsförälder och jobbar därför inte fullt, men målet är att lägga undan minst 5000 per månad. Klockor, resor, hobbys får inte nalla av detta.
Jag uppmanar dig inte att berätta personliga detaljer, men en ofta nämnd faktor är sparkvot. Dvs hur stor del av lönen man sparar. 5000 kr kan därför vara riktigt mycket, eller mycket lite, om ni tex tjänar 100 000 kr efter skatt per månad i familjen.

Bitcoin XBT 5%
Castellum 5%
Industrivärden 7%
Investor 8%
Johnson & Johnson 5%
Realty Income 5%
XACT OMXSB UTD 15%

I stora drag tycker jag de ser bra ut! Bra och stabila bolag mixat med breda ETF:er. Dock kanske de blir lite stor exponering med de svenska aktierna + OMXSB. Jag hade skalat ner Sverige exponeringen till totalt max 15% och mixat in någon tillväxtmarknadsfond eller kanske kryddat med en Indien fond. Castellum och Investor är två utav mina favoritaktier, samt Kinnevik som jag gillar. Lycka till :)

Idag blir det köp när det är nytt år. Lite ändringar från ovan:
Bitcoin XBT 2%
Industrivärden 6%
Investor 8%
Vanguard Total World Index ETF (VT) 60%
Realty Income 10%
XACT OMXSB UTD 14%

Edit: Går inte köpa utländska etf:er hos Nordnet längre. Byter VT mot Swedbank Robur Access Global - en global indexfond med 0,25% förvaltningsavgift.

Senast ändrad:
Idag blir det köp när det är nytt år. Lite ändringar från ovan:
Bitcoin XBT 2%
Industrivärden 6%
Investor 8%
Vanguard Total World Index ETF (VT) 60%
Realty Income 10%
XACT OMXSB UTD 14%

Edit: Går inte köpa utländska etf:er hos Nordnet längre. Byter VT mot Swedbank Robur Access Global - en global indexfond med 0,25% förvaltningsavgift.
Jag skulle lagt in lite mer småbolag. Finns många bra fonder för det, jag har tidigare haft Lannebo, men har nu allt i Adrigo

Jag klev in försiktigt i aphria, vilka äger du?
Med reservation för felstavningar:
Aphria
ABcann
Aurora
Canopy
Harvest One
Maple Leaf
Wheaton (*)

* Sök på det företaget innan köp. Deras ägare har tydligen sålt av stora delar under hösten och många småägare är förbannade. Jag har dock bara tittat på deras kursutveckling.

Med reservation för felstavningar:
Aphria
ABcann
Aurora
Canopy
Harvest One
Maple Leaf
Wheaton (*)

* Sök på det företaget innan köp. Deras ägare har tydligen sålt av stora delar under hösten och många småägare är förbannade. Jag har dock bara tittat på deras kursutveckling.
Gick in med en slant i några olika. Hur tror du utvecklingen kommer se ut efter sommaren när Kanada legaliserar det fulllt ut?

Gick in med en slant i några olika. Hur tror du utvecklingen kommer se ut efter sommaren när Kanada legaliserar det fulllt ut?
Kul!

Bra fråga! Just nu är det mest förhoppningar då få bolag har några större inkomster så jag tror vi får vänta 9-12 mån innan några vettiga rapporter kommer.

Kurserna pekar rakt uppåt just nu iaf :)

Tillbaka
Topp