• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

få pengar att växa.

Om du vill skapa dig en bättre uppfattning om börsmarknaden kan jag tipsa dig om podcaster. Jag lyssnar en hel del på #pratapengar men finns även en del andra bra. Man behöver inte ta efter allt dom säger, men det är ett bra bollplank gentemot äns egna tankegångar.
D647DE08-2F70-40D9-A006-6797492DEE95.png

Det skall jag lyssna på! Tack!

Nu ska jag inte påstå att jag har någon jätteinsyn i ärendet, men en (riktigt) snabb titt på Avanza säger att:

- På 3 år har H&M gått ned från 330-ish (peak på 360 strax därefter) till dagens 160,88 kr.
- Av alla som bevakar säger 4 st KÖP, 8 st BEHÅLL och 13 st SÄLJ.

Försöker verkligen inte skriva dig på näsan, utan bara manar till försiktighet.
Visst slår rekommendationerna fel ibland, men överlag får man nog räkna med att finansiella institutioner kan mer än en själv.

Detta är faktiskt lite kul. DI hade en genomgång av fallet HM och analyser häromdagen. En (1) analytiker på Carnegie, tror jag, av alla var inte helt ute och cyklade.

Om du vill skapa dig en bättre uppfattning om börsmarknaden kan jag tipsa dig om podcaster. Jag lyssnar en hel del på #pratapengar men finns även en del andra bra. Man behöver inte ta efter allt dom säger, men det är ett bra bollplank gentemot äns egna tankegångar.
D647DE08-2F70-40D9-A006-6797492DEE95.png

Tack för tipset.
Körde igång ett avsnitt i bilen hem från jobb.
Lagom lättlyssnat och bra ”radiopersonligheter”. Blir nog att jag lyssnar på fler!

Ger mig in i aktiemarknaden igen efter en mycket kass omgång sist.
Vill inte gå in på detaljer om det.

Men hivade in en tusing nu när jag insåg att man borde köpa lite H&M efter sista Monkey händelsen.
Så köpte 4 av dom till att börja med.
Kollar på atlas Copco också, men jag avvaktar lite med den då den har skjutit upp lite grann det det senaste, väntar på att den förhoppningsvis sjunker lite smått.

Jag kör enbart långsiktigt till att börja med. Efter sist så vill jag ha säkra kort (så säkert det går då) och det betyder låg reward.
Men jag skall använda det mest som ett sparande. Och då gärna att det följer inflationen. Eller deflation, vad fan vi nu än har i dagens läge.

Vad har ni för tips?
Dessa har funkat bra för mig. Inga raketer, men stabila över tid.

Avanza zero
Didner & Gerge småbolag
Spiltan (flera framgångsrika)
Swedbank Robur Acess Asien

Edit: man tappar perspektiv efter en tid i kryptosnurran. Jag är mycket nöjd med fonderna ovan.

Dessa har funkat bra för mig. Inga raketer, men stabila över tid.

Avanza zero
Didner & Gerge småbolag
Spiltan (flera framgångsrika)
Swedbank Robur Acess Asien

Edit: man tappar perspektiv efter en tid i kryptosnurran. Jag är mycket nöjd med fonderna ovan.

Swedbank Robur access Asien ser stabil ut! Den står dock som högrisk. Så man ska nog inte köra in för mycket.
Men rent historiskt så ser den inte ut som högrisk. Utan rätt stabil.

Fonder är väl egentligen enklast då?
Funderar själv på att köpa lite fonder. Just nu består mina barns portföljer av endast investmenbolag. Alla har gått som tåget tills nu förutom Ratos som gått ner ca 5:- sedan köp. Ligger tyngst i Ratos så det är ju lite trist. Tror dock fortfarande långsiktigt på Ratos så ligger kvar. Sålde av Ethereum på 100:- efter köp på 26:-.
Screenshot_20180105-154422.png

Tror att både Ratos och H&M har en hel del uppsida men risken är lite högre. H&M riskerar att vara en fallande kniv, vilket man skall passa sig för. Kan vara bättre att vänta med köp och förlora några % uppgång och istället köpa när de verkar lyckats vända på skutan och den senaste trenden.

Det viktigaste när man skall handla på börsen tycker jag är att: läsa på, ha en plan, ha is i magen, vara beredd att omvärdera, vara uppdaterad och framförallt sprida riskerna. Att använda sig av stop loss kan även vara en god idé om man vill undvika att förlora en massa pengar.

Ta allt jag skriver med en nypa salt då jag är långt, mycket långt, ifrån att vara någon expert.

Tar själv gärna emot tips!

Swedbank Robur access Asien ser stabil ut! Den står dock som högrisk. Så man ska nog inte köra in för mycket.
Men rent historiskt så ser den inte ut som högrisk. Utan rätt stabil.
Det beror väl på tidshorisonten. På längre sikt ser jag inga större risker med just den fonden givet att du viktar även mot Europa/USA/Sverige.

När det gäller poddar så vill jag slå ett slag för både Börspodden och Fill or Kill. I båda fallen hörs traders, men passar även för lyssnare som är semi-aktiva. Man får en hel del macro men även bolagsspecifik input.

Funderar själv på att köpa lite fonder. Just nu består mina barns portföljer av endast investmenbolag. Alla har gått som tåget tills nu förutom Ratos som gått ner ca 5:- sedan köp. Ligger tyngst i Ratos så det är ju lite trist. Tror dock fortfarande långsiktigt på Ratos så ligger kvar. Sålde av Ethereum på 100:- efter köp på 26:-.
Screenshot_20180105-154422.png

Tror att både Ratos och H&M har en hel del uppsida men risken är lite högre. H&M riskerar att vara en fallande kniv, vilket man skall passa sig för. Kan vara bättre att vänta med köp och förlora några % uppgång och istället köpa när de verkar lyckats vända på skutan och den senaste trenden.

Det viktigaste när man skall handla på börsen tycker jag är att: läsa på, ha en plan, ha is i magen, vara beredd att omvärdera, vara uppdaterad och framförallt sprida riskerna. Att använda sig av stop loss kan även vara en god idé om man vill undvika att förlora en massa pengar.

Ta allt jag skriver med en nypa salt då jag är långt, mycket långt, ifrån att vara någon expert.

Tar själv gärna emot tips!
Jag har köpt lite Ratos med :) som en gamble då. Någon som har en seriös analys?

Det beror väl på tidshorisonten. På längre sikt ser jag inga större risker med just den fonden givet att du viktar även mot Europa/USA/Sverige.

Har legat i den över längre tid (givetvis som en del av en portfölj med andra fonder) som en del av mitt lågintensiva sparande. Rätt brutal avkastning under senaste året för att vara en indexfond.

Tacksamt.

Skyr typ Robur/Swedbank för övrigt.

Något som pytsat in i Canopy, CanniMed, Aphria eller Aurora? :)
Extremt volatilt. Men inte ofta en får chansen att investera i en helt ny marknad. :cigar:

Extremt volatilt. Men inte ofta en får chansen att investera i en helt ny marknad. :cigar:
Vet inte om det skulle kännas rätt att stödja Cannabis, men tror fortfarande att den svarta marknaden i Canada kommer fortsätta elda under med lägre priser än de stora företagen. Men å andra sidan finns det inget som jag ser tyder på att bolagen skulle gå sämre nu när det legliseras.

Beror iof mer på personligt bemötande och behandling av mig som kund i andra sammanhang.

Jag tycker inte dem, i mitt fall, är en bank som är bra på att bygga en långsiktig relation.

Swedbank har ju också tagit betalt för en fond som ska ha varit aktivt förvaltad fastän den enbart följde ett index. När Aktiespararna ville stämma dem hotade de med motstämning. Så de skötte inte det hela speciellt snyggt.

Swedbank har ju också tagit betalt för en fond som ska ha varit aktivt förvaltad fastän den enbart följde ett index. När Aktiespararna ville stämma dem hotade de med motstämning. Så de skötte inte det hela speciellt snyggt.
Om nu falsk marknadsföring av "aktiva" men indexkramande fonder är en anledning till bojkott så kan man ju utesluta samtliga storbanker...

Vet inte om det skulle kännas rätt att stödja Cannabis, men tror fortfarande att den svarta marknaden i Canada kommer fortsätta elda under med lägre priser än de stora företagen. Men å andra sidan finns det inget som jag ser tyder på att bolagen skulle gå sämre nu när det legliseras.

Haha, varför skulle det inte vara rätt att stöjda cannabis?

Äger lite cannabis aktier, sålde canopy förra veckan och köpte harvest one istället.

Ni dom har mer koll på läget, investmentbolag vs fonder? Vad ska jag välja, långsiktigt 20 år. Vill ha minst 10% avkastning årligen, rimligt?
Högkonjunkturen senaste åren har nog förblindat många att 10% är lite men historiskt är det väl högt??

Jag röker ingen Cannabis och vill inte ha nått att göra med det, men det är upp till var och en vad man vill stödja :)

Allright, har du ens kollat i vilket syfte medicinsk cannabis används för? Dvs som bolagen i fråga producerar.

Dumt att bli emotionell när det gäller aktier m.m. Speciellt när det är baserat på propaganda ;)

Allright, har du ens kollat i vilket syfte medicinsk cannabis används för? Dvs som bolagen i fråga producerar.

Dumt att bli emotionell när det gäller aktier m.m. Speciellt när det är baserat på propaganda ;)
Jag är helt övertygad om att Cannabis i medicinskt syfte har hjälpt, och kommer att hjälpa många behövande, men tycker ändå att det klingar illa hos mig. Säger inte bu eller bä till cannabis, men är inte påläst och vill inte ge mig in i det. Dumt att blanda in känslor? Rent objektivt ja, men för mig är inte pengarna allt alltid :)

Jag köpte in mig relativt nyligen, sålde av Aurora i mitten av förra veckan innan kraschen och köpte mer Canopy i fredags, tror stenhårt på marknaden framöver och har inga som helst moraliska betänkligheter iom att bolagen säljer på lagliga marknader. Sitter i dagsläget med med mina mått mätt halvstora positioner i Canopy och Apharia.

Jag är helt övertygad om att Cannabis i medicinskt syfte har hjälpt, och kommer att hjälpa många behövande, men tycker ändå att det klingar illa hos mig. Säger inte bu eller bä till cannabis, men är inte påläst och vill inte ge mig in i det. Dumt att blanda in känslor? Rent objektivt ja, men för mig är inte pengarna allt alltid :)
Självklart ska man aldrig investera i något man känner sig tveksam till :) För mig är det inte värre än att äga Kopparbergs

Jag köpte in mig relativt nyligen, sålde av Aurora i mitten av förra veckan innan kraschen och köpte mer Canopy i fredags, tror stenhårt på marknaden framöver och har inga som helst moraliska betänkligheter iom att bolagen säljer på lagliga marknader. Sitter i dagsläget med med mina mått mätt halvstora positioner i Canopy och Apharia.

Gott!
Gick in tidigt i Aurora och håller long term Sitter på Aurora och AbCann :) Det ser bra ut. Jag har som du inga betänkligheter då det är inom lagens ramar.
Kanske får vi se något liknande i Sverige om...30-40 år.

Gott!
Gick in tidigt i Aurora och håller long term Sitter på Aurora och AbCann :) Det ser bra ut. Jag har som du inga betänkligheter då det är inom lagens ramar.
Kanske får vi se något liknande i Sverige om...30-40 år.
Nä det är ju i medicinskt syfte så det är inga konstigheter. Minns att vi pratade om dessa cannabisföretag sist vi sågs
Hoppas du fått en liten slant nu!

Tillbaka
Topp