• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

Bramserud

Advertising
2-Faktor
Köpte lite Investor idag och påbörjar månadsköp av ca 10% av kapital/månad fr.o.m imorn. tvivlar inte på att det är en bit kvar till botten men att investor bara ska vara värt 2/3 av högsta notering (för en månad sedan) känns bara fel. därför tycker jag nog att det känns prisvärt.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Köpte lite Investor idag och påbörjar månadsköp av ca 10% av kapital/månad fr.o.m imorn. tvivlar inte på att det är en bit kvar till botten men att investor bara ska vara värt 2/3 av högsta notering (för en månad sedan) känns bara fel. därför tycker jag nog att det känns prisvärt.
Jag kommer också pyttsa in lite på SEB, Swedbank, tele2 samt Investor.

Mkt möjligt att det fortsätter neråt men ser man ett par år framåt lär de ha kommit tillbaka.
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Köpte lite Investor idag och påbörjar månadsköp av ca 10% av kapital/månad fr.o.m imorn. tvivlar inte på att det är en bit kvar till botten men att investor bara ska vara värt 2/3 av högsta notering (för en månad sedan) känns bara fel. därför tycker jag nog att det känns prisvärt.

Förstår dig. Investor har ju en del intressanta onoterade innehav via sitt dotterbolag också, däribland Sarnova som investerar i diverse sjukhusmaterial (med stort fokus på andningsrelaterade produkter) och en del andra liknande företag. Investor blir helt klart intressant att följa de kommande månaderna.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Nu satte jag igång min "lekportfölj", tyckte det fallit tillräckligt för att våga hoppa in. Silvret blev väldigt intressant efter dagens skarpa fall.
Skärmklipp 2020-03-16 16.09.00.png
 

LS

Panerai
2-Faktor
Köpt Investor, Xact Högutdelande, Akelius D och Global Indexfond idag och i fredags. Rasar säkert vidare men nuvarande nivåer börjar se ganska ok ut på längre sikt :)
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Handlade på mig mer av befintliga innehav i dag. Lär dröja innan man ligger plus men någon gång lär vi komma dit :)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Guldet är mer volatil än vad jag trodde. I koronatider inbillade jag mig att kursen skulle öka brant..
Guld har blivit magonts-volatilt senaste tiden...
En gång i tiden var ju guld lite skilt från börserna, som hyfsat säker investering i röriga tider, men så är det inte längre. Min bonna-analys säger att det beror på att guld numera även är en råvara för industrin, och därför blir känslig för läget på börsen, med inköpsprognoser och så.
 

Lello

Omega
Varför sjunker guldet? Är det nån paradoxal händelse som leder till detta?
Guldet är mer volatil än vad jag trodde. I koronatider inbillade jag mig att kursen skulle öka brant..

Kan tänka mig att det kommer stabilisera sig en del framöver och snart vända uppåt igen. Initialt ligger det nog mycket i nedan citat.

Ett ofta omnämnt samband är att krisen tvingat handlare att sälja av guld för att täcka förluster i andra marknader. Dessutom har dollarns utveckling varit stark, vilket dragit ned guldaptiten.

https://www.affarsvarlden.se/bors-e...ldet-mot-den-varsta-veckan-sedan-2016-6990646
 

Lello

Omega
Guld har blivit magonts-volatilt senaste tiden...
En gång i tiden var ju guld lite skilt från börserna, som hyfsat säker investering i röriga tider, men så är det inte längre. Min bonna-analys säger att det beror på att guld numera även är en råvara för industrin, och därför blir känslig för läget på börsen, med inköpsprognoser och så.
Ligger nog mycket i det också, som tillägg till mitt inlägg ovan :) Flera faktorer att ta hänsyn till än tidigare.

Personligen har jag helt skippat guld senaste året eller så då jag inte "förstår" det på samma sätt som tidigare.

Förut upplevde jag det "enklare"; börsen upp/ guld ned eller stabilt lågt. Börsen ned/ guldet upp eller stabilt högt...
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Ligger nog mycket i det också, som tillägg till mitt inlägg ovan :) Flera faktorer att ta hänsyn till än tidigare.

Personligen har jag helt skippat guld senaste året eller så då jag inte "förstår" det på samma sätt som tidigare.

Förut upplevde jag det "enklare"; börsen upp/ guld ned eller stabilt lågt. Börsen ned/ guldet upp eller stabilt högt...

Är guldets "paradoxala" svängningar ett relativt nytt påfund?
 

Bonumm

Panerai
Köpte lite Investor idag och påbörjar månadsköp av ca 10% av kapital/månad fr.o.m imorn. tvivlar inte på att det är en bit kvar till botten men att investor bara ska vara värt 2/3 av högsta notering (för en månad sedan) känns bara fel. därför tycker jag nog att det känns prisvärt.
Köpte oxå lite Investor idag. Ska fortsätta tanka på lite framgent oxå.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Är det brist på fysiska silvermynt? Även vissa guldmynt verkar slut på sina håll.
Ingen aning, jag har dålig koll där. Det enda jag har koll på är råvarunoteringen, i och med att jag köper/säljer beräknat utifrån den.
Generellt så kan man nog säga att det är brist på fysiskt guld och silver för konsumenter lite då och då. Sedan beror det såklart vad man vill ha för ”grejor”. Många gillar krugerrand mer än tackor, av någon anledning.

För övrigt så gick guldet ned igen. Fast inte så illa som i morse. #magsyra
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Nu satte jag igång min "lekportfölj", tyckte det fallit tillräckligt för att våga hoppa in. Silvret blev väldigt intressant efter dagens skarpa fall.
Skärmklipp 2020-03-16 16.09.00.png
Intressant. Köpte lite H&M också då de aldrig legat så lågt som nu.

Hur tänker du på dessa som haft en neråtgående trend i många år? Hoppas det vänder? Sälja när de dubblat och investera i annat?
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Intressant. Köpte lite H&M också då de aldrig legat så lågt som nu.

Hur tänker du på dessa som haft en neråtgående trend i många år? Hoppas det vänder? Sälja när de dubblat och investera i annat?

funderade på det idag, vad låg HM på som lägst för 1-2 år sen innan de började stiga
Ovan dagens nivå?
 
Topp