• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

Adezo

Omega
Jag som skulle korta SAS igår. Försökte köpa en minifuture ifrån AVA men det gick ej, samm visa idag. Efter diverse samtal med Swedbank så visar det sig att de inte har något instrument man kan köpa via dem för att gå kort i SAS.
Hittar någon annan något aktivt instrument. Nu har man ju missat en jäkla möjlighet.

Du fick ju rådet tidigare om både IG och Nordnet. Har du kollat där?
 

Bonumm

Panerai
Verkar inte vara någon handlare som låter någon korta SAS med någon produkt. Hade ju varit gratis pengar annars. Alla fattar ju vad som händer inom någon vecka. Priset på en aktie är idag strax över 3kr samtidigt kan du betala ca 1.5kr för samma aktie om du i stället köper aktien genom en teckningsrätt. Det fattar ju vem som helst att det inte håller.
De som köper vanliga SAS-aktier nu måste ju ha allvarliga problem. Varför köpa något för dubbla priset?? Jäklar va många som kommer bränna sig.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Verkar inte vara någon handlare som låter någon korta SAS med någon produkt. Hade ju varit gratis pengar annars. Alla fattar ju vad som händer inom någon vecka. Priset på en aktie är idag strax över 3kr samtidigt kan du betala ca 1.5kr för samma aktie om du i stället köper aktien genom en teckningsrätt. Det fattar ju vem som helst att det inte håller.
De som köper vanliga SAS-aktier nu måste ju ha allvarliga problem. Varför köpa något för dubbla priset?? Jäklar va många som kommer bränna sig.
Retail-stackare. Tesla, Hertz, Robin Hood etc.

mycket artiklar i kvällsblaskorna om folk som ”blivit daytraders”, 99 ringde
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Om ni ska sälja av en del av eran portfölj för att köpa en vara, hur gör ni då? Säljer ni av "lika" delar av varje bolag (oavsett värdeökning/värdeminskning) eller säljer ni mer av exempelvis dom aktier som har gått bäst/sämst?
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Om ni ska sälja av en del av eran portfölj för att köpa en vara, hur gör ni då? Säljer ni av "lika" delar av varje bolag (oavsett värdeökning/värdeminskning) eller säljer ni mer av exempelvis dom aktier som har gått bäst/sämst?
Vad har du för strategi? Viktar ned till jämvikt efter strategi jag
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Första månaden på börsen avklarad. Här kommer en liten odyseé längs septembers svallvågor :)

fullsizeoutput_1a27.png
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
@Clark Kent - jag gillar kommentaren om ditt inre finansgeni. Tänk på att detta för många är ett maraton över decennier, inte nåt som klaras av på en månad. :)

Ja, det är nog naivt att tro att man kan jobba ikapp de senaste årens börsuppgångar på en månad eller två :D

Jag har lagt in månadssparande nu som går direkt till fonder vilket gör att utrymmet för att köpa nya aktier minskat. Så planen är att skifta vikten från dagens 65% aktier och 35% fonder till ungefär det omvända. Men efter att nyhetens behag har lagt sig är jag ändå nöjd med att inte ha spekulerat bort alla pengar :)
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Ja, det är nog naivt att tro att man kan jobba ikapp de senaste årens börsuppgångar på en månad eller två :D

Jag har lagt in månadssparande nu som går direkt till fonder vilket gör att utrymmet för att köpa nya aktier minskat. Så planen är att skifta vikten från dagens 65% aktier och 35% fonder till ungefär det omvända. Men efter att nyhetens behag har lagt sig är jag ändå nöjd med att inte ha spekulerat bort alla pengar :)

Sunda tankar. :)
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Ja, det är nog naivt att tro att man kan jobba ikapp de senaste årens börsuppgångar på en månad eller två :D

Jag har lagt in månadssparande nu som går direkt till fonder vilket gör att utrymmet för att köpa nya aktier minskat. Så planen är att skifta vikten från dagens 65% aktier och 35% fonder till ungefär det omvända. Men efter att nyhetens behag har lagt sig är jag ändå nöjd med att inte ha spekulerat bort alla pengar :)
Tycker det låter som en klok strategi. Ångrar bara att jag inte tänkte på sparande tidigare. Nyttigt att få vara med om vårens ras, men också förvånande hur pass snabbt det vände tillbaka. En bi-effekt är att jag gjort en rejäl genomlysning av kostnader och har kunnat frigöra mycket kapital per månad bara genom att se över bil, bostad, tv/tidningar, försäkringar och annat. Har också avyttrat saker som inte använts eller bara varit bra att ha och finns nu i form av aktier istället.
I övrigt unnar vi oss hotell och restaurang som vanligt. Mitt mål är att hustrun skall kunna ta en tidig pension och när det väl blir min tur ska totalinkomsten vara likvärdig dagens. (Antingen I form av utdelningar eller att sälja av 4% per år) Hittills före planen med god marginal.
Nöjdast är jag nog mest över de livsstilsförändringar vi gjort de senaste två åren. Bytt till ett jobb som gör att jag är hemma mer, bytt bostad till en mindre som passar oss bättre, gjort en tre månader lång resa i sydostasien precis innan pandemin. Mår ganska bra just nu och har haft min Datejust sedan juni utan en tanke på att sälja:) Bara en sån sak.
Är också väldigt stolt över att intresset för sparande smittat av sig till sönerna som sparar en bra bit i fonder/aktier.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Tycker det låter som en klok strategi. Ångrar bara att jag inte tänkte på sparande tidigare. Nyttigt att få vara med om vårens ras, men också förvånande hur pass snabbt det vände tillbaka. En bi-effekt är att jag gjort en rejäl genomlysning av kostnader och har kunnat frigöra mycket kapital per månad bara genom att se över bil, bostad, tv/tidningar, försäkringar och annat. Har också avyttrat saker som inte använts eller bara varit bra att ha och finns nu i form av aktier istället.
I övrigt unnar vi oss hotell och restaurang som vanligt. Mitt mål är att hustrun skall kunna ta en tidig pension och när det väl blir min tur ska totalinkomsten vara likvärdig dagens. (Antingen I form av utdelningar eller att sälja av 4% per år) Hittills före planen med god marginal.
Nöjdast är jag nog mest över de livsstilsförändringar vi gjort de senaste två åren. Bytt till ett jobb som gör att jag är hemma mer, bytt bostad till en mindre som passar oss bättre, gjort en tre månader lång resa i sydostasien precis innan pandemin. Mår ganska bra just nu och har haft min Datejust sedan juni utan en tanke på att sälja:) Bara en sån sak.
Är också väldigt stolt över att intresset för sparande smittat av sig till sönerna som sparar en bra bit i fonder/aktier.

Jag ligger ca 30 år efter vad som hade varit önskvärt, men bättre sent än aldrig :)

Kloka strategier, och även även om jag inte har kommit lika långt som du har jag sett över ekonomin för att öka sparandet. Gjorde till exempel äntligen slag i saken och sa upp det medlemskap jag haft i en gymkedja i över 7år där jag gissar att jag har tränat ungefär lika många gånger som antalet medlemsår. HBO Nordic rök också efter ca två års betalande utan att ha tittat på en enda film eller serie. Ett antal klockor, varav flera inte ens fungerade, hamnade på Tradera och de tusenlapparna åkte in på Avanza på en gång.

Livets guldkort och vardaglig njutning kommer jag aldrig byta bort mot sparande, men det finns väldigt mycket som man/jag slösar bort pengar på helt i onödan och som tillför noll och intet för en ökad livskvalitet. Det är en positiv konsekvens av att ha börjar spara, att jag blivit väldigt medveten vad jag är villig att lägga pengar på.
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Jag ligger ca 30 år efter vad som hade varit önskvärt, men bättre sent än aldrig :)

Kloka strategier, och även även om jag inte har kommit lika långt som du har jag sett över ekonomin för att öka sparandet. Gjorde till exempel äntligen slag i saken och sa upp det medlemskap jag haft i en gymkedja i över 7år där jag gissar att jag har tränat ungefär lika många gånger som antalet medlemsår. HBO Nordic rök också efter ca två års betalande utan att ha tittat på en enda film eller serie. Ett antal klockor, varav flera inte ens fungerade, hamnade på Tradera och de tusenlapparna åkte in på Avanza på en gång.

Livets guldkort och vardaglig njutning kommer jag aldrig byta bort mot sparande, men det finns väldigt mycket som man/jag slösar bort pengar på helt i onödan och som tillför noll och intet för en ökad livskvalitet. Det är en positiv konsekvens av att ha börjar spara, att jag blivit väldigt medveten vad jag är villig att lägga pengar på.
Låter som vi tänker och har agerat väldigt lika. Lycka till!
 

Oliver

Cartier
2-Faktor
Jag ligger ca 30 år efter vad som hade varit önskvärt, men bättre sent än aldrig :)

Kloka strategier, och även även om jag inte har kommit lika långt som du har jag sett över ekonomin för att öka sparandet. Gjorde till exempel äntligen slag i saken och sa upp det medlemskap jag haft i en gymkedja i över 7år där jag gissar att jag har tränat ungefär lika många gånger som antalet medlemsår. HBO Nordic rök också efter ca två års betalande utan att ha tittat på en enda film eller serie. Ett antal klockor, varav flera inte ens fungerade, hamnade på Tradera och de tusenlapparna åkte in på Avanza på en gång.

Livets guldkort och vardaglig njutning kommer jag aldrig byta bort mot sparande, men det finns väldigt mycket som man/jag slösar bort pengar på helt i onödan och som tillför noll och intet för en ökad livskvalitet. Det är en positiv konsekvens av att ha börjar spara, att jag blivit väldigt medveten vad jag är villig att lägga pengar på.

Väldigt sunt att välja bort det onödiga ”bruset” i livet som kan påverka ekonomin :)

Har inte mycket att göra med investeringar osv men kan rekommendera denna bok för att bättra på privatekonomin.
https://www.adlibris.com/se/bok/hej...bli-lyckligare-genom-minimalism-9789173379656
upload_2020-10-4_13-52-5.jpeg
 

Derix

Patek
2-Faktor

HSK

Patek
2-Faktor
Väldigt sunt att välja bort det onödiga ”bruset” i livet som kan påverka ekonomin :)

Har inte mycket att göra med investeringar osv men kan rekommendera denna bok för att bättra på privatekonomin.
https://www.adlibris.com/se/bok/hej...bli-lyckligare-genom-minimalism-9789173379656
upload_2020-10-4_13-52-5.jpeg

Kan bara instämma! Minimalism har gjort under för min ekonomi och mitt välbefinnande.
Ett stickspår i diskussionen men jag håller med till fullo. Många har en felaktig bild av minimalism där man tror att det handlar om att inte konsumera alls när det snarare handlar om att konsumera smart genom att t.ex. köpa kvalitetsprodukter och att unna sig saker man verkligen vill ha istället för slentrianshopping. Jag har också minimaliserat mitt liv på senare år och tänker noga igenom mina inköp vilket har lett till att man har mycket mer pengar över och att man så klart får en betydligt lugnare tillvaro på köpet. :)
 

PJZ

Cartier
Jag ligger ca 30 år efter vad som hade varit önskvärt, men bättre sent än aldrig :)

Kloka strategier, och även även om jag inte har kommit lika långt som du har jag sett över ekonomin för att öka sparandet. Gjorde till exempel äntligen slag i saken och sa upp det medlemskap jag haft i en gymkedja i över 7år där jag gissar att jag har tränat ungefär lika många gånger som antalet medlemsår. HBO Nordic rök också efter ca två års betalande utan att ha tittat på en enda film eller serie. Ett antal klockor, varav flera inte ens fungerade, hamnade på Tradera och de tusenlapparna åkte in på Avanza på en gång.

Livets guldkort och vardaglig njutning kommer jag aldrig byta bort mot sparande, men det finns väldigt mycket som man/jag slösar bort pengar på helt i onödan och som tillför noll och intet för en ökad livskvalitet. Det är en positiv konsekvens av att ha börjar spara, att jag blivit väldigt medveten vad jag är villig att lägga pengar på.

Låter som du tagit tagit ett rejält kliv i rätt riktning! Stort lycka till! Posta gärna mer om hur saker och ting utspelar sig :)
 

zeke_varg

Omega
Korta amerikanska bolag. Har kollat lite och hittat på Avanza, finns det bättre platser än där att stoppa in mellan 5-10k i en kortningsposition på ett års sikt.

Hittat warrants och certifikat där.
 

Fargoth

Omega
Korta amerikanska bolag. Har kollat lite och hittat på Avanza, finns det bättre platser än där att stoppa in mellan 5-10k i en kortningsposition på ett års sikt.

Hittat warrants och certifikat där.
Av nyfikenhet, vad får man betala i runda slänga för den typen av instrument på ett års sikt? Jag kortade Intel för ett par år sedan, och då fick jag använda Nordnet eftersom Avanza inte hade instrument för det, men minns att det var rätt dyrt att ligga kvar i de instrumenten jag hittade då. (Också enda gången jag gjort försökt mig på något sådant, råkade ha riktigt bra tajming med att läsa avslöjandet kring svagheterna Spectre/Meltdown.)
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Av nyfikenhet, vad får man betala i runda slänga för den typen av instrument på ett års sikt? Jag kortade Intel för ett par år sedan, och då fick jag använda Nordnet eftersom Avanza inte hade instrument för det, men minns att det var rätt dyrt att ligga kvar i de instrumenten jag hittade då. (Också enda gången jag gjort försökt mig på något sådant, råkade ha riktigt bra tajming med att läsa avslöjandet kring svagheterna Spectre/Meltdown.)
Titta på Degiro.
 

Johanw

Cartier
Väldigt sunt att välja bort det onödiga ”bruset” i livet som kan påverka ekonomin :)

Har inte mycket att göra med investeringar osv men kan rekommendera denna bok för att bättra på privatekonomin.
https://www.adlibris.com/se/bok/hej...bli-lyckligare-genom-minimalism-9789173379656
upload_2020-10-4_13-52-5.jpeg

Tycker inte denna boken helt bättrar på ekonomin? Utan handlar mer om att ha lite prylar & saker.
I hans fall anser han sig inte behöva ha saker för han kan genom att bo mitt i Tokyo gå ut och när som helst handla det han behöver. Staden är hans förråd. Så behöver han en tejprulle går han och köper den, istället för som jag ha köpt en fempack som ligger i mitt förråd i källaren. Mitt är mer ekonomiskt men då har jag "massa" prylar liggande.
Jag gillade boken men att kunna byta boende på 30 min är inte minimalistiskt utan i mitt tycke mer vagabond-aktigt.
 
  • Like
Reactions: PJZ

Moorflax

Patek
2-Faktor
Jag ligger ca 30 år efter vad som hade varit önskvärt, men bättre sent än aldrig :)

Kloka strategier, och även även om jag inte har kommit lika långt som du har jag sett över ekonomin för att öka sparandet. Gjorde till exempel äntligen slag i saken och sa upp det medlemskap jag haft i en gymkedja i över 7år där jag gissar att jag har tränat ungefär lika många gånger som antalet medlemsår. HBO Nordic rök också efter ca två års betalande utan att ha tittat på en enda film eller serie. Ett antal klockor, varav flera inte ens fungerade, hamnade på Tradera och de tusenlapparna åkte in på Avanza på en gång.

Livets guldkort och vardaglig njutning kommer jag aldrig byta bort mot sparande, men det finns väldigt mycket som man/jag slösar bort pengar på helt i onödan och som tillför noll och intet för en ökad livskvalitet. Det är en positiv konsekvens av att ha börjar spara, att jag blivit väldigt medveten vad jag är villig att lägga pengar på.
Klokt resonerat och skoj att du kommit igång! Grattis!
Avanza har ju portföljgeneratorn. Det kanske kan vara något?

B3D8A109-2AF3-476D-B161-F579ACC36518.png
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Klokt resonerat och skoj att du kommit igång! Grattis!
Avanza har ju portföljgeneratorn. Det kanske kan vara något?

B3D8A109-2AF3-476D-B161-F579ACC36518.png

Det var med den jag valde de första fonderna men har korrigerat något. Har fyra stycken nu med ungefär samma storlek och där det går in månadssparande till vardera fond.

TIN Ny Teknik
Spiltan Småbolagsfond
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Handelsbanken Sverige Tema
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Det var med den jag valde de första fonderna men har korrigerat något. Har fyra stycken nu med ungefär samma storlek och där det går in månadssparande till vardera fond.

TIN Ny Teknik
Spiltan Småbolagsfond
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Handelsbanken Sverige Tema

kan rekommendera att lyssna på poddar likt Avanzapodden mm där de intervjuar fondförvaltare så får man höra hur de resonerar och känna efter hur de ”känns”
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Jag tänkte likt @Clark Kent dela med mig av en kass affär. Köpte Boston pizza royalties income strax efter kraschen kom och har fyllt på lite vart efter. Sen fortsatte det sjunka och sjunka och sjunka. Låg back ca 10k men lagom tills jag kollade upp detta inser jag att den helt plötsligt vände upp med 42% i fredags!

Dom hade tydligen gått ut med att de ska börja med utdelning igen i torsdags så då sköt den upp dagen efter såklart. Så nu ligger jag några tusen plus istället.

Så nja, för tillfället hade jag inte mkt dåligt att dela med mig av.

Dock blir jag nyfiken på vilka andra företag som fryst sina utdelningar för tillfället. Dags att googla lite :)

Sen blir det till att fylla på med Scandic. Har svårt att se att de skulle gå omkull nu när alla börjar röra sig nästan som vanligt igen.
 
Topp