• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

få pengar att växa.

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Hej, någon som har lust att förklara hur estea omsorgsfastigheters kapitalandelsbevis fungerar. När kan det avyttras osv? :)
 

KPEI

Omega
2-Faktor
Kanske inte en pensionstråd, men hur mycket $$ ska man ha skrapat ihop när man går i pension för att det ska bli drägligt. Vilket totalbelopp ska man ha på minpension.se Låt säga att man vill ha runt 45k/mån i pension. Låt säga att jag är 45 nu och kommer jobba i 25 år till med samma lönenivå som idag....typ.......min pensionssnubbe på SoP kunde inte klämma ur sig ett svar...
Omöjligt att svara på. Pensionerna ser ut att gå ner nu med cirka 1.5% nästa år samt att det är ett politiskt system som är ett beslut ifrån att förändras. Förhoppningsvis får du löneökningar, kan sänka dina boendekostnader och spara en rejäl slant. Kan du spara säg 15-20% av din lön blir det enorma pengar på 25 år.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Det känns som att det är nu första stora prövningen kommer att testa nerverna på riktigt :)

Plus hittills på Hufvudstaden och Millicom varav den senare backade över 5% igår och med en kommande rapport den 30:e.

Minus på MIcrosoft med rapport senare idag. Tokminus på Loomis och Pandox.

Låg hyfsat bra till med fonderna tills jag föll för trycket när många tyckte jag hade för likriktad inriktning. Bytte ut en fond, som fortfarande gått plus, till en i en annan sektor och med mindre uppskattad risk varav den naturligtvis har gått tokminus på bara två veckor :)

Om jag hade fått göra om från början hade jag nog undvikit att enbart gå på bolag som tappat mycket i mars men inte återhämtat sig som förväntat.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Börsen menar du? Tror nog den tuffar på tills mänskligheten utplånar sig själv eller kapitalismen störtas, och i båda fallen behöver man ju inte sina pengar längre. Win/win alltså. :)
Ja asså på lååång sikt lär det ju gå upp. Men känns som att vi nu bygger rätt mkt bubbla, som borde smälla en vacker dag.
 

Bonumm

Panerai
Sålde utav en del fonder idag och köpte på mig mera Catena Media. Snart allin där. Har köpt den i flera omgångar denna vecka, sjunker den mera så tankar jag vidare. Som jag ser det så är uppsidan väldigt stor där nu.

Sedan så är det väl bara att rida ut denna nedgång. Tänkte vara 50% likvid tills valet i USA är klart. Sedan in med smeten igen.

Synd att man tappat halva uppgången sedan i mars på två veckor bara 🥴🥺
 

Derix

Patek
2-Faktor
De senaste dagarna har varit trista. Är det läge att peta in mer nu eller hade ni avvaktat? Säg att 100kkr ska in, ska man gå all in på en dag eller dela upp det på dagar, veckor eller rentav månader?
 
  • Like
Reactions: PJZ

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
De senaste dagarna har varit trista. Är det läge att peta in mer nu eller hade ni avvaktat? Säg att 100kkr ska in, ska man gå all in på en dag eller dela upp det på dagar, veckor eller rentav månader?
Summan säger inte så mycket utan att veta hur mycket du har idag. Men oavsett hade jag skapat ett automatiskt månadsparande/veckosparande av det. Då kommer du inte pricka absoluta botten men inte heller riskera att pricka toppen.
 

Bonumm

Panerai
Var det inte en analys som sa in med allt direkt. Näst bäst var att sätta in typ som månadsspar. Sämst var att försöka köpa alla dippar.
Själv så ska jag såklart göra det sista YOLO 🤑🤑
 

PJZ

Cartier
De senaste dagarna har varit trista. Är det läge att peta in mer nu eller hade ni avvaktat? Säg att 100kkr ska in, ska man gå all in på en dag eller dela upp det på dagar, veckor eller rentav månader?
Time in the market beats timing the market.

Beror väl på hur långsiktigt du tänker. Om du inte tänkt röra degen på flertalet år så är det väl skitsamma egentligen, att snitta in sig tror jag dock är det vanligaste att småsparare gör. Detta i form av tex. månad eller veckosparande. Du kan ju alltid sätta igång en autodragning så du inte behöver bry dig.

Personligen köper jag större för klumpsummor enligt vissa utsatta datum, but that's just me.
 

idagtisdag

Cartier
Tina-viruset härjar fritt i befolkningen!


Nybörjaren Virve vill börja köpa aktier: ”Får ingen ränta på banken”
Virve Skullman blev nyfiken och ville lära sig mer om aktiespar under coronapandemin.
– Jag kan ingenting om det. Jag har hört att det är så många som börjat så jag tänkte att jag kanske också ska titta på det, säger hon.

Vanligtvis en enorm varningssignal, men är det det denna gången, just pga TINA?
 

wadstroem

Cartier
Tror det bottnar vid 1700, det nedgångar vi sett under oktober och inte minst denna vecka är resultatet av "senast var jag för sen så nu ska jag gå ur tidigt"-mentaliteten bland investerare. Paniksälj, helt enkelt. USA-val på tisdag, Donald vinner och därefter kan vi räkna med stimulanspaket och att börsen börjar vända upp sakta men säkert. Jag har inte sålt någonting den här månaden, snarare handlat ännu mer i de bolag jag tror på = billigt. Har dessutom mycket gaming och tech i min portfölj och jag kan inte se att de bolagen skulle påverkas särskilt negativt nu när vi tycks gå in i en fas två av smittspridningen. Jag tror visserligen inte att de cykliska bolagen kommer få jättestora problem heller, inte som sist åtminstone.

Vi är uppe på normala nivåer till årsskiftet :cigar:
 
  • Like
Reactions: PJZ

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Tror det kommer att vara skakigt minst ett par veckor till.
När valet är klart och stimulanspaket på plats så lär vi se åt vilket håll det bär.

Kommer nog att köpa mer men avvaktar ett tag.
 

idagtisdag

Cartier
Nu rekommenderas Pinterest.

Det som betonas är den tydliga kopplingen mellan en mängd intressen som man ger uttryck för på siten, och inköp relaterade till intresset, vilket är bra för reklamintäkter.

Är det någon som använder Pinterest, eller kanske har en kvinna i sitt liv som gör det?
Sedan jag skrev ovanstående 2 oktober har Pinterest gått upp 50%. Grattis alla som hängde på! Min enda miss var att jag köpte en ganska liten post, allt för liten så här i efterhand!
;-) ALL IN FTW! :cool:
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Tror det bottnar vid 1700, det nedgångar vi sett under oktober och inte minst denna vecka är resultatet av "senast var jag för sen så nu ska jag gå ur tidigt"-mentaliteten bland investerare. Paniksälj, helt enkelt. USA-val på tisdag, Donald vinner och därefter kan vi räkna med stimulanspaket och att börsen börjar vända upp sakta men säkert. Jag har inte sålt någonting den här månaden, snarare handlat ännu mer i de bolag jag tror på = billigt. Har dessutom mycket gaming och tech i min portfölj och jag kan inte se att de bolagen skulle påverkas särskilt negativt nu när vi tycks gå in i en fas två av smittspridningen. Jag tror visserligen inte att de cykliska bolagen kommer få jättestora problem heller, inte som sist åtminstone.

Vi är uppe på normala nivåer till årsskiftet :cigar:
Tror du seriöst att Trump blir omvald?
 
Topp