• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Få tag på en Rolex Sub 16800 från specifikt år (1980)?

Glod

Breitling
Hej alla!

Jag har planerat att senare i år (förhoppningsvis) köpa en fin klocka till mig själv för att fira en specifik händelse. Vad som känns helt rätt för mig, både smakmässigt och symboliskt, är en 16800 från mitt födelseår 1980 (och då tänker jag tillverkningsår, inte uttagningsår/försäljningsår). Många kanske tycker att 16800 är en "bastard child" som varken är vintage eller modern, men jag tycker tvärt om: Att det är en härlig kombination av båda. Jag tycker också det finns något väldigt vackert med att kunna åldras "jämsides" med en sådan klocka som man köper för att fira en viktig händelse i sitt liv, och förhoppningsvis ha den med mig hela vägen fram tills livet en dag tar slut (låååångt i framtiden får man hoppas).

Jag ser att det går att hitta 16800 submariners från 1980 internationellt sett om man googlar eller kollar chrono24, men hur ser sannolikheten ut att man kan få tag på en inom sverige? Eller iaf kunna köpa på ett sätt där man känner att man verkligen kan lita på att allt är som det skall, och att man inte blir blåst, eftersom det ändå lär röra sig om en "investering" på någonstans mellan 30-40k (eller kanske mer beroende på skick och servicehistorik). Jag såg även att det las upp en här (https://klocksnack.se/threads/1980-rolex-submariner-16800-sold.7733/) för försäljning i somras, så de finns ju tillgängliga från och till iaf.

Oavsett vilket, så är det ju inget man knallar in i närmsta butik och får tag på, så jag tänkte att det är lika bra att börja kolla upp läget. Tacksam för råd, rekommendationer och insikter!
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Första posten, ser jag. Välkommen hit!

Bra idé med en 16800 tycker jag och bra resonerat. Det går att hitta sena referens 1680 från 1980 också.

Jag tycker att du ska läsa på så mycket du kan. Google, detta forum, vintagereloxforum.com, tyska r-l-x.de och vintagedelen på rolexforums.com, kan alla vara till hjälp. Dessa ger dig en chans att bilda dig en uppfattning om vad som är bra skick, äkta varor och handlare att ha förtroende för.

Helt klart måste du botanisera globalt, att en 16800 med specifikt produktionsår dyker upp i Sverige kanske inte ens sker alls...

Mvh A
 

Glod

Breitling
Tack för svaret, och tack för välkomnandet!

Jag har sett att det finns 1680 med, men safirkristall, quickset date och 28800 BPH känns så mycket mer rätt för mig, och då är det ju 16800 eller senare som gäller. Det är sjukt najs med de moderna funktionerna/egenskaperna i kombination med den sköna vintage-looken på den matta urtavlan utan guldkantade "markers", och just kopplingen till mitt födelseår. Det ger en starkare association för mig än bara "det är en vintage rolex".

På det stora hela så tycker jag iofs väldigt mycket om moderna 16610 också. Även delvis på grund av att de rättat till en del av de potentiella problemområdena från 3035 i 3135-verket (enligt vad jag förstått när jag läst på lite). Och även om jag ju vet att en gammal modell på ett verk kan stå sig väldigt bra generellt (har Valjoux 7750 i min nuvarande "varje-dag-klocka", och även om det är ett nytillverkat verk så är det ju nu i år en 40 år gammal design), så är det ju så att Rolex uppdaterade 3035-verket av en anledning (t.ex. lite ökad stryktålighet). Så om det visar sig bli väldigt svårt att få tag på en 16800 från just 1980 .. så är jag nog mer benägen att i så fall köpa en begagnad men hyfsat nyservad 16610, än att köpa en 16800 från 1981 eller 1979 (eller något annat år som inte är 1980).

Men jag skall kolla runt lite på de sidor du tipsar om, så tack för hjälpen!

// Glod
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Tack för svaret, och tack för välkomnandet!

Jag har sett att det finns 1680 med, men safirkristall, quickset date och 28800 BPH känns så mycket mer rätt för mig, och då är det ju 16800 eller senare som gäller. Det är sjukt najs med de moderna funktionerna/egenskaperna i kombination med den sköna vintage-looken på den matta urtavlan utan guldkantade "markers", och just kopplingen till mitt födelseår. Det ger en starkare association för mig än bara "det är en vintage rolex".

På det stora hela så tycker jag iofs väldigt mycket om moderna 16610 också. Även delvis på grund av att de rättat till en del av de potentiella problemområdena från 3035 i 3135-verket (enligt vad jag förstått när jag läst på lite). Och även om jag ju vet att en gammal modell på ett verk kan stå sig väldigt bra generellt (har Valjoux 7750 i min nuvarande "varje-dag-klocka", och även om det är ett nytillverkat verk så är det ju nu i år en 40 år gammal design), så är det ju så att Rolex uppdaterade 3035-verket av en anledning (t.ex. lite ökad stryktålighet). Så om det visar sig bli väldigt svårt att få tag på en 16800 från just 1980 .. så är jag nog mer benägen att i så fall köpa en begagnad men hyfsat nyservad 16610, än att köpa en 16800 från 1981 eller 1979 (eller något annat år som inte är 1980).

Men jag skall kolla runt lite på de sidor du tipsar om, så tack för hjälpen!

// Glod
Tycker det låter som du både tänker bra och har läst på! Blir kul för dig att leta rätt på det du önskar!

Och så får du ju berätta hur det går längs vägen.

A
 

10past10

Omega
Håller med, förbered dig på att handla utomlands. (Vilket iaf jag inte tycker är lika läskigt som det först låter).

Regeln är som bekant "Buy the seller, not the watch".
 

Glod

Breitling
Efter ett antal månader, så har jag både nått målet - och hittat belöningen!

Jag har gått igenom en "dags att sluta vara sjukligt tjock"-process, och satte upp belöningsmålet att när jag hade gått ner 50kg så skulle det bli en Rolex. Och som jag postade tidigare, helst en 16800 från mitt födelseår (1980).

Och precis så blev det. Bara någon vecka eller två efter att jag nått mitt mål, så tog jag en titt på köp/sälj tråden här på klocksnack, och hittade just vad jag letat efter:

nZgsRG3.jpg


På denna bilden sitter den på en tredjepartslänk med SEL och glidelock, men en orginal rolex 93150 länk ingick så klart. Planen är så småningom att skicka 93150-länken till Michael Young i Hong Kong för restaurering, tighta upp den och bli av med den stretch som 30+ år har orsakat.

Så detta är både en belöning, ett sätt att fira ett nytt och förhoppningsvis längre liv, samt en påminnelse om att inte utsätta min kropp för samma omdömeslösa livsstil igen i framtiden.

Jag kan inte sluta titta ner på handleden. Äntligen!
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Grattis x 2! Då du verkar ha både karaktär och tur måste du helt enkelt ha ett fantastiskt liv framför dig! ;)
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Grattis, grattis! 50pannor är otroligt bra jobbat och belöningen är helt i paritet med hur du måste ha kämpat. Snygg klocka, njut!
 

Ryttaren

Rolex
Bra val! Och grattis till både 50kg och 16800! Du behöver inte oroa dig för 3035 verket, det är nog så robust och har hängt med länge och i många modeller det verket också :)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Efter ett antal månader, så har jag både nått målet - och hittat belöningen!

Jag har gått igenom en "dags att sluta vara sjukligt tjock"-process, och satte upp belöningsmålet att när jag hade gått ner 50kg så skulle det bli en Rolex. Och som jag postade tidigare, helst en 16800 från mitt födelseår (1980).

Och precis så blev det. Bara någon vecka eller två efter att jag nått mitt mål, så tog jag en titt på köp/sälj tråden här på klocksnack, och hittade just vad jag letat efter:

nZgsRG3.jpg


På denna bilden sitter den på en tredjepartslänk med SEL och glidelock, men en orginal rolex 93150 länk ingick så klart. Planen är så småningom att skicka 93150-länken till Michael Young i Hong Kong för restaurering, tighta upp den och bli av med den stretch som 30+ år har orsakat.

Så detta är både en belöning, ett sätt att fira ett nytt och förhoppningsvis längre liv, samt en påminnelse om att inte utsätta min kropp för samma omdömeslösa livsstil igen i framtiden.

Jag kan inte sluta titta ner på handleden. Äntligen!

Köpt Molle s
 

Randel

Cartier
Efter ett antal månader, så har jag både nått målet - och hittat belöningen!

Jag har gått igenom en "dags att sluta vara sjukligt tjock"-process, och satte upp belöningsmålet att när jag hade gått ner 50kg så skulle det bli en Rolex. Och som jag postade tidigare, helst en 16800 från mitt födelseår (1980).

Och precis så blev det. Bara någon vecka eller två efter att jag nått mitt mål, så tog jag en titt på köp/sälj tråden här på klocksnack, och hittade just vad jag letat efter:

nZgsRG3.jpg


På denna bilden sitter den på en tredjepartslänk med SEL och glidelock, men en orginal rolex 93150 länk ingick så klart. Planen är så småningom att skicka 93150-länken till Michael Young i Hong Kong för restaurering, tighta upp den och bli av med den stretch som 30+ år har orsakat.

Så detta är både en belöning, ett sätt att fira ett nytt och förhoppningsvis längre liv, samt en påminnelse om att inte utsätta min kropp för samma omdömeslösa livsstil igen i framtiden.

Jag kan inte sluta titta ner på handleden. Äntligen!


Grattis till klockan, och kudos till dig att du lyckades nå ditt mål för ett hälsosammare liv (som jag tolkade det) :)
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Måste säga att jag blev rörd av din klockstory:) Hatten av från min sida och stort grattis till din klocka. Känns som att både du och den hittat rätt;)
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Fantastisk, riktigt bra kämpat. Sen en grym klocka på det, kunde inte blivit bättre. Grattis och välförtjänt!
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Grattis till fin klocka och den imponerande bedriften, -50 på ett halvår! Fantastiskt kul framgångssaga!
 

Glod

Breitling
Grattis till fin klocka och den imponerande bedriften, -50 på ett halvår! Fantastiskt kul framgångssaga!


Tacktack, men jag var allt redan en bit på vägen när jag postade. -50 på ett halvår hade nog inte gått utan att behöva ta till kirurgi. Det tog mig totalt 49 veckor av "good old fashioned" svett, misär och disciplin att nå -50kg. Nu på lördag är det ett år sedan starten, och slutsumman för året ser ut att hamna på ca -53. Ett år jag kommer minnas för resten av mitt liv, tillsammans med min klocka hoppas jag.
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Tacktack, men jag var allt redan en bit på vägen när jag postade. -50 på ett halvår hade nog inte gått utan att behöva ta till kirurgi. Det tog mig totalt 49 veckor av "good old fashioned" svett, misär och disciplin att nå -50kg. Nu på lördag är det ett år sedan starten, och slutsumman för året ser ut att hamna på ca -53. Ett år jag kommer minnas för resten av mitt liv, tillsammans med min klocka hoppas jag.
Fan va gött. Bra kämpat!
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Tacktack, men jag var allt redan en bit på vägen när jag postade. -50 på ett halvår hade nog inte gått utan att behöva ta till kirurgi. Det tog mig totalt 49 veckor av "good old fashioned" svett, misär och disciplin att nå -50kg. Nu på lördag är det ett år sedan starten, och slutsumman för året ser ut att hamna på ca -53. Ett år jag kommer minnas för resten av mitt liv, tillsammans med min klocka hoppas jag.

-53 på ett år är tamigfan inte dåligt det heller! Dryga kilot i veckan! Brutalt bra jobbat och stort grattis till en fantastisk klocka att minnas prestationen och glädjen med!
 
Topp