• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Får jag "förbättra" min vintage ?

Många anser nog att en gammal klocka ska vara så noga ursprunget som möjligt men jag är inte så säker på det !
Det lär ju vara nästan dödsynd att luta av gamla möbler....men...men..Är det alltid roligt att kolla tiden när
ett gammalt vrak lyser emot emot dig ?
Har en Omega från 50-talet som av olika anledningar blev ful och såg ut så här:
Omega4202.jpg


Jag tyckte den var tråkig och efter flera turer, med bl.a. hjälp av en TTT:are så åkte den iväg
till England för tavelrenovering och blev så här:
Mesh4.jpg


Själv är jag belåten med den , den är mycket lik originalet, och kan kolla tiden med välbehag !!! :D :D :D

Men jag har en känsla av att det kan vara delade meningar om att "kludda" på en gammal klenod !
Vad tycks ? :oops: :oops: :oops:
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag tycker den blev kanon Bernhard!

Det måste väl vara helt ok att göra så med ett gammalt vintageur, för egen del skulle jag kanske inte vilja göra det om det handlar om någon klocka som är väldigt udda eller ovanlig. Men är det en hyfsat vanlig modell är det väl bara att go for it! :)
 

John R

Panerai
Jag tycker svaret är självklart! Alla är inte antikdeckare elle
fan av mögelost. Själv kan jag tycka det är lite chrmigt med lite patina.
Men ser den helt risig så gör du bara klockhistorien en tjänst! Det är kul
att se ursprunget snarare än en sunkig klocka.

Tycker du skall lägga upp denna i mod/renoveringstrågen med info
vart man kan få sin klocka renoverad. Så att man vet
vart man skall vända sig om står inför liknade problem.

Bra tråd! Tack för info!

Och grattis till NYA klockan!

/ John R
 
Ja du John R, mitt minne är uselt men den som skötte affären var Snogge och jag vet inte om han är kvar
i nördsvängen. Han lät renovera en själv och jag fick hänga med i svängen. Jag hade ett litet reportage om min gamla
klocka (på nu avsomnade Klockforum) som jag själv inhandlade på Orchad Road i Singapore augusti 1954 och som jag på olika sätt misshandlade (målade den blå med Servalack !!!!). Snogge erbjöd sig då att sända den till en renoverare i England för han litade inte riktigt på Jürgen på K&S.....Tyvärr allt jag kan minnas..
 

David

Bödeln
Veckans torsdagsbump!
Jag tar mig friheten att återuppliva en sedan länge begraven tråd som inte fick det gensvar den förtjänade.

Svaret är förstås: Naturligtvis! (Men självklart är det bara autentiska service-delar som gäller.)

131111-YW-Wrist-Front.jpg
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Man gör som man vill. Tycker även det är helt ok att fejkpatinera också, så länge man själv gillar det, och framförallt så länge man inte försöker sälja det som något det inte är.

mvh
theargonaut
 
Topp