• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Födelsedagspresent?

Dundes

Breitling
Hej!

Min son fyller snart år och då han är ganska klockintresserad tänkte jag köpa en klocka åt honom. Har kikat lite på Datejusts på Chrono24. Hittade en 16014 från 1990 för runt 18100 kr med låda, i ganska bra skick av att döma från bilderna (nytt armband/polerad?) Är detta ett bra pris? Har också kollat på Ronde Solo de Cartier med läderarmband, men tänkte att det kunde vara lite tråkigt med en quartzare. Öppen för förslag! Maxbudget 26000kr.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
En ny smp-c. Nog inte helt omöjligt att få för 26 hos ad eller en tudor blackbay går att få från gråhandlare för ca 2200€.(kommer på oysterlänk, ej gummi som jag har på)
POn är också ett kul förslag men ganska tung och för stor för många och förmodligen svårare att få tag på även om jag hittade min gamla för 25.
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

figaro

Cartier
2-Faktor
Hej!

Min son fyller snart år och då han är ganska klockintresserad tänkte jag köpa en klocka åt honom. Har kikat lite på Datejusts på Chrono24. Hittade en 16014 från 1990 för runt 18100 kr med låda, i ganska bra skick av att döma från bilderna (nytt armband/polerad?) Är detta ett bra pris? Har också kollat på Ronde Solo de Cartier med läderarmband, men tänkte att det kunde vara lite tråkigt med en quartzare. Öppen för förslag! Maxbudget 26000kr.
Underbart förstainlägg av dig som pappa! Oavsett vad blir han nog nöjd, kul att du förstår intresset och du verkar själv vara intresserad!

Datejust är en underbar present, gissar på att du kikat på en 90modell för att han kanske är född 90 och fyller 25? I så fall är det en riktigt snygg klocka till en 25 åring med en DJ!

I annat fall funkar Speedmaster, Portofino eller Tudor sub! Men faktum är att en Rolex alltid är en Rolex, på något sjukt sett. Går inte att förklara!

Lånade bilder.

3286042gross.jpg
3410307gross.jpg
3410511_xxl.jpg
 

Jimpa

Panerai
En datejust är en jävligt fin present och med din budget så täcks ju en eventuell service in oxå om det skulle vara i behov utav det. Lycka till
 

Dundes

Breitling
Tack för tipsen allihopa!

@figaro Kul tänkt, fast han går ut gymnasiet i år och lyckades ganska bra med studierna, (han fick ett bra HP resultat) så tänkte att jag skulle vara extra schysst och köpa en fin present som jag vet att han kommer uppskatta. Han har dock långa och spinkiga armar, så tror tyvärr inte att en SMP-C passar hans handled! Trevligt tips med Portofino, ska kika på de lite senare. Högsta prioritet är dock att försöka hitta en Rolex, då Rolex är alltid en Rolex, som du själv sagt:)
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Tack för tipsen allihopa!

@figaro Kul tänkt, fast han går ut gymnasiet i år och lyckades ganska bra med studierna, (han fick ett bra HP resultat) så tänkte att jag skulle vara extra schysst och köpa en fin present som jag vet att han kommer uppskatta. Han har dock långa och spinkiga armar, så tror tyvärr inte att en SMP-C passar hans handled! Trevligt tips med Portofino, ska kika på de lite senare. Högsta prioritet är dock att försöka hitta en Rolex, då Rolex är alltid en Rolex, som du själv sagt:)

Quartz kanske är tråkigt men när det är en quartz från rolex så är det aldrig tråkigt. En OQ kanske kan vara något och går väl inom budget.
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Köp Datejust. Den är snygg och enligt mig en bra fit med sina 36mm, är 21 och likaså med långa smala armar. Sen tycker jag spontant att dess eleganta utseende passar finfint som en symbol för goda studieresultat :)
 

JohnDoe

Rolex
En snabb koll på tradera och blocket just nu. Inget vettigt och seriöst i rolexväg under 30k+. Kaplans har någon på klockauktionen 1 aug som kan hamna rätt i pris. Vill särskilt varna för den här.
http://www.tradera.com/item/190120/...riner-vintage-guld-stal-akthetsintyg-ref-5513
Som jag tagit upp i tråden "blocket och andra konstiga annonser". Inte en siffra rätt på den klockan.... Måste tyvärr säga att väldigt mycket på tradera är fejk o skumma grejer. Värst är "proffs säljarna" som lever på diverse kinaimport. Tradera bryr sig inte ett dugg om det trots en ziljon anmälningar. Håller helt med att en rolex är en rolex men det är inte lätt att köpa en schysst beggad rolex på nätet. På chrono24 finns det många minor där beskrivningen av klockan är lika optimistisk som resekatalogerna beskriver hotellen. Tror du kan göra den bästa affären här på forumet där du kan få en korrekt beskriven vara till ett vettigt pris. Gräv gärna igenom trådarna här på de första 5-10 sidorna så ser du mycket aktuellt.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
En datejust är ju en tidlös klassiker som funkar i alla sammanhang. Vattentät, sportig och dressig på samma gång, tröttnar man finns det en triljon tavlor att byta med. Leta rätt på ett fint ex från sonens födelseår så kommer han säkert spara den resten av sitt liv

Lycka till
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
En datejust är ju en tidlös klassiker som funkar i alla sammanhang. Vattentät, sportig och dressig på samma gång, tröttnar man finns det en triljon tavlor att byta med. Leta rätt på ett fint ex från sonens födelseår så kommer han säkert spara den resten av sitt liv

Lycka till
Samtidigt en sjukt vanlig gubbklocka. Tror jag såg tio stycken på diverse gubbar under en veckas vistelse på Mallis.
 

oskj93

Omega
Ställer mig i kören bland alla andra och tycker du ska försöka få tag på en Datejust. Som någon sa, en Rolex är alltid en Rolex, men annars så titta på IWC även den funkar bra i alla lägen.

Lycka till och tror mig, sonen din kommer bli överlycklig vad än klockan blir!
 

oskj93

Omega
Vet inte om man får göra så här, men jag såg precis en väldigt fin begagnad IWC Aquatimer 3536 i köp och säljdelen här på KS. Runt maxbudgeten!

Såg nu att den kanske är lite för stor!
 
Topp