• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

För bra?

Strindberg

Patek
2-Faktor
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Jag putsade av ett "fynd" igår, men nu känner jag mig osäker. Dels var den i löjligt bra skick, men så kan det ju vara.
Det som gör mig bekymrad är den pläterade boetten, serienumret daterar den till 1911, vilket väl känns rätt med tavla och visare (även verket ser ok ut) men, det är inte en stämpel i den? Inga "Grand Prix" och inte en Omegalogga. Kan det vara utbytt boett? Jag har ärligt talat inte sett just några pläterade Omegafickur, vad säger den församlade menigheten? @tdn-dk ?
 

tdn-dk

Panerai
Der plejer at være Omegalogga på dom og boett nummeret er ca. 1905-07. Hvad er serienummer på urværket?
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Vilken tabell tittar du i då? Det finns ju tyvärr ett gäng, gissar att du har klart bättre koll än mig på vilka som är mest tillförlitliga.
Verket heter 5007098 och ser ut såhär:
image.jpg
 

Kamelen

Cartier
Engelsk boett tror jag där fanns några importörer som var tvungna pågrund av metall imports regler tror att jag har en 8 dagars som är stämplad 935 sterling.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Engelsk boett tror jag där fanns några importörer som var tvungna pågrund av metall imports regler tror att jag har en 8 dagars som är stämplad 935 sterling.

Hm, intressant! Denna är ju pläterad "plåt", så frågan är om importreglerna krånglat till det då? Jag vet att ädelmetaller är lite speciellt (även äldre import till Sverige), men vanligt skit?
 
B

Banankontakt

Guest
Kul att se ett fickur här också :) tyvärr kan jag inte hjälpa dig med dateringen.
Men jag har själv tre st. av olika kvalitet och fabrikat, men ingen "rödtolva".
Problemet är väl att de tyvärr är lite svåra att använda till något annat än prydnad på väggen. Eller kör du med väst och guld-klockkedja till klockan vid utvalda tillfällen ;-)
 

meo_swe

Audemars
Kul att se ett fickur här också :) tyvärr kan jag inte hjälpa dig med dateringen.
Men jag har själv tre st. av olika kvalitet och fabrikat, men ingen "rödtolva".
Problemet är väl att de tyvärr är lite svåra att använda till något annat än prydnad på väggen. Eller kör du med väst och guld-klockkedja till klockan vid utvalda tillfällen ;-)
Alla män behöver minst ett fickur att ha till fracken! ;)
Sen har det sin charm till kostym med väst också
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Kul att se ett fickur här också :) tyvärr kan jag inte hjälpa dig med dateringen.
Men jag har själv tre st. av olika kvalitet och fabrikat, men ingen "rödtolva".
Problemet är väl att de tyvärr är lite svåra att använda till något annat än prydnad på väggen. Eller kör du med väst och guld-klockkedja till klockan vid utvalda tillfällen ;-)

Jag är rätt förtjust i fickur, har ett antal, men som du säger är de svårburna i vardagen. Har jag väst så tar jag gärna ett fickur, kör även frackstyle med fickur i byxfickan ibland. Även då jag sportar folkdräkt får ett sådant följa med.
Just i det här fallet så var det den ostämplade boetten som rör till det i huvudet på mig, lite avvikande.
 
Topp