• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

För er som har flera klockor

Erikmålare

Breitling
Intressant frågeställning.
Jag tycker att klockorna mest blir liggande ifall man har för många.
Satsa på några bra........
Och precis som tidigare har skrivit så tröstar man vissa klockor med lite armtid på kvällen.
/j
Jag har nästan alltid sovit med mina klockor på när dom har varit nya, ja jag vet att det är rätt underligt
Kan bara tala för mig själv men jag har några dressklockor som får ganska snålt med handledstid där mina stålklockor med stållänk är dem som använda absolut mest. Men sen jag köpte min första riktigt dyra klocka för mig så är det nästan enbart den som används.
Jo jag funderade först på att köpa mig en dressare för att få variation, men då tror jag ja kommer få samma problem då jag egentligen föredrar lite sportigare klockor
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Har 6 klockor nu
Använder främst min gmt på helgerna för då är det röj med dottern
Jag intalar mig själv att jag roterar mellan resterande men i verkligheten är det nog 1-2 som används och resten ligger kvar i lådan
 
  • Like
Reactions: JLW

audotcom

Panerai
Kör helt spontant, kör på den som jg känner för just i den stunden jag ska byta. Dock finns det vissa klockor som alltid sitter på handleden vissa tillfällen.
 

Chattras

Cartier
Jag har insett att jag oftast använder den senast köpta klockan och de andra blir liggandes. Sedan ryker ofta en av de som ligger i lådan och en ny kommer in. Vips så blir den som tidigare användes flitigt en av de som ligger. Otroligt märkligt beteende som egentligen borde betyda att jag bara behöver en klocka, eller på sin höjd två.
 

jabla

Sarlacc
Jag har insett att jag oftast använder den senast köpta klockan och de andra blir liggandes. Sedan ryker ofta en av de som ligger i lådan och en ny kommer in. Vips så blir den som tidigare användes flitigt en av de som ligger. Otroligt märkligt beteende som egentligen borde betyda att jag bara behöver en klocka, eller på sin höjd två.
Tre behövs, två att skifta med och en att flippa. :)
 

Mr Chance

Kalmar
Enbart magkänsla, konventioner kan dra åt helvete! Förstår mig inte på dem som låter sin Sub ligga när det vankas tuffa tag, tror ni inte den klarar det?
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Enbart magkänsla, konventioner kan dra åt helvete! Förstår mig inte på dem som låter sin Sub ligga när det vankas tuffa tag, tror ni inte den klarar det?
Och det här med att matcha kulörer, det är på tok för nervöst och analt. Dressare till tshirt och gymnastikskor, dykare till kostym, eller vice versa. Whatever floats my daily boat :)
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Enbart magkänsla, konventioner kan dra åt helvete! Förstår mig inte på dem som låter sin Sub ligga när det vankas tuffa tag, tror ni inte den klarar det?

Du vet väl hur det är här, många köper klocka efter vad som har bäst andrahandsvärde. Då kanske man inte vågar använda den som man ska eftersom returpengen ligger och lurar i bakhuvudet? Själv köper jag tydligen klockor med dåligt andrahandsvärde :)
 

Zingo

Rolex
Kör på principen, försöker i vart fall, aldrig samma klocka två dagar i rad. Vilken det senare blir beror på kläder och aktivitet. :smug:
 

midikem

Cartier
Har olika klockor för olika aktiviteter jag. En klocka används mest som väckarklocka, en används vid bad i sötvatten en annan vid bad i havsvatten (sommarklockan), en klocka på jobbet, en när jag kommer hem ... Det byts ganska flitigt här. Lägg därtill på att man byter band på vissa klockor också. Vissa används såklart mer och vissa mindre och några inte alls.
 

Simpatico

Rolex
Majoriteten här verkar vara ha sin klockrotation i ordning.
Min liknar nog mest .. ja jag vet inte vad. Ni andra får bedömma.

Dressare till skjorta/kostym har några i lådan som fyller dom klock-kraven, används tyvärr inte så ofta.

Sen går det fullständigt bananas efter det. Får inte ha klocka på jobb så till och från i snitt 22 dagar i månaden så kan det bli vad som helst.
Kan hända att det blir två eller fler dagar med samma klocka om det e mycket jobb. När det är ledigt så blir det mer rotation bland klockorna som är kvar.
När det skall väljas ut en klocka så går det på magkänsla bland alla utom dressarna. Dykare, kronografer eller andra lösa klockor kan åka med av bara farten. Dock bara en åt gången. Någon måtta får det vara.
Kan hända att man byter klocka under dagen när man får dom infallen eller "för att man kan".
Sen får man ju inte glömma bort när man har bytt band/länk/gummi eller snöre på en eller flera klockor så skall dessa roteras på armen lite mer frekvent, bara för att...
Som vanligt får nyast klocka mest tid i början sen faller den in i högen av klockor.
Som avslutningsvis så finns det totalt 12 klockor att välja på i samlingen varav 4 dressare.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Rituellt- Speedmaster på tisdagar
Klädmatchning - Rolex 16710 pepsi eller Omega 2254.50 Eller Seiko Bell-Matic
Fotboll - Seiko Pouge (DIF)
Köra motorsåg - Seiko Monster
Möte med skrytkänslig person -Speedmaster
 

K-S

Rolex
2-Faktor
Jag kör oftast mina veckovis. Vid påverkan från yttre element undviker jag de som är utan länk (läderband , krokoband) och med guld tex. Helstålarna får gå mer då det är lite mer eventuell påverkan. Vid vissa sammanhang undviker jag mina TT / guld helt, typ förhandlingar och dylikt, då känns stål bättre. Har även en Suunto military för riktigt hårda tag,
 

UNO

Panerai
Största kicken kommer när man tar något riktigt udda en dag, någon som legat orörd ett år, som när man tar väst för att kunna bära fickur en dag.
 

meijlinder

Rolex
2-Faktor
Väljer på morgonen beroende på humör, aktivitet och klädsel. Nyanlända brukar få en vecka på handleden annars byter jag i princip dagligen (ibland oftare om t.ex. vintage på dagen och sen uteaktiviteter på kvällen). Ingen fast rotation utan vissa får mycket mer tid än andra. Har märkt att det är ok vad gäller vissa klockar som jag inte har något emot att de kanske bara får en dag varannan månad, medans andra säljs om de inte bärs. Runt 20st i lådorna nu
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jag har ett ohälsosamt antal klockor, ca 60 tal "äkta" klockor (Swatch, pulsklockor och dykdatorer borträknade). Men det medför att jag har en klocka för varje tillfälle och en godisbutik att botanisera varje morgon och se vilken jag väljer. Jag byter i stort sätt varje dag och ibland har jag bestämt mig kvällen innan. Annars blir det ofta beroende på vad jag skall göra under dagen och vilken klädsel jag valt.
Jag är övertygad om att Svensson där ute inte kan något om klockor och bryr mig därav inte om jag sportar en AP Royal Oak eller en gammal Certina oavsett vilka jag skall träffa under dagen eller i vilket samanhang.

https://klocksnack.se/threads/min-samling-Årlig-inventering-jag-behöver-inte-fler-klockor.50914/
IMG_0379.JPG
 

MånsT

Rolex
Äger två klockor (automatare) och jag skiftar mellan dem periodvis, inte efter x antal dagar utan byter när det känns "rätt". Detta främst för att då kan jag vrida igång en som sen går hela perioden och vice versa när jag byter. Tycker nämligen det är halvtråkigt att vrida upp och ställa en klocka som har stannat :rolleyes:

För övrigt byter jag aldrig efter tillfälle, 99% bryr sig inte om vilken klocka man bär så varför anpassa sig efter vad som "passar"?
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Inte alls. Är väldigt nöjd.
Jag funderar på att skaffa mig en winder och utterligare ngt kul. Tänker mig en pam eller b&r.
En Panerai är aldrig fel! :)

Har man ett klockintresse tycker jag att man ska ha ett flertal att välja mellan.
Själv har jag inget klädintresse och går därför i samma skor flera månader åt gången.
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Använder min Rolex 16710 nästan uteslutande till allt.
Squalen får hänga med på semester och när jag inte känner mig bekväm nog att ha GMT:n.

När jag tänker efter ligger det en vintage CWC G10 som jag har försummat allt för länge egentligen, kanske tar den imorgon bara för att..

IMG_2316.JPG


IMG_2573.JPG


IMG_9625.JPG
 
Senast ändrad:
Topp