• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

För er som inte hatar Hublot...

Portofino

Panerai
Jag har inte varit helt övertygad om vad jag tyckt om Hublot tidigare. Men senaste åren när jag varit på Baselworld och kikat in har blivit mer och mer förtjust i märket. Inte minst på grund av dess Messias, Jean Claude Biver. Gillar man märket tycker jag att man ska kolla på detta klipp;


Gillar man företagande, entreprenörsskap ska man också titta på det. Det är en jäkla resa han gjort.
 
Han är grym, men det är ju inte bara Hublot han lyft upp genom åren...

http://en.wikipedia.org/wiki/Jean-Claude_Biver

Fanns ju en tråd på TZ-Uk där han hade ett konto och någon hade problem med en Hublot som dom inte ville ta emot, han fixade så han fick en ny genom valfri butik (vad jag kommer ihåg), någon kanske kan söka upp tråden, bra kundservice iallafall från 'the man himself'....
 

Portofino

Panerai
Han har gjort mycket för klockbranschen. Han har sagt i tidigare intervjuer att han spenderade en timme om dagen på Hublot med att surfa runt på olika klockforum och chatta med folk. För att höra vad folk tycker om produkterna..
 

vekktah

Cartier
kul! jag gillar hublot. Förstår inte alls vad "hatet" kommer ifrån. Tycker snarare det finns ett annat rätt stort märke som borde stå i skamvrån. *host host*.
 

Henryandy

Cartier
Hatet kommer nog från att de använder standardverk i väldigt dyra ur.

Han är säkert jätteduktig men reagerar lite på att han trycker så hårt på marknadsföringen och inte kvalitén på produkterna.
Tyngdpunkten i succén ligger ju i markandsföringen om man ska tolka hans presentation.

Tycker själv Hublot har blivit lite som Coca Cola och inger inte direkt ett exklusivt intryck längre.

Se på Patek där det krävs en rekommendation från AD för att kunna köpa vissa modeller. De kan säkert sälja 100 Nautilus per år hos Rob Engström men de får helt enkelt inte mer än en/två per år från Patek. Detta ger en mer exklusiv känsla.

Kan till viss del även tycka att Rolex är lite väl marknadsorienterade. Dock inte samma fokus på icke önskvärda limiterade modeller som Omega och Hublot.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Hatet kommer nog från att de använder standardverk i väldigt dyra ur.

Han är säkert jätteduktig men reagerar lite på att han trycker så hårt på marknadsföringen och inte kvalitén på produkterna.
Tyngdpunkten i succén ligger ju i markandsföringen om man ska tolka hans presentation.

Tycker själv Hublot har blivit lite som Coca Cola och inger inte direkt ett exklusivt intryck längre.

Se på Patek där det krävs en rekommendation från AD för att kunna köpa vissa modeller. De kan säkert sälja 100 Nautilus per år hos Rob Engström men de får helt enkelt inte mer än en/två per år från Patek. Detta ger en mer exklusiv känsla.

Kan till viss del även tycka att Rolex är lite väl marknadsorienterade. Dock inte samma fokus på icke önskvärda limiterade modeller som Omega och Hublot.
Har Hublot dålig kvalitet?
 

Henryandy

Cartier
Menar inte att de är dålig kvalité men betala dyrt för ett modifierat ETA2894-2 (hub4100) är inte riktigt "Bang for the buck"
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Se på Patek där det krävs en rekommendation från AD för att kunna köpa vissa modeller. De kan säkert sälja 100 Nautilus per år hos Rob Engström men de får helt enkelt inte mer än en/två per år från Patek. Detta ger en mer exklusiv känsla.

På allvar? Borde de inte få två nya ganska fort om de säljer två? Hur många är det som säljer Patek i Sverige? Enligt deras hemsida så finns det bara en återleverantör i Sverige. Låter ju konstigt att de inte skulle vilja sälja fler.
 

Henryandy

Cartier
Patek vill att man även ska köpa deras andra modeller. Finns två som säljer patek i Sverige/Stockholm och båda har ju ett par års väntetid på nautilusen.

I rolex utbud är sportmodellerna bärande, vilket man inte vill hos patek.
 
C

China

Guest
På allvar? Borde de inte få två nya ganska fort om de säljer två? Hur många är det som säljer Patek i Sverige? Enligt deras hemsida så finns det bara en återleverantör i Sverige. Låter ju konstigt att de inte skulle vilja sälja fler.

Patek har en ganska låg produktion, uppskattningsvis rör det sig om ca 40.000 klockor per år. Det stämmer också att en del modeller inte säljs till vem som helst, utan enbart till kunder som man anser är bra ambassadörer för varumärket. Klockorna är heller inte Swiss Made, utan är tillverkare under Poinçon de Genève, som är striktare och ställer högre krav på hantverket.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Patek har en ganska låg produktion, uppskattningsvis rör det sig om ca 40.000 klockor per år. Det stämmer också att en del modeller inte säljs till vem som helst, utan enbart till kunder som man anser är bra ambassadörer för varumärket. Klockorna är heller inte Swiss Made, utan är tillverkare under Poinçon de Genève, som är striktare och ställer högre krav på hantverket.

Cool, men lite udda kan jag tycka eftersom de har stora reklamaffischer på i princip alla flygplatser och i tunnelbanan i London.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Fattar inte varför det ska rackas ner på ETA verk, de är ju så sjukt stabila jämfört med en del lyxmärkens egna trams. Dessutom hyllas de i billigare dinkor....märkligt inkonsekvent!! Dessutom har Hublot utvecklat ett eget verk som slår många konkurrenters på fingrarna!

Att de är duktiga på att profilera sig och ta betalt för sin vara..... Hatten av!! JCB är kung i klockbranschen.... Spelar själv i sin division....
 

Charles_

Rolex
Fattar inte varför det ska rackas ner på ETA verk, de är ju så sjukt stabila jämfört med en del lyxmärkens egna trams. Dessutom hyllas de i billigare dinkor....märkligt inkonsekvent!! Dessutom har Hublot utvecklat ett eget verk som slår många konkurrenters på fingrarna!

Att de är duktiga på att profilera sig och ta betalt för sin vara..... Hatten av!! JCB är kung i klockbranschen.... Spelar själv i sin division....
Yes! Där satt den :)
 

vekktah

Cartier
Hela grejen att diskutera priser på automatiska klockor utifrån logik och sunt förnuft faller på sin egen orimlighet.

Påminner mig om en slips jag såg i en modeplåtning. Den kostade 11.000.

11.000 Pund alltså. Men det var säkert en enastående kvalitet på den slipsen.
 

Henryandy

Cartier
Säger inte att det är något fel på ETA men det faktum att man hittar samma urverk i billigare klockor gör lite att exklusiviteten försvinner i mina ögon. Lite som att åka Porsche med en Volvo D2 motor i, bra motor men inget man vill ha i en Porsche.
 
Topp