• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

För er som undrar hur mycket ni bör betala för en klocka.

Edin

Panerai
@Airman Jag håller med där. Och som alla andra säger, är man ärlig och säger vad som är gjort och det då återspeglas i priset är det helt ok i min bok. Lite konstigt ändå att klock- affisionados är så banala att allt ska vara orört, NOS, inte en pinal utbytt. Jämför man med high-end bilar likt äldre Ferraris är det nog extremt få är allt är orginal. Alla som är i tip top skick är ju renoverade. Visst är det skillnad då bilar går att spåra på ett annat sett men ändå.

Måste även erkänna att det är sjukt vad bra det går att få till det genom svetsning när man ser bilderna @yonsson la ut. Tror nog att om jag skulle sitta på en årsklocka som är sliten till tusen skulle jag nog ändå kunna tänka mig att göra något sådant om man hade ekonomin och det var relativt gångbart att göra..
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Kan vi inte enas om att det heter svetsade, inte lasrade?

Vill ni läsa in er och se bilder så rekommenderar jag denna tråd:
http://forum.tz-uk.com/showthread.php?216809-Lapping-machine-case-example-pics-on-page-3/page3

Smakprov:
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Bara för att nyansera det hela kan jag meddela att det även självklart finns märkesverkstäder som lagar klockor på detta sätt.
Okej då, svetsat kan det väl få heta ;)
Ser rätt bra ut på bilderna får man erkänna. Vi har ju dock kommit fram till att det är big no no att mörka om man lasrat, förlåt svetsat klockan. Sen är det upp till köparen. Men det är klart som korvspad att man väljer en fräsch originalare om möjlighet finns.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
En fråga om vi nu ska sortera och vara tydliga i terminologin

Lasrad= svetsad
Skuren= ?
 

Genta

Cartier
Det är flera som postar frågor om hur mycket man skall betala för den och den klockan, vad kan den vara värd osv. Flera tar sig tid att svara dessa TS men hur mycket betyder svaren egentligen? Kan man verkligen estimera ett pris på en begagnad klocka så pass att köparen faktiskt betalar "rätt" pris för den?
Det handlar ju såklart om en typ av affektionsvärde, vad är den aktuella klockan värd för just dig!?

Benjamin Clymer har skrivit en, i mina ögon, intressant artikel som belyser hur priser kan skilja sig något oerhört mellan två klockor av samma modell och referensnummer, och med serienummer som skiljer ett par klockor emellan.

Och som vanligt, är jag två, trea eller ännu senare på bollen så hoppas jag ni har överseende med detta. Och för er som kan komma att bry er om skrivfel så kan jag varna redan nu att Mr Clymer inte har koll på valutaprefixen och omskriver Schweiziska Franc som SFr och inte det korrekta CHF.

http://www.hodinkee.com/articles/rolex-6062-pricing-debate

Ha en fin dag.
Apropå CHF så antar jag att det i en amerikansk text är helt ok att använda förkortningen SFr. Det skulle kunna vara mer korrekt än att använda valutakoden CHF, som i första hand verkar användas bland finansiella företag. (Blev lite förvånad över påståendet att Mr Clymer inte har koll på amerikansk engelska så jag var tvungen att googla runt lite..)
 
Jag jobbar mycket med värdering (inte i första hand klockor), och det är fasen inte lätt. Det blir dessutom allt svårare ju mer man är intresserad av ämnet. Jag värderar till exempel lätt vintageur för högt, i och med att jag tycker att de är fantastiska...
Jag finner att hetsen över att hitta "vintage" klockan är en ständig jakt men samtidigt ska man fråga sig själv vad anser jag samt andra vad vintageklocka är? Givetvis är en vintage klocka med den naturön patina samt delarna eftertraktat speciellt med original certifikatet och provinsen. Med vintage kommer flera checklistor bland annat servicehistorik samt reservdelar med rätt ålder på delarna från det årtalet. Nu ser man exempelvis Lemania urverket som börjar bli riktigt eftertraktat samt så börjat de nya sk modellerna försöka efterlikna vintageutseendet. Det är spännande med detta samt att kunna uppskatta hantverket och kanske inte bara utseende som till exempel denna AP
image.jpeg
image.jpeg


Har @sleeping ninja några tankar om värdering?
Jag jobbar mycket med värdering (inte i första hand klockor), och det är fasen inte lätt. Det blir dessutom allt svårare ju mer man är intresserad av ämnet. Jag värderar till exempel lätt vintageur för högt, i och med att jag tycker att de är fantastiska...

Har @sleeping ninja några tankar om värdering?
Jag jobbar mycket med värdering (inte i första hand klockor), och det är fasen inte lätt. Det blir dessutom allt svårare ju mer man är intresserad av ämnet. Jag värderar till exempel lätt vintageur för högt, i och med att jag tycker att de är fantastiska...

Har @sleeping ninja några tankar om värdering?
Hetsen över vintage ur börjar bli större och större samtidigt får man fråga sig vad tycker jag är vintage ur och hur ser andra på det? Personligen så värderar jag vintage ur på hur exempelvis ovanlig samt givetvis populär klockan är och man får vara försiktigt speciellt kunna utforska ifall det sitter delar som möjligtvis utbytta som inte är tidsenliga exempelvis posering är en big No-No bland annat. Senare ser man nyare modeller exempelvis Breitling som gör klockor som ser "vintage" ut och Lemaniaurverken blomstrar nu. Så kontentan gäller provinsens samt certifikat gör den mkt åtråvärd.
 
Hetsen över vintage ur börjar bli större och större samtidigt får man fråga sig vad tycker jag är vintage ur och hur ser andra på det? Personligen så värderar jag vintage ur på hur exempelvis ovanlig samt givetvis populär klockan är och man får vara försiktigt speciellt kunna utforska ifall det sitter delar som möjligtvis utbytta som inte är tidsenliga exempelvis posering är en big No-No bland annat. Senare ser man nyare modeller exempelvis Breitling som gör klockor som ser "vintage" ut och Lemaniaurverken blomstrar nu. Så kontentan gäller provinsens samt certifikat gör den mkt åtråvärd.
image.jpeg image.jpeg Här kan man försöka uppskatta hantverket i klockan för att den kanske inte är den finaste AP som finns ute men tänk er hantverket i detta ur gör den vacker. Denna kommer att säljas på auktion i januari.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Detta är på gott och ont tycker jag. Det finns många kunniga men även en hel del icke kunniga självutnämnda experter på KS vad gäller skick och pris på vintage, framförallt Rolex.

Uppmärksamheten på skick och just vintagerolex är intressant på så sätt att den kan bli extremt nördig. Belysningnen på skick och framförallt polering har medfört att folk skriker fulpolerad så fort en klocka inte har en riktigt bra boett. Lägg till det faktum att det är ganska få här som faktiskt vet hur en vintageRolex helst ska se ut så blir jakten på den perfekta vintageklockan näst intill omöjlig för många.

Många fina klockor döms ut som alldeles för slitna medan de som anses fina rusar i pris. Köp och säljavdelningen är ganska intressant på så sätt att det yttre ofta framhålls samtidigt som det sällan framgår om klockan är tät eller hur urverket verkar må.

Personligen tycker jag hetsen efter den perfekta klickan är ganska ocharmig.


Håller med dig i det mesta du skriver @yonsson. Att det är just Rolex som det finns mest förstå sig påare är väl kanske inte heller så konstigt då, nästan alla känner till detta märke mycket väl, det diskuterats ju friskt om denna ikon överallt på massor av sidor och forum. Just därför tror jag att dom flesta tror att dom är självutnämnda experter på just detta område när det kommer till Rolex, och detta är på gott och ont som du säger.

Är bara att kolla tråden, vilken är den minst prisvärda klockan på köp & sälj just nu, denna tråd är väl inte mycket bra exempel på alla självutnämnda experter som du talar om, för här döms klockor ut inte bara för sina höga priser har jag sett dom gånger jag orkar att bry mig att läsa denna tråd.

Däremot håller jag inte, "ICKE" med dig om att det skulle vara ocharmigt att försöka att få tag i den perfekta klockan, att du kallar det för hets får stå för dig, jag skulle snarare kalla det för nörderi eller om man vill vara lite mer finkänslig, att man är en stor entusiast!
 
Apropå CHF så antar jag att det i en amerikansk text är helt ok att använda förkortningen SFr. Det skulle kunna vara mer korrekt än att använda valutakoden CHF, som i första hand verkar användas bland finansiella företag. (Blev lite förvånad över påståendet att Mr Clymer inte har koll på amerikansk engelska så jag var tvungen att googla runt lite..)

Jag vet inte vad som anses rätt i USA, men skall man referera till en valuta, i det här fallet Schweziska Franc, så skriver man CHF. Punkt.
 

mmx

Cartier
Kan vi inte enas om att det heter svetsade, inte lasrade?

Vill ni läsa in er och se bilder så rekommenderar jag denna tråd:
http://forum.tz-uk.com/showthread.php?216809-Lapping-machine-case-example-pics-on-page-3/page3

Smakprov:
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Bara för att nyansera det hela kan jag meddela att det även självklart finns märkesverkstäder som lagar klockor på detta sätt.
Ja, please, svetsade. Laser är, eh, ljus. Kollimerat i och för sig. Grym länk, snyggt resultat. Är väl snudd på bäsa uppfinningen sedan färdigskivat bröd.
 
Topp