• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

För lång tudor-länk

EmilL

Omega
Hej!

Jag har stött på ett rätt oväntat problem. Köpte för ett tag sedan en Tudor 79090 av SWECO på TTT, och varit otroligt nöjd med den med ett enda undantag. Länken som satt på klockan var en vikt tudor-länk med ref 9315, och ändlänkar med ref 380b. Eftersom jag har har otroligt klena handleder så behövde jag korta länken för att den skulle passa, och jag utgick ifrån att det inte skulle vara något problem alls. Jag lämnade in länken på Bergströms i gbg, och de konstaterade att det kommer se konstigt ut om man plocka bort länk-delar från den eftersom den är avsmalnande. De beskrev att det kommer bli ett "hopp" i länkbredd som kommer se konstigt ut.


Och här hur jag med hjälp av paint antar att den skulle se ut om jag kortade den.



Hur går jag till väga nu? Går det få tag på tudor/rolex-länk som är "rak" och därmed kan anpassas till mina handleder? Kan man korta länken på annat vis utan att förstöra den för alla framtida ägare? Här har ni förresten vad jag får "stå ut med" så länge ;)



Tack för förhand!
Emil
 

Bilagor

  • IMAG0201 low res.JPG
    IMAG0201 low res.JPG
    19.5 KB · Visningar: 642
  • IMAG0203 low res.jpg
    IMAG0203 low res.jpg
    51.8 KB · Visningar: 644
  • Kortad länk.JPG
    Kortad länk.JPG
    45.8 KB · Visningar: 649

McGyver

Rolex
Jag har ingen aning om hur länken är uppbyggd, så ursäkta om det låter idiotiskt!

Går inte den sista länkbiten (den som ser ut som ett I/i) att ta bort och istället fästes den V-formade länkbiten direkt i låset?

Är hålet för litet i den V-formade länkbiten borde det ju gå att borra upp hålet så att det passar sprinten (om du kan hitta en ny länkbit att ersätta din "borrade" med vid behov)

/Roger
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Jag vet inte hur tunna handleder du har... men mina ligger på 16,5 cm och jag kortar en oysterlänk med 1 bit på vardera sida. Och det ser kanon ut :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
"Jag lämnade in länken på Bergströms i gbg, och de konstaterade att det kommer se konstigt ut om man plocka bort länk-delar från den eftersom den är avsmalnande. "

Udda. Jag har kortat massvis med länkar som är avsmalnande utan att det sett konstigt ut. Att en länk avsmalnar är ju ändå det vanligaste. Ta gärna en länk på vardera sida och då självklart de länkbitar som "motsvarar" varandra, så att säga.

En länk avsmalnar ju oftast 2, eller 4 millimeter från luggarna till låset, så det säger ju sig självt att "hoppet" som uppstår om man tar bort en länk på vardera sina, inte kommer ge något konstigt hopp.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Så länge det bara är ett steg mellan länkaran ser det helt ok ut. Blir det mer syns det, men å andra sidan är det bara att köra. Processen är reversibel.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Se bara till att de tagit alla raka länkar innan de går på de som blir större. Har du smala handleder så är ju enda lösningen att faktiskt korta länken och den är för lång på kortaste inställningen. Det går också att förlänga länken senare även om det är lite av ett helvete att mecka med vikta länkbitar.
 

Bruset

Panerai
Håller med Per. Det är väl vanligtvis bara de ca 3-4 länkbitar närmast boetten som är avsmalnande, resterande är väl raka? Dock ser det ju ut på bilden som att samtliga är avsmalnande. Hur ser det ut på andra sidan/andra delen så att säga?
 

EmilL

Omega
yonsson skrev:
"Jag lämnade in länken på Bergströms i gbg, och de konstaterade att det kommer se konstigt ut om man plocka bort länk-delar från den eftersom den är avsmalnande. "

Udda. Jag har kortat massvis med länkar som är avsmalnande utan att det sett konstigt ut. Att en länk avsmalnar är ju ändå det vanligaste. Ta gärna en länk på vardera sida och då självklart de länkbitar som "motsvarar" varandra, så att säga.

En länk avsmalnar ju oftast 2, eller 4 millimeter från luggarna till låset, så det säger ju sig självt att "hoppet" som uppstår om man tar bort en länk på vardera sina, inte kommer ge något konstigt hopp.

Får nog förtydliga att länken är av någon anledning längre på ena sidan än andra. Därför blir jag tvungen att ta två länkbitar på samma sida. På Bergströms sa de att om det bara var en bit att plocka, så hade det inte varit något problem. Nu rörde det sig ju om två, och därför var de mer tveksamma till om resultatet skulle bli bra.
 

EmilL

Omega
Aurum skrev:
Så länge det bara är ett steg mellan länkaran ser det helt ok ut. Blir det mer syns det, men å andra sidan är det bara att köra. Processen är reversibel.

Jag gillar tänket. Jag kör helt enkelt, och återkommer med resultatet!
 

EmilL

Omega
Och här kommer resultatet! Jag är mer nöjd än väntat, och känner att det är nog bara är jag som lägger märke till det.




Tack så hemskt mycket för hjälpen!

MVH
Emil
 

Bilagor

  • IMAG0210 low res.JPG
    IMAG0210 low res.JPG
    43.5 KB · Visningar: 404
  • IMAG0212 low res.JPG
    IMAG0212 low res.JPG
    42.3 KB · Visningar: 404
  • IMAG0209 low res.JPG
    IMAG0209 low res.JPG
    31 KB · Visningar: 390
Topp