• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

För ung för en riktigt dyr klocka?

Gulliver

Cartier
2-Faktor
Tanken slog mig när jag läste denna artikel:

http://uk.askmen.com/fashion/trends_600/647_can-you-be-too-young-to-wear-a-nice-watch.html

Detta klaffade med att jag dom senaste dagarna har jag gått i tankarna att kliva upp ett steg på klockstegen.

Jag har fastna mycket för linde Werdelin (spidolit 2) , Audemars Piguet Volcano och annat i prissegmentet 80-100k.

Men jag vart lite skrämd av artikeln där författaren säger att över 35år då är det okej att bära en patek eller liknande och att det innan kan uppfattas som vräkigt?

Själv har jag klockor som mitt stora intresse och gudarna skall veta att jag har dragit in på en hel del annat för att kunna köpa vissa klockor.

Jag har massvis med vänner som lägger flera hundratusen på sina banbilar och det är inget som någon klagar på.

Vad tycker ni finns det någon åldersgräns?
 

mrMyagi

Dr Snuggles
2-Faktor
Tycker absolut inte det existerar någon åldersgräns, det finns en skillnad på att ha en hobby och satsa en stor del av sina pengar på det och att du är en brat som inte alls vet vad klockor är men ändå bär AP RO bara för att dina föräldrar är täta.
Om du offrar en del för att kunna spendera på klockor, att du prioriterar annorlunda än din omgivning och sparar för att kunna köpa en fin klocka då tycker jag ingen har rätt att snacka! och om de säger något ring mig så demonstrerar vi tillsammans (+ en och annan KS:are)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
De flesta ligger nog i farozonen här, dvs risken att man har en dyrare dinka än chefen... Men det gäller alla åldrar. Dock kan det bli lite pappa betalar över det hela...

Vi har för dyra dinkor och det kan orsaka avund. Så i vissa fall kanske man inte skall ta på sig guldrollen, men oftast är det ändå ingen som lägger märke till uren, speciellt om det inte är en Rolex.

Om man behöver ta hänsyn till vad andra tycker kan man få anpassa sig lite. Antingen genom uddamärken eller vintage. Men i de flesta fall och till vardags är det bara att ignorera vad folk tycker, livet är för kort för att inte ha fina dinkor på armen.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Bär vad du själv gillar (mantrat som många av oss förespråkar)
Dock kan det vara smart att ibland vara lite återhållsam.

Det gäller förresten åt bägge hållen.
Om jag inte är på fjäskhumör kan jag ta på en sjysst klocka när jag ska ex provköra bilar, slipper man prata så mkt med bilförsäljaren.
 

Gulliver

Cartier
2-Faktor
Men färre lägger definitivt märke till en Red 1680 än än AP RO även om 1680 har ett högrepris.

Och en AP Ro är så klart mer vräkig men Vulcanons färger är förtrollande och kag gillar verkligen hantverket med polering/borstning!
 
D

Deleted member 1265

Guest
Tanken slog mig när jag läste denna artikel:

http://uk.askmen.com/fashion/trends_600/647_can-you-be-too-young-to-wear-a-nice-watch.html

Detta klaffade med att jag dom senaste dagarna har jag gått i tankarna att kliva upp ett steg på klockstegen.

Jag har fastna mycket för linde Werdelin (spidolit 2) , Audemars Piguet Volcano och annat i prissegmentet 80-100k.

Men jag vart lite skrämd av artikeln där författaren säger att över 35år då är det okej att bära en patek eller liknande och att det innan kan uppfattas som vräkigt?

Själv har jag klockor som mitt stora intresse och gudarna skall veta att jag har dragit in på en hel del annat för att kunna köpa vissa klockor.

Jag har massvis med vänner som lägger flera hundratusen på sina banbilar och det är inget som någon klagar på.

Vad tycker ni finns det någon åldersgräns?
Jag tror det finns risk att gemene man som inte kan ngt om klockor stör sig mer på t ex en stål rolex submariner som kostar en bråkdel begad
Ap patek iwc o flera andra märken har de flesta ingen aning vad de kostar.
Jag tycker ap'n du hänvisar till är superfräck, men jag tror svenzzon inte förstår hur dyr den är "kanske misstänker att det är en såndär dyr 3-4 tusenkronorsklocka".., (ngt jag personligen gillar)
Flygaunderradarn! Köp!
Nu kommer alla som har subm hata mig, det var inte menat så!
 

Ministern

Founder
2-Faktor
De flesta ligger nog i farozonen här, dvs risken att man har en dyrare dinka än chefen... Men det gäller alla åldrar. Dock kan det bli lite pappa betalar över det hela...

Vi har för dyra dinkor och det kan orsaka avund. Så i vissa fall kanske man inte skall ta på sig guldrollen, men oftast är det ändå ingen som lägger märke till uren, speciellt om det inte är en Rolex.

Om man behöver ta hänsyn till vad andra tycker kan man få anpassa sig lite. Antingen genom uddamärken eller vintage. Men i de flesta fall och till vardags är det bara att ignorera vad folk tycker, livet är för kort för att inte ha fina dinkor på armen.

Precis, folk tjafsar fortfarande om att far min pyntat!
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Nej för fan, kör!

Nu har jag inte någon speciellt dyr klocka, men jag var tvungen att visa leg på Vasa på senaste gtg:n det säger fan det mesta alltså...
 
U

urinvånaren

Guest
Instämmer med Aurum & JakobZ , vi har så kort tid vi trampar runt här, och så många klockor att uppleva!, kör!
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Klart man inte kan bli för ung, hade jag haft pengarna hade jag gladeligen gått med Patek, AP etc hela dagarna. Köp på om du har råd :)
 

Lunkan

Cartier
När jag var 29 skaffade jag min första ROO och Hublot Big Bang. Ringde då till Trygg Hansa och frågade hur mycket det skulle kosta och försäkra dem. Jag fick svaret att om du försäkrar dom nu kostar det 3500 kr per klocka... Sedan säger säljaren: gör så här, ring mig om ett halvår när du fyllt 30 så betalar du bara 1700 kr per klocka, lås in dem i ett bankfack så länge :)

Det jag vill säga är att den magiska gränsen verkar gå vid 30. Själv tycker jag att om man brinner för klockor så gör man! Ibland går man några tusen back och någon gång gör du kanske någon tusenlapp plus. Jag ser det som ett roligt sparande :)

Nu när deepsean är borta så vågade jag mig för första gången på en Rolex Daytona Zenith halvguldare, efter övertalning av Målarn ang guldklockor. Jag hade själv en bild av att guld skulle se för gubbigt och för fint ut för mig och att jag kanske skulle vara mogen först vid 40, men jag gillarn som fan!

2843FA38-1902-45B4-BF7E-7537BC2B4F6A-3718-00000461D085B6FE_zps63f72f32.jpg


Bumble Bee:n får vila lite nu :) kanske ska skaffa det där bankfacket ändå :)
 

JayJay

Rolex
Jag tog mig tid att läsa artikeln du länkade till. Tyckte den var dåligt uppbyggd och allmänt tramsig. Det är knappast så att människor på din arbetsplats eller andra sociala sammanhang uteslutande bygger sin bild av dig utifrån vilken klocka du bär. Tvärtom utgör den nog en mycket liten del av hur du uppfattas. Jag inbillar mig att dem allra flesta människorna inte ens tänker på vilken klocka människor i deras omgivning bär. Mitt svar på frågan du ställer är: Nej, det finns ingen sådan gräns.

Om du redan som ung har kommit på att du gillar klockor och har möjlighet att prioritera det intresset så är det bara att gratulera. Du kommer ju då ha många år framför dig att njuta av hobbyn.

Med ovanstående sagt tycker jag väl dock att artikeln hade sina poänger. Det kan ju vara listigt att fundera på om det i vissa sammanhang kan sticka folk i ögonen om de upptäcker din fina klocka. Isf kan man väl bära en annan klocka just den gången. För egen del gillar jag inte jantelagen men likväl existerar den.

Vill man helt undvika problematiken går det ju (som även någon annan föreslagit) bära underradarnklockor... fast det går ju å andra sidan inte om det är just Rolex eller annat välkänt märke man vill ha. Så mitt råd är: Kör hårt skit i alla hopplösa avundsjuka människor i din omgivning!
 

Lunkan

Cartier
Jag tog mig tid att läsa artikeln du länkade till. Tyckte den var dåligt uppbyggd och allmänt tramsig. Det är knappast så att människor på din arbetsplats eller andra sociala sammanhang uteslutande bygger sin bild av dig utifrån vilken klocka du bär. Tvärtom utgör den nog en mycket liten del av hur du uppfattas. Jag inbillar mig att dem allra flesta människorna inte ens tänker på vilken klocka människor i deras omgivning bär. Mitt svar på frågan du ställer är: Nej, det finns ingen sådan gräns.

Om du redan som ung har kommit på att du gillar klockor och har möjlighet att prioritera det intresset så är det bara att gratulera. Du kommer ju då ha många år framför dig att njuta av hobbyn.

Med ovanstående sagt tycker jag väl dock att artikeln hade sina poänger. Det kan ju vara listigt att fundera på om det i vissa sammanhang kan sticka folk i ögonen om de upptäcker din fina klocka. Isf kan man väl bära en annan klocka just den gången. För egen del gillar jag inte jantelagen men likväl existerar den.

Vill man helt undvika problematiken går det ju (som även någon annan föreslagit) bära underradarnklockor... fast det går ju å andra sidan inte om det är just Rolex eller annat välkänt märke man vill ha. Så mitt råd är: Kör hårt skit i alla hopplösa avundsjuka människor i din omgivning!

Bra sagt
 

jabla

Sarlacc
Kör ditt eget race, som du nämner är det ingen som reagerar om någon polare i din ålder lägger motsvarande på ett motorfordon.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Köööör! Skit i andras åsikter. Som sagt innan, folk köper bilar för flera hundra tusen - som kostar multum att underhålla och tappar i värde.

De flesta klockor jag köpt har hållt värdet rätt bra och inte kostat speciellt mycket i underhåll - men ger glädje varje dag på armen
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
De flesta ligger nog i farozonen här, dvs risken att man har en dyrare dinka än chefen... Men det gäller alla åldrar. Dock kan det bli lite pappa betalar över det hela...

Vi har för dyra dinkor och det kan orsaka avund. Så i vissa fall kanske man inte skall ta på sig guldrollen, men oftast är det ändå ingen som lägger märke till uren, speciellt om det inte är en Rolex.

Om man behöver ta hänsyn till vad andra tycker kan man få anpassa sig lite. Antingen genom uddamärken eller vintage. Men i de flesta fall och till vardags är det bara att ignorera vad folk tycker, livet är för kort för att inte ha fina dinkor på armen.

Nix inga problem, nämligen jag som är chefen ;) Dock bland dom yngsta i besättningen men det är en annan sak :D
 

Gulliver

Cartier
2-Faktor
Tack allihop för mycket bra feedback och jag kan hålla med att artikeln är så där då vi alla vet att folk inte lägger märke till klockor så mycket som vi och jag har ju min 3717/nomos ifall jag vill smyga:)

Har vi någon Linde Werdelin AD eller är det köpenhamn dom gäller?
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Har du stålarna, bra med back-up och ett intresse så kör. Håller med övriga om att livet är för kort för att bortse från ett intresse. Men som sagt, så länge ekonomin inte påverkas nämnvärt, så ös bara...


Underbart, hade glömt bort den klassikern.
Så skön på så många sätt.
 

Genta

Cartier
För ung är nog inget problem, men yrkesmässigt kan du behöva tänka efter, särskilt om du ska sälja något till potentiella kunder, så att de inte tror att marginalerna behöver prutas ned...
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Men vilket jävla trams. Ska man fundera på vad andra tycker och tänker så är det inte mycket man kan göra här i livet. Lev ditt liv som du vill, du har tjänat ihop till klockan och det är du som väljer hur du vill spendera dina pengar.
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Ska man slita ihop en kappsäck med deg för att sedan inte kunna lägga det på vad man vill för att någon lirare på internet säger det?

Snarare som Genta påpekar att det i arbetslivet beroende på yrke kan vara lämpligt att se över vad man bär.
 

Gulliver

Cartier
2-Faktor
Skönt att alla är emot artikeln! När det gäller nya kundmöten bär jag alltid en Certina DS podium:)

Jag ser hellre en del av mina besparingar sjunka några procent i en klocka än i någon högriskfond då har jag i vilket fall njutit under tiden!
 

oscaroscar

Panerai
Har faktiskt tänkt samma sak. Jag själv fyller 22 i sommar och har stora klockdrömmar som ska bli till verklighet.
Klart man känner att folk som inte känner mig antingen tänker "thai-fake" eller "pappa-betalar" om de skulle se min subc. Men jag har kommit över det och bryr mig inte. Köper det för min skull, inget annat.
Vänner och familj har också haft ett o annat att säga till om (prioriteringar) men med tiden har de bara smittat av sig och fler vill ha fina armbandsur :)
 

Bolio

Panerai
Kör men kolla om du ev kan hitta en bättre begagnad finns en viss värde minskning på dessa om du kommer byta i framtiden vilket är en stor möjlighet ;). Man tror ALLTID att man köpt en keeper men efter en viss tid blir det en flipp klocka och nått nytt står där och lockar.
MVH
 
Kör på! Som du själv beskrev det så lägger andra personer pengarna på bilar, kläder, att festa, whatever, köp det du vill och anser dig ha råd med! :)
 
Topp