• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

föra över pengar till spanien

Ervid

Basic
Liten fråga som flera säkert kan svara på.
Föra över pengar till en utländsk handlare. Hur funkar det? Måste man in till sin bank, i mitt fall swedbank och signa nåt?
Eller kan man lägga till betalnings mottagaren själv?

Dom stänger imorgon, så som vanligt brinner det lite.

Uppskattar hjälp

Liten fråga som flera säkert kan svara på.
Föra över pengar till en utländsk handlare. Hur funkar det? Måste man in till sin bank, i mitt fall swedbank och signa nåt?
Eller kan man lägga till betalnings mottagaren själv?

Dom stänger imorgon, så som vanligt brinner det lite.

Uppskattar hjälp

Paypal?

Nej, men du behöver de internationella siffrorna (oftast bankens namn,clearinnr,kontonr i en följd).
Mottagaren bör veta detta, alternativt får han ringa sin bank och fråga.

Annars kan du väl få hans IBAN nummer och föra över pengar från ditt Swedbank internet konto .Fast tror inte han får sina pengar imorgon ändå .Kanske först på måndag

Mmm, är en handlare som är recenserad här på forumet med goda referenser.

Får se hur jag ska lyckas med detta.

Utlandsöverföring behöver som sagt den data som nämns i tidigare inlägg.
Det finns inte en chans att dina pengar finns på säljarens Spanska konto i morgon...det tar säkert minst 2-4 bankdagar och ibland något längre är min trista erfarenhet.

Det finns inte en chans att dina pengar finns på säljarens Spanska konto i morgon...det tar säkert minst 2-4 bankdagar och ibland något längre är min trista erfarenhet.

Inte en helt korrekt beskrivning av dagens situation. En av hörnpelarna med en SEPA-betalning är att det ska vara helt neutralt mellan samtliga EU-länder, dvs inte bara dom som har EUR som valuta. En oprioriterad betalning ska ta max en dag, med prioritet (mot avgift) samma dag:

"The Single Euro Payment Area (SEPA) is designed to create a convenient single market for batched, non-priority Euro payments within Europe. SEPA's reach extends to over 30 European countries:
- A non-priority service where the beneficiary will receive funds the day after your account is debited.
- All SEPA payments require a BIC (Bank Identifier Code) and IBAN (International Bank Account Number) for the beneficiary."

På swedbank finns valet urgent payment vid internationella transaktioner. Har själv använt det och då har pengarna funnits hos handlaren samma dag. Är det handlaren compraventalojes det rör sig om?

Nä. Det är joyerialibremol.

Verkar bra, men mailen längre och längre tid att få svar på nu...
Vi är överens men inga bankuppgifter än.

Måste aktivera möjligheten att göra internationella betalningar på banken imorgon..
Tiden rinner ifrån mig.

För bra för att vara sant? Är ett bra pris, visst men ligger som det för här på forumet, ca.

Hans beskrivningar har tydligen inte gjort någon besviken här i alla fall. Köpa osett är väl alltid en chansning, oavsett om det är Spanien eller i Västerås..

Måste aktivera möjligheten att göra internationella betalningar på banken imorgon..
Tiden rinner ifrån mig.

För bra för att vara sant? Är ett bra pris, visst men ligger som det för här på forumet, ca.

Hans beskrivningar har tydligen inte gjort någon besviken här i alla fall. Köpa osett är väl alltid en chansning, oavsett om det är Spanien eller i Västerås..
Varför så himla bråttom???
Och om priset är samma på KS? Varför inte köpa här?

Får du dessutom vibbar på att priset är för bra..... Ja då kanske det är det....

I annat fall behöver du inte aktivera något. Bara gå in under utlandsbetalning och för in BIC samt övriga uppgifter. Sedan tar det ca 2-3 timmar innan du kan genomföra betalningen. Det är banken som kontrollerar att de uppgifter du lagt in stämmer, dvs om det finns ett sådant konto i banken du uppgivit.

Eller ring bank på telefon så hjälper de dig

Varför så himla bråttom???
Och om priset är samma på KS? Varför inte köpa här?

Får du dessutom vibbar på att priset är för bra..... Ja då kanske det är det....

I annat fall behöver du inte aktivera något. Bara gå in under utlandsbetalning och för in BIC samt övriga uppgifter. Sedan tar det ca 2-3 timmar innan du kan genomföra betalningen. Det är banken som kontrollerar att de uppgifter du lagt in stämmer, dvs om det finns ett sådant konto i banken du uppgivit.

Eller ring bank på telefon så hjälper de dig

Var i kontakt med dom tidigare i sommar och fick då veta att dom stänger 8/8 och några veckor framåt. Behöver inte vara bråttom men vill helst inte vänta till september. Droppade ett bud igår han tog och först tänkte jag inte på att dom stänger.
Är en accepterad butik med referenser här ifrån.
Klart priset är okey, men är inte så att man reagerar. Problemet är väl att man aldrig lyckas hugga en här, därför söker jag mig utåt.

Handla från utlandet görs väl ofta här? Eller har jag fel i den frågan. Förstår att det bara är i välmening ni svarar.

Tack
/R

Inte en helt korrekt beskrivning av dagens situation. En av hörnpelarna med en SEPA-betalning är att det ska vara helt neutralt mellan samtliga EU-länder, dvs inte bara dom som har EUR som valuta. En oprioriterad betalning ska ta max en dag, med prioritet (mot avgift) samma dag:

"The Single Euro Payment Area (SEPA) is designed to create a convenient single market for batched, non-priority Euro payments within Europe. SEPA's reach extends to over 30 European countries:
- A non-priority service where the beneficiary will receive funds the day after your account is debited.
- All SEPA payments require a BIC (Bank Identifier Code) and IBAN (International Bank Account Number) for the beneficiary."

Mycket möjligt att det är så i teorin, men enligt min erfarenhet med bl a Tyskland, tar det minimalt 2 dagar, men oftast uppåt 4 bankdagar innan pengarna är framme.

Paypal har ju en funktion nu där du överför från din bank till deras konto, och det ska synas direkt på paypal saldot. Sen är det bara att överföra.

Om du skickar EUR till en mottagare inom EU/EES d.v.s. en Europabetalning så har mottagaren normalt pengarna bankdagen efter betalningen är gjord.

Om du skickar EUR till en mottagare inom EU/EES d.v.s. en Europabetalning så har mottagaren normalt pengarna bankdagen efter betalningen är gjord.

Nej, det stämmer inte enligt min erfarenhet.
Sista klockan jag köpte innebar en överföring till Finland.
Snabbast möjliga överföring med Expressbetalning från Handelsbanken.
Tog 3 bankdagar innan säljaren hade pengarna på sitt konto, och det är i linje med tidigare erfarenheter jag har med andra överföringar inom Europa.
USA tar någon/några dagar längre.

Nej, det stämmer inte enligt min erfarenhet.
Sista klockan jag köpte innebar en överföring till Finland.
Snabbast möjliga överföring med Expressbetalning från Handelsbanken.
Tog 3 bankdagar innan säljaren hade pengarna på sitt konto, och det är i linje med tidigare erfarenheter jag har med andra överföringar inom Europa.
USA tar någon/några dagar längre.

Där har du felet.
Om du skickar en normalbetalning i EUR och använder IBAN och BIC/SWIFT samt att du endast står för dina avgifter har mottagande bank pengarna dagen efter utförandedagen (SEPA-betalning).
Utanför EU är tar det 2 bankdagar efter utförandedagen.

Edit: Det måste varit ett tag sedan du gjorde betalningen om du skickade express i EUR till Finland då det ej längre är möjligt.

Där har du felet.
Om du skickar en normalbetalning i EUR och använder IBAN och BIC/SWIFT samt att du endast står för dina avgifter har mottagande bank pengarna dagen efter utförandedagen (SEPA-betalning).
Utanför EU är tar det 2 bankdagar efter utförandedagen.

Edit: Det måste varit ett tag sedan du gjorde betalningen om du skickade express i EUR till Finland då det ej längre är möjligt.

Betalningen till Finland gjordes i Juni i år, så jag har nog inte fel i att det tog 3 bankdagar där...
Det var en Expressbetalning via Handelsbanken, i mottagarens valuta (euro), jag stod för mina egna kostnader, använde IBAN,BIC/SWIFT.
De betalningar jag gjort inom Europa, med de villkor du nämner ovan har alla tagit 2-5 bankdagar att nå mottagarens konto.
Varför skulle jag ljuga om det…det är inte så att jag tycker det är bra att det tar tid, tvärtom!

Det är den verklighet jag sett (kanske har du andra praktiska erfarenheter när du handlat utomlands och fört över pengar, men som sagt…), och också fått bekräftad av banken när jag rådfrågat dom om pengarna inte kunde nå mottagaren snabbare…eftersom jag ju ville ha klockan så fort det bara var möjligt! :)

Betalningen till Finland gjordes i Juni i år, så jag har nog inte fel i att det tog 3 bankdagar där...
Det var en Expressbetalning via Handelsbanken, i mottagarens valuta (euro), jag stod för mina egna kostnader, använde IBAN,BIC/SWIFT.
De betalningar jag gjort inom Europa, med de villkor du nämner ovan har alla tagit 2-5 bankdagar att nå mottagarens konto.
Varför skulle jag ljuga om det…det är inte så att jag tycker det är bra att det tar tid, tvärtom!
Låter mer än konstigt, enda anledningen till att det gick måste vara att den mottagande banken ej var/är ansluten att ta emot SEPA-betalningar. Det kan även varit så att den mottagande banken misslyckats. Alla hålltider är när mottagande banken tar emot pengarna, de ska i sin tur kreditera kunden.

Det är den verklighet jag sett (kanske har du andra praktiska erfarenheter när du handlat utomlands och fört över pengar, men som sagt…), och också fått bekräftad av banken när jag rådfrågat dom om pengarna inte kunde nå mottagaren snabbare…eftersom jag ju ville ha klockan så fort det bara var möjligt! :)
Jobbar på bank, därav både professionella och personliga erfarenheter.

Har själv betalt både inom EU och utanför, och det har aldrig tagit mer än 1 bankdag inom EU och 2 utanför.

Tillbaka
Topp