• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Förbjuda Steinhart på forumet?

Dags att förbjuda fusk-steinhardts?

  • Ja

    Röster: 114 34.9%
  • Nej

    Röster: 213 65.1%

  • Totala väljare
    327
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

ZQT

The Banker
2-Faktor
Vi är ett forum för entusiaster, eller hur?

Steinhart är ett skämt mot oss, det är dags att förbjuda den här skiten.

Diskussionen huruvida Steinhart gör kopior eller inte kan väl diskuteras ytterligare och huruvida en klocka är inspirerad av andra varianter är en annan diskussion.


MEN!

Diskussionen att Steinharts flesta klockor är kopior på andra, mer kända klockor, är ju svårt att argumentera om. Det finns en del som inte tycker det och då har jag bifogat lite bilder som jag sammanställt snabbt. Dessa modeller var top of mind och jag är övertygad om att det finns fler kopior på andra märken som jag inte uppmärksammat i sammanställningen!

För de pengarna kan man köpa massa annat skoj, där klockorna i princip fyller samma behov. Longines, Omega, Tissot eller Seiko. (Jajemensan, du läste rätt, JakobZ har precis rekommenderat Seiko)

Skärmavbild 2014-12-14 kl. 11.43.21.png
Skärmavbild 2014-12-14 kl. 11.43.33.png
Skärmavbild 2014-12-14 kl. 11.43.47.png
Skärmavbild 2014-12-14 kl. 11.43.59.png
Skärmavbild 2014-12-14 kl. 11.44.10.png
Skärmavbild 2014-12-14 kl. 11.44.25.png
Skärmavbild 2014-12-14 kl. 11.44.32.png
Skärmavbild 2014-12-14 kl. 11.44.40.png
Skärmavbild 2014-12-14 kl. 11.44.51.png
Skärmavbild 2014-12-14 kl. 11.44.57.png
Skärmavbild 2014-12-14 kl. 11.45.06.png
Skärmavbild 2014-12-14 kl. 11.45.17.png
Skärmavbild 2014-12-14 kl. 11.45.26.png
Skärmavbild 2014-12-14 kl. 11.45.31.png
Skärmavbild 2014-12-14 kl. 11.45.36.png
Skärmavbild 2014-12-14 kl. 11.45.40.png
Skärmavbild 2014-12-14 kl. 11.45.46.png
Skärmavbild 2014-12-14 kl. 11.45.51.png
Skärmavbild 2014-12-14 kl. 11.45.57.png
Skärmavbild 2014-12-14 kl. 11.46.05.png




Diskutera! :D
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Jag är inte mycket för förbud utöver sådant som är olagligt. Jag röstar för att vi genom en gemytlig stämning och härligt know how, puttar sådana här tramsmärken över kanten och ut på någon annan site på nätet. Låt oss influera istället för att förbjuda!
 

meuller

Omega
Jag är inget fan av Steinhart men jag vet inte om jag tycker att man ska förbjuda dem. Det känns ganska exkluderande.. Vill man köpa Steinhart av någon anledning så fine. Vissa tycker de är snygga och prisvärda, andra att det snor design och tänjer på gränserna för kopiering. Man tycker olika om klockmärken och jag ser inget problem med det.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Jag är inget fan av Steinhart men jag vet inte om jag tycker att man ska förbjuda dem. Det känns ganska exkluderande.. Vill man köpa Steinhart av någon anledning så fine. Vissa tycker de är snygga och prisvärda, andra att det snor design och tänjer på gränserna för kopiering. Man tycker olika om klockmärken och jag ser inget problem med det.


Tänjer på gränserna för kopiering? Såg du inte bilderna??
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Icke! Har för mig att våra kära forumägare sagt att "everything goes" så länge det inte är varumärkesintrång.
Undertecknad är ett helt OK exempel på att Steinhart, Ocean 7 och Marina Militare kan leda en in på rätt spår. Haft dem och har även ägt eller äger "the real deal".
Låt dem leva så fler än jag hittar rätt:)
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Antar att du menar kopior av Steinhart utifrån frågeställningen ("Dags att förbjuda fusk-steinhardts?")?
Mig veterligen så är redan diskussion om varumärkesförfalskningar i huvudsak redan förbjudet. End of story. ;)
 

Hugii

Audemars
Förbud hit, förbud dit.....om man tycker att det är lösningen på alla problem så tror jag att man är en stor tillgång för politiska eliten i Demokratiska Folkrepubliken Korea (i folkmun känd som Nordkorea). :stop:

Jag får vara politisk och diplomatisk och säga att det är en utbildningsfråga. :)
 

Apansson

Torpare
Förbjud allt.
Nä, men Steinhart gör vidriga kreationer, hatar allt vad designstöld heter. Dock finns det ju sånt som är betydligt värre. Bör tilläggas att min uppfattning om människor som bär såna här nästan-klockor inte är speciellt hög.
 
  • Like
Reactions: ZQT

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Om jag får lägga fram det så här då.. Om jag träffat Apansson och Spencer för 3-4 år sedan så hade den ena tyckt jag var en smutsig människa och den andra ringaktat mig för klockan jag bar..
Idag så trivs vi ihop och skulle väl nästan säga att vi tom trivs i varandras sällskap? Jag trivs i alla fall i ert sällskap.
Men inte fan är jag en annan person idag än jag var då? En smula mer bevandrad i horologins mysterier kanske och fylld av 3-4 års erfarenhet av ägande av både billigare ur och några som kostar en liten slant!
Jag förstår hur ni tänker men tycker inte att världen är svart eller vit.
Har någon ett nyvunnet klockintresse och gillar en design men har en limiterad budget så ser jag hellre att hen köper en Steinhart än en "riktig" kopia. Kan man ens skriva så?!
Ett entusiastforum är väl även till för entusiaster som är i början av sin bana?
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Det argumentet som irriterar mig mest med dessa klockor är: Modellen är så sällsynt och dyr att jag aldrig rimligen kommer bära den. Därför kan jag köpa en Steinhart så jag får njuta av den designen. Det har uppkommit här på forumet och ett par utländska forum

Om en modell är sällsynt och dyr har du ingen rätt i min mening att köpa en "falsk" variant för att du gillar designen. Det är bara falskt. Detta riktar sig till folk som har vetskap om klockor skall tilläggas

Huruvida Steinhart ska förbjudas bestämmer våra kära forumägare, men om det hade vart jag som ägt forumet skulle de vart borta sedan länge.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Om jag får lägga fram det så här då.. Om jag träffat Apansson och Spencer för 3-4 år sedan så hade den ena tyckt jag var en smutsig människa och den andra ringaktat mig för klockan jag bar..
Idag så trivs vi ihop och skulle väl nästan säga att vi tom trivs i varandras sällskap? Jag trivs i alla fall i ert sällskap.
Men inte fan är jag en annan person idag än jag var då? En smula mer bevandrad i horologins mysterier kanske och fylld av 3-4 års erfarenhet av ägande av både billigare ur och några som kostar en liten slant!
Jag förstår hur ni tänker men tycker inte att världen är svart eller vit.
Har någon ett nyvunnet klockintresse och gillar en design men har en limiterad budget så ser jag hellre att hen köper en Steinhart än en "riktig" kopia. Kan man ens skriva så?!
Ett entusiastforum är väl även till för entusiaster som är i början av sin bana?


Jag köper när det är en novis och nykomling. Är det någon aktiv, som har kunskap och känner till sin historia så är han inte bara smutsig utan även en..... Eller enkelt sagt en jag har noll respekt för varken som människa eller klocknörd.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp