• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fördelar med Sjöö Sandström?

Annapanna

Breitling
Hejsan,
Jag håller på med ett projektarbete på Berghs som går ut på att titta på en ny kommunikativ plattform för Sjöö Sandström. Då jag själv inte varken har ägt eller äger en SS skulle jag vilja samla lite input från er som kan mer.
För det första så känner jag till lite hur snacket gått på klocksnack kring just SS, speciellt har jag noterat invändningar mot kvalitet, bristen på historia och tradition samt en osäkerhet kring märkets identitet. Men vad är det som å andra sidan kan locka med SS? Ni som någon gång funderat på att köpa en Sjöö Sandström, varför funderade ni på det? Och varför valde ni att göra respektive inte göra det? Om ni köpt en Sjöö Sandström någon gång, vad fick er att vilja göra det? Vad är det ni värderar med märket? Vad ser ni för fördelar med SS som ni inte ser hos eventuella konkurrenter?
Jättetacksam för all eventuell input som kan hjälpa mig vidare i mitt projekt :)
Vänligast Anna
 
  • Like
Reactions: P-A

KenKun

Patek
2-Faktor
Kul med ett svenskt märke. Känner dock ingen större vill-ha-känsla över klockorna, om man bortser från Royal Capital, som är helt ok :)
 

Bramserud

Advertising
2-Faktor
Jag gillar Sjöö Sandström skarpt!
Favoriter är förstås Royal capital och Landsort. Kul Att dom sticker ut lite utan att bli för mycket enligt mig!
 
  • Like
Reactions: P-A

Crille

Breitling
Jag kikade på royal capital i både stål och rosè, dock upplevde jag det som om att de var rätt saftiga i pris. Det enda som egentligen lockade var väl att det är svenskt.

Ptja, större habegär är nog att få en lyxigare känsla kring märket och mer "status" gentemot de andra i toppskiktet?
För verken i royal capital har jag förstått det som är rätt fina?

Det är väl lite som rolex, visst det är jäkla fina verk och bra materialval osv.. men det följer ju med så mycket mer i bara märket, vad man är, vad man kanske vill vara osv.
Att bära ett visst märke talar för sig och visar utåt vad det är för person typ, å det tror jag inte bärarna ser som någon nackdel. Därför kanske SoS ska försöka hajpa upp sina klockor.. men inte så lätt som det är sagt..


Sociolog-Crille
 

Icaras

Rolex
Tycker SS är kul, särskilt i och med att det är ett svenskt märke och ny design. Gillar även tanken att de ligger på en personlig nivå, åtminstone här på KS där de haft event för oss mm.

Kan däremot tycka att de är lite identitetslösa/tråkiga. Lite som så att man antingen köper en SS för att testa och sedan flippar eller så köper man SS när man redan äger alla andra klockor man vill äga (vet ingen här som har en som keeper). Vet inte om de fortfarande kör med modifierade verk, i så fall är det också ett litet minus (fast in-house kostar).

Jag skulle tro att SS blivit populärt i utlandet om de lyckats skapa en skara fans som sprider ryktet. Finns gott om folk som gillar nordisk design utomlands :)
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Har tittat och lockats av en lokala förankringen av varumärket.
Tycker tyvärr att det är för mycket pengar för ett standardverk (visserligen modifierat till viss del…men, men), och att de förlorar för mycket i värde över tid.
Provade en Royal Capital för någon vecka sedan, och den var fin, men kändes lite platt.
154 000 SEK i Roséguld.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Har haft en Chronolink. Tycker den är överlägset det bästa från dem, då den verkligen sticker ut från mängden, utan att vara snordyr. Svensk innovation var det som lockade.

En lite robustare (vattentätare) sådan eller något annat med en rejält utstickande innovation, skulle lätt få mig köpsugen.
 

Annapanna

Breitling
Tycker SS är kul, särskilt i och med att det är ett svenskt märke och ny design. Gillar även tanken att de ligger på en personlig nivå, åtminstone här på KS där de haft event för oss mm.

Kan däremot tycka att de är lite identitetslösa/tråkiga. Lite som så att man antingen köper en SS för att testa och sedan flippar eller så köper man SS när man redan äger alla andra klockor man vill äga (vet ingen här som har en som keeper). Vet inte om de fortfarande kör med modifierade verk, i så fall är det också ett litet minus (fast in-house kostar).

Jag skulle tro att SS blivit populärt i utlandet om de lyckats skapa en skara fans som sprider ryktet. Finns gott om folk som gillar nordisk design utomlands :)
Vad intressant! Det är ett av de spår som vi utforskar just nu, ifall att det skulle förstärka varumärket om man gick mer all-in på att förstärka det svenska och därmed inte jämföra sig mot schweiziska motsvarigheter. tror du det skulle gör någon skillnad för varumärket? Om man istället förstrkte känslan av småskalighet och "närproducerat"?
 

Crille

Breitling
Btw, tänk om en ny svensk supertillverkare skulle dyka upp, med enbart inhouse, life time warranty, exlusivitet som skulle slå koeningsegg på fingrarna och innovatitivet som heter duga.. det tror jag skulle sälja duktigt bra.. riil svedhiss steel änd kraftmanskepp.. iof lika trovärdigt som tomten himself, men.. ja..
 

Annapanna

Breitling
Har haft en Chronolink. Tycker den är överlägset det bästa från dem, då den verkligen sticker ut från mängden, utan att vara snordyr. Svensk innovation var det som lockade.

En lite robustare (vattentätare) sådan eller något annat med en rejält utstickande innovation, skulle lätt få mig köpsugen.
Tack så mkt för ditt svar!
Du skriver att du haft en chronolink. Innebar det att du sålt den?
 

Annapanna

Breitling
Btw, tänk om en ny svensk supertillverkare skulle dyka upp, med enbart inhouse, life time warranty, exlusivitet som skulle slå koeningsegg på fingrarna och innovatitivet som heter duga.. det tror jag skulle sälja duktigt bra.. riil svedhiss steel änd kraftmanskepp.. iof lika trovärdigt som tomten himself, men.. ja..
Kul att du skriver det! Min sambo som är stor klockentusiast var inne på samma spår. Att det skulle förstärka känslan av reellt hantverk. Men det skulle väl sannolikt förändra prisbilden en hel del?
 

Annapanna

Breitling
Har tittat och lockats av en lokala förankringen av varumärket.
Tycker tyvärr att det är för mycket pengar för ett standardverk (visserligen modifierat till viss del…men, men), och att de förlorar för mycket i värde över tid.
Provade en Royal Capital för någon vecka sedan, och den var fin, men kändes lite platt.
154 000 SEK i Roséguld.
Tack!
Om den lokala förankringen förstärktes än mer, exempelvis om du med varje klocka fick ett intyg av personen som satt samman klockan och vilken dag den tillerkats etc samt att den kanske bara gjordes i ett visst antal ex, skulle det kunna förändra ngt för dig tror du?
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Generellt är det väldigt kul med ett svenskt märke. Kvalitén är jag väldigt nöjd med. Inget att klaga på där och varje gång man har kontakt med SS så är det otroligt bra bemötande. Vist är dom "nya" på marknaden, men det va rolex också en gång.. Jag tycker dom är ett bra alternativ för folk som vill vara lite patriotiska till en lagom prislapp.
Känns som en svensk klocka som kommer gå i arv av nån anledning.

Det är extra kul att den står lite i rolex träsket på krogen. Lite mer unik och inte lika massproducerad.
 

SSL

Audemars
Tror jag hade varit mer intresserad om personerna Sjöö och Sandström varit kvar.

Ä vet inte. Dyra klockor utan nån skön story och där grundarna inte ville stanna efter 20-25 år, nånting. Känns inte som dom har nån vilja att anpassa sig för nutiden heller, tex göra Landsort i mindre storlek :pirate:
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Btw, tänk om en ny svensk supertillverkare skulle dyka upp, med enbart inhouse, life time warranty, exlusivitet som skulle slå koeningsegg på fingrarna och innovatitivet som heter duga.. det tror jag skulle sälja duktigt bra.. riil svedhiss steel änd kraftmanskepp.. iof lika trovärdigt som tomten himself, men.. ja..
Halda? Går väl sådär?
 

Crille

Breitling
Kul att du skriver det! Min sambo som är stor klockentusiast var inne på samma spår. Att det skulle förstärka känslan av reellt hantverk. Men det skulle väl sannolikt förändra prisbilden en hel del?

Jag tror att bara för att märket är svenskt så drar det till sig många köpare.. lägg till att det är inhouse så drar det till dig fler klockentusiaster, lägg till något litet mer som påverkar exklusiviteten positivt, något som swiss inte kan erbjuda.. typ, en liten bit gatsten i rotorskivan från en kullersten från järntorget gamla stan å hitta på en skön story..

En saftig prisbild kan stänga ute ett par köpare men bara det skapar ju ett sorts varumärke och exklusivitet, dock måste de nog ändå tänka på mkt bang for the bucks i början men inte ligga för billigt.
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Haha ok!
Får jag fråga vad du tycker om den? Vad fick dig att välja den framför andra alternativ, var det just det svenska?


Köpte den begagnat till ett mkt bra pris, liknande modell finns inte på samma sätt hos andra tillverkare och den är svensk och ball.

Måste dock servas då den glappat ur
 
  • Like
Reactions: SSL

Randel

Cartier
Du får ta detta för mina högst personliga tankar, såhär ser jag på S&S: När man fattar beslut om köp av en stor del av produkter i allmänhet fattas besluten på emotionella grunder men rättfärdigas med rationella argument. Det finns en del intressant forskning kring detta, bland annat Bondesson/Anselmsson vid Lunds Universitet (Micco Grönholm bloggar om det här: http://micco.se/2011/04/vad-gor-ett-varumarke-starkt/). Detta hänger ihop med ett varumärkes identitet, hur jag som konsument känner mig när jag äger en produkt av ett visst varumärke. Ett enkelt exempel är köp av en bil. Vissa kanske köper en BMW/Mercedes istället för något asiatiskt för att få känslan av kvalitet (vad det nu är), lyx, att tillhöra den skara som kan stoltsera med en bil som av andra kanske inte är uppnåbar att köpa. Vissa vill göra ett statement och köper en Skoda för att visa de korkade Audi-ägarna att man minsann får samma sak för halva priset. Det som är ett emotionellt beslut för en person är ett annat för en annan person, såklart.

Hur ser jag på S&S, utifrån ett emotionellt perspektiv? Skapar det några känslor och i så fall vilka? För mig saknar S&S väldigt mycket av den "mojo" som många andra märken i samma prissegment har. Varumärket har en aura av "vi formger klockorna men köper in allt utifrån, och så låtsas vi att det är vi själva som sitter på hantverket". Visst, många av de stora klocktillverkarna köper också in komponenter, men det är den KÄNSLAN jag får. Att S&S "bara" är ett formgivningsbolag och inte en tillverkare. Och för mig finns då inte den där mysiga känslan av tradition och hantverk. Rätt eller fel, men det är känslan jag får.

Jag gillar Royal Capital, där tycker jag S&S lyckats få till en modell som sticker ut lite, som inte ser exakt likadan ut som många andra dressare i prissegmentet, och som har ett spännande urverk till skillnad från annat S&S gjort tidigare. Men, den är prissatt i närheten av t.ex. Master Control från JLC, och för mig är JLC ett varumärke som jag vill äga 10 gånger mer än S&S, just p.g.a. känslan det varumärket skapar för mig. Därför har jag mycket svårt att se att jag skulle köpa en Royal Capital.

Den enda övriga S&S som säger mig något är Landsort. Där tycker jag också att man lyckats få till en klocka som divergerar en del mot den traditionella dykar-modellen, och inte minst begagnad så ligger den i ett attraktivt segment. Det är en klocka jag nog skulle kunna tänka mig att äga eftersom den står ut lite, där S&S går en egen väg till en viss del vilket jag kan uppskatta.

En sak jag inte gillar med S&S som varumärke är logotypen med ett timglas (antar jag) omgivet av två 'S'. Jag tycker inte att den utstrålar premium, vilket jag skulle vilja att den gjorde. Där skulle jag vilja se något annat, något mer "kraftfullt" eller hur man ska säga.

Det jag högst personligen skulle gjort om jag suttit i förarsätet hos S&S:
  • Fasa ut modeller som ligger i 30.000-kronors-segmentet och lyft allt successivt till Royal Capital-nivån. Detta för att lyfta premium-känslan ett steg.
  • Skapa en mycket bättre "story" kring varumärket. "It's not WHAT you do, it's WHY you do it". Hemsidan saknar det, tycker jag, det är mycket fokus på fakta och jag saknar "rättfärdigandet" av varför S&S ska finnas eller hur man nu ska beskriva det.
  • Förstärk kraftigt känslan av hantverk. Även om inte tillverkning sker i S&S lokaler i Sverige (vilket i sig skulle bidra väldigt mycket till hantverkskänslan, men som kanske inte är ekonomiskt möjligt) tycker jag att man mycket tydligare skulle vara delaktiga i framtagning av urverk. Kanske göra det tillsammans med en befintlig tillverkare men att man gör något nytt, någon ny variant och inte bara utgår från standard-verk. Jag är osäker kring hur det är med verket som sitter i RC, men jag inbillar mig att även detta i princip är ett standardverk.
  • Sluta upp med sådant som "klocka på köpet" när man köper en Volkswagen eller vad det nu var, det förstör verkligen känslan av premium.
  • Se till att varumärket förknippas med händelser, events, personligheter etc. som bidrar till att skapa en känsla för varumärket.
Som sagt, mina åsikter ur ett varumärkesperspektiv.
 

Cristian

Rolex
2-Faktor
Jag gillar SS. Äger en UTC ORC. Hade köpt en Landsort om den hade varit mindre. Hade köpt en RC om jag hade råd :)
 

sir alex

Panerai
Problemet med S&S:s klockor är bristen på historia och sammanhang. Det är svårt att konkurrera med 150 års historia där klockmärken burits av presidenter och hollywoodstjärnor eller piloter och attackdykare under andra världskriget. Det är svårt att skapa storytelling i efterhand utan att det blir påklistrat. De enda som jag kommer på som lyckats hyfsat med det är IWC och deras Portofino serie.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Tack!
Om den lokala förankringen förstärktes än mer, exempelvis om du med varje klocka fick ett intyg av personen som satt samman klockan och vilken dag den tillerkats etc samt att den kanske bara gjordes i ett visst antal ex, skulle det kunna förändra ngt för dig tror du?

Möjligtvis, men inte till dagens priser.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Ta bara Royal Capital annonsen här på KS, som drogs tillbaka. En ny kostar runt 63k, såldes i nyskick för 39k. Endast 250 exemplar. Ingen nappade...

Fint hantverk, men med ett moddat verk. Vill man verkligen betala så pass mycket pengar för detta? Man kan få mycket fint för 60k.
 

P-A

Sir Spamalot
Jag älskar flera av deras klockor.
En UTC extreme eller en landsort skulle sitt riktigt bra.
 

Skeeter

Panerai
Att knyta an till den image som pilotklockor till flygvapnet ger känns tyvärr meningslöst i dessa tider när flygvapnet har problem att locka tillräckligt många sökande till sin pilotutbildning. Hade det gjorts på 70-80 talet så hade den kopplingen nog funkat men idag finns inte intresset längre.

Gillar Skydivern själv, skulle dock inte tänka mig att ha en, mest på grund av att på jobbet sitter de på armen på riktiga piloter och det skulle kännas mysko att sporta en själv då i det sällskapet.
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Tack!
Om den lokala förankringen förstärktes än mer, exempelvis om du med varje klocka fick ett intyg av personen som satt samman klockan och vilken dag den tillerkats etc samt att den kanske bara gjordes i ett visst antal ex, skulle det kunna förändra ngt för dig tror du?

Nu vaknade jag här!

GE MIG! GEEE MIIIIGGG!;)
 
Topp