• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fördelar med Sjöö Sandström?

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
de jag tittade närmare på när vi var på SS allihopa, bezel inte rakar på dikt an med 12-index. Snudd på ridå tyvärr

Demoexemplaren alltså? Jag var på samma event men upplevde inte samma problem på någon av klockorna jag klämde på eller på någon av de jag ägt/äger. Som sagt, bara nyfiken på vad du baserade det på.
 

erolorhun

Cartier
2-Faktor
Demoexemplaren alltså? Jag var på samma event men upplevde inte samma problem på någon av klockorna jag klämde på eller på någon av de jag ägt/äger. Som sagt, bara nyfiken på vad du baserade det på.


Yepp så avr det, ordet som tankarna cirklar kring är dessvärre "en aning smäckigt", men gillar landsort
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Precis som Denke skriver är vi några som gillar SS och andra som inte gör det. Jag har ju tidigare skrivit om SS historia och min familjs samlande av deras klockor i tex denna tråd https://klocksnack.se/threads/dagens-klocka-av-tie-torsdag-v-8.35747/
Sammanfattningsvis började det med att frugan köpte sin klocka som var en Royal Steel Chronograph 35,5 med vit urtavla och guldsiffror och visare. Den är försedd med ett pålitligt ETA-kvartsverk och den köpte hon för att den var tillräckligt prisvärd och exklusiv för att tilltala henne. Hon gillar inte Rolex men just designen och Svenskheten var det hon gillade hos denna SS-modell.
Jag köpte sedan Tonneaun för att jag tyckte den skulle fungera som en trevlig dressare. När jag senare fick byta tavla och visare på den så blev den väldigt exklusiv.
Köpte en Skydiver som alternativ till Breitling B-1:a. Definitivt en tuff flygarklocka som jag tycker om för dess design och just att den används av de svenska piloterna. Föredrar den framför Breitlingen.
Den sista i vår samling är en UTC Extreme Black Gold I. En i mitt tycke mycket vacker klocka som uppfyller de krav jag ställde när jag var på jakt efter en GMT-klocka.

På grund av SS storlek så blir all deras produktion tämligen limiterad och exklusiv, jämförd med de stora drakarna.

Sedan behöver ju inte jag heller vara 100% ensidig i min kritik. Jag skulle inte ha något emot att äga en Royal Capital eller en Chronolink men Landsort är väl den modell jag gillar minst. Det är väl även just Lansdort som fått kritiken för detta med sladdrig
bezelring. Inget som jag upplever på Skydivern.
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Btw, tänk om en ny svensk supertillverkare skulle dyka upp, med enbart inhouse, life time warranty, exlusivitet som skulle slå koeningsegg på fingrarna och innovatitivet som heter duga.. det tror jag skulle sälja duktigt bra.. riil svedhiss steel änd kraftmanskepp.. iof lika trovärdigt som tomten himself, men.. ja..

assåååå, hade Royal Capital haft en riktigt lyxig länk, hade det ju typ varit i klass med det du beskriver... förutom life time warranty då.
 

paradis

Audemars
Eftersom jag är nyfiken ,så gick jag in på KRONS hemsida för att se ock hitta ,vilken model som har det fel som erolorhun,beskriver. Kunde inte se på någon av dom här , Landsort , Royal Capital , Royal Steel Chronograph Gents , UTC Eftreme Gents , att det var något fel på bezel .......
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag tycker den här tråden är intressant och har dragit ingång lite funderingar jag inte haft tidigare. Vilka köper SS? Varför? Vi klocknördar har ju koll på på märket och jag kommer nog förr eller senare skaffa mig en vid sidan av mina andra klockor. Men hur tänker de som inte är lika intresserade men ändå är beredda att betala för en finare klocka, vad får dem att köpa en SS före en Omega eller Rolex. Inbillar mig att denna grupp köpare i betydligt högre utsträckning bara har en "fin" (dyr) klocka.

Det jag funderat över är "ambassadörer" tänk om SS lagt vantarna på Björn Borg innan Rolex hann före. Eller någon inom näringslivet, sen har vi ju Prins Philip som inte bangar för att sätta sitt namn på någon annans design;)
 

ArneF

Omega
Jag som bott många år utomlands tror inte att swedish design är särskilt eftertraktat där, förutom IKEA.

Kanske kunde SS hitta på några administrativa aktiviteter för att sticka ut bättre och rättfärdiga ett ev högt pris:

- Införa ett godkänt 1500 tim test, för att övertrumfa en kollega

- Starta ett "team SS", där de bjuder på något event en gång om året, mm

- Bli Kunglig Hovleverantör
 

ScubaKing

Audemars
Just UTC Skydiver har det ju varit en hel del problem med; "

Var femte klocka har drabbats av fel som fukt, trasiga knappar eller att den visar fel tid. Nu kallas klockorna in för service, rapporterar P4 Blekinge."

http://www.borsen.se/Nyheter/manga-fel-pa-piloternas-lyxklockor

Detta tyder ju på rätt dålig kvalitet eller i alla fall dålig kvalitetskontroll.

Sedan är det ju inte samma personer inom SS längre.

60kkr för en Royal Capital är bara blankt nej, säljs den sedan inte för 39kkr i nyskick som ett Svenskt märke på ett stort Svenskt klockforum lär den inte sälja någon annan stans heller. Jag tycker heller inte som någon skrev att det endast är Rolex som säljer över 15kkr på forumet.

Halda samma sak där, 120.000 kr för en gimmick..

Sjöö Sandström skulle stoppat vid modellen Chronolink och utvecklat den vidare. Det var en grym klocka med en känsla av hantverk och den var helt unik.

ESr3v7P.jpg
 

Boris Balkan

Fark you!
Ett eget inhouse urverk och fortsätta designmässigt på Royal Capital spåret skulle ta SS i en riktning som skulle intressera mig.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Många trista dissningar, jag tycker det är trevliga klockor. Dock har de ett fel, de är förstora för mina handleder. Dock kommer Chronolink införskaffas samt den underbara pilotklockan.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Just UTC Skydiver har det ju varit en hel del problem med; "

Var femte klocka har drabbats av fel som fukt, trasiga knappar eller att den visar fel tid. Nu kallas klockorna in för service, rapporterar P4 Blekinge."

http://www.borsen.se/Nyheter/manga-fel-pa-piloternas-lyxklockor

Detta tyder ju på rätt dålig kvalitet eller i alla fall dålig kvalitetskontroll.

Sedan är det ju inte samma personer inom SS längre.

60kkr för en Royal Capital är bara blankt nej, säljs den sedan inte för 39kkr i nyskick som ett Svenskt märke på ett stort Svenskt klockforum lär den inte sälja någon annan stans heller. Jag tycker heller inte som någon skrev att det endast är Rolex som säljer över 15kkr på forumet.

Halda samma sak där, 120.000 kr för en gimmick..

Sjöö Sandström skulle stoppat vid modellen Chronolink och utvecklat den vidare. Det var en grym klocka med en känsla av hantverk och den var helt unik.

ESr3v7P.jpg

Intressant.... Vet du hur försäljningen av Royal Capital gått?
 

ScubaKing

Audemars
Intressant.... Vet du hur försäljningen av Royal Capital gått?


Om du menar försäljningen från Sjöö Sandström och hur den har gått för modellen Royal Capital har jag inte den blekaste. Min gissning är under förväntan-

Om du tänker på klockan som reades ut för 39kkr på forumet så vet jag inte heller, utöver att den inte såldes här då. Den kanske ligger på blocket. Svårt att tro den säljs lättare på andra forum.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Om du menar försäljningen från Sjöö Sandström och hur den har gått för modellen Royal Capital har jag inte den blekaste. Min gissning är under förväntan-

Om du tänker på klockan som reades ut för 39kkr på forumet så vet jag inte heller, utöver att den inte såldes här då. Den kanske ligger på blocket. Svårt att tro den säljs lättare på andra forum.

Du skjuter lite från höften så där alltså?

Vet du hur kvalitetskontrollen hos Sjöö Sandström ser ut?
 

ScubaKing

Audemars
Du skjuter lite från höften så där alltså?

Vet du hur kvalitetskontrollen hos Sjöö Sandström ser ut?


Ja självklart gör jag det. Den såldes inte här på ett Svenskt stort forum så som sagt, jag har svårt att se att den ska säljas någon annan stans. Gör den det så är det ju positivt för säljaren då.

Jag har inte skrivit jag vet hur kvalitetskontrollen ser ut hos Sjöö Sandström, men något torde ju vara fel när så mycket som var femte klocka som försvaret beställde kom tillbaka, tycker du inte det? Sedan var det ju någon mer i tråden som varit där på besök och anmärkt på kvaliten.
 

pheklund

Breitling
Om man handlar på Krons stödjer man Nymans och en friköpt våldtäktsman... Vill man verkligen ha en S&S bör man köpa den direkt av kontoret på Ringv... Just sayin...
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ja självklart gör jag det. Den såldes inte här på ett Svenskt stort forum så som sagt, jag har svårt att se att den ska säljas någon annan stans. Gör den det så är det ju positivt för säljaren då.

Jag har inte skrivit jag vet hur kvalitetskontrollen ser ut hos Sjöö Sandström, men något torde ju vara fel när så mycket som var femte klocka som försvaret beställde kom tillbaka, tycker du inte det? Sedan var det ju någon mer i tråden som varit där på besök och anmärkt på kvaliten.

Du verkade veta hur det funkade eftersom du bestämt hävdade att kvalitetskontrollen var under all kritik.

Är du 100% säker på att det var fel på 20% av klockorna till försvaret?

Jag var också på eventet som det refererades till men hade inte samma upplevelse.

Hur många Sjöö Sandström har du själv ägt eller använt över tid?
 

ScubaKing

Audemars
Du verkade veta hur det funkade eftersom du bestämt hävdade att kvalitetskontrollen var under all kritik.

Är du 100% säker på att det var fel på 20% av klockorna till försvaret?

Jag var också på eventet som det refererades till men hade inte samma upplevelse.

Hur många Sjöö Sandström har du själv ägt eller använt över tid?


Ja det var en av fem, kolla mitt första inlägg, kommer länk här:

http://www.borsen.se/Nyheter/manga-fel-pa-piloternas-lyxklockor

Tydligen var det en annan som inte delade din åsikt då eftersom han skriver i tråden här..

Jag har ägt 1 SS klocka, kommer dock inom en snar framtid köpa mig en Chronolink.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ja det var en av fem, kolla mitt första inlägg, kommer länk här:

http://www.borsen.se/Nyheter/manga-fel-pa-piloternas-lyxklockor

Tydligen var det en annan som inte delade din åsikt då eftersom han skriver i tråden här..

Jag har ägt 1 SS klocka, kommer dock inom en snar framtid köpa mig en Chronolink.

Jag är inte lika säker som du faktiskt...baserat på mer än en tidningsnotis på internet.

Jag tycker generellt att du har rätt bestämda åsikter om saker baserat på lite lösa boliner. Du dissar rätt hårt och då borde du väl ha lite mer på fötterna.

Vet du hur kvalitetskontrollen ser ut (den som du hävdar är under all kritik)? Vet du hur försäljningsstatistiken ser ut (på klockor som du hävdar/tror säljer mindre än förväntat?
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Ja det var en av fem, kolla mitt första inlägg, kommer länk här:

http://www.borsen.se/Nyheter/manga-fel-pa-piloternas-lyxklockor

Tydligen var det en annan som inte delade din åsikt då eftersom han skriver i tråden här..

Jag har ägt 1 SS klocka, kommer dock inom en snar framtid köpa mig en Chronolink.
Hur gammal är den artikeln? Detta har debaterats förut. Det är väl ändå så att klockorna tas in för normal service/täthetsservice vilket kan misstolkas av de som inte begriper bättre
 

ScubaKing

Audemars
Jag är inte lika säker som du faktiskt...baserat på mer än en tidningsnotis på internet.

Jag tycker generellt att du har rätt bestämda åsikter om saker baserat på lite lösa boliner. Du dissar rätt hårt och då borde du väl ha lite mer på fötterna.

Vet du hur kvalitetskontrollen ser ut (den som du hävdar är under all kritik)? Vet du hur försäljningsstatistiken ser ut (på klockor som du hävdar/tror säljer mindre än förväntat?


Du har rätt att tycka olika.

En "tidningsnotis" som du kallar det var för övrigt en rätt stor nyhet som stod i samtliga större tidningar då det rörde våra skattepengar.

Du snackar om kvalitetskontrollen, ja eftersom var femte klocka kom tillbaka så är den under all kritik, något annat kan man knappast kalla det om man inte lever i en fantasivärld. Fårstår du hur mycket var femte klocka är i dessa kvantiteter?!

Räkna riktigt lågt att försvarsmakten köpte in 200 st klockor (verkligheten är nog betydligt mycket högre), av dessa var det fel på 40 stycken!! Är detta enligt dig en stabil kontroll av kvalitet före man levererar till kund?
 

ScubaKing

Audemars
Hur gammal är den artikeln? Detta har debaterats förut. Det är väl ändå så att klockorna tas in för normal service/täthetsservice vilket kan misstolkas av de som inte begriper bättre


Det var inget snack om normal service, alla togs in för service när felen kom fram. Detta var November 2012.

Här har du hela artikeln..

De nya klockor för 10.000 kronor styck som köpts in till flygvapnets piloter fungerar dåligt.
Var femte klocka har drabbats av fel som fukt, trasiga knappar eller att den visar fel tid. Nu kallas klockorna in för service, rapporterar P4 Blekinge.
Annons:
Det väckte uppmärksamhet när försvaret förra året lade drygt 10 miljoner kronor på nya klockor till flygarna. Då motiverades det med att klockorna utsätts för stora påfrestningar och därför måste vara extra tåliga.
Försvarets val föll då på svenska Sjöö & Sandström. Företaget hade inte levererat urverk till någon försvarsmakt innan, men samarbetade med äventyraren Ola Skinnarmo.
Sjöö & Sandströms vd Niclas Valfridsson hoppades när ordern blev klar att andra försvarsmakter skulle se vad de svenska kollegorna valt och följa deras exempel.
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Han köpte de dyraste advokaterna (Johan Eriksson och Jens Lapidus) och kom undan igen ja. Röta. Att målsäganden hade 27 blåmärken och var trovärdig sket man i. Grattis Nymans!
Nu skriver du om detta igen efter ytterliggare ett frikänande, denna gång i hovrätten. Känns sisodär när en konkurrenthandlare går ut så här.
 
Topp