• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Förfalskningar och kopior

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Många av de exklusiva klockor vi är intresserade av är oxå drabbade av att oseriösa försöker kopiera dem. Vissa kopior är så bra gjorda att det kan vara svårt även för det tränade ögat att avgöra om det är en äkta klocka eller en förfalskning. Frågan är, hur bra är dessa ur inuti? Är det någon som vet/ hört något om detta? Klarar tex en kopia att ha en gångavvikelse inom cosc? Är de täta till tex 100 m?
 

noeLLY

Cartier
Ofta avslöjas kopior på innehållet! Men det finns välgjorda kopior med bra verk verkar det som!
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Ofta avslöjas kopior på innehållet! Men det finns välgjorda kopior med bra verk verkar det som!
Bra och bra, mig veterligen är det antingen kinesiska kopior på ETA-verk eller i bästa fall ETA-verk från slaktade billigare begagnade klockor... Så vitt jag sett i alla fall.
 

noeLLY

Cartier
Bra och bra, mig veterligen är det antingen kinesiska kopior på ETA-verk eller i bästa fall ETA-verk från slaktade billigare begagnade klockor... Så vitt jag sett i alla fall.
Eta är väl bra verk! Är det en kopia på en Longines Tex och det sitter ett ETA verk i försvårar det ju. Oftast är det ju dock bara smäck på insidan av fejkklockor
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Eta är väl bra verk! Är det en kopia på en Longines Tex och det sitter ett ETA verk i försvårar det ju. Oftast är det ju dock bara smäck på insidan av fejkklockor
Tror varken av dem blir mycket att hänga i granen när de sätts ihop av med våld tvingade 9-åringar i fabriker med flugor, myror och sågspån på arbetsbänken, men för all del, inget fel på ETA-verk. Kinesiska kopior på ETA, not so much.
Sen kan man ju fundera på varför "donatorklockorna" blir slaktade från början...
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Tror varken av dem blir mycket att hänga i granen när de sätts ihop av med våld tvingade 9-åringar i fabriker med flugor, myror och sågspån på arbetsbänken, men för all del, inget fel på ETA-verk. Kinesiska kopior på ETA, not so much.
Sen kan man ju fundera på varför "donatorklockorna" blir slaktade från början...

Tror du att det är så de tillverkas? En 9 åring som bygger en tourbillon tex?
 

JohnDoe

Rolex
Finns en stor variation av kopior från 3 dollars exemplaren med kvartsverk till mycket välgjorda hantverk. Självklart kan det vara värt att bygga något för ganska många tusenlappar om du kan tjäna ett antal tiotusingar på att få iväg den som äkta.
 

Oew

Rolex
Har hört från en bekant som jobbar inom hublot som säger att de själva kan ha väldigt svårt att skilja äkta mot falskt då många av förfalskningar har precis samma urverk. Enda säkra sättet är att kolla serienumret mot ngn databas.
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Tror du att det är så de tillverkas? En 9 åring som bygger en tourbillon tex?
Inte riktigt "standard"-fejk kanske... Sen att det enormt sällan faktiskt är tourbillon i tourbillon-fakes är ju en annan sak.... Men ja, barnarbete är nog en lågoddsare vad gäller fake-klocke-tillverkning.
 
Senast ändrad:

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Inte riktigt "standard"-fejk kanske... Sen att det enormt sällan faktiskt är tourbillon i tourbillon-fakes är ju en annan sak.... Men ja, barnarbete är nog en lågoddsare vad gäller fake-klocke-tillverkning.

Naturligtvis finns det även kvalitetskillnader inom fuskbranschen. Pratar vi om de kopior som faktiskt lurar folk så tror jag inte att de är tillverkade av småbarn.
 

sveol

Cartier
Ja förlegad bild. Har sett bilder på män i vita rockar och kliniskt rena och högteknologiska fabriker som tillverkar just.. Kopior..

Stor branch det där, mycket pengar att hämta.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Tror varken av dem blir mycket att hänga i granen när de sätts ihop av med våld tvingade 9-åringar i fabriker med flugor, myror och sågspån på arbetsbänken, men för all del, inget fel på ETA-verk. Kinesiska kopior på ETA, not so much.
Sen kan man ju fundera på varför "donatorklockorna" blir slaktade från början...
Och månlandningen skedde aldrig heller och tomten bor på nordpolen.

Inte för jag försvarar arbetsförhållanden på kinsesiska fabriker men ST2130 är inte värre/fler barnarbetare än något annat du har som är gjort i Kina (vilket om du tittar i ditt hem är ganska mycket).

Att dessutom kalla ST2130 en "dålig" ETA-klon visar även på en hel del okunskap (nu vet jag att ST2130 inte är den enda som används men det urverket är det som förekommer ofta i de "bra" kopiorna).
 

mps

Cartier
Ja förlegad bild. Har sett bilder på män i vita rockar och kliniskt rena och högteknologiska fabriker som tillverkar just.. Kopior..

Stor branch det där, mycket pengar att hämta.

Tänk om de som har dessa resurser hade börjat tillverka egna klockor.
En kinesisk klocka med ETA.
Hade varit mer intressant.
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Och månlandningen skedde aldrig heller och tomten bor på nordpolen.

Inte för jag försvarar arbetsförhållanden på kinsesiska fabriker men ST2130 är inte värre/fler barnarbetare än något annat du har som är gjort i Kina (vilket om du tittar i ditt hem är ganska mycket).

Att dessutom kalla ST2130 en "dålig" ETA-klon visar även på en hel del okunskap (nu vet jag att ST2130 inte är den enda som används men det urverket är det som förekommer ofta i de "bra" kopiorna).
Yeah yeah yeah.... ETA-kopiorna är säkert jättebra verk och därför används de säkert i massa fina klockor förutom fakes.... Vänta lite...
 

JohnDoe

Rolex
Tänk om de som har dessa resurser hade börjat tillverka egna klockor.
En kinesisk klocka med ETA.
Hade varit mer intressant.
Fast då måste de marknadsföra sig i konkurrens med de andra +100k säljarna på Ali. Klart det är enklare att tjäna pengar att sälja fejk. Högre pris och marknadsföringen fixad.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Yeah yeah yeah.... ETA-kopiorna är säkert jättebra verk och därför används de säkert i massa fina klockor förutom fakes.... Vänta lite...
Korrekt. De används i en jäkla massa kvalitetsklockor som inte är fejks.
Sen finns det folk som inte tycker det är kvalitet pga tillverkningsland och varumärke men det har inte nödvändigtvis så mycket med verkligheten att göra.
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Korrekt. De används i en jäkla massa kvalitetsklockor som inte är fejks.
Sen finns det folk som inte tycker det är kvalitet pga tillverkningsland och varumärke men det har inte nödvändigtvis så mycket med verkligheten att göra.

Av ren nyfikenhet, (och ja, jag är verkligen nyfiken :) ) vilka är dessa klockor?
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Av ren nyfikenhet, (och ja, jag är verkligen nyfiken :) ) vilka är dessa klockor?
Kinesiska klockindustrin är rätt omfattande. Från riktigt billiga enkla med kopior av kinesiska urverk (dessa är givetvis skräp) till tourbilloner i ädelmetall för rätt stora pengar (belopp inte i jämförelse med schweizarna).
Sea-gull så länge det är en äkta är överlag riktigt bra bang-for-buck vilket antalet 1963 på forumet vittnar om.

Rätt intressant om än kort artikel från NY Times:
http://www.nytimes.com/2015/09/30/f...entSlide=7&entrySlide=1&pgtype=imageslideshow

Man gör sig själv och sitt klockintresse en otjänst om man avfärdar ett helt land som skräp bara för att de också producerar sånt IMHO
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Kinesiska klockindustrin är rätt omfattande. Från riktigt billiga enkla med kopior av kinesiska urverk (dessa är givetvis skräp) till tourbilloner i ädelmetall för rätt stora pengar (belopp inte i jämförelse med schweizarna).
Sea-gull så länge det är en äkta är överlag riktigt bra bang-for-buck vilket antalet 1963 på forumet vittnar om.

Rätt intressant om än kort artikel från NY Times:
http://www.nytimes.com/2015/09/30/fashion/watches-made-in-china.html?_r=0&module=Slide&region=SlideShowTopBar&version=SlideCard-7&action=Click&contentCollection=Style&slideshowTitle=Chinese Timepieces&currentSlide=7&entrySlide=1&pgtype=imageslideshow

Man gör sig själv och sitt klockintresse en otjänst om man avfärdar ett helt land som skräp bara för att de också producerar sånt IMHO
Den dyraste Seagullen jag sett låg på runt 4 miljoner kr, har för mig att det inte var ett tourbillionverk i den så visst kan de tävla med schweizarna i pris också :p
 

PerS

Omega
Många av de exklusiva klockor vi är intresserade av är oxå drabbade av att oseriösa försöker kopiera dem. Vissa kopior är så bra gjorda att det kan vara svårt även för det tränade ögat att avgöra om det är en äkta klocka eller en förfalskning. Frågan är, hur bra är dessa ur inuti? Är det någon som vet/ hört något om detta? Klarar tex en kopia att ha en gångavvikelse inom cosc? Är de täta till tex 100 m?

Ang. täthet så gjorde jag lite test med ett tomt Panerai-homage-case. Jag smörjde packningarna med silikonfett och trycktestade vid 10 bar; inget läckage. Öppnade CG:n och tryckte upp till 10 bar; inget läckage. Drog ut kronan så långt det gick och tryckte upp till 10 bar; inget läckage.

Ang. det sista testet så satt det inget urverk i caset, så det behövdes inte mycket motstånd för att tycka in kronan igen, och det räckte med tryckskillnaden för att den skulle sugas in i caset och täta. Men iaf, är en homage för ett par hundralappar så tät (bortsett från att packningarna var väldigt torra) så kan nog en kopia också klara 100m utan problem.

Med det sagt så vill jag inte uppmunta någon att köpa en kopia, men när jag ser kommentarer som att personer inte badar med en klocka såvida den inte är testad till 300m så tycker jag det känns väldigt överdrivet när en homage utan angiven vattentäthet klarar 10 bar efter att man har smörjt packningarna.
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
Det är stor skillad på kopior. Avses Semesterrolexen för 200 spänn eller en av Yukis saker? Har själv sett en Rödsubkopia från Yuki utrustad med Rolex 1570 verk som klarade en bit över 300 meter vid trycktest. Den var oroväckande bra i detaljerna.

Man behöver inte gå långt. Jag skulle inte våga ta en av de nya SELlänkarna som Toro säljer och lägga den i en påse med min länk och skaka om och jag skulle få behålla den jag väljer. Tyvärr.

@PerS Just Panerai och dess kopior är extra läskiga iom att de i många fall har ett så pass rustikt och enkelt urverk. Jag gjorde en kurs på Objectifhorlogerie då tittade vi bla på Jfs Y-incabloc. Inte exakt men enormt bra.
 
Senast ändrad:

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Det är stor skillad på kopior. Avses Semesterrolexen för 200 spänn eller en av Yukis saker? Har själv sett en Rödsubkopia från Yuki utrustad med Rolex 1570 verk som klarade en bit över 300 meter vid trycktest. Den var oroväckande bra i detaljerna.

Man behöver inte gå långt. Jag skulle inte våga ta en av de nya SELlänkarna som Toro säljer och lägga den i en påse med min länk och skaka om och jag skulle få behålla den jag väljer. Tyvärr.

@PerS Just Panerai och dess kopior är extra läskiga iom att de i många fall har ett så pass rustikt och enkelt urverk. Jag gjorde en kurs på Objectifhorlogerie då tittade vi bla på Jfs Y-incabloc. Inte exakt men enormt bra.
Sånt här tycker jag är lite läskigt. Det hade varit betydligt skönare om dessa förfalskningar har varit riktigt dåligt gjorda.. :shifty:
 
Topp