• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Förgiftar din klocka dig?

Rooster91

Silver
Den frågan ställer jag mig och nu er efter att jag
Såg en tik tok om hur kineserna säljer tvivelaktiga smycken på dessa billiga sidor vi gärna köper klockdelar från.
Kan innehålla både bly o kadmium långt över gränsvärden tydligen.
En snabb googling lär mig att bly kan finnas som rest i billigt rostfritt stål.
Utöver det pfas i band.

Nu är jag en sån som gärna oroar mig över saker ingen annan ägnar en tanke åt.
Men om man nu inte vågar lita på att metallen är av adekvat kvalite vad är alternativet?
Vart hittar man CE märkta universal jubilee länkar tex?
Köpa enbart från stora kända märken?

Halva dygnet har man ju klockan på och man vill ju gärna inte bli förgiftad.

Undvik kinesiska prylar så långt det går. Svårt idag då det mesta tillverkas där. Undvik billiga förgyllningar på länkar och ur, de billiga kinesiska är riktigt dåliga och innehåller sannolikt billiga (och potentiellt farliga) legeringar.

Om du ska köpa nya band eller länkar - försök köpa antingen tyskt, schweiziskt eller österrikiskt. Märken som RIOS, Di-Modell, Hirsch osv håller högre kvalitet. Många kinesiska band kan du känna direkt på lukten att de inte innehåller bra ämnen…
Försöker bara köpa in kvalitet till min butik men tillverkarna är dåliga på ursprungsinformation. Till och med tex tyska Bear säljer många länkar direkt från Kina idag.

Sen behöver du inte vara onödigt orolig, men känns det bättre så gör vad du kan och håll dig undan billigt kinesiskt junk.

Min tanke om sådana där riktlinjer och gränsvärden i europa är att dom är satta med enorma marginaler. Nu är jag inte insatt i just bly eller kadmium, men det är nog ingen fara att vara "långt över gränsvärdet".

Senast ändrad:
Min tanke om sådana där riktlinjer och gränsvärden i europa är att dom är satta med enorma marginaler. Nu är jag inte insatt i just bly eller kadmium, men det är nog ingen fara att vara "långt över gränsvärdet".
Va någon som låg 8000% över ett gränsvärde dock det kanske är mer oroväckande.
men jämfört med produkter från förr är det nog iaf väldigt mycket mindre exponering.

Jobbar med ekotoxikologi och kan säga med garanti att billiga band i läder eller gummi från sidor som shein och aliexpress mm med hög sannolikhet innehåller nån typ av toxiskt ämne. Troligtvis PFAS (det finns ju överallt) men även PAHer och alifater/aromater för att nämna några.

Som andra skriver så bör man undvika dessa sidor och hålla sig till välkända märken.
EU har ju också annorlunda regler och lagar kring vad produkter får innehålla till skillnad från Kina.

Hoppas inte jag spett på din rädsla men sånt här är bra att tänka på :)

Jobbar med ekotoxikologi och kan säga med garanti att billiga band i läder eller gummi från sidor som shein och aliexpress mm med hög sannolikhet innehåller nån typ av toxiskt ämne. Troligtvis PFAS (det finns ju överallt) men även PAHer och alifater/aromater för att nämna några.

Som andra skriver så bör man undvika dessa sidor och hålla sig till välkända märken.
EU har ju också annorlunda regler och lagar kring vad produkter får innehålla till skillnad från Kina.

Är det något som kan påverka kroppen genom att bara ha det mot huden? Första reaktionen borde vara allergisk reaktion där man haft armbandet, då ska man givetvis sluta använda det? Eller menar du att det är något som kan gå igenom huden och påverka kroppen?

Är det något som kan påverka kroppen genom att bara ha det mot huden? Första reaktionen borde vara allergisk reaktion där man haft armbandet, då ska man givetvis sluta använda det? Eller menar du att det är något som kan gå igenom huden och påverka kroppen?
Kolla in kemikalier migrering huden

På detta tema ska nämnas att radium användes i gamla Panerai- och Rolexklockor (säkert fler märken också).

vet inte hur mycket man påverkas av att bära på armen år ut och år in, men riktigt illa för urmakarna.

På detta tema ska nämnas att radium användes i gamla Panerai- och Rolexklockor (säkert fler märken också).

vet inte hur mycket man påverkas av att bära på armen år ut och år in, men riktigt illa för urmakarna.
Jovisst o du behöver inte ens ha dom nära dig för att de ska utsöndra radon.

Intressant och lite läskigt.. kanske får göra mig av med några armband då som köpts in billigt via aliexpress. Samtliga är nog från Kina.

Har läst lite om sånt här förut men tänkt att det varit propaganda för att inte alla ska handla billigt från länder som kan massproducera i större skala billigare eller som tummar på moralen för att få ned priser (tänker sweatshops och dylikt). Men egentligen om de inte bryr sig om sina arbetare, varför skulle de bry sig om effekten av produkterna på kunder..

Man kanske får kosta på sig dyrare alternativ och slippa oroa sig, så kan man bidra till en bättre värld också med schyssta villkor 🙏

Senast ändrad:
Det här var en bra fråga att den lyftes så tack för det. Jag har inte reflekterat över den här aspekten när det gäller mina egna leksaker, om än desto mer när det gäller ungarnas.

Har något slags grundambition att inte köpa saker till mig själv som jag inte behöver när jag tydligt kan se att det främjar makter/marknader med - ska vi kalla det ”demokratiska eller humanitära utmaningar”. Men jag har inte tänkt på hälsoaspekten för egen del de där gångerna jag trots allt råkar ropa hem ett par billiga armband eller liknande (ibland glömmer man bort sig, ibland är gränsdragningen knepig, ibland tummar man på sina principer - kring detta kan man filosofera länge).

Att reflektera över kring hur säker jag känner mig på att en lågprisfabrikör på andra sidan jorden månar om att produkten man saluför verkligen är säker för mig som slutanvändare kanske inte är så tokigt ändå - det värsta som skulle kunna hända vore väl att jag köper bättre (i något led) grejer för (sannolikt) mer pengar.

Eller så kanske jag borde tagga ner med handlandet bara.. 🤔

Det vanligaste sättet att få i sig giftiga ämnen är såklart genom mat och dryck eller inandning. Men viss forskning visar att PFAS, Ftalater (och andra ämnen) kan tas upp genom huden. Effekten av flera av ämnena är vad man kallar för reproduktionstoxiska eller cancerogena. Men halter som tas upp av huden är relativt små och att det behöver vara en långtids exponering :)

Senast ändrad:
Intressant och lite läskigt.. kanske får göra mig av med några armband då som köpts in billigt via aliexpress? Samtliga är billiga från Kina.

Har läst lite om sånt här förut men tänkt att det varit propaganda för att inte alla ska handla billigt från länder som kan massproducera i större skala billigare eller som tummar på moralen för att få ned priser (tänker sweatshops och dylikt). Men egentligen om de inte bryr sig om sina arbetare, varför skulle de bry sig om effekten av produkterna på kunder..

Man kanske får kosta på sig dyrare alternativ och slippa oroa sig, kanske bidra till en bättre värld också med schyssta villkor 🙏
Om det vore jag själv så skulle jag inte använda banden :). En annan anledning att inte köpa från dessa sidor är ju att de väldigt ofta är barn eller extremt dåligt betalda människor som jobbar i fabrikerna…

Det största problemet är väl att 99% av allt ändå produceras på samma ställe. Inte så lätt att göra medvetna val då direkt, bortsett utifrån plånboken då.

Tillverkningsindustrin i världen har sedan länge flyttat till Asien, och där har inte fackföreningarna och miljöaspekterna någon högre prio på agendan för att uttrycka sig milt.

Det största problemet är väl att 99% av allt ändå produceras på samma ställe. Inte så lätt att göra medvetna val då direkt, bortsett utifrån plånboken då.

Tillverkningsindustrin i världen har sedan länge flyttat till Asien, och där har inte fackföreningarna och miljöaspekterna någon högre prio på agendan för att uttrycka sig milt.
Absolut men man borde ändå skilja på företag som har sin produktion i Kina/Asien men uppehåller sig inom EU och måste följa de lagarna som gäller inom EU, och på företag som är etablerade och har sin produktion i Kina/Asien.

Absolut men man borde ändå skilja på företag som har sin produktion i Kina/Asien men uppehåller sig inom EU och måste följa de lagarna som gäller inom EU, och på företag som är etablerade och har sin produktion i Kina/Asien.
Det är svårt det där tycker jag, min känsla är att stora drakar som tex H&M inte är ett skvatt bättre. De har bara sett till att de har tillräckligt många mellanled för att ha plausible deniability när skandalerna kommer, då kan VD sitta i TV och oja sig att "ojoj det här hade vi ingen aaaning om, så där får det inte gå till"

Kan man hitta lokalt producerade alternativ så försöker jag välja det, men det är inte så lätt om du tex letar efter gummiband till klockor. Läderbanden tex brukar jag köpa på Finwatchstraps som tillverkar själva i Finland.

Det är svårt det där tycker jag, min känsla är att stora drakar som tex H&M inte är ett skvatt bättre. De har bara sett till att de har tillräckligt många mellanled för att ha plausible deniability när skandalerna kommer, då kan VD sitta i TV och oja sig att "ojoj det här hade vi ingen aaaning om, så där får det inte gå till"

Kan man hitta lokalt producerade alternativ så försöker jag välja det, men det är inte så lätt om du tex letar efter gummiband till klockor. Läderbanden tex brukar jag köpa på Finwatchstraps som tillverkar själva i Finland.
Du har såklart helt rätt, det är jätte svårt att hålla koll på. Tex HM är ju inte ett dugg bättre iallafall när det kommer till klimat och hållbarhet, arbetsvillkor mm för deras arbetare utomlands.

Vi har gått från en tid då producenter berättade om vad en vara innehöll. Idag nämns det inte ens utan man avleder uppmärksamheten till att fokusera på pris och design istället. Tyvärr har produktion av farliga metaller och annat typ kläder gjorts utifrån okunskap, brist på intresse för konsekvenserna till medveten strategi där väst får de farligaste produkterna. TikTok t. ex. är mer seriös i Kina än i Väst. Kan man sälja pedofildockor på Sheins hemsida till västliga länder ska man nog inte räkna med att något annat heller görs för vår skull i omsorg om vår hälsa.

Senast ändrad:
Intressant och lite läskigt.. kanske får göra mig av med några armband då som köpts in billigt via aliexpress? Samtliga är billiga från Kina.

Man kanske får kosta på sig dyrare alternativ och slippa oroa sig, kanske bidra till en bättre värld också med schyssta villkor 🙏
Ursäkta, men vad är det för trött resonemang? Varifrån hämtade du informationen som du ”läst lite om”? Vad fick dig att avfärda det som propaganda?

Om det vore jag själv så skulle jag inte använda banden :). En annan anledning att inte köpa från dessa sidor är ju att de väldigt ofta är barn eller extremt dåligt betalda människor som jobbar i fabrikerna…
Köper det helt och hållet! Jag ska inte handla mer därifrån eller använda dessa band. Ibland lockas man av billigt :confused:

• Like
Reactions: C-J
Ursäkta, men vad är det för trött resonemang? Varifrån hämtade du informationen som du ”läst lite om”? Vad fick dig att avfärda det som propaganda?
Ja men att man sett någon enstaka rubrik någon gång (efter att jag beställt läderarmband till en klocka på aliexpress), är inte djupt insatt i ämnet och försvarar ju inte den industrin heller så det är väl inte så mycket att gå igång på :D

Med lite eftertanke har jag ju ändå landat i att det kanske inte är så bra och att det kan finnas flera "dåliga anledningar" som möjliggör prissättningen. Min spontana reaktion om att det kunde vara propaganda grundade sig i att det kan påverka handelsbalansen ifall alla konsumenter skulle börja importera billigare produkter från utanför Europa eftersom pengar då lämnar våra länder och hamnar i andra länder. Det är väl så ekonomi fungerar? Staten och EU har ju helt klart intressen i att vi konsumerar europeiskt, eller åtminstone att vi främst handlar med andra samarbetsländer.

Återigen är jag ingen expert och jag har inte lagt så mycket tid eller energi på ämnet.

Saker som man bär närmast kroppen vill man ju ha lite koll på även om jag är säker på att både konsument och marknad är mer upplyst idag än för 25 år sedan.

Problemet är ju också, att även om man köper någonting lokalt här på nätet eller fysiskt så får man vara observant. Är det ett ”dropp shipping” företag som ser ut att vara ett svenskt e-Handels företag? Har den fysiska butiken importerat varan korrekt och kan styrka ursprung? Det är lite av en djungel faktiskt.

Har vid flera tillfällen frågat om kläder i butik där de inte kunnat säga något alls var råvaran kommer ifrån på sin höjd var plaggen är sydda. Så även om det svider lite att betala nästan 1500 spänn för en tysktillverkad kvalitets T-shirt där hela kedjan går att följa från råvara genom tillverkning och fram till konsument så är det en behaglig känsla att veta att kläderna är garanterat giftfria. Troligen håller de flera ggr längre än allt ”fast fashion” skräp också.

För klockor specifikt så säger ju Swiss Federal Council (FH) att 60% av klockans ”värde” måste vara tillverkat/monterat i Schweiz för att få bära ”Swiss Made”. I princip räcker det med urverket resten kan va producerat i Asien. Omega har en del tillverkning av komponenter i Thailand bland annat. Sen är såklart förtroendet högre att dessa premium märken inte fuskar med materialen. Finns ju trots allt ren och kontrollerad tillverkning i Asien också.

Kort sammanfattat: Gör lite research, välj trovärdiga leverantörer snarare än att stirra sig blind på ”ursprungsland” och va beredd på att öppna plånboken för att slippa skräp om det här är ett viktigt ämne för dig.

Marknaden styrs ju av efterfrågan och för den stora massan verkar detta med innehåll/ursprung inte bekymra det minsta.

Vad tror ni om CNS & Watch Bands AB? Har ett band därifrån som känns rätt schysst.

Och har ni tips på några fysiska butiker i Stockholm där det finns många armband? Har bara ett aliexpressarmband i klockrotationen nu så tänkte gå och byta ut det mot något likt (men förhoppningsvis bättre då, utan eventuella gifter och med lite schysstare arbetsvillkor bakom) ganska omgående :)

Vad tror ni om CNS & Watch Bands AB? Har ett band därifrån som känns rätt schysst.

Och har ni tips på några fysiska butiker i Stockholm där det finns många armband? Har bara ett aliexpressarmband i klockrotationen nu så tänkte gå och byta ut det mot något likt (men förhoppningsvis bättre då, utan eventuella gifter och med lite schysstare arbetsvillkor bakom) ganska omgående :)
Provar bumpa!

Skulle tro att deras band är direkt från Kina.
Finns ingen information på hemsidan om vart banden kommer ifrån eller liknande. Om deras gummiband står det bara att de är gjorda av högsta kvalitet FKM gummi men det säger inte så mycket.
Bor inte i stockholm så kan tyvärr inte hjälpa till där :)

Skulle tro att deras band är direkt från Kina.
Finns ingen information på hemsidan om vart banden kommer ifrån eller liknande. Om deras gummiband står det bara att de är gjorda av högsta kvalitet FKM gummi men det säger inte så mycket.
Bor inte i stockholm så kan tyvärr inte hjälpa till där :)
Finns det ingen information så är det sannolikt skit, bra tumregel.

Tillbaka
Topp