• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Förgylla?

Funderade på att låta förgylla en krona och kanske en bezelring. Någon som har någon erfarenhet? Var vänder man sig? Vad kan det tänkas kosta?

P.S Det gäller en SEIKO SARB017
image.jpeg

Lånad bild på en som är helförgylld.

Ser otroligt enkelt ut, men hur funkar den sista mörka vätskan egentligen? Att det förgyller det man stoppar in, hur mkt "flytande guld" behövs i den ? Spännande!

Går det att förgylla själv och få tillräckligt tjock beläggning, typ 10 micron?

Jag har ärligt talat inte gjort det själv då min far hade tillgång till ett bad i en labbmiljö så fick han "göra jobbet"! ;)
Har dock sett honom göra det hemma med elektrolyten i ett provrör, en gammal vigselring som anod och ett 1.5V batteri som spänningskälla - blev hur bra som helst!

Tydligen skall det gå att lägga på upp mot 100 micron men kan tänka mig att det krävs en den experimenterande med strömtäthet och spänning för att få till en bra yta. Enligt fadern så får man bäst yta med ett batteri som strömkälla och gärna så låg spänning som möjligt för processen.

Tillbaka
Topp