• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Förhandla mäklarens arvode

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Nej självklart inte. När man säljer objekt för 10milj+ kanske en mäklares kontakter osv behövas. Men att sälja sin tvåa i Stockholm ska inte behöva kosta 150k i arvode. Som du påpekar har ju vem som helst kunnat sälja en lägenhet med dessa prisstegringar.

Stämmer. Men det finns en helt del enormt duktiga mäklare också som verkligen går ett steg extra för att säkerställa en bra affär.
Och ofta märker jag att folk är rädda för att ställa motkrav. Om de har värderat min lgh till 6,5-7 (Såg i ett exempel ovan) så börja inte stegen innan 7. Prisförhandla och om den mäklaren säger nej - ta in fler erbjudanden. Det ringer mäklare till mig varje vecka och vill sälja min lgh, så om du ringer in lär(läs BORDE) du få väldigt bra service.
 
Min vän sålde nyligen en lägenhet, var där och låtsades vara intresserad. Flera frågor som dök upp kunde mäklaren inte svara på, t.ex. boendeparkering och fiber. "Står det inte i prospektet, så skriv upp frågor så ska jag kolla upp det". Ingår det inte i jobbet som mäklare att vara lite påläst? Blev också stressigt i slutet på visningen när mäklaren hade 10 minuter till nästa, och fick jaga ut köparna.

Mitt förtroende för mäklare har stadigt sjunkit på senare tid.

Exakt. Opålästa, oengagerade och i de flesta fall märkligt obegåvade. Varför låta sig representeras av en person med mindre kunskap och professionalism än vad man själv har?
Är väl tyvärr så det blirxnärxen marknad är så het att vilken dåre som helst kan tälja guld. De behöver inte vara pålästa för de säljer ändå. Men dom sagt om det väner en dag har vissa det lite värre.
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Kan tillägga att jag både köpt och sålt med den aktuella mäklaren från Fastighetsbyrån tidigare. Senaste försäljningen skedde för 2 år sedan i maj. Budgivningen slutade då på 2.4m för min 39 kvm enrummare på Södermalm. Jag var inte nöjd med priset och nobbade försäljning. Under sommaren smällde jag upp ett par gipsväggar och fick således ett extra sovrum i anslutning till hallen (inga fönster). Lägenheten klassades då som en "1,5:a". Till hösten fick jag sålt lägenheten för 3.3m.

Summa sumarum: mäklaren ville ha avslut på 2.4m och jag fick stå på mig för att inte genomföra affären vilket gav mig 900k extra minus kostnaden för gipsväggarna.

Edit: Vi hade fast 1.2% på arvodet då, kan tycka att jag la mer energi än mäklaren för värdeökningen...
 
Senast ändrad:

Oew

Rolex
Problemet enligt mig med exempelvis hemverket är att bilderna inte blir så bra vilket inte är så konstigt med tanke på att de inte kan lägga ner så mycket på fotografering. Gäller det en mindre lägenhet i innerstan så är jag övertygad om att det går att få samma summa utan mäklare. När det gäller stora lägenheter så är det inte lika enkelt, mina föräldrar sålde sin lägenhet förra året, först tog de Lagerlings som är duktiga på paradvåningar samt Östermalm, de ville först sälja den i underhand vilket de försökte och misslyckades med, sedan la de ut den på öppna marknaden och sänkte priset men fick den ändå inte såld. Då bytte som mäklare till Fredegårds och de höjde priset med runt 2m och inom en månad var den såld.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Jag rekommenderar att ta hjälp av en mäklare som någon kan gå i god för. Skulle någon vilja ha hjälp i Göteborg har jag en att rekommendera. Lärde känna personen i samband med att jag rådde över ett projekt där lokaler skulle omvandlas till bostadsrätter. Sammantaget var det ett mycket lyckat projekt.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Problemet enligt mig med exempelvis hemverket är att bilderna inte blir så bra vilket inte är så konstigt med tanke på att de inte kan lägga ner så mycket på fotografering. Gäller det en mindre lägenhet i innerstan så är jag övertygad om att det går att få samma summa utan mäklare. När det gäller stora lägenheter så är det inte lika enkelt, mina föräldrar sålde sin lägenhet förra året, först tog de Lagerlings som är duktiga på paradvåningar samt Östermalm, de ville först sälja den i underhand vilket de försökte och misslyckades med, sedan la de ut den på öppna marknaden och sänkte priset men fick den ändå inte såld. Då bytte som mäklare till Fredegårds och de höjde priset med runt 2m och inom en månad var den såld.
Nu är det ju inte mäklaren som plåtar. Går utmärkt att städa undan, tända lite ljus och invänta bra väder för att sedan låta en duktig fotograf göra just fotoarbetet.
Att ha bilder som ser ut som Josef Fritzl tagit dem från sin källare hjälper inte priset nej.

Alla dessa anekdoter om hur en fantastisk mäklare lyckats "få ut mer" vid en försäljning bidrar till branschens stora livslögn - att mäklare skulle behövas öht.
10-20 loppor i foto, prospekt och juridiskt stöd vid kontraktsskrivning borde räcka för de flesta.
 

Oew

Rolex
Nu är det ju inte mäklaren som plåtar. Går utmärkt att städa undan, tända lite ljus och invänta bra väder för att sedan låta en duktig fotograf göra just fotoarbetet.
Att ha bilder som ser ut som Josef Fritzl tagit dem från sin källare hjälper inte priset nej.

Alla dessa anekdoter om hur en fantastisk mäklare lyckats "få ut mer" vid en försäljning bidrar till branschens stora livslögn - att mäklare skulle behövas öht.
10-20 loppor i foto, prospekt och juridiskt stöd vid kontraktsskrivning borde räcka för de flesta.
Nej men det är mäklarfirman som ordnar fotografen. Tror att som du säger om man anlitar en bra fotograf så behövs inget mer, men just hemverket tar i regel väldigt dåliga bilder iaf på de annonser jag sett.
Tror inte du eller ngn annan skulle ha problem att sälja en tvåa i innerstan, men att sälja en 15+m lägenhet är nog inte lika lätt.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Nej men det är mäklarfirman som ordnar fotografen. Tror att som du säger om man anlitar en bra fotograf så behövs inget mer, men just hemverket tar i regel väldigt dåliga bilder iaf på de annonser jag sett.
Tror inte du eller ngn annan skulle ha problem att sälja en tvåa i innerstan, men att sälja en 15+m lägenhet är nog inte lika lätt.
Absolut. Å andra sidan är det rätt många mäklare som jag intr skulle vilja ha in i en 15+m-transaktion öht.
 
  • Like
Reactions: Oew

Tapiren

Cartier
Jag var tungen att läsa några gamla mail då jag inte kom ihåg hur det gick till senast men vi hade fast pris på 55.000kr, det var en mindre lägenhet i Stockholms innerstad. Då prutade jag ned priset några kronor också, så det ska absolut gå.

Jag hade som tidigare antytt inte gått med på en trappa, mest för att jag inte kan förstå vad mäklaren ska göra för att höja priset. Annonsen på hemnet når alla potentiella spekulanter givet att det är en hyfsat normal lägenhet som ska säljas, antingen finns det spekulanter som vill betala en viss summa, eller inte.

Varken som spekulant eller säljare har jag upplevt att en mäklare ansträngt sig lite extra, tvärtom är det mest intresserade av ett snabbt avslut och vid våra senaste två försäljningar har jag upplevt att de försökt stressa fram en affär, "nu har vi fått ett bud och nu kan det gå fort, de är redo att skriva redan ikväll och jag har faktiskt en tid ledig så....". Då kan man förstås invända att en trappa eller liknande hade gjort mäklaren med motiverat att få upp priset och det kan jag till viss del hålla med om, men så länge jag som säljare själv är lite delaktig och låter mäklaren vara medveten om att jag inte är intresserad av ett snabbt avslut på bekostnad av lägre slutpris så tror jag inte det är något större problem.
 

JohnDoe

Rolex
En bostadsrätt är lösöre och inte en fastighet. Ungefär som att sälja en klocka. Blanketter (kontraktsmallar) finns på nätet. Prospekt har man väl från köpet och banken fixar lånen. I Stockholm borde man klara sig utan mäklare.
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
En bostadsrätt är lösöre och inte en fastighet. Ungefär som att sälja en klocka. Blanketter (kontraktsmallar) finns på nätet. Prospekt har man väl från köpet och banken fixar lånen. I Stockholm borde man klara sig utan mäklare.

En bostadsrätt är lös egendom inte lösöre.
 

JohnDoe

Rolex
Glöm inte formkravet avseende köpebrevet ;)
När det gäller fastigheter finns det formkrav men inte vad gäller bostadsrätter så vitt jag vet. Men som sagt det finns färdiga avtal att köpa. Förr i tiden på Svanströms över disk, nu är det på nätet.
Edit. Jo formkravet skriftligt avtal finns förstås, dvs muntligt är inte ok.
 

Edin

Panerai
Har någon här sålt eller köpt genom hemverket?
Jag var på två visningar via Hemverket och även om det finns riktigt dåliga mäklare så var det nog än sämre i min mening. Ena lägenheten var för övrigt riktigt intressant men hela budgivningen och kontakten som skötte de frågor man hade var under all kritik..

Vad gäller att sälja en lägenhet själv så vet jag inte vad som gäller men jag vet att många gånger kräver bankerna till köparna (om man ska låna till lägenheten) att man går genom en mäklare med allt pappersarbete som det innebär. Pappa är utbildad mäklare (långt ifrån en bra sådan då han är extremt usel som säljare och inte kan ta folk på det sätt som yrket kräver) och hjälper till med försäljning av kanske en handfull lägenheter om året.
 
Senast ändrad:

vicjoh

Omega
Har någon här sålt eller köpt genom hemverket?
Jag var på två visningar via Hemverket och även om det finns riktigt dåliga mäklare så var det nog än sämre i min mening. Ena lägenheten var för övrigt riktigt intressant men hela budgivningen och kontakten som skötte de frågor man hade var under all kritik..

Vad gäller att sälja en lägenhet själv så vet jag inte vad som gäller men jag vet att många gånger kräver bankerna till köparna (om man ska låna till lägenheten) att man går genom en mäklare med allt pappersarbete som det innebär. Pappa är utbildad mäklare (långt ifrån en bra sådan då han är extremt usel som säljare och inte kan ta folk på det sätt som yrket kräver) och hjälper till med försäljning av kanske en handfull lägenheter om året.

Ja, men hemverket hjälper till med allt (förutom visningen). Detta medför att banker går med på att låna ut pengar.
Har dock aldrig använt mig av hemverket så kan ej uttala mig om hur kvalitén är på dem.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
En bostadsrätt är lösöre och inte en fastighet. Ungefär som att sälja en klocka. Blanketter (kontraktsmallar) finns på nätet. Prospekt har man väl från köpet och banken fixar lånen. I Stockholm borde man klara sig utan mäklare.
Klart det går att klara sig själv och slippa mäklararvodet. Ser vi på fondmarknaden så rekommenderas billiga indexfonder. Jättebra om man prioriterar låga avgifter. Väljer man en aktiv fondförvaltare, typ Didner och Gerge småbolag eller Carnegie small cap kunde man förra året få en avkastning på 30-40 % medan en indexfond gick upp 6-8 %. Men då har Didner och Carnegie en avgift på ca 1,5 %. Usch usch.

Ta några bilder själv, sätt ditt pris och lägg ut lägenheten på Blocket. Det sparar både du och framförallt köparen pengar på. :p
 

Salesmayne

Panerai
Jag förhandlade med min mäklare hon sa att det var relativt ovanligt och att hon var tvungen att ringa sin chef. Det blev iaf 50k fast samt 7,5% om vi kom över målet. Det gick bra.
 
Bumpar denna tråd. :)

Är i behov av tips angående duktig mäklare som kan ta sig an en 4:a på Östermalm/Gärdet i Stockholm +100 kvm. Jag har såklart haft kontakt med några men tips om duktiga inom just detta område skulle uppskattas. Vet att Lagerlings är erkänt bra, dock osäker på om de tar sig an just denna lägenhet.

Är en lite mer stökig marknad just nu och jag märker att prisbilden gått ner och marknaden är mer kall sedan senhösten. Avvaktande. Jag tror jag vill ha tag i erfaret folk som förstår sig på vad just denna lägenhet har för kundgrupp och hur man skall sälja det som är mycket positivt samt arbeta runt det som kan, av vissa, uppfattas negativt.

Tack på förhand!
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Klart det går att klara sig själv och slippa mäklararvodet. Ser vi på fondmarknaden så rekommenderas billiga indexfonder. Jättebra om man prioriterar låga avgifter. Väljer man en aktiv fondförvaltare, typ Didner och Gerge småbolag eller Carnegie small cap kunde man förra året få en avkastning på 30-40 % medan en indexfond gick upp 6-8 %. Men då har Didner och Carnegie en avgift på ca 1,5 %. Usch usch.

Ta några bilder själv, sätt ditt pris och lägg ut lägenheten på Blocket. Det sparar både du och framförallt köparen pengar på. :p

Lite konstig jämförelse. Småbolagsfonder tappar dessutom avsevärt mer jämfört med breda index under en nedgång.
Småbolag är bara jätteroliga att ha när det går bra på börsen.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Lite konstig jämförelse. Småbolagsfonder tappar dessutom avsevärt mer jämfört med breda index under en nedgång.
Småbolag är bara jätteroliga att ha när det går bra på börsen.
Åh hej, det var en skön bump från 2016. Tror att jämförelsen handlade om skillnaden mellan billigt och prisvärt och vad som blir över i plånboken. Inte fondmarknden. Det var ett exempel.

@FC St. Pauli. Christian Kebert på Skandia mäklarna är bra. Kolla med honom.
 
Topp