• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Förklaring kring trycktest + 1km

Ricrob

Patek
Kollade precis oTv och kände att jag vill förklara hur trycktestet av min Ploprof hos Rob E gick till, så att ingen tror att den inte klarade 1200m, så här kommer ett taffligt försök att föklara..

Maskinen är alltså gjord för att kunna trycka klockor till 1220 meter och det går till så att en given volym vatten finns tillgänglig i ett givet utrymme. Klockan sänks ner i behållaren och får då ej ta med sig några luftbubblor ner, och vattnet måste "svämma över" så att det absolut inte finns luft kvar i behållaren. Vid trycktester på dessa djup, så kommer kvarbliven luft i behållaren att komprimeras av vattnet, när urmakaren brutalt vevar upp trycket med en hävarm/spak, som då helt enkelt tar slut och testet stannar av i förtid, vilket också såklart händer om klockan inte är tät, så att vatten trycks in i klockan.



Det här är med andra ord en skarp övning, som vid otät klocka ger blött urverk och inte en sådan test där man omvänt trycker klockan med luft först, för att sedan sänka ner den i vatten och se om det bubblar ur klockan för att se om den var otät, vilket inte kommer blöta ner klockan invändigt eftersom den snabbt tas upp innan övertrycket tar slut. Därför ville de utföra testet innan jag inför vittnen tagit på mig det fulla ansvaret för testet.

Därför blev jag såklart lite nervös när maskinen slog på halt vid 1059 m först, då jag trodde att vatten tryckts i klockan! :shock: Det visade sig som tur var att det kommit in lite luft, förmodligen runt kronan/kronskyddet, vilket mannen med kavaj påvisade. Jag vet tyvärr inte vem han är och vad hans titel på Rob E är men det kanske Spencer kan fylla i?



Nytt test gjordes och mindre luft följde med ner och nu kom trycket upp i 1190 m, vilket är helt ok men jag hade siktet inställt på 1220 m för att ha lite marginal! ;) Kavajmannen berättade att man ska ta av ringen vid dessa test, pga att luft alltid finns mellan ring och boett, vilket komprimerades och räckte för att vattnet i maskinen skulle ta slut och testet likaså, så ringen togs alltså INTE bort på min klocka och kavajmannen sa att den lätt skulle klara maskinens kapacitet om den ha tagits bort. Kondenstest gjordes efteråt och det fanns inte en tillstymmelse till kondens i klockan och således hade den hållit helt tätt. For the record så får det faktiskt finnas kondens men dimman måste försvinna inom en viss tid för att testet ska godkännas. Testet fungerar så att klockan ligger glas upp på en värmeplatta (svart) en stund och sedan glas ned på en kylplatta (vit), givetvis betyder en stund en exakt tid som en timer talar om.



Så gick det till och kul var det!
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    118.4 KB · Visningar: 707
  • image.jpg
    image.jpg
    128.7 KB · Visningar: 615
  • image.jpg
    image.jpg
    187.5 KB · Visningar: 659
  • image.jpg
    image.jpg
    155.3 KB · Visningar: 640

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Har alltid undrat.

Det borde arrangeras fler urmakar-träffar. Det genererar så bra trådar efteråt.

Tack!
 
daviden skrev:
Har alltid undrat.

Det borde arrangeras fler urmakar-träffar. Det genererar så bra trådar efteråt.

Tack!

Håller med, Erikson Urhandel ordnade en riktigt kul releasefest för Landsort hos Sjöö Sandström där man fick pilla lite med urverken, prata med urmakarna mm....

Skrev lite på bloggen förut...

http://tidpunkt.blogspot.de/2011/10/sjoo-sandstrom-ar.html

Undertecknad meckade lite med urverken och kanske var det dom som Sjöö Sandströn fick problem med senare (aldrig bevisat, he he) men efter 5-6st landsort så måste det vara helt okej ändå tycker jag...

IMG_5750.jpg


IMG_5747.jpg


IMG_5738.jpg


Jag och Richard från Erikson Urhandel

IMG_5737.jpg
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Intressant och kul att du våga prova, det ska du ha kredd för (det hade inte jag...) :cool:
Tycker trycktest överlag är lite spännande att invänta resultatet även fast jag endast kört ner någon klocka till 200m som mest. Hade en 100m klocka som jag testa ned till 100m varav den fixade det enligt maskinen bara det att bezeln och glaset lossna vid beröringen efter, blev inget mer bada med den trots att det nog gick då allt sattes tillbaka korrekt etc. :mrgreen:
 

Ricrob

Patek
mace skrev:
Apropå skarpt läge, här plockar de ut urverk & tavla och testar enbart case. http://www.hodinkee.com/under-pressure-a-look-at-rolex-water-resistance-testing
Inte så skarpt längre kan jag tycka och gör han om det sedan med verket på plats, för vem vet om den är tät igen sen efter ytterligare en öppning/Stängning? Kul att se precis de maskinerna som min testades i! Från typ 800 m så går det dock inte att veva det lilla hjulet längre, utan då drog han ut en teleskoparm från hjulet och började dra som med ett spärrskaft och han fick ta i så att svetten pärlades! :p
 

mace

Cartier
2-Faktor
Menade att ditt läge var skarpt och detta oskarpt så klart. :) Tänkte exakt samma sak, hur kan de veta att case:t blir tätt efter att man återmonterat verk? Hodinkee är ju dock inga gröngölingar, så de borde väl kommenterat saken?
 

Camo00

Patek
Sjukt kul tråd! Alltid bra att veta om klockan klarar 1200 meter eller inte, så man slipper oroa sig... :)

Dum nybörjarfråga som vanligt, men när använder urhandlarna denna respektive den andra tekniken i vardagen?? Handlar det om olika prisklass på klockor? Kan ju inte tänka mig att Huke´s trycktestar mina Jacques Lemans med den här apparaten... ;)
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Blir sjukt sugen på att trycktesta min plopp också! Blir alltid lite orolig när jag passar 1000 meter. . . . :D
 
Topp