• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Förkorta länk på Speedy

McFly

Cartier
2-Faktor
Fick min Speedy igår, sjukt trevlig klocka, men länken är ett par bitar för stor. Jag skulle kunna göra det själv men verkligen inte värt det om jag skulle råka förstöra något. Bergströms i Uppsala tar mellan 250-500 spänn beroende på om det är en ny eller gammal Speedy, min är från -00, så vet inte riktigt hur den klassas. Sitter ju på 1998 länken. Jag tycker det känns som rätt rejält bara för att knacka ut en pinne i länken. Vad tror ni? Finns det någon annan seriös i Uppsala som duger till att göra detta? Känns inte som att det behöver kosta så mycket. Har dock rätt dålig koll.
 

hannes1988

Cartier
Jag gjorde det själv på min nyss det är inte så svårt. Lägg något mjukt under eller håll den i handen och knacka lite försiktigt. Om det inte lossnar lätt så får du väl besöka en urmakare, skulle tro att vilken urmakare som helst skulle kunna hjälpa dig med det annars.
 

F-L-P

Panerai
Fick min Speedy igår, sjukt trevlig klocka, men länken är ett par bitar för stor. Jag skulle kunna göra det själv men verkligen inte värt det om jag skulle råka förstöra något. Bergströms i Uppsala tar mellan 250-500 spänn beroende på om det är en ny eller gammal Speedy, min är från -00, så vet inte riktigt hur den klassas. Sitter ju på 1998 länken. Jag tycker det känns som rätt rejält bara för att knacka ut en pinne i länken. Vad tror ni? Finns det någon annan seriös i Uppsala som duger till att göra detta? Känns inte som att det behöver kosta så mycket. Har dock rätt dålig koll.

Går att göra själv. annars finns Veiko i korsningen st Olofsgatan och Väderkvarnsgatan (källaren högra dörren, nordvästra hörnet brevid någon antikaffär som iaf har en skylt) som kan lösa det för en billigare peng. öppet 8-17 typ, beror lite på vad han känner för måndag till torsdag.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Det är pilligt, men det går att fixa hemma om man har en liten mejsel. Använde en synål för att putta ut stiftet :)
 

McFly

Cartier
2-Faktor
Jag gjorde det själv på min nyss det är inte så svårt. Lägg något mjukt under eller håll den i handen och knacka lite försiktigt. Om det inte lossnar lätt så får du väl besöka en urmakare, skulle tro att vilken urmakare som helst skulle kunna hjälpa dig med det annars.
Alright. Men vad använde du för att få ut den med? Typ en knappnål och en hammare eller? :)
Går att göra själv. annars finns Veiko i korsningen st Olofsgatan och Väderkvarnsgatan (källaren högra dörren, nordvästra hörnet brevid någon antikaffär som iaf har en skylt) som kan lösa det för en billigare peng. öppet 8-17 typ, beror lite på vad han känner för måndag till torsdag.
Låter som ett riktigt orginal. Provar nog själv först!
Det är pilligt, men det går att fixa hemma om man har en liten mejsel. Använde en synål för att putta ut stiftet :)
Okej. En hammare för att slå då eller?
 
D

Deleted member 1154

Guest
Om man börjar snacka om hammare och synålar är det bara att lämna in anser jag... man bör ju ha rätt grejer...
Man kan köpa lite grejer på nätet så har man verktyg när och om det behövs...
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Jag köpte ett bandstiftverktyg från bergeon, 6767-f tror jag det hette. Fungerar ypperligt att både byta armband med men använder det även att förkorta länken (på just en Speedy bland annat). Inga problem och löstes på 2 minuter.
 

McFly

Cartier
2-Faktor
Om man börjar snacka om hammare och synålar är det bara att lämna in anser jag... man bör ju ha rätt grejer...
Man kan köpa lite grejer på nätet så har man verktyg när och om det behövs...
Det är väl värt att ha egentligen. Har ett stiftverktyg för att byta band men inget som passar länken. Såg dock att Kjell & Co har ett rätt trevligt för 399.
Jag köpte ett bandstiftverktyg från bergeon, 6767-f tror jag det hette. Fungerar ypperligt att både byta armband med men använder det även att förkorta länken (på just en Speedy bland annat). Inga problem och löstes på 2 minuter.
Vill ju dock gärna ha det gjort idag ;) Får försöka hitta någon att köpa av på stan!
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
I teorin skitlätt! Men jag har sabbat minst en "pinne" varje gång jag försökt... Aldrig mer!! Värt varenda krona att låta ngn kunnig utföra pysslet:)
 

McFly

Cartier
2-Faktor
Veikko ville nog hem tidigt idag för det var, bokstavligen, igenbommat! @F-L-P

Får bli en svart läderrem tills jag hittat någon som kan plocka av en bit åt mig. Funkar det med! Helt enkelt värt att inte hetsa, precis som du säger @RicVin. Tack för hjälpen allesammans :)
 

Bilagor

  • 1444835235514874582211.jpg
    1444835235514874582211.jpg
    107.6 KB · Visningar: 35

F-L-P

Panerai
Veikko ville nog hem tidigt idag för det var, bokstavligen, igenbommat! @F-L-P

Får bli en svart läderrem tills jag hittat någon som kan plocka av en bit åt mig. Funkar det med! Helt enkelt värt att inte hetsa, precis som du säger @RicVin. Tack för hjälpen allesammans :)


Brukar vara vettigt att slå en signal innan, lite oklara tider som sagt... Googla så hittar man det. Antikurmakare o glas eller nåt sånt. En av få urmakare i stan som vågar pilla på vintage förövrigt.
 
Topp