• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Förlovningsring tips

Hej på er!
Tänkte om lite tips på förlovningsring.

Vet min framtida fru vill ha en enkel design solitär, vit guld men tänkte höra carat. Vad är vanligast?

Körde förra året på vanbruun. Var smidigt och bra👍
Vi körde runt 1 carat men beror också på hur hon använder den till vardags. Desto större diamant ju mer opraktisk ring.

Använde mig av den här guiden när det begav sig. Finns en del pengar att spara på att snåla in på faktorer som ändå inte märks. Dock helt andra priser på diamanter idag än när inlägget skrevs.

Tipsar om att kolla på alla fyra C: cut, color, clarity & carat. De flesta anger inte ”cut”, vilket gör stor skillnad i hur ringen uppfattas i verkligheten. Färgen, klarheten och storleken kan vara hur bra som helst - en dålig slipning dödar hela stenen.

Jag gick till Tiffany efter att ha letat runt mycket (både nytt och auktioner) och är nöjd med både hennes och min.

Använde exakt samma guide när jag köpte förlovningsring för sju år sedan. Fick superbra hjälp att välja ut en egen diamant efter önskemål på vanbruun. Drog ner lite på färgen och levlade upp i storlek istället. Både jag och frun blev supernöjda. Köpte vigselringen där också. Bara bra att säga om vanbruun faktiskt.

Vill man vara helt säker att inga barn har fått arbeta och slita med att gräva upp de där stenarna kan man ju köra på labbodlad diamant också. Drar nere priser ytterligare lite. Ingen koll på hur stor skillnad det är dock. Sen gillar jag tanken på att det är något som legat i jorden och formats under miljontals år. Lite coolt. Och på vanbruun fick man intyg på diamanten.

Senast ändrad:
Köpte själv från Vanbruun för några år sedan och det funkade bra då vi besökte deras showroom och fick bra service.

Men drygt ett år senare skickade min fru in sin alliansring för att förstora den en storlek och även se över klorna på vigselringen. Det var en mindre trevlig upplevelse för det första tog det väldigt lång tid 6 veckor. Sedan när alliansringen kom tillbaka saknades 2 stenar och ytterligare 3 var lösa efter att de töjt ringen de hade även polerat bort gravyren. Fick skicka tillbaka och reklamera och det var en massa krångel innan ringen var återställd.

Så köpa nytt där säkert inga konstigheter. Men låta dem göra guldsmedsarbete absolut nej! (Tror de skickar till olika ställe de har avtal med)

Tillbaka
Topp