• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Försäkring på klocka?

BadkarsPiraten

Vacheron
Jag vet att det finns mycket om detta och har läst lite men har fortfarande lite frågor.

Jag är inne på att köpa en dykare i halvguld vilket vi alla vet är mycket pengar.
Och jag är lite orolig över om någon skulle få för sig att klockan helt plötsligt tillhör denne herren. Och eftersom jag inte är jordens största person eller erfarna på försvar så kan i princip vem som helst ta beslag på min ägodel utan att jag egentligen skulle kunna göra så värst mycket motstånd.
Vad för försäkring täcker något sådant?

Jag reser utomlands hela tiden och då är också frågan, hur många täcker vad som händer utomlands? Utomlands frågan som faktiskt är den stora för mig för jag är utomlands 10 månader om året.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Jag vet att det finns mycket om detta och har läst lite men har fortfarande lite frågor.

Jag är inne på att köpa en dykare i halvguld vilket vi alla vet är mycket pengar.
Och jag är lite orolig över om någon skulle få för sig att klockan helt plötsligt tillhör denne herren. Och eftersom jag inte är jordens största person eller erfarna på försvar så kan i princip vem som helst ta beslag på min ägodel utan att jag egentligen skulle kunna göra så värst mycket motstånd.
Vad för försäkring täcker något sådant?

Jag reser utomlands hela tiden och då är också frågan, hur många täcker vad som händer utomlands? Utomlands frågan som faktiskt är den stora för mig för jag är utomlands 10 månader om året.
För att få ett riktigt korrekt svar är nog mest lämpligt att du ställer frågan till ditt försäkringsbolag. Alla bolag har ju lite olika bestämmelser om vad försäkringen innefattar.

Att du här kanske kan få lite generella svar hjälper kanske inte dig.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
För att få ett riktigt korrekt svar är nog mest lämpligt att du ställer frågan till ditt försäkringsbolag. Alla bolag har ju lite olika bestämmelser om vad försäkringen innefattar.

Att du här kanske kan få lite generella svar hjälper kanske inte dig.


Jo det får jag nog egentligen ta och göra.

Känns så jävla dumt att man måste reglera sina köp efter att om folk kommer sno det eller inte...

En extra fråga!
Hur bra håller sig egentligen en halvgulds Submariner i värde? Tänker köpa begagnad.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Jo det får jag nog egentligen ta och göra.

Känns så jävla dumt att man måste reglera sina köp efter att om folk kommer sno det eller inte...

En extra fråga!
Hur bra håller sig egentligen en halvgulds Submariner i värde? Tänker köpa begagnad.
Hehe har iofs aldrig råkat ut för det.

De flesta subs håller nog generellt mkt bra i värde, till och med stiger :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det finns massvis av trådar om både försäkringar och om man tänker på vad
Man har på sig. Tror du får bättre svar genom att göra en sökning.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Jag har Länsförsäkringar och skulle få betala 25 kr per försäkrad tusenlapp årligen för en separat klockförsäkring. Som exempel så skulle min Daytona kosta 2 000 kr om året att försäkra om jag värderar den till 80 000 kr. Försäkringen täcker självklart förlust, stöld och rån utanför hemmet i alla länder så länge jag själv gör det som kan förväntas av mig. Jag är dock inte speciellt orolig av mig så jag har endast tillägget drulle i min hemförsäkring vilket ger mig som mest 50 000 kr i ersättning utanför hemmet. Skulle något hända i hemmet får jag dock full ersättning. Värt att veta är att vissa försäkringsbolag har ett värdeavdrag för ålder (t.ex. Trygg Hansa) medan Länsförsäkringar inte har det så det gäller att vara vaken. Det sistnämnda gäller enbart drulleförsäkringen och inte den separata klockförsäkringen och inte heller skador eller stöld i hemmet.

Mitt tips till dig är att kontakta ditt försäkringsbolag och även andra och höra dig för var du kan få den bästa dealen.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Guskleto: Tack för ett bra svar!
2000:- per år för något så värdefullt är helt klart överkomligt enligt mig.
Vad menar du avdrag för ålder? Billigare desto äldre man själv eller klockan?
Är det på personen så blir det inte mycket avdrag för denna 21 åriga herren, hehe!
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Guskleto: Tack för ett bra svar!
2000:- per år för något så värdefullt är helt klart överkomligt enligt mig.
Vad menar du avdrag för ålder? Billigare desto äldre man själv eller klockan?
Är det på personen så blir det inte mycket avdrag för denna 21 åriga herren, hehe!

Trygg Hansa drar av 10 % varje gång klockan fyller år. Är den tio år gammal är den värd 0 kr. Detta gäller endast drullen som är försäkringen du kommer använda om du blir rånad på stan. Länsförsäkringar har inte något avdrag på drullen.
 

john b

Rolex
Min högst personliga åsikt är att om du behöver specialförsäkringar etc för att känna dig ekonomiskt säkrad så är klockan för dyr för dig.

Försäkringar är som lotterier, betala lite och kanske få återbäring. Designade för att du skall förlora pengar.

Sådant som jag inte har råd att återskaffa är försäkrat. T ex huset. Bilen är det lag på. I övrigt så köper jag inte lotter heller.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Trygg Hansa drar av 10 % varje gång klockan fyller år. Är den tio år gammal är den värd 0 kr. Detta gäller endast drullen som är försäkringen du kommer använda om du blir rånad på stan. Länsförsäkringar har inte något avdrag på drullen.


Låter helt absurbt att dra av 10% varje år på en klocka som kanske står still i värde!

Min högst personliga åsikt är att om du behöver specialförsäkringar etc för att känna dig ekonomiskt säkrad så är klockan för dyr för dig.
Försäkringar är som lotterier, betala lite och kanske få återbäring. Designade för att du skall förlora pengar.
Sådant som jag inte har råd att återskaffa är försäkrat. T ex huset. Bilen är det lag på. I övrigt så köper jag inte lotter heller.

Självklart ska man köpa saker man har råd med.
Jag har råd att förlora en klocka på ett sånt här värde utan att gå hungrig eller bli vräkt från ett hem jag inte ens har. Men även om jag har råd så vill jag ju inte bli utsatt för det.

Likadan som dig. Bil har jag bara halvförsäkring på och hus/hem har jag inte. Och lotter köps verkligen inte.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Trygg Hansa drar av 10 % varje gång klockan fyller år. Är den tio år gammal är den värd 0 kr. Detta gäller endast drullen som är försäkringen du kommer använda om du blir rånad på stan. Länsförsäkringar har inte något avdrag på drullen.
Det där stämmer inte riktigt, hos Trygg-hansa kan man även ha en specialförsäkring enbart för klockor, denna försäkringen är en sk allriskförsäkring och täcker även den allt. Försäkringsvärdet baseras enbart på värderingsintyg, för nya klockor gäller alltid nypriset de 3 första åren. Det gäller alltså att förnya värderingsintygen regelbundet för att ha sin klocka försäkrad till rätt värde de 10% du pratar om är enbart om man inte har värderingsintyg. Dessutom så blir inte ett avdrag på 10% årligen ett värde på 0 efter 10 år, det är ju hela tiden 10% på förra årets värde som dras av.

Dessutom tar bolagen alltid in en utomstående värderingsman för second opinion i händelse och förlust/stöld så att man får 0:- för en 10 år gammal klocka, nja...

I övrigt så kan jag säga att hos Trygg-Hansa betalar man ca 1000:- i premie/år per 100000:- i värde, så en klocka på 80000:- borde ligga på ca 800:-/år.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Det där stämmer inte riktigt, hos Trygg-hansa kan man även ha en specialförsäkring enbart för klockor, denna försäkringen är en sk allriskförsäkring och täcker även den allt. Försäkringsvärdet baseras enbart på värderingsintyg, för nya klockor gäller alltid nypriset de 3 första åren. Det gäller alltså att förnya värderingsintygen regelbundet för att ha sin klocka försäkrad till rätt värde de 10% du pratar om är enbart om man inte har värderingsintyg. Dessutom så blir inte ett avdrag på 10% årligen ett värde på 0 efter 10 år, det är ju hela tiden 10% på förra årets värde som dras av.

Dessutom tar bolagen alltid in en utomstående värderingsman för second opinion i händelse och förlust/stöld så att man får 0:- för en 10 år gammal klocka, nja...

I övrigt så kan jag säga att hos Trygg-Hansa betalar man ca 1000:- i premie/år per 100000:- i värde, så en klocka på 80000:- borde ligga på ca 800:-/år.

Du måste läsa mitt föregående inlägg för att hamna rätt i diskussionen. Det jag skrev stämmer till 100 % då det är uppgifter jag fått direkt av Trygg Hansa. Att premien är individuell är en annan aspekt att ta hänsyn till så bara för att du fått ett pris så behöver inte jag få samma.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Du måste läsa mitt föregående inlägg för att hamna rätt i diskussionen. Det jag skrev stämmer till 100 % då det är uppgifter jag fått direkt av Trygg Hansa. Att premien är individuell är en annan aspekt att ta hänsyn till så bara för att du fått ett pris så behöver inte jag få samma.
Eller så är det du som inte förstår innebörden av villkoren Trygg-Hansa gav dig, drulle är generell för ett maxvärde upp till 50000:-, har du värderingsintyg på din klocka kommer du få ut det värdet (upp till 50000) inte ett värde justerat med 10%/år.

Och premien jag nämde ovan är den dom använder, vet flera på forumet som har specialförsäkring genom Trygg-Handa och alla betalar liknande premie.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Eller så är det du som inte förstår vad innebörden av vad Trygg-Hansa sa till dig, drulle är generell för ett maxvärde upp till 50000:-, har du värderingsintyg på din klocka kommer du få ut det värdet (upp till 50000) inte ett värde justerat med 10%/år. Och premien jag nämde ovan är den dom använder, vet flera på forumet som har specialförsäkring genom Trygg-Handa och alla betalar liknande premie.

Ledsen att säga det men du har tyvärr fel.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Ledsen att säga det men du har tyvärr fel.
Det var ju en aning märkligt iom jag nyligen avslutat ett försäkringsärende inom denna försäkringen hos just Trygg-Hansa och fått utbetalt fullvärde enligt hur jag skrivit tidigare.

Förmodligen har både Trygg-Hansa och jag fel, tror du får ringa deras kundtjänst och informera dom om deras felaktiga villkor. Jag menar så att fel blir rätt.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Det var ju en aning märkligt iom jag nyligen avslutat ett försäkringsärende inom denna försäkringen hos just Trygg-Hansa och fått utbetalt fullvärde enligt hur jag skrivit tidigare.

Förmodligen har både Trygg-Hansa och jag fel, tror du får ringa deras kundtjänst och informera dom om deras felaktiga villkor. Jag menar så att fel blir rätt.

Jag ringde dem två gånger och pratade med två olika personer och fick samma svar. Därefter flyttade jag min hemförsäkring och mina tre bilförsäkringar till Länsförsäkringar.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Jag kan inte förstå varför du är otrevlig!?

Självklart gjorde vi det.
Blir bara så trött när folk säger rakt av att man har fel, då 1. Jag har denna försäkringen hos Trygg-Hansa sedan flera år. 2. Nyligen har fått utbetalt fullvärde enligt villkoren jag skrivit. 3. Känner ett antal på forumet med samma försäkring och villkor som jag beskrivit.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Blir bara så trött när folk säger rakt av att man har fel, då 1. Jag har denna försäkringen hos Trygg-Hansa sedan flera år. 2. Nyligen har fått utbetalt fullvärde enligt villkoren jag skrivit. 3. Känner ett antal på forumet med samma försäkring och villkor som jag beskrivit.

Så bara för att du och jag har fått olika fakta så berättigar det dig att vara otrevlig mot mig? Du min herre känns som en sådan person som jag gärna inte befattar mig med. Hoppas du får en trevlig söndag och att du någon gång inser att du aldrig kommer att vinna något på att vara otrevlig mot andra.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Så bara för att du och jag har fått olika fakta så berättigar det dig att vara otrevlig mot mig? Du min herre känns som en sådan person som jag gärna inte befattar mig med. Hoppas du får en trevlig söndag och att du någon gång inser att du aldrig kommer att vinna något på att vara otrevlig mot andra.
Det var ju faktiskt du som var otrevlig först, men det räknas väl inte.
 

Whedda

Rolex
Blir bara så trött när folk säger rakt av att man har fel, då 1. Jag har denna försäkringen hos Trygg-Hansa sedan flera år. 2. Nyligen har fått utbetalt fullvärde enligt villkoren jag skrivit. 3. Känner ett antal på forumet med samma försäkring och villkor som jag beskrivit.

Jag har trygg Hansa och har fått samma förklaring som Porsan. Har man värderingsintyg så får man fullvärde upp till 50k vid förlust på stan. Fulla värdet i hemmet (även över 50k)




Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Förstår inte vad du tar illa upp över?
Du skriver att Porsan har fel men när han säger detsamma är han otrevlig?


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Nja, jag tycker inte det är speciellt trevligt att skriva "Eller så är det du som inte förstår innebörden av villkoren Trygg-Hansa gav dig". Det hade räckt att skriva att vi helt enkelt har fått olika villkor förklarade för oss utan att dumförklara den andre.
 

Whedda

Rolex
Nja, jag tycker inte det är speciellt trevligt att skriva "Eller så är det du som inte förstår innebörden av villkoren Trygg-Hansa gav dig". Det hade räckt att skriva att vi helt enkelt har fått olika villkor förklarade för oss utan att dumförklara den andre.

Snälla...du skrev ju själv "ledsen att säga det men du har fel"

Håller med om att ni bägge förmodligen fått olika villkor men skriver man att någon har fel får man väl räkna med svar på tal.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 
Topp