• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Försäkring på klockorna?

TKVF

Panerai
Hejsan! Satt precis å läste ett inlägg när ordet försäkring dök upp. Tänkte kolla om det är någon som har klockan försäkrad? Och vet mer hur det fungerar med lite dyrare (25 000+) klockor i försäkringssammanhang. Även tips på olika bolag eller så, speciellt om man haft oturen att behöva använda försäkringen.
 

Gentle_Giant

Cartier
Ska du försäkra den och få ut pengar vid stöld är väl ett värderingsintyg ett måste, eller är jag fel ute?
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Ska du försäkra den och få ut pengar vid stöld är väl ett värderingsintyg ett måste, eller är jag fel ute?
Värderingsintyg är att föredra för att inte försäkringsbolaget ska snåla och göra en bedömning av värdet utifrån sina egna principer. Tex är ju en vintageklocka dyr att köpa, men kan anses som billig av bolaget "för att den är så gammal och kan inte vara värd så mkt"
 

Gentle_Giant

Cartier
Värderingsintyg är att föredra för att inte försäkringsbolaget ska snåla och göra en bedömning av värdet utifrån sina egna principer. Tex är ju en vintageklocka dyr att köpa, men kan anses som billig av bolaget "för att den är så gammal och kan inte vara värd så mkt"

Det var där osäkerheten låg i min fråga, är det inte rent av ett måste att ha ett värderingsintyg? Inser att det kan skilja från bolag till bolag förstås..
 

morrism

Audemars
Går försäkringsbolaget på värderingsintygets värde rakt av? Måste intyget vara från det året? Ett gammalt intyg lär ju vara rätt värdelöst? Vet de om att rolex håller värdet bättre än tex en bratte?
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Det där med värderingsintyg är olika från bolag till bolag, jag har själv IF hemförsäkring och jag behöver inget värderingsintyg. Nu har jag iförsej bara nyare klockor, där jag har cert som bevis för klockans existens.

Deras hemförsäkring "stor" täcker iaf upp till 50 000 kr.
 

oscaroscar

Panerai
Hur gäller de med värderingsintyg på nyare klockor? Tex min SubC. Ganska enkelt att få en prisbild av den ju?
Står ju dessutom på cert när den är köpt.

Edit: såg nu Asplunds post!
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Kaplans värderingsintyg torde räcka i många fall

Kvitto alltid bra om klockan är köpt nyligen
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
För klockor som överstiger maxbeloppet så har mitt bolag (Trygg-Hansa) en tilläggsförsäkring som är kopplad till din hemförsäkring, där premien sätts individuellt för objektet.
 

Isodor

Audemars
Pratade med mitt försäkringsbolag om dessa saker och de försökte pracka på mig en extra försäkringar som skulle kosta 100 kr/månad där det skulle täcka upp prylar till typ 80 000:-/st..
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Pratade med mitt försäkringsbolag om dessa saker och de försökte pracka på mig en extra försäkringar som skulle kosta 100 kr/månad där det skulle täcka upp prylar till typ 80 000:-/st..

100kr i månaden extra låter mkt, typ vad jag betalar för min helförsäkring (i och för sig bara en BR på 42 kvm)
 
Topp