• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Försäkring

PlusWatch

Breitling
Hej,

Vet att denna frågan har ställts innan i olika varianter. Men mitt problem är att jag har köpt en klocka utan originalkvitto, där ändå allt annat finns såsom cert, box och allt annat man får med förutom själva kvittot. Jag har försökt att lägga på klockan på min hemförsäkring men de vägrar att göra det då jag inte har originalkvittot på klockan. Hur gör ni andra som har klockor värda över 90k?
Väldigt stort tack på förhand...
 

Husse

Patek
Hej,

Vet att denna frågan har ställts innan i olika varianter. Men mitt problem är att jag har köpt en klocka utan originalkvitto, där ändå allt annat finns såsom cert, box och allt annat man får med förutom själva kvittot. Jag har försökt att lägga på klockan på min hemförsäkring men de vägrar att göra det då jag inte har originalkvittot på klockan. Hur gör ni andra som har klockor värda över 90k?
Väldigt stort tack på förhand...
Måste väl ändå gå att få ett försäkringsvärde hos nån AD eller Kaplans:ich!
Att orginalkvittot skulle finnas kvar är ju ett löjligt krav från försäkringsbolaget!
Mina klockor ingår i hemförsäkringen utan vare sig intyg eller orginalkvitto!
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Hej,

Vet att denna frågan har ställts innan i olika varianter. Men mitt problem är att jag har köpt en klocka utan originalkvitto, där ändå allt annat finns såsom cert, box och allt annat man får med förutom själva kvittot. Jag har försökt att lägga på klockan på min hemförsäkring men de vägrar att göra det då jag inte har originalkvittot på klockan. Hur gör ni andra som har klockor värda över 90k?
Väldigt stort tack på förhand...
Förutom att originalkvittot inte finns, vad anger bolaget för andra skäl?
Stöldbegärlig egendom utanför bostaden ersätts som regel inte, om du inte har en särskilda tilläggsförsäkringar. De försäkringar som populärt kallas oturs-/drulleförsäkring.
Alternativt kan de vilja du har en utökad hemförsäkring där det skyddet redan ingår.
 
Senast ändrad:

PlusWatch

Breitling
Tack för svar!

Jag hade en annan klocka innan som ingick utan några intyg upp till 60k. Då denna är värd 120 nypris men jag köpte den för strax över 100 så verkar de vara lite mer skeptiskt lagda till att försäkra den utan originalkvittot. Vet inte riktigt var jag ska försäkra den nu... Så blir inte sugen på att använda den heller för tillfället.

De hade lagt till den på min hemförsäkring för extra 2k om året om jag hade originalkvittot, annars kan de helt enkelt inte hjälpa mig? Väldigt dåligt tycker jag.
 

Makkanxd

Rolex
Hej,

Vet att denna frågan har ställts innan i olika varianter. Men mitt problem är att jag har köpt en klocka utan originalkvitto, där ändå allt annat finns såsom cert, box och allt annat man får med förutom själva kvittot. Jag har försökt att lägga på klockan på min hemförsäkring men de vägrar att göra det då jag inte har originalkvittot på klockan. Hur gör ni andra som har klockor värda över 90k?
Väldigt stort tack på förhand...
Trygg-Hansa har iallafall inget behov av orginalkvitto. Vad har du för försäkringsbolag?
 

Hugii

Audemars
Förutom att originalkvittot inte finns, vad anger bolaget för andra skäl?
Stöldbegärlig egendom utanför bostaden ersätts som regel inte, om du inte har en särskilda tilläggsförsäkringar. De försäkringar som populärt kallas oturs-/drulleförsäkring.
Alternativt kan de vilja du har en utökad hemförsäkring där det skyddet redan ingår.
Byt hemförsäkring.
Länsförsäkringar täcker upp till 100.000kr utanför hemmet.
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Byt hemförsäkring.
Länsförsäkringar täcker upp till 100.000kr utanför hemmet.
Det är inte jag som har problemet.

Men generellt bolagen emellan så
ersätts det som regel inte, om du inte har en särskilda tilläggsförsäkringar. Sedan har de blivit blivit försiktigare med att allt för lättvindigt teckna försäkringar på kapitalvaror pga försäkringsbedrägeri och penningtvätt etc.
Jag skulle råda att höra lite med www.konsumenternas.se
Där finns oberoende rådgivning.
 
Jättekonstigt. När jag pratat med försäkringsbolag, både If och TH, har de velat ha värdering och kopia på cert (om det finns). Aldrig tal om originalkvitto. Däremot är det väl mer regel än undantag att man får teckna en särskilt tilläggsförsäkring för klockan.
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Byt hemförsäkring.
Länsförsäkringar täcker upp till 100.000kr utanför hemmet.
IF täcker upp till 80’ utanför hemmet med deras Stora Försäkringarpaket.
Kolla upp det finstilta, kan vara så att de friskriver eller har särskilda krav på vissa varugrupper som är särskilt stöldbegärliga. Originalkvitto är nytt för mig, kan vara instruktion för tjänstemannen att fråga efter om de känner sig misstänksamma.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Kolla upp det finstilta, kan vara så att de friskriver eller har särskilda krav på vissa varugrupper som är särskilt stöldbegärliga. Originalkvitto är nytt för mig, kan vara instruktion för tjänstemannen att fråga efter om de känner sig misstänksamma.
Enligt Länsförsäkringar så är det inte krångligare än vad @Hugii skriver, 100k utanför hemmet.
 

Hugii

Audemars
Kolla upp det finstilta, kan vara så att de friskriver eller har särskilda krav på vissa varugrupper som är särskilt stöldbegärliga. Originalkvitto är nytt för mig, kan vara instruktion för tjänstemannen att fråga efter om de känner sig misstänksamma.
Du behöver inte övertyga mig jag et vad jag betalar för och varför jag betalar.
200.000kr i hemmet och 100.000kr utanför hemmet, gäller smycke och klockor.

Bor i en BRF med 4 perso er i hushåll. Kostar ca 120kr/månad.
Screenshot_20180418-083222_Drive.jpg
 
Senast ändrad:

Dreas89

Cartier
2-Faktor
Har Länsförsäkringar, ringde dom och allt dom behöver är ett värderingsintyg från en lokal urhandel.

Kostade 350kr för ett intyg.
 

PlusWatch

Breitling
Exakt detta svaret fick jag från Länsförsäkringar efter att jag bifogat kvitto som jag skrev när jag köpte klockan av säljaren (ej original dvs), certifikat, värderingsintyg etc. Notera att jag inte är kund här för tillfället. Är under 30 vet ej om det påverkas. Brookfield vill ha 10.000kr om året(!) för att försäkra den...

Hej,


Jag har varit i kontakt med vår skadeavdelning och även min chef för att se hur vi ska gå vidare i ärendet, och tyvärr så kommer vi inte kunna hjälpa dig med en försäkring för din Rolex då du saknar kvittot. Skador bedömer inte certifikat eller värderingsvärtyget från Bergströms Ur likvärdigt med ett kvitto vid en eventuell skada.


Vänliga hälsningar
 

PlusWatch

Breitling
Update: Folksam godkänner mina bilagor utan originalkvitto upp till 80’ utanför hemmet för 310~ i månaden för Folksam Stor. Fortfarande inte tillräckligt men ändå något. Brookfield vill som sagt ha 10’ om året vilket är absurt, har inte kollat om de behöver originalkvitto där än. Länsförsäkringar skiter totalt i en om man inte varit kund sen innan.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Exakt detta svaret fick jag från Länsförsäkringar efter att jag bifogat kvitto som jag skrev när jag köpte klockan av säljaren (ej original dvs), certifikat, värderingsintyg etc. Notera att jag inte är kund här för tillfället. Är under 30 vet ej om det påverkas. Brookfield vill ha 10.000kr om året(!) för att försäkra den...
Fast nu frågar ju du om en specialförsäkring, alla andra pratar om försäkring av lösöre som en del av hemförsäkringen.
 

PlusWatch

Breitling
Fast nu frågar ju du om en specialförsäkring, alla andra pratar om försäkring av lösöre som en del av hemförsäkringen.
Jag behöver en försäkring som täcker 90k+. Spelar ingen roll om det är vanlig hemförsäkring som täcker lösöre eller specislförsäkring. Trygg—hansa täcker drygt 50.000 för en hemförsäkring. Man måste ha vart kund 1 år för att teckna specialförsäkring där. Min klocka är värd dubbelt det så den räcker ej. Folksam samma där - måste vara kund ett år för specialförsäkring. Annars täcker Stor lösöre upp till 80’. Den är närmst hittils. Lönsförsäkringar är mest nonchalanta hittils då de inte bryr sig öht utan att man har originalkvitto inte ens för lösöre i vanliga hemförsäkringen för en rolex som nykund. Har någon tips på annat försäkringsbolag som kan vara mer samarbetsvilliga?
 

Dreas89

Cartier
2-Faktor
I några år men då det är lokala kontor överallt så är dom inte alls petiga. Har mycket bra intryck av LF. Jag sa att jag kommer köpa en klocka och frågade vad jag behövde när jag bara hade en klocka utan kvitto. Värderingsintyg sa dom och jag frågade om den största butiken i stan var ok, det var den då dom använder sig utav dom själva :)

Edit: Ring ditt lokala LF-kontor. Med hemförsäkring blir bilförsäkringen billigare också om det låter intressant.
 

PlusWatch

Breitling
I några år men då det är lokala kontor överallt så är dom inte alls petiga. Har mycket bra intryck av LF. Jag sa att jag kommer köpa en klocka och frågade vad jag behövde när jag bara hade en klocka utan kvitto. Värderingsintyg sa dom och jag frågade om den största butiken i stan var ok, det var den då dom använder sig utav dom själva :)

Edit: Ring ditt lokala LF-kontor. Med hemförsäkring blir bilförsäkringen billigare också om det låter intressant.
Jag ringde Länsförsäkringar i Göteborg där jag bor och de gav mig i princip kalla handen då jag inte är kund där sen innan. Hemförsäkring ville de ge mig men klockan hade inte räknats in där utan originalkvittot. Tråkigt då de täcker lösöre upp till 100.000kr, hade varit mitt förstahandsalternativ..
 

Dreas89

Cartier
2-Faktor
Jag ringde Länsförsäkringar i Göteborg där jag bor och de gav mig i princip kalla handen då jag inte är kund där sen innan. Hemförsäkring ville de ge mig men klockan hade inte räknats in där utan originalkvittot. Tråkigt då de täcker lösöre upp till 100.000kr, hade varit mitt förstahandsalternativ..
Det där lät extremt dåligt :(

Kan tänka mig att de större städerna inte är lika flexibla :/
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Kolla upp det finstilta, kan vara så att de friskriver eller har särskilda krav på vissa varugrupper som är särskilt stöldbegärliga. Originalkvitto är nytt för mig, kan vara instruktion för tjänstemannen att fråga efter om de känner sig misstänksamma.

Du behöver inte övertyga mig jag et vad jag betalar för och varför jag betalar.
200.000kr i hemmet och 100.000kr utanför hemmet, gäller smycke och klockor.

Bor i en BRF med 4 perso er i hushåll. Kostar ca 120kr/månad.
Screenshot_20180418-083222_Drive.jpg
Bifogar liknande dokumentation från IF.
IF.JPG
 

PlusWatch

Breitling
Tror jag får satsa på att bli kund hos ett bolag först i ett år sen börja snacka med dem om dyra klockor.. Flyttar till min första bostadsrätt i Juni och har inte haft en egen försäkring innan, verkar vara därför de är skeptiska och ställer höga krav.
 

Pez-ez

Panerai
2-Faktor
Jag ringde Länsförsäkringar i Göteborg där jag bor och de gav mig i princip kalla handen då jag inte är kund där sen innan. Hemförsäkring ville de ge mig men klockan hade inte räknats in där utan originalkvittot. Tråkigt då de täcker lösöre upp till 100.000kr, hade varit mitt förstahandsalternativ..

I villkoren för Länsf. hemförsäkring står det värderingsintyg som krav om klocka/smycke överstiger 10k, aldrig något om kvitto, det är i alla fall vad jag kan läsa mig till. Sedan om de kan kräva kvitto fast det inte står i villkoren har jag ingen aning om...
 
Senast ändrad:

PlusWatch

Breitling
Extremt stort tack för alla svar. Ni har hjälpt en hel del. Nu lite halv off topic; var gör man bäst värderingsintyg i gbg? Bergströms utför ej tyvärr. Någon aktionshall, någon som kan rekommendera?
 

Dreas89

Cartier
2-Faktor
Extremt stort tack för alla svar. Ni har hjälpt en hel del. Nu lite halv off topic; var gör man bäst värderingsintyg i gbg? Bergströms utför ej tyvärr. Någon aktionshall, någon som kan rekommendera?
Skicka annars till Kaplans. Eller prata med Länsförsäkringar om vart dom brukar fråga efter värderingar.
 
Topp