• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Försäkringsbolag

klevis

Basic
2-Faktor
Tjenare,

På grund av denna tråd https://klocksnack.se/threads/stulen.80782/ så vill jag ställa den öppna frågan vilket eller vilka försäkringsbolag som är värda sina pengar? Vad behöver man göra för att försäkra sina värdesaker ordentligt? Det verkar som folk har haft problem med diverse bolag, bland annat IF enligt nämnd tråd. Jag har själv Folksam och är "lagom" nöjd med deras villighet att hjälpa till när de skiter sig.

/K

Jag själv har Länsförsäkringar och det har funkat så bra som man kan förvänta sig när nåt hänt. En förlorad klocka bl.a. Dock vet jag inte om jag själv sumpat den eller om den blivit stulen då jag faktiskt inte märkte att den var borta förrän jag skulle kolla tiden morgonen efter (lite för bekväm klocka helt enkelt och ja, jag var onykter). Men då var det bara självrisk och sen fick jag en ersättningsvara i nyskick.

Jag själv har Länsförsäkringar och det har funkat så bra som man kan förvänta sig när nåt hänt. En förlorad klocka bl.a. Dock vet jag inte om jag själv sumpat den eller om den blivit stulen då jag faktiskt inte märkte att den var borta förrän jag skulle kolla tiden morgonen efter (lite för bekväm klocka helt enkelt och ja, jag var onykter). Men då var det bara självrisk och sen fick jag en ersättningsvara i nyskick.
Vad krävdes av dig för att få ersättning för klockan?
Tänker att kvitto eller till och med cert är ju ofta något man inte har till en klocka?

Tänker att kvitto eller till och med cert är ju ofta något man inte har till en klocka?
Värderingsintyg brukar vara efterfrågat. Utöver det tror jag kvitto borde räcka för att verifiera ditt ägande av klockan.

Jag råkade sumpa en klocka i golvet och det hjälpa Folksam till med att styra upp för bara självrisken. Då krävdes värderingsintyg och kostnadsförslag från urmakaren sen var det inga problem.

Tjenare,

På grund av denna tråd https://klocksnack.se/threads/stulen.80782/ så vill jag ställa den öppna frågan vilket eller vilka försäkringsbolag som är värda sina pengar? Vad behöver man göra för att försäkra sina värdesaker ordentligt? Det verkar som folk har haft problem med diverse bolag, bland annat IF enligt nämnd tråd. Jag har själv Folksam och är "lagom" nöjd med deras villighet att hjälpa till när de skiter sig.

/K
Nu har detta inbrott i min lägenhet hänt länge sen, kanske 9 år sen . Jag hade några klockor som jag samlade , köpte andra, bytte med andra ,osv.Värdet var ca.60.000 från Försäkringsbolag fick jag bara 30.000 ,ock efter mycket bråk med dom fick 3.000 till. Händer det något så är dom mycket svåra på att betala ut ersättning .

Nu var det här 2010 så jag minns inte helt men har för mig att jag hade kvittot kvar och kunde redogöra för ganska mycket. Har för mig att de även hade ett formulär där man fyllde i klockans id (om sådant fanns). Normalt sett brukar de göra avdrag ju mindre man kan styrka. Modellen jag hade var utgången så jag fick tillbaka det jag hade betalat. Minus självrisken då såklart.

Hur fungerar det med vintage egentligen, börjar bli mer och mer orolig för detta inser jag. Säg att man har en klocka man betalade tex 10k för 2008 och den idag är "värd" tex 30k är den köpt privat finns ju inte alltid kvitto och cert osv. att tillgå. Är det värderingsintyg som gäller då eller vad tusan gör man?

Hur fungerar det med vintage egentligen, börjar bli mer och mer orolig för detta inser jag. Säg att man har en klocka man betalade tex 10k för 2008 och den idag är "värd" tex 30k är den köpt privat finns ju inte alltid kvitto och cert osv. att tillgå. Är det värderingsintyg som gäller då eller vad tusan gör man?
Normalt sett ska ju förlorad egendom ersättas med liknande vara. Har du då bevis på att du innehaft en klocka som stigit i värde sedan inköp lär ju finnas referensmaterial för att hitta korrekt ersättning.

IF vet jag skickar vidare ärendet till Kaplans för värdering vid förlust. Så ersättningen BÖR ändå vara något sånär en marknadsmässig ersättning exkl självrisken. Men vad IF gör med värderingen från Kaplans har jag ingen aning om.

Aldrig blivit av med någon klocka än eller skadat de på något sätt, men kör iaf Folksams stora bostadsrättförsärking.
I den ingår drulle upp till 80k vilket täcker mina klockor. Deras mellanförsäkring täcker 40k.

Den kostar gvs något mer, men blir betydligt billigare totalt sätt än om man skulle få objektspecifika försäkringar. Så länge värdet inte överstiger 80k dvs.
Allt handlar om avvägningar, vad man tycker är värt eller beräkna sannolikhet på att något skulle hända.. :)

Ett tips är att be dom skriva in klockan/klockorna specifikt i hemförsäkringen, samt skicka in ett värderingsintyg i samband med detta. man kan alltid teckna en extra fullvärdesförsäkring på klockan = du får tillbaka det fulla värdet utan avdrag och utan tjafs ifall den blir stulen dock kostar det flis! har halva släkten på försäkringsbolag och själv jobbat där under studierna.

Aldrig blivit av med någon klocka än eller skadat de på något sätt, men kör iaf Folksams stora bostadsrättförsärking.
I den ingår drulle upp till 80k vilket täcker mina klockor. Deras mellanförsäkring täcker 40k.

Den kostar gvs något mer, men blir betydligt billigare totalt sätt än om man skulle få objektspecifika försäkringar. Så länge värdet inte överstiger 80k dvs.
Allt handlar om avvägningar, vad man tycker är värt eller beräkna sannolikhet på att något skulle hända.. :)
Innebär det att om klockan är värd mer än 80k, så får man inte ut en spänn?

Länsförsäkringar med allrisk täcker klockor upp till 200k i hemmet och 100k utanför

Tillbaka
Topp