• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Försäkringsfråga/återanskaffning Omega/Rolex/Seiko

Kralle

Basic
**FÖRVARA ALDRIG NÅGONTING DU VILL BEHÅLLA I ETT LÄGENHETSFÖRRÅD* /Slut egen lärdom.

Jag har nyligen haft oturen att flytta till en ny lägenhet i Brommaområdet och det tog ungefär 1 månad innan min motorcykel blev stulen och ytterligare lite tid innan jag hade ytterligare ett besök av ohederliga typer.

I samband med flytten (såsom de flesta av oss som flyttar mellan lägenheter utan alltför mycket utrymme vet) så hade jag ett antal kartonger tillfälligt i källaren. De flesta saker var allmänt bös som tas med mellan flyttar men pga av min hobby hamnade flera lådor av tillbehör i förrådet under en period. Tyvärr blev en servicenyckel stulen under nämnda period och alla förråd upplåsta av tjuven och vissa av dem plundrade.

I mitt fall blev jag inte av med några dinkor men ett antal boxar med tillbehör. I förra veckan hade mitt försäkringsbolag (med hjälp av Kaplans) blivit färdig med sin värdering vilken jag inte i dagsläget tagit någon ställning till.

Min fråga till mina klockbröder- och systrar här på forumet är i gemen om er upplevelse av stölder, värdering av egendomen (lite svårt i mitt fall då det bara är boxar och tillbehör) samt lite råd hur jag ska gå tillväga för att återanskaffa viktigare saker.

I stölden blev jag av med boxar & innehåll ifrån (**inga klockor stulna enbart tillbehör**):
Fullset Omega AT 41mm, 220.10.41.21.03.004 (inköpt nytt 2018) *klocka på gummi på säker plats dock länk stulen*
Fullset Omega Speedy Pro, 311.30.42.30.01.005 (köpt begagnat, nytt omkring 2015) *klocka på läder på säker plats dock länk stulen*
Box och instruktionsbok Rolex Datejust, 16013, *3-5st G/S jubilée länkbitar stulna*
Fullset Seiko PADI, SRPA21K1, *box, papper, 3st länkbitar, gummiarmband stulna*
Fullset Seiko Alpinist, SARB017J

Vissa saker som tyder på att tjuvarna inte hade berått mod att stjäla just mina dyrbarheter finns. Min vintergarderob hängde i källarförrådet och de tog min Helly Hansen skidjacka (knallröd och tuff) med lämnade ull- och kashmirrockar (gubbiga och tråkiga) som vida överstiger skidjackans värde...

Jag har ett pågående med det enda av klockorna som jag köpte ny (Omega AT) med säljaren ifall det går att utfärda nya garantibevis eller motsvarande. Jag köpte den Omega AT:n ny i södra delen av landet. När jag tog kontakt med en AD i Stockholm där jag bor fick jag svaret att Omega inte kunde ge ut nya papper utan att i bästa fall gå igenom den AD som ursprungligen sålde klockan, och det i bästa fall. Dvs de kunde inte hjälpa mig med den speedy som jag har som också såldes ny någonstans söder om sthlm (jag har helt glömt var).

Är värderingen rimlig? Finns det något jag kan göra för att istället för ersättning få mitt FB att ersätta med med likvärdiga objekt som blivit stulna?

Som ni kan se värderar Kaplans de två Omega länkarna som blivit stulna till 4000:-/styck. Min Omega AD vill ha 25000:- för att ersätta med nya...

*edit: 9800:- ink moms för AT länk och 12500:- för Speedy länk*

Tacksam för all input som inte målar ut mig som en idiot som under flytten hade några lådor, innehållet ej synligt i ett förråd med dubbla blipplås och en klass-3 hänglås. Jag har lärt mig min läxa att aldrig förvara något annat än julgransfötter och andra dylika tillbehör i ett förråd efter detta. Och råder alla mina klockbröder- och systrar att plocka upp sina pinaler och flytta in dem i så säkra lokaler som möjligt.

*Jag väljer att inte outa mitt FB i detta läge, inte heller de AD jag varit i kontakt med. Däremot har Kaplats värderat de föremål som blivit stulna utan några premisser om hur jag ska hantera deras värdering, dock har jag sett till att deras värderingsman är anonym och jag har klippt bort den legala texten (som inte rör spridning) pga att värderingen är det centrala för mig. Inte huruvida alla legala delar hos värderaren är försäkrade hos 8:e part i förhållande av neuklärt världskring i samband med en dansk invasion i månförmörkelse under skottår och andra saker som jurister vill friskriva sina kunder emot.*

Bilagor

• Kaplans värdering 1 .jpg
    Kaplans värdering 1 .jpg
    66.9 KB · Visningar: 6
  • Värdering kaplans 2.JPG
    Värdering kaplans 2.JPG
    39.2 KB · Visningar: 6
Senast ändrad:
En smärre glädje må dock vara att ett original-läder i plast till en alpinist är värt hela 150 kronor! Hade jag vetat bättre så hade jag slängt mitt på tippen i den sekund jag fixade något trevligare. Detta kan nog sporra andrahandsmarknaden på K&S ordentligt då jag aldrig sett någon använda det hemska originalfejklädret.

**FÖRVARA ALDRIG NÅGONTING DU VILL BEHÅLLA I ETT LÄGENHETSFÖRRÅD* /Slut egen lärdom.

Jag har nyligen haft oturen att flytta till en ny lägenhet i Brommaområdet och det tog ungefär 1 månad innan min motorcykel blev stulen och ytterligare lite tid innan jag hade ytterligare ett besök av ohederliga typer.

I samband med flytten (såsom de flesta av oss som flyttar mellan lägenheter utan alltför mycket utrymme vet) så hade jag ett antal kartonger tillfälligt i källaren. De flesta saker var allmänt bös som tas med mellan flyttar men pga av min hobby hamnade flera lådor av tillbehör i förrådet under en period. Tyvärr blev en servicenyckel stulen under nämnda period och alla förråd upplåsta av tjuven och vissa av dem plundrade.

I mitt fall blev jag inte av med några dinkor men ett antal boxar med tillbehör. I förra veckan hade mitt försäkringsbolag (med hjälp av Kaplans) blivit färdig med sin värdering vilken jag inte i dagsläget tagit någon ställning till.

Min fråga till mina klockbröder- och systrar här på forumet är i gemen om er upplevelse av stölder, värdering av egendomen (lite svårt i mitt fall då det bara är boxar och tillbehör) samt lite råd hur jag ska gå tillväga för att återanskaffa viktigare saker.

I stölden blev jag av med boxar & innehåll ifrån (**inga klockor stulna enbart tillbehör**):
Fullset Omega AT 41mm, 220.10.41.21.03.004 (inköpt nytt 2018) *klocka på gummi på säker plats dock länk stulen*
Fullset Omega Speedy Pro, 311.30.42.30.01.005 (köpt begagnat, nytt omkring 2015) *klocka på läder på säker plats dock länk stulen*
Box och instruktionsbok Rolex Datejust, 16013, *3-5st G/S jubilée länkbitar stulna*
Fullset Seiko PADI, SRPA21K1, *box, papper, 3st länkbitar, gummiarmband stulna*
Fullset Seiko Alpinist, SARB017J

Vissa saker som tyder på att tjuvarna inte hade berått mod att stjäla just mina dyrbarheter finns. Min vintergarderob hängde i källarförrådet och de tog min Helly Hansen skidjacka (knallröd och tuff) med lämnade ull- och kashmirrockar (gubbiga och tråkiga) som vida överstiger skidjackans värde...

Jag har ett pågående med det enda av klockorna som jag köpte ny (Omega AT) med säljaren ifall det går att utfärda nya garantibevis eller motsvarande. Jag köpte den Omega AT:n ny i södra delen av landet. När jag tog kontakt med en AD i Stockholm där jag bor fick jag svaret att Omega inte kunde ge ut nya papper utan att i bästa fall gå igenom den AD som ursprungligen sålde klockan, och det i bästa fall. Dvs de kunde inte hjälpa mig med den speedy som jag har som också såldes ny någonstans söder om sthlm (jag har helt glömt var).

Är värderingen rimlig? Finns det något jag kan göra för att istället för ersättning få mitt FB att ersätta med med likvärdiga objekt som blivit stulna?

Som ni kan se värderar Kaplans de två Omega länkarna som blivit stulna till 4000:-/styck. Min Omega AD vill ha 25000:- för att ersätta med nya...

Tacksam för all input som inte målar ut mig som en idiot som under flytten hade några lådor, innehållet ej synligt i ett förråd med dubbla blipplås och en klass-3 hänglås. Jag har lärt mig min läxa att aldrig förvara något annat än julgransfötter och andra dylika tillbehör i ett förråd efter detta. Och råder alla mina klockbröder- och systrar att plocka upp sina pinaler och flytta in dem i så säkra lokaler som möjligt.

*Jag väljer att inte outa mitt FB i detta läge, inte heller de AD jag varit i kontakt med. Däremot har Kaplats värderat de föremål som blivit stulna utan några premisser om hur jag ska hantera deras värdering, dock har jag sett till att deras värderingsman är anonym och jag har klippt bort den legala texten (som inte rör spridning) pga att värderingen är det centrala för mig. Inte huruvida alla legala delar hos värderaren är försäkrade hos 8:e part i förhållande av neuklärt världskring i samband med en dansk invasion i månförmörkelse under skottår och andra saker som jurister vill friskriva sina kunder emot.*
Det mest värdefulla som försvann var ju certen och fullsetten iom att värdet på klockorna sjunker utan dessa. Och utan att veta skick på länkarna så kan det nog bli svårt att hitta fina länkar för två * 4000. Jag skulle bestrida och hoppas på det bästa.
Trist historia, lycka till.

Supertråkigt, vi är många som drabbats av inbrott, speciellt då i förråd. Prova och se om du kan få tag i en annan handläggare på fb kanske?

Det är ju inte heller ditt fel att du förlitar dig på att inget ska hända, och att du förvarar dina fullset för klockorna i förrådet i tron om att folk ska vara hederliga..
Jag tycker att du ska garanterat överklaga värderingen från kaplans med att uppvisa vad AD ska ha för likvärda länkband.. fullsetten och värdeminskningarna på dina klockor är jag lite kluven på hur du ska göra tyvärr :(

Tråkigt! Blev av med box/cert till en GS vid inbrott i förrådet precis när vi flyttat in. Så onödigt då värdet på detta är i princip noll för alla utom ägaren till klockan. Länsförsäkringar ersatte inte alls då eftersom de inte ersätter ”stöldbegärlig” egendom i förråd. Kläder var ok men inte klocktillbehör.

Rent juridiskt inte alls helt enkelt då det rör sig om en indirekt skada som i sig dessutom inte är helt enkel att värdera (alltså värdeminskningen för att det inte längre är full set, inte den direkta skadan av stulna länkar etc.). Riktigt tråkigt och jag hoppas au det löser sig!

Anlita en oberoende värderingsman, t.ex urmakare eller liknande. Leta fram bilder om du har det (för att bedöma skicket) och hänvisa till återanskaffningsvärdet. Kolla på chrono24 t.ex vad det kostar att återanskaffa motsvarande länkar begagnat, samla in underlag & anlita en egen värderingsman som ger en mer rimlig värdering & sen överklaga. Givet att du har lust & ork till det. Försäkringsbolaget vill ju givetvis betala ut så lite som möjligt.

Tråkigt att nämna i detta läge men om tjuvarna tror sig fått korn på en klocksamlare väcks ju oron för att de även vill in i lägenheten... se över vad du kan göra för att stärka upp.

Precis min tanke. Nu sitter förövarna med allt utom klockorna, men med vetskapen om vart de finns. Det hade oroat mig mer än kaplans värdering.

Men för att gå OnT, så är den märkbara förlusten mestadels länkarna och värdeminskningen på AT + Speedy. Resten är försumbart.

För detta skulle du då få cirka 15k vilket inte är helt åt skogen i försäkringssammanhang.
Eftersom försäkringsbolaget troligen inte tar särskilt stor (om ens någon) hänsyn till värdeminskningen på klockorna, utan endast ersätter den materiella biten.

Kaplans vet heller inte skicket på länkarna eller något om dess funktionalitet. Så jag tycker inte deras värdering är helt fel.
Sen går det inte att jämföra 2-5 år gamla länkar med nypriset av en länk från AD.

Precis min tanke. Nu sitter förövarna med allt utom klockorna, men med vetskapen om vart de finns. Det hade oroat mig mer än kaplans värdering.

Men för att gå OnT, så är den märkbara förlusten mestadels länkarna och värdeminskningen på AT + Speedy. Resten är försumbart.

För detta skulle du då få cirka 15k vilket inte är helt åt skogen i försäkringssammanhang.
Eftersom försäkringsbolaget troligen inte tar särskilt stor (om ens någon) hänsyn till värdeminskningen på klockorna, utan endast ersätter den materiella biten.

Kaplans vet heller inte skicket på länkarna eller något om dess funktionalitet. Så jag tycker inte deras värdering är helt fel.
Sen går det inte att jämföra 2-5 år gamla länkar med nypriset av en länk från AD.

Varför inte? Det måste väl ändå bero på skicket på länkarna?

Såg nån dom i ett rån där de fått tag i aset. Brottsoffret argumenterade att återanskaffningsvärdet var högre än inköpsvärdet och att hen därför bör ersättas marknadspris mm. Det köpte dock inte tingsrätten av något skäl. Minns ej varför. Men jag tror de gick på praxis. Kolla detta med en jurist direkt.

För att nypriset på en länk, om man skall köpa den löst hos AD, är rejält tilltaget om man jämför med marknadsvärdet på en begagnad:

https://klocksnack.se/threads/länk-...-fois-1125-med-617-ändlänkar-prisbump.135928/

https://klocksnack.se/threads/omega-speedmaster-länk-1998-849.127095/

https://klocksnack.se/threads/omega-1171-633-länk-2019.119523/

https://klocksnack.se/threads/1171-633-länk-till-speedmaster.112758/

Du tror väl ändå inte att du kan gå och köpa en Speedmaster, sen slänga bort länken och förvänta dig att få tillbaka 12 500:-? :D

För att nypriset på en länk, om man skall köpa den löst hos AD, är rejält tilltaget om man jämför med marknadsvärdet på en begagnad:

https://klocksnack.se/threads/länk-...-fois-1125-med-617-ändlänkar-prisbump.135928/

https://klocksnack.se/threads/omega-speedmaster-länk-1998-849.127095/

https://klocksnack.se/threads/omega-1171-633-länk-2019.119523/

https://klocksnack.se/threads/1171-633-länk-till-speedmaster.112758/

Du tror väl ändå inte att du kan gå och köpa en Speedmaster, sen slänga bort länken och förvänta dig att få tillbaka 12 500:-? :D
Haha, nää det trodde jag verkligen inte! Jag vet att begagnatpriserna skiljer sig från nypriset. Men resonemanget att det inte går att jämföra priset på gamla länkar med priset på nya förstår jag inte.

Haha, nää det trodde jag verkligen inte! Jag vet att begagnatpriserna skiljer sig från nypriset. Men resonemanget att det inte går att jämföra priset på gamla länkar med priset på nya förstår jag inte.

Oklart om du inte förstår eller inte vill förstå.
Men även om länken varit 100% i nyskick så hade inte Kaplans värderat länken til 12500:-, så nej, skicket spelar ingen roll.

TS ifrågasatte Kaplans värdering om 4000:- per länk när det skulle kosta 25 000:- att köpa nya från AD. Jag menade då att man inte kan jämföra nypriset i förhållande till marknadspriset på en begagnad länk. Då det är väldigt mycket lägre av redan förklarade skäl.

Du får gärna fortsätta att inte förstå, men jag kan nog tyvärr inte förklara saken tydligare än så här.

Vetskap om att jag har klockor: Detta är jag helt med på och har tillsett att ha klockor och andra värdesaker på annan ort, åtminstone under en period.

Håller helt med om att den stora förlusten är att bli av med fullset, trots att jag är en ekorre som samlar på mig saker och aldrig sålt en klocka så far. Hoppas och håller tummarna för att Omega kan hjälpa mig med nytt cert på AT som var under garanti iom att polisanmälan och försäkringsbeslut finns att det blivit stulet + att AD har affär och transaktion bekräftad från deras sida.

Skicket på länkarna var Kaplans medvetna om i värderingen, och det fanns väl dokumenterad med relativt nytagna bilder och beskrivning av skick (kanske inte det tar någon hänsyn till då den kommer ifrån mig). Just AT:n grämer jag mig för då jag använt länken max ett par veckor men annars haft gummiband på så den var i skick så gott som ny. Jag har förgäves försökt att hitta någon svensk annons på en beg länk till AT av samma generation men inte hittat en enda på tratten eller KS. Så just den verkar vara svår att återanskaffa i riket.

Jag har bett mitt FB om hjälp att via dem/Kaplans återanskaffa länkarna istället för att få kontant ersättning med hänvisning till att Kaplans handlar mycket med ur och tillbehör och uppenbarligen är betrodda värderare enligt mitt FB. Håller tummarna för att de nappar på mitt förslag.

Tillbaka
Topp