• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Försäljarnas egna "servicearbeten"

Sond

Patek
Det verkar som att det inte är ovanligt(?) att det kan uppstå behov av service på klockor där säljare har egna urmakare som sägs ha servat klockan innan försäljning. Tror ni att de helt enkelt bluffar? De gör ingen service och tar smällen om det upptäcks? Oftast kanske det inte upptäcks förrän efter något/ra år och då tar inte säljaren ansvar. Eller finns det en fara i att de bara rengör och oljar utan att checka verket? Fast de säger att uret servats?

Och hur stort värde ska man sätta på att en klocka inte är servad utan "bara" rengjord och oljad? Har det något värde?

Några tankar från begagnatjakten..:)
 

max

Dancing Queen
Talar vi dyrare klockor så skulle jag inte ge ett rött lingon för en service utan servicegaranti och papper på jobbet.
Vanligtvis står det att den är genomgången av deras egen urmakare, vilket säkert kan variera mellan olika säljare men generellt ser jag det som att någon gjort en funktionskontroll och förhoppningsvis kollat gången.

Detta är ju endast för en första gallring dock, det skiljer sig ju självklart mellan olika säljare och när du finner ett intressant objekt så bör ju frågan ställas innan köp så att ni är överens. Begär alltid ett "kvitto" eller intyg på servicen om de säger sig ha utfört den, nekar de dig ett sådant papper så skulle jag se det som att klockan är oservad.
 

Roxen

Cartier
Finns inget serviceintyg kan klockan heller inte anses servad, ett sådant intyg "tappar" ingen bort. Dessutom, sker oljning/packbyten etcetera hos icke auktoriserad urmakare (vid dyrare ur) skulle i varje fall jag snarare se det som något negativt...
 

JayJay

Rolex
Ja jag tror att det många gånger rör sig om en ren chansning från säljaren. Oftast går den nog också hem eftersom köparen har svårt att se/bevisa att klockan inte blivit servad. Detta är dock bara en magkänsla från min sida. Kan säljaren inte uppvisa papper så bör man som köpare inte räkna med det när man för sig själv värderar vad objektet är värt.
 

Sond

Patek
Hur ser ni på rengjord och oljad? Har det något värde? För egen del värderar jag det i kronor till 0. Men jag gillar att det är gjort. Som det är tänkt ska väl urverket vara nedplockat och rengjort och sedan oljat. Det är ju ändå ingen nackdel och kan kanske betyda att det håller lite längre tills service behövs. Eller?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Hur ser ni på rengjord och oljad? Har det något värde? För egen del värderar jag det i kronor till 0. Men jag gillar att det är gjort. Som det är tänkt ska väl urverket vara nedplockat och rengjort och sedan oljat. Det är ju ändå ingen nackdel och kan kanske betyda att det håller lite längre tills service behövs. Eller?

Problemet är väl att det aldrig händer. Tror faktiskt att de flesta luras om de inte presenterar intyg. Det har blivit ett accepterat beteende av handlarna och de som blir lurade och upptäcker det är nöjda och håller käften om de får det åtgärdat. Skulle alla förutsättningslöst alltid hänga ut dessa skojare så skulle detta bedrägeri upphöra..
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Om klockan tickar och går så säger de "genomgången". Nio av tio gånger går den hyfsat bra något år och köparen reagerar inte. Den tionde gången blir det skit och de tar tillbaka den och får fixa den. Även om det inte ser jättebra ut så tjänar de ändå in kostnaden de nio gånger som köparen sitter nöjd i båten.

Jag utgår alltid ifrån att betala service på en beggad klocka. Är enklast så och man slipper besvikelsen senare. Se dessa uttalanden som säljsnack om de inte har kvitton från en auktoriserad, välkänd urmakare.
 

Sond

Patek
Om klockan tickar och går så säger de "genomgången". Nio av tio gånger går den hyfsat bra något år och köparen reagerar inte. Den tionde gången blir det skit och de tar tillbaka den och får fixa den. Även om det inte ser jättebra ut så tjänar de ändå in kostnaden de nio gånger som köparen sitter nöjd i båten.

Jag utgår alltid ifrån att betala service på en beggad klocka. Är enklast så och man slipper besvikelsen senare. Se dessa uttalanden som säljsnack om de inte har kvitton från en auktoriserad, välkänd urmakare.
Det är så jag också tänker. Men hoppas ändå det finns några ärliga därute så att några får ett rengjort och oljat verk..:)
 

Weberg

Audemars
Frågan är ju också vilken olja de använt. Det kan ju vara av stor vikt när det gäller vissa modeller. Många säljare nöjer sig med att putsa upp klockan och tycker sedan att den är "servad och genomgången". Värsta sorten är de som byter glaset eller nån annan mindre del till en från eftermarkanden, utan att nämna detta. Inte helt lätt att upptäcka alla gånger, och när man sedan ska sälja den vidare kan det bli en dyrköpt erfarenhet...
 
Topp