• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Förslag på dykare med kronan kl 4

xBjörne

Rolex
2-Faktor
Armida a1 ser ju löjligt stor ut.
image.jpg

Ser löjligt grym ut*
 
Tackar för den, fick samtidigt se en bra bild på hur stor klockan är på armen, tack för den med..

Då finns det lite att göra och leta efter. Kul med något man kan byta ut efter ett tag om man tröttnar.

Nemas. Visst, det är lite projekt att byta insert, dock är det ju trevligt att möjligheten finns, att det finns många olika tweaks att göra (om man nu gillar det) samt att klockan ligger i den prisklassen att det känns okej att göra lite ingrepp om du förstår vad jag menar?

Jaja, god jaktlycka. Hoppas du blir nöjd i slutändan, det är det som är viktigast.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Att ha kronan kl 8 gör att du helt slipper problemet med skav på handen. Prova en Citizen Promaster. Fick hem en igår och den är väldigt bekväm.
citizen.jpg
Då har du fyra papp kvar att köpa roliga vintageklockor eller smågodis för:)
 
Nemas. Visst, det är lite projekt att byta insert, dock är det ju trevligt att möjligheten finns, att det finns många olika tweaks att göra (om man nu gillar det) samt att klockan ligger i den prisklassen att det känns okej att göra lite ingrepp om du förstår vad jag menar?

Jaja, god jaktlycka. Hoppas du blir nöjd i slutändan, det är det som är viktigast.


Lite pill har jag inte backat för innan, håller med om att klockan ligger i prisklassen att det inte gör något om det skulle skita sig. Inte roligt förstås, men man behöver inte ligga sömnlös i alla fall..
 

Tackar för den, tycker inte riktigt den blå gifter sig med svart gummi. Så då var det löst.
Det är egentligen helt otroligt vad information det finns bara man frågar om den!
 
Att ha kronan kl 8 gör att du helt slipper problemet med skav på handen. Prova en Citizen Promaster. Fick hem en igår och den är väldigt bekväm.
citizen.jpg
Då har du fyra papp kvar att köpa roliga vintageklockor eller smågodis för:)


Men va f..n, inte en till att kolla på, jag som nästan hade bestämt mig...;)
Eftersom jag är en redig rookie, hur står sig Citizen i kvalite mot Seiko?
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Vem har sagt att det ska va lätt :)
Drog igång en liknande tråd angående val av dykare/beater ( trådn nr 598 av 2479 i samma ämne...) Meningarna gick isär å många lade sin röst på Seiko. Själv gillade jag Citizen mer och skaffade för säkerhetsskull två. En Aqualand och en Promaster. IMO ger promasteren sjukt mkt "bang for the buck"! Finns för 800-900 ny på creation watches dessutom är det väldigt skönt med kronan kl 8. Här tråden så får du se vad folk tycker:

https://klocksnack.se/threads/vilke...0-eller-seiko-skx007.23514/page-3#post-525038

Lycka till och prova runt lite innan du bestämmer dig. Eller köp flera :) Å här är min på Nato och med utbytt tavla och visare:
image.jpg
 
Vem har sagt att det ska va lätt :)
Drog igång en liknande tråd angående val av dykare/beater ( trådn nr 598 av 2479 i samma ämne...) Meningarna gick isär å många lade sin röst på Seiko. Själv gillade jag Citizen mer och skaffade för säkerhetsskull två. En Aqualand och en Promaster. IMO ger promasteren sjukt mkt "bang for the buck"! Finns för 800-900 ny på creation watches dessutom är det väldigt skönt med kronan kl 8. Här tråden så får du se vad folk tycker:

https://klocksnack.se/threads/vilken-är-bäst-citizen-promaster-ny0040-eller-seiko-skx007.23514/page-3#post-525038

Lycka till och prova runt lite innan du bestämmer dig. Eller köp flera :) Å här är min på Nato och med utbytt tavla och visare:
image.jpg

Tack för den, ska kolla in tråden.

Kollade lite snabbt på creation watches och dom ligger ju väldigt bra i pris. Får bli en sommarpresent därifrån till mig tror jag bestämt. Vilken återstår att se...:)
 
Ni som vet mer om Seikos SKX:er.

Varför är dom som det står Made in Japan dyrare, är det för att dom just är tillverkade i Japan och dom andra är licenstillverkade?
 

Rivalen

Rolex
Nämnts tidigare och ligger runt 6k ny. 300m, men dyker du inte till vardags så kan du välja 12 timmars vridring och få fattigmans-GMT om det skulle vara av värde.

8974-gmt-a1.2-4zu1.jpg
 

Hubbatix

Cartier
Slänger in ytterligare en röst för Sumon. Min blev ett kul moddprojekt! Glas, insert, tavla och visare är bytta.

 
Nämnts tidigare och ligger runt 6k ny. 300m, men dyker du inte till vardags så kan du välja 12 timmars vridring och få fattigmans-GMT om det skulle vara av värde.

8974-gmt-a1.2-4zu1.jpg

Ska definitivt kolla upp den innan jag bestämmer mig.
Det hör börjar bli riktigt roligt, plöjt ner betydligt många mer timmar än vad jag först trodde var möjligt....:-D
 

Hubbatix

Cartier
Börjar fundera på hur svårt det är att modda uren, är det något man kan ge sig på som amatör?
Det verkar rätt trevligt att kunna.

Ptja, jag är ju en amatör i allra högsta grad och jag klarade av det... Men nog har jag testskruvat i en del billigare klockor innan. Det knepigaste var nog att få tavlan att sitta rakt, den är ju inte gjord för det verket som sitter i Sumon.

Skickat från min HTC One via Tapatalk
 
Ptja, jag är ju en amatör i allra högsta grad och jag klarade av det... Men nog har jag testskruvat i en del billigare klockor innan. Det knepigaste var nog att få tavlan att sitta rakt, den är ju inte gjord för det verket som sitter i Sumon.

Skickat från min HTC One via Tapatalk


Tror minsann det öppnades för en ny hobby, helvete vad roligt rent ut sagt....
Bytt lite mikrofoner, digitizers, osv på mobiltelefoner så pillandet har jag nog koll på, bara inte hur man
ska pilla. Men jag antar att det finns en uppsjö av det på tuben?

Vad för verktyg behöver man? Är det lätt att hitta delar, tex nya tavlor, osv, eller det kanske finns en forumdel här som är
dedikerad till sånt?
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Tror minsann det öppnades för en ny hobby, helvete vad roligt rent ut sagt....
Bytt lite mikrofoner, digitizers, osv på mobiltelefoner så pillandet har jag nog koll på, bara inte hur man
ska pilla. Men jag antar att det finns en uppsjö av det på tuben?

Vad för verktyg behöver man? Är det lätt att hitta delar, tex nya tavlor, osv, eller det kanske finns en forumdel här som är
dedikerad till sånt?

Startpaket för en nybörjare, heter en tråd i Hemslöjdsavdelningen! Där hänger ett gäng hängivna och skickliga klockfixare som frestar oss andra att börja rota inuti klockor. Byta visare å tavlor till japanska dykare är i stort å det finns mängder av sajter som säljer sakerna. Börja kolla på yobokies som säljer tavlor, visare å länkar. Sen är det bara börja beställa klockor å delar på nätet som en vettvilling:)
 
Startpaket för en nybörjare, heter en tråd i Hemslöjdsavdelningen! Där hänger ett gäng hängivna och skickliga klockfixare som frestar oss andra att börja rota inuti klockor. Byta visare å tavlor till japanska dykare är i stort å det finns mängder av sajter som säljer sakerna. Börja kolla på yobokies som säljer tavlor, visare å länkar. Sen är det bara börja beställa klockor å delar på nätet som en vettvilling:)

Tackar, beger mig genast dit...:)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det finns ju massor av mod-trådar i hemslöjdsdelen. Jag har skrivit en där tvekan och visarbyte på en skx beskrivs. Sen finns det ju en miljard olika delar att välja på med Seiko vilket är extra kul.
 
Det finns ju massor av mod-trådar i hemslöjdsdelen. Jag har skrivit en där tvekan och visarbyte på en skx beskrivs. Sen finns det ju en miljard olika delar att välja på med Seiko vilket är extra kul.

Det var nästa fråga, vilket ur som man skulle börja med men det finns nog i hemslöjdsdelen.
Ska kolla in din tråd, den verkar högintressant.
 
Hallå igen,

letar fortfarande även om jag har fingret på köpknappen för en Seiko SKX009, men....
Snubblade in på den här, en Obris Morgan Explorer, någon med erfarenhet från Obris som kan säga något om klockan?
obris-morgan-explorer-8k.jpg
 
Topp