• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Förslag på en 38mm fältklocka/toolwatch

AlphaOmega

Breitling
Hej!
Jag är i "stort behov" av en tålig fältklocka och ska använda den som "uteklocka" då jag ofta fiskar, fjällvandrar, paddlar kanot/kajak och rent allmänt lever rövare i skogen. Den ska vara stryk- och vattentålig och får gärna ha lume/tritium-ljus, men det är inget måste.
Kvartsur känns mest stabilt men jag är inte omöjlig på den punkten heller.

Har tittat mest på Hamilton Khaki och CWC G10 - båda i kvartsversion. Marathon verkar intressant men de är lite väl "tacti-cool" kanske. Jag skulle gärna använda klockan till vardags om jag känner mig lite extra casual sådär och vill helst inte se ut som en vatican-ninja-assasin eller attackdykare i ryska elitförband. Seiko alpinist sarb017 har jag en ganska oblyg bildsökningshistorik på men den känns lite för fin för att dunka runt i kanoten. jag skulle bara bli onödigt varsam med den på armen...

Ser fram emot en lång relation med klockan (som i slutet av livet ska se ut som något Indiana Jones haft med sig på samtliga äventyr :)

Tar tacksamt emot förslag utifrån dessa kriterier:
Storlek 38mm (jag har äkta ballerina-armar)
Pris: under 3 000 kr
Vattentålig (inga dykspecar är nödvändiga)
Stöttålig
Stil: "smart-casual" med soldatinslag typ hamilton khaki

Tänk såhär: till vardags har jag en lite skör och vacker omega seamaster från -67 :pompus: och den här fältklockan ska liksom komplettera och vara på andra sidan skalan: the no fuzz beater-watch :blackeye:
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Hamilton Khahi Field?
38mm.

Edit: Haha, läste inte hela inlägget. Du hade visst redan kollat på Hamilton.
h70455533.png
 
En moddad standardvostok ligger på 38mm, stryktålig som ett as och kostar under tusenlappen. 200 m WR och distinkt militärkänsla. Går att få i en mängd olika modeller. Här är en av mina som jag spöade skiten ur i somras utan problem.
bl%C3%A5is-jpg.579258
 

ekan76

Omega
C75AC313-047F-49CC-9494-3FCBA5F97347.jpeg
Jag skulle kika lite på Bertucci om jag var i dina kläder. Tålig och rejäl, men funkar även på jobbet. Här är min 40mm i stål.
 

Rizzie

Patek
2-Faktor
Jag har tidigare haft en Momentum Steelix. Den kunde man spöa rätt bra utan några som helst bekymmer och är billig dessutom :)

Edit: allt blir roligare med en bild.
23515736_10155698235326438_1327784564_n.jpg
 

Rulle

Audemars
2-Faktor
Har du kollat på den mekaniska versionen av khaki field?

Annars kan jag bara rekomendera den vanliga khakin!
Den är perfekt !
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Two-Solars.png

Solcellskvarts känns som en vettig grej i sammanhanget.
Citizen BM8180-03E
Seiko SNE095P2

Citizen bör vara perfekt med 37 mm och rätt tunn.
Tyvärr går Seikon lite utanför med sina 40 mm.

Du kan säkert få in båda två inom budget dessutom. :)
 

AlphaOmega

Breitling
Fina svar - tack snälla! Nu har jag börjat fascineras av Seiko ännu mer. Både SARBen ,5:an och SNE-modellen känns ju faktiskt perfekta
 
Topp