• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Förslag på grejer att polera med

Köpte precis en submariner blå som i annonsen stod som kanonskick. Fick hem den och hela länken var matt av harilines. Hade cape cod som jag i princip fick bort det mesta med och en speciell filtduk man kan återställa borstad stål med så klockan är nu fint skick.

Men vad mer kan man använda för att tex få ännu bättre finnish på ytor mm??

Har tyvärr inga före bilder. Blev så förbannad så jag panikpolerad i 1.5h. fortfarande är det tunna tunna hairlines spec på gulddelen för det känns som jag intebfprbtill det bättre med cape cod ens. Därav jag ville veta om det fanns ännu bättre grejjer

Litta bilder. Tyvärr har jag gipsad arm så kan inte ha den på rätt arm.

Bilagor

• DSC_0036.JPG
    DSC_0036.JPG
    646.9 KB · Visningar: 25
  • DSC_0035.JPG
    DSC_0035.JPG
    626.5 KB · Visningar: 25
  • DSC_0034.JPG
    DSC_0034.JPG
    768.5 KB · Visningar: 26
  • DSC_0033.JPG
    DSC_0033.JPG
    692.2 KB · Visningar: 26
  • DSC_0032.JPG
    DSC_0032.JPG
    661.5 KB · Visningar: 27
  • DSC_0029.JPG
    DSC_0029.JPG
    1.9 MB · Visningar: 26
Ser ju knappt använd ut. sluta misshandla knappt använda klockor.
Eller är det efter-foton?

Ja jag vet. Har en bretiling med spegelyta fast stål. Samma där. Och guld är ännu mjukare. Men det ska vara jag som repar den och ingen annan 😉
Hur såg den ut på bilderna du fick av säljaren? Nu vet jag inte vad du gav eller hur överenskommelsen ang skick var med säljaren. Men om du köper en på annons så får du nog räkna med lite hairlines. 🤷🏻‍♂️
Att hoppas på att endast själv göra hairlines på en använd är imo (tyvärr) lite optimistiskt.

Tycker den ser OK ut. Och som andra sagt släpp det komplettera med egna. Eller sälj den.

Har tyvärr inga före bilder. Blev så förbannad så jag panikpolerad i 1.5h. fortfarande är det tunna tunna hairlines spec på gulddelen för det känns som jag intebfprbtill det bättre med cape cod ens. Därav jag ville veta om det fanns ännu bättre grejjer
Med Cape Cod kan du främst polera ytan, dvs göra den blank. Vill du snarare bearbeta ytan, alltså ta bort repor, är Cape Cod inte rätt verktyg.
Visst, någon kommer att säga att det är ett slipmedel och att det visst avlägsnar material, vilket är det du behöver göra. Men det är lite som att börja med 1200 slippapper på något du har spacklat, när du borde börja med 180 eller grövre.
Ska du få bort det du kallar hairlines, på spännets sida ser jag t ex repor, behöver man kraftigare doningar än Cape Cod. Men det kommer att leda till att man får ta bort material, vilket många här på forumet inte kommer att förespråka.
Men om du ändå vill det, avbryt dina försök och vänd dig till någon som har erfarenhet och rätt verktyg. Du lär inte bli nöjd med ditt resultat skulle jag tro, och att labba på en tvåtonsRolex känns snarast dumdristigt.

Jag är faktiskt nöjd med resultatet som jag fick fram nu. Både den borstade delen och den blanka gulddelen. Visst fick jag inte bort allt men det är många ggr bättre än innan. Var mest nyfiken om det fanns ngt annat välkänt medel som cape cod som folk använder men som är i princip lika skonsam

Kolla med @Freddzon , hans stålpolare fixar sånt varje dag om jag minns rät år

Kolla med @Freddzon , hans stålpolare fixar sånt varje dag om jag minns rätt
Måste säga att jag är rätt avundsjuk på dig alltså. Måste va jävligt skönt o problemfritt att vara så naiv som du verkar vara iom att du fantiserat ihop på nåt vrickat sätt att enbart en urmakare vet hur man polerar rostfritt 😘

Måste säga att jag är rätt avundsjuk på dig alltså. Måste va jävligt skönt o problemfritt att vara så naiv som du verkar vara iom att du fantiserat ihop på nåt vrickat sätt att enbart en urmakare vet hur man polerar rostfritt 😘
Jag sa ju att det inte bara var urmakare som fixade det?
Tro mig, Som utbildad industriarbetare och fd svetsare av just rostfritt så kan jag lova dig att iprincip vilket företag som helst som håller på med rostfritt kan slipa din länk så den ser ny ut, Lite naivt att tro att bara urmakare skulle kunna göra det och inte metallarbetare som arbetar med rostfritt och just polerar rostfritt dagligen :).

Lämnade in en äldre omegalänk på ett ställe i södra sthlm för 2-3 år sedan som slipar mkt knivar utöver legotillverkning, Sa att jag skulle gå o köpa dom en varsin pizza på pizzerian brevid om dom kunde polera den o nåt roligt till fikarasten. Länken såg ny ut när jag hämtade ut den sen vid lunch o det kostade mig 2 pizzor + läsk o bea, 2 semlor och En back läsk som jag hade i bilen för ett bra utfört jobb så dryga 350:- typ.

Skulle du däremot be dom polera boetten o plocka isär klockan så hade det ju varit nåt annat :).

Tillbaka
Topp