• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Förslag på köp - Budget ~ 10k

Aanta

Omega
2-Faktor
Hydron är grym!
image.jpeg
Ja, riktigt riktigt fin är den. Vad får man ge för en sån i fint begagnat skick?
 

Mvnordlander

Cartier
Jag hade 10k i budget förra sommaren och köpte mig en Sinn 104 StSa. Supernöjd. Tänkte dock sälja min till sommaren och köpa en Tudor Black Bay.
 

Gurgel

Cartier
Jag befinner mig i liknande situation, dock med ett absolut tak på 10.000:-. Har tittat på samtliga klockor som nämnts i tråden, men tror mig ha fastnat vid Sinn 104 st sa, vilken med nöd och näppe faller inom min budget. Utöver Sinnen' skulle jag nog titta på Squale 1521.

DSC_0451_zps89121094.jpg
244023d1304882821-squale-1521-026-a-professional-p1010195.jpg
Det är bra alternativ. Tycker Sinn är kul.
 

Aanta

Omega
2-Faktor
Spring ner till Ahléns på norr och kika på lite Oris. Han har ju även SS och certina mm, kan vara så att det finns några omegor kvar om du frågar snällt! Sköna gubbar som jobbar där som gillar att snacka!
Jag var nyss där och provade en Oris aquis. Den kändes väldigt bra på handleden får jag faktiskt medge...

Provade även en Certina DS Action som kändes helt okej, men gillar nog nästan PRS 200 bättre då. Har dock fått för mig att en Hydroconquest är en klocka för mig. Behöver hitta någonstans att prova en... Fanns inte möjlighet i Örebro verkar det som.
 
Senast ändrad:

Aanta

Omega
2-Faktor
Jag undrar lite om det här med service. Förstått att man kan behöva hosta upp en hel del för service av mekaniska ur. För mig handlar det mer om utsida än insida, även om jag helst vill ha mekaniskt (mest för att det flyter på så snygg) tänker jag att det funkar med quartz då jag inte är någon klockfantast som lägger större vikt vid innehåll, historia osv. Jag tänker om man väljer en billigare mekanisk, åker man på lika hög servicekostnad eller beror den höga kostnaden till stor del på klockan/märket?

Ursäkta alla 1000 frågor men killen på Ahléns gjorde affärer (troligtvis med någon medlem här) så besparade honom besväret med alla frågor.
 
Senast ändrad:

Hallis

Panerai
2-Faktor
Jag undrar lite om det här med service. Förstått att man kan behöva hosta upp en hel del för service av mekaniska ur. För mig handlar det mer om utsida än insida, även om jag helst vill ha mekaniskt (mest för att det flyter på så snygg) tänker jag att det funkar med quartz då jag inte är någon klockfantast som lägger större vikt vid innehåll, historia osv. Jag tänker om man väljer en billigare mekanisk, åker man på lika hög servicekostnad eller beror den höga kostnaden till stor del på klockan/märket?

Ursäkta alla 1000 frågor men killen på Ahléns gjorde affärer (troligtvis med någon medlem här) så besparade honom besväret med alla frågor.

Mekaniska ur brukar ha ett serviceintervall på ca 4-5 år. Jag brukar räkna med minst 4k för en helservice, tyvärr brukar även de billigare uren kosta detta. Kostnaden beror ofta på vilken urmakare som gör den och huruvida denne är AD eller inte. Små oberoende urmakare kan vara lite billigare!
 

Aanta

Omega
2-Faktor
Mekaniska ur brukar ha ett serviceintervall på ca 4-5 år. Jag brukar räkna med minst 4k för en helservice, tyvärr brukar även de billigare uren kosta detta. Kostnaden beror ofta på vilken urmakare som gör den och huruvida denne är AD eller inte. Små oberoende urmakare kan vara lite billigare!
Tack för svar. Det behöver jag ju såklart ta hänsyn till och ha i beräkningen. Får se hur jag resonerar efter jag nyktrat till. Brukar bli lite maniskt när nya roliga inköp ska göras, men det släpper efter några dagar :p Får försöka intala mig att jag faktiskt inte måste ha en SMP för att jag råkar gilla James Bond. Är ju inte så att vi har så mycket annat gemensamt...
 

Henkesm

Omega
Den "nya" Hydron är schysst. Den har ett L619 verk baserat på ETA 2892, jämnfört med L633 på den gamla modellen, baserat på 2824.
Borstadlänk jämfört med mittpolering på den gamla modellen.
Och lite mer subtil tavla, en självklar vinnare för "most bang for the buck" helt klart:).
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    65.3 KB · Visningar: 134

Axman

Breitling
Har du någon länk med bild? Googlade lite snabbt och fick väldigt olika modeller/utseenden.

De jag tycker är snyggast är om man har dem på ett natoband, men de är givetvis efter eget tycke och smak. Tag heuer professional 200 m alt 1000 m är de du ska söka efter om du gillar dom. De har precis börjat vända och bli något som börjar öka i pris. En bra instegsmodell kanske?
 

Bilagor

  • IMG_0043.jpg
    IMG_0043.jpg
    140.4 KB · Visningar: 136
  • mCs2BuuwHj2k0v3Y4p4Ggrw.jpg
    mCs2BuuwHj2k0v3Y4p4Ggrw.jpg
    8.9 KB · Visningar: 114
  • m-dUowwXq3tHofxKUulwmUA.jpg
    m-dUowwXq3tHofxKUulwmUA.jpg
    16.7 KB · Visningar: 117
  • 38c82a43ecac302407fe459346973b58.jpg
    38c82a43ecac302407fe459346973b58.jpg
    55.6 KB · Visningar: 115
  • vintage-heuer-for-sale.gif
    vintage-heuer-for-sale.gif
    221.3 KB · Visningar: 109

Henkesm

Omega

Guden

Cartier
Hej!
Jag ska köpa ny klocka och hade från början tänkt en Tissot PRS 200, men hamnade här och det ena ledde till det andra... Funderar nu starkt på att köpa en begagnad "finare" modell utan att mellanlanda med ovanstående Tissot.

Min budget kan tänkas vara cirka 10 000 kr. Vore trevligt att inte hamna så högt, men kan även tänka mig gå över budget för rätt klocka. Jag håller på att försöka sätta mig in i vad jag som köpare behöver tänkte på men skulle uppskatta lite hjälp att identifiera trevliga klockor i denna prisklass.

Jag har spanat in följande klockor hittills (samtliga med blå urtavla och 41 mm):
Tag Heuer Aquaracer - Provade den häromdagen och blev väldigt förtjust.
Omega Seamaster Proffesional 300 m - förhandsfavorit, dock varken sett eller testat någon irl. Förstått att jag behöver hosta upp lite mer för ett fint exemplar...
Longines HydroConquest - Ser väldigt trevlig ut för sitt pris.
Oris Aquis - Nej, den tilltalar mig inte tillräckligt mycket för det ska bli aktuellt med köp.

Har ni andra förslag? Är mina förslag på modeller rimliga sett till min budget?

Tacksam för lite tips och råd.
/Anders

Sinn 556 - då blir du dessutom första ägaren!

Det finns både nya och beggade Sinn 556 för under 10 k på Chrono24. En mycket trevlig klocka för pengen om du frågar mig.

67f44316953b5ad82e37988d753e35ec.jpg

Jag som många andra, rekommenderar starkt att du drar förbi någon butik som har Sinn inne så att du kan klämma och känna. :)
Hade fastnat helt för Sinn 556 ett tag, tills jag gick till en AD och klämde.. Länken kändes oerhört plastig och rasslig (IMO). Tänkte sedan komplettera med ett gummi till den, fast ju mer jag försökte övertala mig själv så kände jag att klockan var på gränsen till för liten - blev inget köp.
 

Guden

Cartier
Omega 2264.50. Grymt snygg och bekväm IMHO. Quartz. Köpte min beg för ca 2 år sedan för en bit under 10k. Finns även med blå tavla, kallas då "Electric Blue".
om15.jpg


om06.jpg
Ahaapp.. Där hittade jag min sommarklocka.
Tack! :)

Edit: Men va i helv* billigaste i EU ligger på 1800EUR. Har de verkligen gått upp så mycket i pris?
 
Senast ändrad:

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Tack för era svar. Jag var förbi de klockaffärer jag såg i centrala Örebro under gårdagen, men det var rätt skralt utbud. Har dock hittat ytterligare en klockaffär som ska ha en del av ovanstående märken så jag hoppas få testa någon av modellerna imorgon.

Ungefär hur mycket landar man på för en schysst SMP som inte behöver genomgå service kort efter inköp?
Får man fråga vilka butiker du varit på och vilken det är du ska besöka? Är Örebroare själv.
Gå in på Ahlens ur och kika lite. Dom har Oris så du kan testa dom i verkligheten. Hade aldrig riktigt fastnat för Oris innan jag var in och testade en på armen :)
Edit: Var tvåa på bollen med Ahléns
 
Senast ändrad:
Topp