• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Förslag på klassiskt utseende

Hej!
Min första tråd här på forumet som jag varit lurker på under lång tid nu.

En vän till mig har en son fyller 18 nu i juli.
Eftersom jag i deras ögon är en "klock***" har jag fått äran att kolla ut klockor mellan 2500 - 3000:- . Det jag har att gå på är att han precis nyligen börjat vilja ha en klocka, gärna något som ungdomarna gillar idag, t.ex. i "Gant-stil", Quartz eller auto kvittar, det ska vara läderband. Har ni några förslag i den prisklassen?
Tänker att andra åsikter är bra så jag inte bara utgår ifrån mina egna.

Tack på förhand.

certina!

tex deras ds podium är en riktigt trevlig sportdressare som funkar till allt!

det tar i att säga detta men är man ingen nörd så är det nog lättast att bara köpa en quartz i den prisklassen!

Hej!

Eftersom jag i deras ögon är en "klock***" har jag fått äran att kolla ut klockor mellan 2500 - 3000:- . Det jag har att gå på är att han precis nyligen börjat vilja ha en klocka, gärna något som ungdomarna gillar idag, t.ex. i "Gant-stil", Quartz eller auto kvittar, det ska vara läderband. Har ni några förslag i den prisklassen?

Tack på förhand.
En billig Certina eller Tissot ryms i budget. Utmärkt val. Annars en Seiko cocktail kanske?
Edit. Roligare med bild
Screenshot_20180707-133038~2.png
edit 2: köp på länk. Köp till ett band.

Hade en Certina med kvartsverk i många år som jag var rysligt nöjd med. Borde ligga rätt i pris och är objektivt en riktigt schysst schweizisk klocka. Att köps en automatisk klocka till en 18-åring utan intresse är kanske inte lika schysst som vi tänker, det är inte alla som gillar tanken på servicekostnad, gångreserv, fluktuerande tidshållning osv.

Screenshot_20180707-133144_Samsung Internet.jpg

annars finns ju även ds podium som kronograf dock så börjar dessa runt 3500 i quartz utförande!
certina_ds_podium_chronograph_with_precidrivetm_c034.417.16.jpg
3693_c0016391104700_midres_11353.jpg

tycker ärligt att detta är en schysst första klocka!
har den sportiga feelingen man får av en aqua terra och kronograferna har rätt snygga pushers dessutom!

köp en som är lagom i storleken så kan han ha den i många år...

köper man för stort så kan man tröttna rätt fort sen beror allt på hur stora handleder man har!

en ds podium ligger runt 39-40(iallafall dom vanliga trehandarna) och det är en storlek aom kommer funka länge!

Screenshot_20180707-133144_Samsung Internet.jpg

annars finns ju även ds podium som kronograf dock så börjar dessa runt 3500 i quartz utförande!
certina_ds_podium_chronograph_with_precidrivetm_c034.417.16.jpg
3693_c0016391104700_midres_11353.jpg

tycker ärligt att detta är en schysst första klocka!
har den sportiga feelingen man får av en aqua terra och kronograferna har rätt snygga pushers dessutom!
Kronograferna tycker jag var huvudet på spiken på de få preferenser som angavs.

Även en klocka som kommer funka länge och när gant-polarna insett att deras klocka inte är något att ha så kommer de ångra att de inte valde något vettigare :)

Något utanför budget men inte mkt.

Tack för all feedback!
Går igenom allt successivt =)
Tänkte också att det är smartare att köpa läder vid sidan av då metall är dyrare.

Äsch, låt honom gå igenom samma fas som alla hans kompisar, köp det coola modemärket som alla hans kompisar har :) Är han som de flesta andra vill han ha samma märke som sin sociala grupp, inte något "KS-korrekt" val som bara gubbar (i en 18-årings ögon) och nördar (i en oinvigds ögon) förstår :) Här känner du ju honom såklart bäst, går han med eller mot strömmen i andra fall?

Rent instinktivt känns det som att en Orient bambino skulle funka riktigt bra, klassisk och ren stil med läderband + under budget. Kan det bli bättre? :D

• Like
Reactions: kmg
Äsch, låt honom gå igenom samma fas som alla hans kompisar, köp det coola modemärket som alla hans kompisar har :) Är han som de flesta andra vill han ha samma märke som sin sociala grupp, inte något "KS-korrekt" val som bara gubbar (i en 18-årings ögon) och nördar (i en oinvigds ögon) förstår :) Här känner du ju honom såklart bäst, går han med eller mot strömmen i andra fall?
Å andra sidan kan det bli lite extra kul om man får en klocka som inte alla andra har men som är toppenfin och av bra kvalité!

Å andra sidan kan det bli lite extra kul om man får en klocka som inte alla andra har men som är toppenfin och av bra kvalité!
KS:aren i mig håller såklart med dig :) Men i detta fall tänker jag:
Är målet att göra en standard-18-åring glad på sin födelsedag? Köp isf ungf samma klocka som hans kompisar/åldersgrupp har. De tycker att modeklockorna är snygga/rätt.
Är målet att sneaka in honom i träsket? ;) Köp en modeklocka ändå, men 1) var en sjysst cool farbror och 2) flasha din egen riktiga dinka varje gång du träffar honom. ;)

Tillbaka till OnT: om jag tvingas löpa hela linan ut på mitt eget råd så skulle jag säga (håll för öron och näsa nu, det här kanske inte alla klarar :D )
https://www.danielwellington.com/se/dw-watch-men-dapper-st-mawes-silver-38mm
dp38-stmawes-s_1.jpeg

Min polare har en sån. Läderbandet är riktigt fint. Den ser mycket mycket bättre ut i verkligheten än på bild. Om budgeten dalar ner mot 2k så är det här en klocka som jag tror att den aktuella målgruppen (gissning, återigen, jag känner såklart inte 18-åringen i fråga) kommer att tycka är snygg.

Så, då har man rekommenderat en DW på KS, allt anseende raserat, blir väl listad som bad guy i köp/sälj, forum-livet är över! ;)

Tillbaka till OnT: om jag tvingas löpa hela linan ut på mitt eget råd så skulle jag säga (håll för öron och näsa nu, det här kanske inte alla klarar :D )
https://www.danielwellington.com/se/dw-watch-men-dapper-st-mawes-silver-38mm
dp38-stmawes-s_1.jpeg

Min polare har en sån. Läderbandet är riktigt fint. Den ser mycket mycket bättre ut i verkligheten än på bild. Om budgeten dalar ner mot 2k så är det här en klocka som jag tror att den aktuella målgruppen (gissning, återigen, jag känner såklart inte 18-åringen i fråga) kommer att tycka är snygg.

Så, då har man rekommenderat en DW på KS, allt anseende raserat, blir väl listad som bad guy i köp/sälj, forum-livet är över! ;)
Jag har för mig att man bli bannad för livet när man rekommenderar DW. Får väl se när admin hittar detta :p

Kanske en Tissot Tradition T063.617.16.037.00 för typ 3400kr?
tissot-T063.617.16.037.00.jpg

Det närmaste Gant-dressare jag kunde komma givet budget hos webbhandeln som framgår av vattenstänpeln.

Edit: sorry, läste 2000-3500kr, men budget var 2500-3000, denna ligger över!

Senast ändrad:
Dan Henry modell 1970, 40mm i diameter. Har ett stabilt automatiskt Selkoverk i sig. Mycket klocka för pengarna och väldigt ovanlig. Mycket roligare än överpris satt skit från nått klädmärke.

Skulle säga automat över kvarts, man ska inte underskatta en svepande sekundvisare då det för icke insatta brukar betyda premium.

Skulle säga automat över kvarts, man ska inte underskatta en svepande sekundvisare då det för icke insatta brukar betyda premium.
This. Samt glasbaksida. Alla här gillar det inte, men om det gäller att glänsa lite så är det i den kretsen coolt med automatiskt urverk, glasbaksida och flytande sekundvisare.

Mitt tips är SARB035 (eller 033, svart tavla)
Kanske en tusenlapp mer men vafan. Det är en awesome klocka. Kommer på länk men är grym på läderband.

Safirglas, 38mm. 100m wr, 50h gångreserv, glasbaksida. osv. Grym(!) finish.

IMG_3591.JPG

IMG_3592.JPG

Hej!

Tack på förhand.
Taskig polare som låter dig välja, men med begränsad budget ;)
"Någon" tidigare nämnde DW, jag tycker i så fall att Knut Gadd är coolare med sin lite ovanliga boettform. Triwa har ju också några snygga modeller som borde passa en oinvigd 18 åring. Annars finns ju designer/budgetmärket i Swatchgroups portfölj CK (Calvin Klein) som billigt men ändå "Swiss made" alternativ. Om det är läder som gäller tycker jag absolut du ska gå på det. Ingen mening att köpa på länk bara för att... Samma klocka på länk vs läder brukar vara en tusenlapp dyrare, så i detta fall försakar du en del "klocka" för att få en länk han egentligen inte vill ha. Vissa klockor passar dessutom väldigt bra på länk, men inte med läder... Personligen tycker jag Tissot har många klockor i den prisnivån som är bra.
k01003-1.jpg

Knut Gadd har vi KS rabatt på :)
k4d221g6.jpg

Bara en av många under budget ifrån CK.
nest114-me021212.jpg

Triva låter dig välja armband när du är i butiken. Tror att alla är ifrån Tärnsjö...
t109.610.36.031.00.jpg

t063.610.36.037.00.jpg

Prisvärda ifrån Tissot i den populära "DW stilen"

Tillbaka
Topp