• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Förstår Rolex-service ingenting!?!

jhm

Panerai
Läste igår i det internationella Rolexforumet, att en Rolex som börjar forta sig markant, kan vara tecken på att den magnetiserats. Nu tror och hoppas jag såklart att TS urmakare redan kollat detta innan alla andra åtgärder sattes i verket, men ibland kan det vara så enkelt. :)
 

Bosse

Friends of KS
Läste igår i det internationella Rolexforumet, att en Rolex som börjar forta sig markant, kan vara tecken på att den magnetiserats. Nu tror och hoppas jag såklart att TS urmakare redan kollat detta innan alla andra åtgärder sattes i verket, men ibland kan det vara så enkelt. :)


Bör väl vara standard att kolla magnetisering, men lite lurigt är det, som tur finns grattis appar till I- ditt och dat, och en avmagnetiserings gronk fås på bukten för under 100 SEK och den fungerar.

Senast var det min fru`s Quartz(!) (Seiko SDBC023) som tappade 45 min på en dag, batteriet skall bytas 2017 så jag kollade den med appen och den var reellt magnetisk, en tur i "gronken" och nu går den på sekunden igen efter en vecka.

En Omega Speedmaster jag har solgt till en kollega började plötligt att gå för fort, efter avmagnetisering är den OK igen, men han använder den inte på jobbet nu mera efter han hittade orsaken, en dragprovare han använder dagligen.

//Bosse
 
  • Like
Reactions: jhm

Sten

Cartier
Läste igår i det internationella Rolexforumet, att en Rolex som börjar forta sig markant, kan vara tecken på att den magnetiserats. Nu tror och hoppas jag såklart att TS urmakare redan kollat detta innan alla andra åtgärder sattes i verket, men ibland kan det vara så enkelt. :)
Även detta är kollat och om det vore felet skulle det i så fall handla om betydligt mer än +15s.
 

Sten

Cartier
Nåja, länge sedan denna tråd var uppe. Har varit rätt inaktiv ett tag.
Den 1 april (ett samband?) hämtade jag ut klockan från en fullservice som min AD bjöd på. Urmakaren sade att han noggrant gått genom urverket OCH det han såg som kan ha orsakat gångavvikelsen var ett hack i den del som jag tror han kallade "fork pallet" (på bifogad bild syns delen "pallet"). Det var inget stort hack men det fanns dock där. har väl i så fall antagligen varit sedan den lämnat fabriken. Han bytte även ruckningsmekanismen på klockan (på min begäran). Något annat som kunde tyda på tidshållningsproblemen hittades inte.
Det har nu gått snart tre månader sedan jag hämtade ut klockan och sedan dess har den ständigt legat på ca +2,5-3s/dag. Helt okej med andra ord, urmakaren menade att jag kunde komma in och rucka den för mer exakthet en tid efter servicen då oljorna "lagt sig" i verket.
Man får väl anta att det var detta hack i "pallet" som orsakat problemen, ifall så inte vore fallet skulle nästa steg ha varit att skicka klockan till Rolex för en kontroll.

watch-escapement-and-gear-train.jpg
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Nåja, länge sedan denna tråd var uppe. Har varit rätt inaktiv ett tag.
Den 1 april (ett samband?) hämtade jag ut klockan från en fullservice som min AD bjöd på. Urmakaren sade att han noggrant gått genom urverket OCH det han såg som kan ha orsakat gångavvikelsen var ett hack i den del som jag tror han kallade "fork pallet" (på bifogad bild syns delen "pallet"). Det var inget stort hack men det fanns dock där. har väl i så fall antagligen varit sedan den lämnat fabriken. Han bytte även ruckningsmekanismen på klockan (på min begäran). Något annat som kunde tyda på tidshållningsproblemen hittades inte.
Det har nu gått snart tre månader sedan jag hämtade ut klockan och sedan dess har den ständigt legat på ca +2,5-3s/dag. Helt okej med andra ord, urmakaren menade att jag kunde komma in och rucka den för mer exakthet en tid efter servicen då oljorna "lagt sig" i verket.
Man får väl anta att det var detta hack i "pallet" som orsakat problemen, ifall så inte vore fallet skulle nästa steg ha varit att skicka klockan till Rolex för en kontroll.

watch-escapement-and-gear-train.jpg

Kul bild!
+2,5-3 sek/dag är i alla fall inom COSC.
Men, som någon sa redan, är tidavvikelserna beroende på klockans läge.
På nätterna brukar jag placera min rolle med glaset uppåt, så att verket saktar sig något (i alla fall på mina klockor)..
 
Alltså, jag vet inte riktigt vad du pratar om.
En HELSERVICE så ordnar man samtliga problem, då detta görs i 95% av alla fall på kostnadsförslag...
Att ruckningsmekanismen krånglat så pass mycket är jag tveksam till, då en Rolexcertifierad urmakare märker detta nästan direkt då spiralen alltid bör ses över vid service.
Mitt tips är att lämna den till en annan, förslagsvis mer kompetent, urmakare som får kika på det.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Alltså, jag vet inte riktigt vad du pratar om.
En HELSERVICE så ordnar man samtliga problem, då detta görs i 95% av alla fall på kostnadsförslag...
Att ruckningsmekanismen krånglat så pass mycket är jag tveksam till, då en Rolexcertifierad urmakare märker detta nästan direkt då spiralen alltid bör ses över vid service.
Mitt tips är att lämna den till en annan, förslagsvis mer kompetent, urmakare som får kika på det.
Med andra ord: Helservice innebär att en felaktig ruckningsmekanism byts ut.
 

tictac62

Cartier
Jag hade bett din AD att skicka klockan till Rolex i Schweiz och bett dom göra servicen. Dom har ju en egen service avdelning ed sina bästa service urmakare, och påpeka att du vill att dom byter balansen, och balanskloven på klockan, så är du sade!
 

Point Blank

Cartier
Skönt att det löste sig till slut men man tycker ju inte att det ska behövas så många turer innan det fixas. Åka fram och tillbaka till AD sjuhundraelva gånger tar ju också tid (pengar) och kraft.
 

Sten

Cartier
Alltså, jag vet inte riktigt vad du pratar om.
En HELSERVICE så ordnar man samtliga problem, då detta görs i 95% av alla fall på kostnadsförslag...
Att ruckningsmekanismen krånglat så pass mycket är jag tveksam till, då en Rolexcertifierad urmakare märker detta nästan direkt då spiralen alltid bör ses över vid service.
Mitt tips är att lämna den till en annan, förslagsvis mer kompetent, urmakare som får kika på det.
Läs tråden på nytt?? Rolex krävde att min AD skulle göra en helservice, det gjordes. Där byttes även ruckningsmekanismen på min begäran - det var dock inget fel på den.
 

PCB

Audemars
riktigt tråkigt ,när man köpt såpass fin klocka,
helt orimligt att du ska behöva springa hos urmakaren så många gånger
hade detta varit min klocka hade jag sålt den nu ,och aldrig mer tittat åt det märket igen,men sån är jag,,
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Kul att det löste sig, tror och hoppas du kommer slippa problem med den klockan i framtiden.

Något jag undrar över är vad för svagare fjäder urmakaren bytte ut någon av de första gångerna, Rolex har väl bara en specifik fjäder för varje kaliber?!
 

aleksi

Omega
Gick den fort när du hade dragit upp den med kronan? Eller gick den enbart fort när den gick icke uppskruvad?
 
Läs tråden på nytt?? Rolex krävde att min AD skulle göra en helservice, det gjordes. Där byttes även ruckningsmekanismen på min begäran - det var dock inget fel på den.

Läs MITT inlägg igen. Om samtliga saker som du sagt har gjorts så är det OMÖJLIGT att den fortfarande kan gå fel om detta utförts av en Rolex-certifierad urmakare.
Med andra ord, någon har inte skött sitt jobb ordentligt i något led. Om det är du som missuppfattat något som din AD sagt eller om det är AD:n som inte varit tydliga i sin informering eller om det är urmakaren själv som gjort ett dåligt jobb är i detta skede oklart.

Det är inte direkt boetten eller verkbotten som krånglar om du tror det... :banghead:
 

Sten

Cartier
Läs MITT inlägg igen. Om samtliga saker som du sagt har gjorts så är det OMÖJLIGT att den fortfarande kan gå fel om detta utförts av en Rolex-certifierad urmakare.
Med andra ord, någon har inte skött sitt jobb ordentligt i något led. Om det är du som missuppfattat något som din AD sagt eller om det är AD:n som inte varit tydliga i sin informering eller om det är urmakaren själv som gjort ett dåligt jobb är i detta skede oklart.

Det är inte direkt boetten eller verkbotten som krånglar om du tror det... :banghead:
Den går ju inte fel heller. Funkar perfekt efter servicen.
 

Sten

Cartier
Kul att det löste sig, tror och hoppas du kommer slippa problem med den klockan i framtiden.

Något jag undrar över är vad för svagare fjäder urmakaren bytte ut någon av de första gångerna, Rolex har väl bara en specifik fjäder för varje kaliber?!
Enligt urmakaren finns det faktiskt några olika fjädrar att välja mellan, så en fjäder passar tydligen inte till alla klockor av samma modell.
 

Sten

Cartier
riktigt tråkigt ,när man köpt såpass fin klocka,
helt orimligt att du ska behöva springa hos urmakaren så många gånger
hade detta varit min klocka hade jag sålt den nu ,och aldrig mer tittat åt det märket igen,men sån är jag,,
Det kan jag förstå. Tror dock jag behåller den ;) Om det var så "enkelt" som ett pyttelitet fabrikationsfel som nu åtgärdats så kommer jag nog forstättningsvis köpa :rolex: (om/då ekenomin tillåter):)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
@Echo Delta Du är verkligen inte så trevlig.

Hoppas du när du kommer ut i arbetslivet hamnar på en urbutik där du inte behöver ha kundkontakt, utan kan sköta ditt arbete (som du säkert är och kommer bli duktig på) i bakgrunden.
Eller så kan du ta ett djupt andetag och släppa ned axlarna och fundera på om det är fel på alla utom dig?
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Läs MITT inlägg igen. Om samtliga saker som du sagt har gjorts så är det OMÖJLIGT att den fortfarande kan gå fel om detta utförts av en Rolex-certifierad urmakare.
Med andra ord, någon har inte skött sitt jobb ordentligt i något led. Om det är du som missuppfattat något som din AD sagt eller om det är AD:n som inte varit tydliga i sin informering eller om det är urmakaren själv som gjort ett dåligt jobb är i detta skede oklart.

Det är inte direkt boetten eller verkbotten som krånglar om du tror det... :banghead:
Var kommer all denna uppdämda aggressivitet ifrån? Klockan är ju fixad och @Sten är nöjd. Borde inte du också vara det då?
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
@Echo Delta Du är verkligen inte så trevlig.

Hoppas du när du kommer ut i arbetslivet hamnar på en urbutik där du inte behöver ha kundkontakt, utan kan sköta ditt arbete (som du säkert är och kommer bli duktig på) i bakgrunden.
Eller så kan du ta ett djupt andetag och släppa ned axlarna och fundera på om det är fel på alla utom dig?

Det är lugnt Mr Watches söker tydligen urmakare. :D

(sorry, men det var öppet mål...)
 

Sten

Cartier
Härligt Sten, det är nu det finns alla möjligheter att få ett RIKTIGT bra pris på nästa Rolle i samma butik :)
Med vänlig hälsning
Ola G
I know ;) Faktum är att jag fick bra rabatt redan på denna, dessutom "tvingade" jag min pappa att köpa en Rolex för någon månad sedan - han fick också bra rabatt! Jag har liksom blivit bra bekant med min AD efter alla besök, så något gott har detta allt fört med sig :D
 
Topp