• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Första år

Hejsan KS. Jag vill berättar om min nya klocka som jag nyss fått. Jag är lite nördig när det gäller klockor och årtal, jag försöker hittar klockor som har nån extra mening för att göra det mera speciellt för mig själv :)

Jag älskar klockor som är antagligen från första eller sista av dess produktions år.

Jag har en Hulk som jag letade länge efter för att får den från första året den producerade, från 2010 och serial V:


GMT fick jag tag på från 2013, också ett speciellt år för mig då jag blev 30år det året och mycket hände det året som var speciellt för mig, helt otroligt hittade jag en 2013 fortfarande i plast!


Och så till klockan som jag nyss köpte, jag tyckte inte om den så mycket förut, jag har försök att gillar den, jag till och med köpte en helt ny förut men förstod inte hypen så den fick går vidare snabbt och sen dess har jag alltid rekommenderat folk att inte köpa den när det kommer på tal.
Tills idag, denna klockan kombinera både första produktions år och att den är från 2013 också, a double whammy för mig:


Jag kunde inte tackar nej och efter att har haft den ett par dagar så måste jag säga att den här gången så växer mitt gillande för den. Inte lika skrikig som guld GMT och inte för mycket färg som Hulken, den är lite under the radar med lite dash av blå, riktigt läcker måste jag säga :D

Jag lovade mig själv att vara OWG men ju mer jag försöker ju mer klockor skaffar jag :D, men jag hoppas att jag stannar vid magiska nummer 3. Det som är bra med det här är att jag får chansen att använda min helt nya winder som jag fick vid en deal förra året som bara legat i lådan.


Jag vill höra era åsikter om års klockor eller första/sista produktions år eller liknande?
 

månljus

Panerai
Håller med @KenKun. Även om jag inte riktigt kan förstå varför man jagar en årsklocka i efterhand. Eller kan köpa det ibland men ändå inte riktigt fullt ut. Men alla kör sin grej och det är riktigt bra klockor du har där!
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
En sak vissa går igång på är ju som KenKun nämner ovan, årsklockor. Förstår inte heller nöjet i en klocka från ett visst produktionsår (om inte berörd modell från ett visst år har någon särskild typ av historiskt värde el. dyl.).
Mycket trevlig trippel; har dock svårt att förstå varför den bara består av likartade sportmodeller från Rolex. En trippel kan göras så mycket roligare och mer varierad; there's a big world of watches out there..
 

Erik.W

Omega
Hejsan KS. Jag vill berättar om min nya klocka som jag nyss fått. Jag är lite nördig när det gäller klockor och årtal, jag försöker hittar klockor som har nån extra mening för att göra det mera speciellt för mig själv :)

Jag älskar klockor som är antagligen från första eller sista av dess produktions år.

Jag har en Hulk som jag letade länge efter för att får den från första året den producerade, från 2010 och serial V:


GMT fick jag tag på från 2013, också ett speciellt år för mig då jag blev 30år det året och mycket hände det året som var speciellt för mig, helt otroligt hittade jag en 2013 fortfarande i plast!


Och så till klockan som jag nyss köpte, jag tyckte inte om den så mycket förut, jag har försök att gillar den, jag till och med köpte en helt ny förut men förstod inte hypen så den fick går vidare snabbt och sen dess har jag alltid rekommenderat folk att inte köpa den när det kommer på tal.
Tills idag, denna klockan kombinera både första produktions år och att den är från 2013 också, a double whammy för mig:


Jag kunde inte tackar nej och efter att har haft den ett par dagar så måste jag säga att den här gången så växer mitt gillande för den. Inte lika skrikig som guld GMT och inte för mycket färg som Hulken, den är lite under the radar med lite dash av blå, riktigt läcker måste jag säga :D

Jag lovade mig själv att vara OWG men ju mer jag försöker ju mer klockor skaffar jag :D, men jag hoppas att jag stannar vid magiska nummer 3. Det som är bra med det här är att jag får chansen att använda min helt nya winder som jag fick vid en deal förra året som bara legat i lådan.


Jag vill höra era åsikter om års klockor eller första/sista produktions år eller liknande?
Härlig samling även om jag personligen satsat på en lite bredare uppställning;).
Jag gillar konceptet med att försöka skapa känsloband till klockan, men anar att det kanske delvis är ett sätt att förhindra framtida flippande.
 
Riktigt cool trippel, grattis!
En super jubilee länk hade ju inte varit fel angående att det är 3st likadana, för att få lite variation :)
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Fina klockor! Angående år och moderna rolexar. Då det är random serienummer och man egentligen bara kan kolla upp när klockan är såld och inte tillverkad så tror jag inte ens på sikt att det kommer bringa något premium. Undantaget är om det skulle ske några synliga ändringar, t.ex. som typsnittsändringar eller liknande på tavlan relativt kort efter att en klocka lanserats. Men det är skitsamma, vetskapen av att man äger klockor från "rätt" år är rätt mysigt.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Riktigt fin trippel! Kul att rikta in samlingen så specifikt som första produktionsår. Gör samlingen lite mer speciell i mina ögon.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
gillar dessa införsäljningar till en själv inför varje köp, årsklocka, produktionsår, ge till barnen klocka, keeper etc...bara bullshit dvs ett ljug för en själv att rättfärdiga detta sköna klockmissbruk ;)
Men grattis till en ny dinka!:):rolex:
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Ja min nick är ju Rolex tid är pengar och inte variation tid är pengar :) jag har kikat på andra märke men inne i huvudet återvänder jag alltid till Rolex innan köp så...
Ja de är ju mysiga onekligen..
Är det något specifikt som gör att du bara landar i Rolex utöver att du tycker om utseendet generellt? Kvaliteten? Finishen? Urverken? Hantverket bakom? Tavlornas struktur?
 
Topp