• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Första dykarklockan - Certina DS Action Diver?

Knugen

Panerai
2-Faktor
Hej!
Redan sett och läst massor av likadana trådar på detta forumet, men kände att jag var tvungen att göra en egen också...
Jag letar som rubriken lyder efter min första dykarklocka.
Har kikat lite på lite olika märken men tror jag kommit från till att Certina DS Action Diver verkar vara rätt för mig. Ska dock åka in till ett återförsäljare och testa den på min handled (19cm omkrets), då jag läst att den kan upplevas som för stor med sina 43mm.

Så till min fråga:
Tycker ni att detta är ett bra val av en första bra dykarklocka under 10k eller rekommenderar ni något annat och i så fall - varför? :)
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Hej!
Redan sett och läst massor av likadana trådar på detta forumet, men kände att jag var tvungen att göra en egen också...
Jag letar som rubriken lyder efter min första dykarklocka.
Har kikat lite på lite olika märken men tror jag kommit från till att Certina DS Action Diver verkar vara rätt för mig. Ska dock åka in till ett återförsäljare och testa den på min handled (19cm omkrets), då jag läst att den kan upplevas som för stor med sina 43mm.

Så till min fråga:
Tycker ni att detta är ett bra val av en första bra dykarklocka under 10k eller rekommenderar ni något annat och i så fall - varför? :)

Med 19cm omkrets kan du i princip bära vilken dykare du vill. Undantaget är 47mm+ Panerai som ser keff ut på vem som. Glycine combat sub 42mm finns inom budget likväl som Longines hydroconquest 41mm båda trevliga automatiska divers med ett pålitligt verk. Välkommen till forumet!
 
Senast redigerad av en moderator:

mattande

Post nr 1 miljon? Oui, ce fut moi!
Verkar vara mycke pang för pengen ja. Har inte testat den själv. Jag valde Longines HC istället för den föll mer i min smak och jag är supernöjd med den :)
Annars kanske en Seiko SKX007/009 kan vara nåt?

Slänger in en bild på min HC. Bilder är kul.:)
IMG_1080.JPG
 

Knugen

Panerai
2-Faktor
Med 19cm omkrets kan du i princip bära vilken dykare du vill. Undantaget är 47mm+ Panerai som ser keff ut på vem som. Glycine combat sub 42mm finns inom budget likväl som Longines hydroconquest 41mm båda trevliga automatiska divers med ett pålitligt verk. Välkommen till forumet!
Har kollat på bägge och tycker väldigt mycket om dem också. Dock var Certinan billigare och utan (vad jag har förstått) vara av sämre kvalité. Därför tänkte jag att den kan vara bra som förstaklocka och sedan börja spara efter något större, så som Seamaster eller till och med en Submariner :)
Tack!
 

Knugen

Panerai
2-Faktor
Verkar vara mycke pang för pengen ja. Har inte testat den själv. Jag valde Longines HC istället för den föll mer i min smak och jag är supernöjd med den :)
Annars kanske en Seiko SKX007/009 kan vara nåt?

Slänger in en bild på min HC. Bilder är kul.:)
IMG_1080.JPG
Jättefin! Varit sugen på den också!
Seiko däremot har min bror diverse utav, så tänkte köra på något eget :) Annars är SKX fräcka!
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Har kollat på bägge och tycker väldigt mycket om dem också. Dock var Certinan billigare och utan (vad jag har förstått) vara av sämre kvalité. Därför tänkte jag att den kan vara bra som förstaklocka och sedan börja spara efter något större, så som Seamaster eller till och med en Submariner :)
Tack!

Personligen upplever jag Certinan lite "rassligare" och "instabilare" än longinesen när jag klämt på dem. Men det är en högst personlig preferens. Är säkert färgad då jag äger en longines också. Hursomhelst så är urverket i grunden detsamma. Mellan alla tre.
 
Senast redigerad av en moderator:

Greven

Audemars
Om du tittat runt och fastnat för Certina. Kör på den om du gillar klockan när du provar den hos AD. Verkar vara en schysst klocka för det priset. Du kan alltid flippa den vidare om du inte gillar den. Lägg gärna upp bilder om det bli affär!
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Hehe, har varit inne ett antal ggr och kikat på denna annons! Är egentligen sugen på den med svart urtavla däremot men har övervägt samt överväger fortfarande denna blåa skönhet.
Ok, jag kan iof nästan sätta mitt i huvud i pant på att du skulle få tillbaka pengarna om du säljer den vidare.
I mitt tycke är den blåa tavlan mycket finare, men det är ju du som skall ha klockan ;)
 
Senast redigerad av en moderator:

Knugen

Panerai
2-Faktor
Ok, jag kan iof nästan sätta mitt i huvud i pant på att du skulle få tillbaka pengarna om du säljer den vidare.
Tror jag med.. Men tanken är ju att behålla den ett tag och då lockade den svarta mest! Men ska nog sova på saken :) Är säkert inte heller omöjligt att en med svart urtavla dyker upp på K&S inom en snar framtid. Har inte bråttom :)
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Kollade igenom hans tråd igår från Schweizresan och inköpet... Finner inga ord!
Fin som snus är den ! Du gör helt rätt i att ta det lugnt med köpet förresten, du hittar nog rätt till slut ska du se !
Välkommen till forumet också :)
 
Senast redigerad av en moderator:

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Välkommen

Kika även på beggade Oris. Mkt pang för
pengen.
 
Topp