• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

första "dyra" klockan hjälp tack :-)

thompsonbjorn

Breitling
hej

gissar på att det finns tonvis med såna här trådar men här kommer en till
tar tacksamt emot hjälp av lite mera erfarna klockoholics.
jag har varit inne på klockor i snart 6 år, arbetskollegan visade mig hans IWC portoguiise och tog med mig till NK sen var det kört!
nu har jag gått i butiker av och till sedan dess och det senaste 6-12 månaderna provat och nu har jag gåttt med en seiko SKX för att kännna på om jag gillade automater, vilket jag gjorde!, nu till mitt dilema.
jag har spanat in några klockor http://www.oris.ch/en/watches/oris-aquis-date/01-733-7653-4156-07-4-26-31eb
http://www.oris.ch/en/watches/oris-aquis-small-second-date/01-743-7673-4137-07-8-26-01peb
eller en 42 mm omega SMP "bond"/electric blue

omegan skulle jag köpa begagnad här på forumet medans orisarna är specifika färger så jag får nog köpa dem nya och hoppas på och prutttta. sammanlagt är det samma pengar som snälla skattmasen kommer med i juni, så har i runda slängor 15-18 tusen att lägga på en klocka.

ber ödmjukast om lite hjälp här då jag känner att jag kört fast, tillägas bör att jag har 21cm handled så vet inte om oris 43mm faller bort direkt på det. har provat den och det ser lite smått ut, vilket inte omegan gör vilket är konstigt

mvh björn
 

JohnDoe

Rolex
Det är alltid en speciell känsla med helt ny klocka och oris är trevliga. Skönt att slippa börja med att lägga ut pengar på service. Köp alltid med länk och komplettera med gummi. Dyrt att köpa länk i efterhand. Du har inte funderat på en planet ocean xl? Lite större o finns gott om begagnat.
 

Nic

Rolex
2-Faktor
SMP är en klassisk klocka som alla borde äga vid något tillfälle så jag tror inte du blir besviken om du bestämmer dig för en sådan.
Köper du en begagnad i bra skick kan du dessutom i stort sätt få tillbaka pengarna om du nu skulle vilja sälja den vidare senare.
 

Ruben

Rolex
Bästa är att prova hur den sitter på handleden, diametern på klockan är inte allt. Höjd, luggar m.m. Spelar också stor roll.
Av dem klockorna du länkade tilltalar den andra orisen mig mest. Ska väl finnas lite prutmån på dem också.

Kolla annars in tudor black bay, den bärs rätt stort för sina 41mm tycker jag. Går väl att klämma in en beggad för 18ish.
image.jpeg

Om du kan tänka dig att plussa på 5k på din budget så kan du få en ny bratte, finns i 46mm & 42mm
image.jpeg
 

Casual Bum

Panerai
2-Faktor
Bästa är att prova hur den sitter på handleden, diametern på klockan är inte allt. Höjd, luggar m.m. Spelar också stor roll.
Av dem klockorna du länkade tilltalar den andra orisen mig mest. Ska väl finnas lite prutmån på dem också.

Kolla annars in tudor black bay, den bärs rätt stort för sina 41mm tycker jag. Går väl att klämma in en beggad för 18ish.
image.jpeg

Om du kan tänka dig att plussa på 5k på din budget så kan du få en ny bratte, finns i 46mm & 42mm
image.jpeg
Tudor BB är faktiskt sjukt snygga :)

Om du vill ha nytt och lägger på ett par tusenlappar så får du en TH Aquaracer. Du kan säkert pruta ner den till under 18 också.
image.jpeg


Bild ärligt lånad från nätet
 
Bästa är att prova hur den sitter på handleden, diametern på klockan är inte allt. Höjd, luggar m.m. Spelar också stor roll.
Av dem klockorna du länkade tilltalar den andra orisen mig mest. Ska väl finnas lite prutmån på dem också.

Kolla annars in tudor black bay, den bärs rätt stort för sina 41mm tycker jag. Går väl att klämma in en beggad för 18ish.
image.jpeg

Om du kan tänka dig att plussa på 5k på din budget så kan du få en ny bratte, finns i 46mm & 42mm
image.jpeg
Instämmer! Breitling SuperOcean vore inte en dum idé @thompsonbjorn
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag håller med JohnDoe. Omega Seamaster Planet Ocean XL är ett bra val och du kan få en sådan begagnad för de pengarna, i alla fall om du söker den äldre modellen med 2500-urverket. En riktigt bra och snygg klocka, för övrigt den klocka jag själv köpte som första "riktiga" klocka. De står sig också bra i pris så du får högst sannolikt tillbaka pengarna om du vill sälja och köpa dyrare i framtiden. Det är mycket klocka för pengarna, t ex har den ett co-axialverk. Ren tavla, bra lumen, robust.
IMG_5225.JPG
 

thompsonbjorn

Breitling
Det är alltid en speciell känsla med helt ny klocka och oris är trevliga. Skönt att slippa börja med att lägga ut pengar på service. Köp alltid med länk och komplettera med gummi. Dyrt att köpa länk i efterhand. Du har inte funderat på en planet ocean xl? Lite större o finns gott om begagnat.
tack för tipset, jag kom till den insikten igår när jag var runt i stockholm och kollade klockor att köpa på länk är "!the way tog go" och sen komplettera med gummi, för jag vill nog ha båda och byta för säsongen. jag har funderat på planet ocean XL det var en av de första som jag tittade på, men hade sorterat bort den i huvudet pga av pris tror jag
Bästa är att prova hur den sitter på handleden, diametern på klockan är inte allt. Höjd, luggar m.m. Spelar också stor roll.
Av dem klockorna du länkade tilltalar den andra orisen mig mest. Ska väl finnas lite prutmån på dem också.

Kolla annars in tudor black bay, den bärs rätt stort för sina 41mm tycker jag. Går väl att klämma in en beggad för 18ish.
image.jpeg

Om du kan tänka dig att plussa på 5k på din budget så kan du få en ny bratte, finns i 46mm & 42mm
image.jpeg

super ocean har jag kollat på en del, nog samma där att jag avskrivit dem pga av priset,men om man hittar en begagnad 46a så kanske inte det vore helt fel :) orisen finns det def prutmån på, funderar på om man köper orisen och lyckas pruta att man för pengarna som blir över köper en christopher ward eller steinhart :)¨
'
tack för svaren allihopa! uppskattas jättemycket, men nu blev det mer klockor inte färre :) men det kanske är bra om man ska jaga beggat såp man inte låser sig helt på en modell tusen tack
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Jag håller med JohnDoe. Omega Seamaster Planet Ocean XL är ett bra val och du kan få en sådan begagnad för de pengarna, i alla fall om du söker den äldre modellen med 2500-urverket. En riktigt bra och snygg klocka, för övrigt den klocka jag själv köpte som första "riktiga" klocka. De står sig också bra i pris så du får högst sannolikt tillbaka pengarna om du vill sälja och köpa dyrare i framtiden. Det är mycket klocka för pengarna, t ex har den ett co-axialverk. Ren tavla, bra lumen, robust.
IMG_5225.JPG

Brukar de inte ligga strax norr om 20k begagnade?
 

Gurgel

Cartier
Båda dina alternativ tycker jag är fina klockor. Använd sökfunktionen och sök på gamla trådar för mer inspiration. Finns hur mycket som helst skrivet.
Eftersom du kan tycker jag du ska köpa en stor djävla dykare. Både Omega och Oris har större dykare, Oris har ju sin Pro Diver på 49mm, väldigt få av oss kan ju bära upp den snyggt, men du men dina 21cm handleder skulle kanske det! :)
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
Jag håller med JohnDoe. Omega Seamaster Planet Ocean XL är ett bra val och du kan få en sådan begagnad för de pengarna, i alla fall om du söker den äldre modellen med 2500-urverket. En riktigt bra och snygg klocka, för övrigt den klocka jag själv köpte som första "riktiga" klocka. De står sig också bra i pris så du får högst sannolikt tillbaka pengarna om du vill sälja och köpa dyrare i framtiden. Det är mycket klocka för pengarna, t ex har den ett co-axialverk. Ren tavla, bra lumen, robust.
IMG_5225.JPG
Jag hade gärna införskatt en PO 2500 men de har blivit attraktiva och klart dyrare. Fin pjäs där!
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Då är det bara bra med en 21 cm handled för då är det 45 mm som gäller och söker man den äldre modellen så är den inte lika tjock som den nya med 8500-verket i. Nu blev jag själv sugen på den oranga varianten med orange gummiband. Den skulle passa mig bra i sommar. Det är en klocka som syns och det kan vara kul i bland. Jag hittade bara en bild på chronografen med den visar ändå hur cool den är. GMT-modellen är 43,5 mm så den blir lite mindre men den var snygg och fräsch och den verkar då dra i iväg i pris. Schysst lume till sist är viktigt.
003_i3.jpg
Omega-Seamaster-Planet-Ocean-Orange-Ceramic-on-Oranges-620x407.jpg
0797179905.jpg
 

thompsonbjorn

Breitling
jag har suktat på de stora klockorn, oris pro diver som är 49 och PO som var 45.5 bara andrahandsvärdet som oroade mig då jag inte vill köpa den och sen se att om jag vill flippa den senare och får det svårt eller behöver ta en förlust :)
 

xTZ

Cartier
jag har suktat på de stora klockorn, oris pro diver som är 49 och PO som var 45.5 bara andrahandsvärdet som oroade mig då jag inte vill köpa den och sen se att om jag vill flippa den senare och får det svårt eller behöver ta en förlust :)
Tyvärr är det nog svårt att komma undan förlusten på en klocka i den prisklassen ny! Men tycker att Breitling SOH är en mycket stilig klocka(som @Ruben la upp bild på oven) och borde gå att hitta beggade fina på forumet eller via andra handlare inom norden! :)
 

Gurgel

Cartier
jag har suktat på de stora klockorn, oris pro diver som är 49 och PO som var 45.5 bara andrahandsvärdet som oroade mig då jag inte vill köpa den och sen se att om jag vill flippa den senare och får det svårt eller behöver ta en förlust :)
Köp begagnad. Försök hitta en här på forumet. Köp av säljare som varit medlem här länge och har många posts, på så sätt minimerar du risken för strul. Säljaren förväntar sig betalning innan de skickar klockan. När du hittat ditt ev köpeobjekt kan du be om hjälp i "vad är denna värd"-tråden för att få bekräftat att priset är rimligt. Om det är en annons som ligger på vår köp och sälj avdelning kollar du igenom tråden om minst prisvärda annonser, hittar du den omnämnd där har du prisläge (även om många annonser som blir ifrågasatta där senare visar sig ligga ganska rätt, KS-folket är nitiska mot priser nära den övre normalkurvan...). Kolla igenom säljarens historik genom att klicka på deras alias, där kan du se allt de postat. Du kan också söka på deras alias för stt se om de diskuterats som oärliga. Om det skulle bli knas är alla "gamla" ks'are måna om att göra rätt för sig. De vill ju inte hamna i bad standing. Finns en bra guide för köpare som är klistrad under köp och sälj. Läs den du!

Edit: det var inte ni mening att skriva vad du ska göra, såg att jag gjorde precis det. Ursäkta det bossiga språket...

Edit 2: prisläge=prutläge... Autocorrect...
 

thompsonbjorn

Breitling
Köp begagnad. Försök hitta en här på forumet. Köp av säljare som varit medlem här länge och har många posts, på så sätt minimerar du risken för strul. Säljaren förväntar sig betalning innan de skickar klockan. När du hittat ditt ev köpeobjekt kan du be om hjälp i "vad är denna värd"-tråden för att få bekräftat att priset är rimligt. Om det är en annons som ligger på vår köp och sälj avdelning kollar du igenom tråden om minst prisvärda annonser, hittar du den omnämnd där har du prisläge (även om många annonser som blir ifrågasatta där senare visar sig ligga ganska rätt, KS-folket är nitiska mot priser nära den övre normalkurvan...). Kolla igenom säljarens historik genom att klicka på deras alias, där kan du se allt de postat. Du kan också söka på deras alias för stt se om de diskuterats som oärliga. Om det skulle bli knas är alla "gamla" ks'are måna om att göra rätt för sig. De vill ju inte hamna i bad standing. Finns en bra guide för köpare som är klistrad under köp och sälj. Läs den du!

Edit: det var inte ni mening att skriva vad du ska göra, såg att jag gjorde precis det. Ursäkta det bossiga språket...

Edit 2: prisläge=prutläge... Autocorrect...

ingen fara uppskattar tipsen :)
hittade en klocka i köp och sälj tråden så n u blir det en äldre oris 44mm diver, med dom vackra spetsiga indikators. känns som en bra klocka att "doppa tårna med" i denna värld tillsammans med hamiltonen som kommer i veckan förhoppningsvis. tack för alla tips klockvänner. och kanske slänger in lite foton när klockorna kommit / inhandlats

begagnat värden för klockor verkar vara en otrolig djungel!!
 

thompsonbjorn

Breitling
en fråga, jag ser att det står
"full set"
på vissa köp och säljer poster, är det att all papper är med? eller är det ALLT med, tänkte behöver jag fråga om den är fullängd/saknas länkbitar om det står full set?
 

JohnDoe

Rolex
Full set skall vara allt, papper, tillbehör, länkar etc. Tyvärr finns det lika många uppfattningar om full set som det finns säljare. Ta reda på vad som skall vara med klockan från början ( typ kolla massa annonser på c24, forum etc). Läs på tillverkarens hemsida, kolla nytt i butik osv. När du har koll på "din" modell så kräv alltid bild/lista på vad som ingår när du hittar något. Räkna länkar på bild etc.
Mer än en säljare tycker fullset är box, cert, headonly med piratband t.ex.
 

Brunleif

Panerai
Hej!
Om det står full set så ska allt som var inkluderat vid första köptillfälle vara medföljande.
Lycka till och hoppas att du hittar något roligt!
 

Brunleif

Panerai
Tyvärr sällan så. Fått en del sura svar av ett o annat "halvproffs handlare" här i Sverige som tycker headonly, random box o cert är fullset.
Ja du har alldeles rätt, jag ville bara förtydliga vad som faktiskt avses med fullset :)
Och så får man väl ändå hoppas att de som säljer här tycker likadant som oss.
 

thompsonbjorn

Breitling
Båda dina alternativ tycker jag är fina klockor. Använd sökfunktionen och sök på gamla trådar för mer inspiration. Finns hur mycket som helst skrivet.
Eftersom du kan tycker jag du ska köpa en stor djävla dykare. Både Omega och Oris har större dykare, Oris har ju sin Pro Diver på 49mm, väldigt få av oss kan ju bära upp den snyggt, men du men dina 21cm handleder skulle kanske det! :)

Man blir ju sugen. Men som sagt. Vill att andrahandsvärde ska vara okej. Vilket många stora klockor verkar ta en hit på
 

JohnDoe

Rolex
Har du kollat kaplans.se finns både pant och klockauktioner att kolla på. Tyckte jag såg både smp och PO nu. Glöm inte att 20% tillkommer på klubbat pris.
 
Topp