• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Första dyra klockan, vad ska jag tänka på?

A_man

Omega
Hej Alla,

Jag är 34 år gammal Göteborgare som står i begrepp att köpa min första "riktiga" klocka. Jag har hittills bara ägt billiga klockor (< 2000 kr) och har aldrig ägt ett armbandsur som inte varit batteridriven.

Den klocka som jag egentligen vill ha är en Rolex Submariner men känner att den är alltför dyr för mig och funderar därför på en Breitling Superocean som ligger närmare prismässigt. Jag kan inte säga att jag har ett jättestort klockintresse, utan vill ha en fin klocka som en påminnelse för mig själv om att allt det hårda arbete som jag har lagt ner på att få en ordnad tillvaro varit värd det. Av samma anledning vill jag köpa en ny (dvs ej begagnad) klocka.

Vad är skillnaden mellan en dyr och billig klocka?
Mina frågor är därför:
  • Vad bör jag tänka på? (inköp, drift, underhåll etc)
  • Har Breitling ett särskilt dåligt andrahandsvärde/kvalitet?
  • Bör man ha särskild försäkring på klockan?
Om man nu tänker sig att man köper en ny Superocean, så pratar man ändå om en seriös investering på 35 - 40 000 kr. Hur går era tankar/rekommendationer när det gäller inköp från fysisk butik alt. näthandel? Det är ju en väsentlig skillnad i pris (ca 5000 kr). Är man dum om man köper via butik eller finns det skäl att betala för en personlig kontakt?

Är det skillnad mellan att köpa klockan i sverige eller blir det billigare att köpa den utomlands, i så fall var rekommenderar ni att man köper klockan? (bortse från resekostnaden)

Hur använder ni era klockor i samma prisspann, har ni på er dem hela tiden som vanliga klockor eller enbart vid särskilda tillfällen?

Tacksam för info och erfarenheter.
/A
 

A_man

Omega
Om du egentligen vill ha en sub och pratar om att lägga 35-40k på en "nästan-klocka" så är mitt tips att spara någon månad eller två till och köpa dig just en sub.


Jag formulerade mig lite fel, klockan jag från början ville ha var en Rolex. Nu när jag har funderat på en breitling i några månader så känns den väldigt rätt den också. Rolex är alltid Rolex, men 100k är för mycket pengar och jag kommer inte att kunna motivera kostnaden även om jag har råd.
 

A_man

Omega
Andrahandsvärdet vid nyköp av Rolex i jämförelse med Breitling känns även relevant.

Jag håller med Apan, köp den modellen som du egentligen vill ha. :rolex:

Hur förhåller sig andrahandsvärdet, håller Rolex värdet bättre rent procentuellt?
Hur mkt tappar en klocka på några års sikt? Man brukar ju säga att en bil tappar 50% på 3 år, finns det någon motsvarande formell för klockor?
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Hur förhåller sig andrahandsvärdet, håller Rolex värdet bättre rent procentuellt?
Hur mkt tappar en klocka på några års sikt? Man brukar ju säga att en bil tappar 50% på 3 år, finns det någon motsvarande formell för klockor?
Extremt olika beroende på märke och modell! En Sub som idag har ett nypris på 62k skulle väl tappa 10k på 3 år, medan en breitling för samma pengar skulle falla med typ hälften (lätt överdrivet) på 3 år
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Hur förhåller sig andrahandsvärdet, håller Rolex värdet bättre rent procentuellt?
Hur mkt tappar en klocka på några års sikt? Man brukar ju säga att en bil tappar 50% på 3 år, finns det någon motsvarande formell för klockor?

Nej, dessvärre inte.

Kollar du på Rolex så är efterfrågan väldigt stor och vissa inlägg här på KS menar på att det är flera månaders väntetid på många modeller hos vissa svenska AD. En stor förlust har jag väldigt svårt att se att du skulle göra, om du köper en submariner alltså.

Gällande Breitling ska jag låta vara osagt. Kolla köp och sälj här för att bilda en uppfattning om priserna, för som jag har förstått det så finns just super ocean i en uppsjö av modeller. En kompis köpte sin begagnad här för 14.000 har jag för mig, super ocean heritage 42 mm. Om den skiljer sig mot dagens modeller har jag ingen aning. Men skulle jag välja en Breitling så är det just super ocean heritage - helt klart.
 

A_man

Omega
Nej, dessvärre inte.

Kollar du på Rolex så är efterfrågan väldigt stor och vissa inlägg här på KS menar på att det är flera månaders väntetid på många modeller hos vissa svenska AD. En stor förlust har jag väldigt svårt att se att du skulle göra, om du köper en submariner alltså.

Gällande Breitling ska jag låta vara osagt. Kolla köp och sälj här för att bilda en uppfattning om priserna, för som jag har förstått det så finns just super ocean i en uppsjö av modeller. En kompis köpte sin begagnad här för 14.000 har jag för mig, super ocean heritage 42 mm. Om den skiljer sig mot dagens modeller har jag ingen aning. Men skulle jag välja en Breitling så är det just super ocean heritage - helt klart.


Håller en superocean guld värdet bättre (procentuellt) än en vanlig?
Får man igen de 11 tusen man betalar för guldet?
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Jag ser det såhär.
Köper du ett mellanting så kommer du bara sukta efter en Sub hela tiden. Och tillslut ändå köpa en.

Ta en funderare en stund och köp det du verkligen vill ha.
Du är inte långt ifrån att kunna ha det, kör på det tycker jag.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Du skriver "få igen" flera ggr.
Är det så att du tror/räknar med att du kommer sälja framöver, och inte vill ta en för stor förlust är tyvärr en ny Breitling ingen bra idé.

Köper du klocka för att behålla "för evigt" så strunt i värdetappet. När det kommer till kvalitet och driftsäkerhet av klockor i den prisklassen skiljer det endast marginellt.

Btw, Superocean Heritage är en stenhård och cool klocka. Mkt mer klocka för pengarna än en Sub.
 

svesam

Rolex
Hur förhåller sig andrahandsvärdet, håller Rolex värdet bättre rent procentuellt?
Hur mkt tappar en klocka på några års sikt? Man brukar ju säga att en bil tappar 50% på 3 år, finns det någon motsvarande formell för klockor?

Halloj, kul att du hittat hit:)

Om andrahandsvärdet är ditt största bekymmer i dina funderingar så tycker jag du ska köpa begagnat till att börja med.
Då kan du prova dig fram genom att byta med rimlig värdeminskning. Efter några flippningar kommer du hitta det du verkligen vill ha. Då är det dags att köpa nytt och behålla.

Extra kul tycker jag att du spanat in Breitling som är "mitt" märke:)
Du kommer att märka att finish och detaljkvalitet är i absolut världsklass. Att det sedan sitter dekorerade standardverk i många av deras modeller stör inte mig i alla fall.
Hertigeserien är dessutom en av de mest lyckade från Breitling.
Glöm inte att testa både 42:an o 46:an innan köp för 46:an är en stor rackare...

Lite inspiration...
SuperOcean Heritage 42

image.jpg
 
Vad är skillnaden mellan en dyr och billig klocka? Känslan, prestige och kvalité

  • Vad bör jag tänka på? (inköp, drift, underhåll etc) En automatisk klocka bör servas mellan med 5-10års mellanrum, beroende på modell så kostar det mellan 3-10k
  • Har Breitling ett särskilt dåligt andrahandsvärde/kvalitet? Njaa, sämre andrahandsvärde än Rolex men det har dom flesta märken, kvaliten är top notch.
  • Bör man ha särskild försäkring på klockan? Om du vill
Om man nu tänker sig att man köper en ny Superocean, så pratar man ändå om en seriös investering på 35 - 40 000 kr. Hur går era tankar/rekommendationer när det gäller inköp från fysisk butik alt. näthandel? Det är ju en väsentlig skillnad i pris (ca 5000 kr). Är man dum om man köper via butik eller finns det skäl att betala för en personlig kontakt? Med lite snack kan du ofta pruta ner klockan hos AD till samma pris som gråhandlarna.


Är det skillnad mellan att köpa klockan i sverige eller blir det billigare att köpa den utomlands, i så fall var rekommenderar ni att man köper klockan? (bortse från resekostnaden) Inte i din prisklass skulle jag säga om du inte ändå är ute och reser.

Hur använder ni era klockor i samma prisspann, har ni på er dem hela tiden som vanliga klockor eller enbart vid särskilda tillfällen?
Använder mina hela tiden

Om du ändå har tänkt lägga runt 40k så skulle jag spara lite till och köpa en beggad Sub am det är det du verkligen vill ha!

Lycka till!
 

A_man

Omega
Andrahandsvärdet är inget större bekymmer men jag vill så klart vara informerad när jag fattar beslut. Jag skulle heller inte vara nöjd om köpt en begagnad klocka, då hela poängen är att köpa den ny.

Jag är väldigt bekväm med valet av en superocean ah rent estetiska skäl. Jag oroar mig inte för att behöva byta, skulle jag trots allt ångrar mig så är det säkert roligt att ägt en Breitling en gång.

Frågan är nu, om man ska köpa den på tex uret.se eller om man ska besöka en butik? Det kan skilja uppemot 7.000 kr. Är det värt det? Får man något hos en AD som inte uret ger i form av dokumentation?

Har ni särskilda försäkringar på era klockor?
 

A_man

Omega
Halloj, kul att du hittat hit:)

Om andrahandsvärdet är ditt största bekymmer i dina funderingar så tycker jag du ska köpa begagnat till att börja med.
Då kan du prova dig fram genom att byta med rimlig värdeminskning. Efter några flippningar kommer du hitta det du verkligen vill ha. Då är det dags att köpa nytt och behålla.

Extra kul tycker jag att du spanat in Breitling som är "mitt" märke:)
Du kommer att märka att finish och detaljkvalitet är i absolut världsklass. Att det sedan sitter dekorerade standardverk i många av deras modeller stör inte mig i alla fall.
Hertigeserien är dessutom en av de mest lyckade från Breitling.
Glöm inte att testa både 42:an o 46:an innan köp för 46:an är en stor rackare...

Lite inspiration...
SuperOcean Heritage 42

image.jpg
Roligt. Är du nöjd med din klocka? Några fler erfarenheter som du kan dela med dig av?

Vad menar du med dekorerade standardverk?
 

Smack

Omega
Jag tror precis som någon tidigare nämnde att du kan få ner priset på klockan hos en AD till det som uret.se säljer för. Var seriös, säg att du är redo att göra affär direkt men vill ha ett bra erbjudande och lägg handpenningen direkt när du är nöjd. Båda parter brukar vara intresserade av en fare deal.

Det är dessutom i min mening värt att betala någon tuss extra från AD pga den personliga kontakten vid köpet och senare om du ska justrera länkar, prova andra klockor eller serva uret. I teorin ska det inte vara någon skillnad att köpa från uret, men alla verksamheter gillar att ge extra god service till trogna kunder om du förstår vad jag menar...
 
Jag har drulle i min hemförsäkring och det täcker prylar med värde upp till 100k (har jag för mig) så behöver ingen separat försäkring.

Nu vet jag inte vilken storlek och färg du vill ha på klockan, men här är en svart 42mm från en butik som jag handlat dyra klockor av utan problem. Trusted seller och 72 trusted checkouts = inga problem, dessutom 7k billigare än uret.se och 12k under listpriset. Gillar du inte att skicka pengar öve rnätet till folk sådär kan jag ju sälja en till dig för 30k ;)

https://www.chrono24.se/breitling/breitling-superocean-heritage-42-mm--black-neroa1732124-0001--id3126103.htm?dosearch=true&man=breitling&manufacturerIds=32&modelId=32&models=32&query=Breitling Superocean Heritage&showpage=2&sortorder=1&urlSubpath=/breitling/index.htm&manufacturerIds=32
 

Smack

Omega
Roligt. Är du nöjd med din klocka? Några fler erfarenheter som du kan dela med dig av?

Vad menar du med dekorerade standardverk?

Breitling superocean innehåller ett urverk som breitling i grunden inte tillverkat själva. Verket är ett standardverk inköpt från tredje part som breitling sedan brandat och lätt modifierat.

Rolex kör med egna, så kallade in house verk, som de tillverkat själva från början. Generellt sett betraktas in house som finare men om det verkligen är någon skillnad i kvalitet är osäkert...
 

CarlV

Cartier
Extremt olika beroende på märke och modell! En Sub som idag har ett nypris på 62k skulle väl tappa 10k på 3 år, medan en breitling för samma pengar skulle falla med typ hälften (lätt överdrivet) på 3 år

Du är nog ganska nära sanningen när du jämför värde minskningen på klockor med bilar! Liksom en bil faller en klocka i tusenlappar mer hur dyrare en klocka är vid ny köp! Köper du en Omega för 30K så kan den inte falla mer än 30K. Men än klocka som kostar 80K
Kan falla mer! I detta fall är det inte procenten som är intressant utan antal tusenlappar! Sen är det upp till köparen att avgöra vad som rimligt eller inte! Där är vi alla olika!
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Jag skulle precis som Joakim här ovan rekommendera dig att titta över chrono24. Om man gör sin efterforskning och väljer en trygg handlare så finns det 1000-lappar att spara om det är det man är ute efter.
 

Corrado

Breitling
Jag tror att val av klocka, ny eller begagnad beror mycket på hur länge du tänkt ha den. Om du är en ombytlig person som ofta vill ha förändring och kanske bara ska ha klockan en kortare tid så bör du ta andrahandsvärdet i beaktning. Ska du ha den i din samling under en längre tid så ska du väl snarare köpa det som du tror dig tycka om i längden.

Bättre att satsa på det man vill ha istället för att ångra sig efter ett par månader.
 

JohnFors

Omega
Jag är långt ifrån en expert men min känsla är att 20-30k köp en Omega, ganska brett utbud i den prisklassen. 40+ Kör på en Rolex. Tror sällan man ångrar sig på något av dessa märken och gör man det kan man alltid få större delen av pengarna tillbaka.
 

A_man

Omega
Jag har drulle i min hemförsäkring och det täcker prylar med värde upp till 100k (har jag för mig) så behöver ingen separat försäkring.

Nu vet jag inte vilken storlek och färg du vill ha på klockan, men här är en svart 42mm från en butik som jag handlat dyra klockor av utan problem. Trusted seller och 72 trusted checkouts = inga problem, dessutom 7k billigare än uret.se och 12k under listpriset. Gillar du inte att skicka pengar öve rnätet till folk sådär kan jag ju sälja en till dig för 30k ;)

https://www.chrono24.se/breitling/breitling-superocean-heritage-42-mm--black-neroa1732124-0001--id3126103.htm?dosearch=true&man=breitling&manufacturerIds=32&modelId=32&models=32&query=Breitling Superocean Heritage&showpage=2&sortorder=1&urlSubpath=/breitling/index.htm&manufacturerIds=32


Vad är anledningen till att de säljer en klocka så långt under marknadspris?
Det känns inte helt seriöst eller har jag fel?
 
Vad är anledningen till att de säljer en klocka så långt under marknadspris?
Det känns inte helt seriöst eller har jag fel?


Det är seriöst och visar väl vilka marginaler som AD har. De har som sagt sålt ett helt gäng klockor och jag har köpt en hos de där allt fungerade utmärkt. Du kan justera länken/serva klockan flera gånger för mellanskillnaden.
 
Topp